2570
Sök

Bmw 330 vs Volvo T5

299 Inlägg
18 april 2010
#441
denna bmw är ganska så omtalad i rally och ett riktigt lyckat exempel eller är din volvo värre?

http://www.garaget.org/?car=84068

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 april 2010
#442
Haha, seriöst alltså! lol Vad är grejen med allt detta meningslösa argumenterade? 
Tycker det är ganska trångsynta människor i denna tråden.

Jonas

61 Inlägg
19 april 2010
#443
Volvo_Mannen skrev:
Haha, seriöst alltså! lol Vad är grejen med allt detta meningslösa argumenterade? 
Tycker det är ganska trångsynta människor i denna tråden.

Haha håller med. Spårat ut ganska rejält..


-utan 940
1 728 Inlägg
19 april 2010
#444
Rquired skrev:
Nja, jag går ett steg längre och "gillar inte" race till vardags, utan effekten har man för att roa sig själv. Och så länge man har tillräckligt för att ha kul spelar det ingen roll att en annan bil är 0.2sek snabbare i ett visst intervall, eller hur? smile

Och måste kommentera, visst sliter det på växellådan men om man nu byggt ihop en racer som du gjort; Hade det inte varit roligare att köra "allt" med den? Växellådan är väl en rätt hållbar konstruktion i Volvon, det vill säga att även om du sliter rejält på den så håller den ett bra tag innan byte?

Precis, effekten är inte allt men jag tycker att snabb acceleration är det roligaste med bilkörning samtidigt som jag inte vill lägga för mycket pengar på en bil så jag tycker att jag har gjort rätt val.
Jag tycker att det är roligt att köra lastbil fastän de accar långsamt och är spärrade till 90Km/t, då är det istället kul att vara störst och se ner på alla stora personbilar. En Hummer H2 når bara upp till vindrutan på en Scania. Vid kraftigt regn kan jag även köra snabbare än personbilarna eftersom en lastbil med 3-4tons tryck på varje framhjul inte vattenplanar. smile

Jo klart jag skulle kunna testa några 0-100-repor med den men jag vet att den skulle få för dåligt resultat i förhållande till motorstyrka eftersom jag måste växla upp till trean innan jag är uppe i hundra.
Jag har växellådan från en kombi så den är lägre växlad på ettan och tvåan.
Lösningen vore ju att byta diffklumpen, det finns flera olika utväxlingar att köpa.

4 001 Inlägg
19 april 2010
#445
Aquilla skrev:
du vet väl att det går bygga rallybilar av bmw med va? det finns ett flertal m3 e36or i rallyutförande som går otroligt mycket bättre än de volvo du sett i rally, det kan jag rekomendera. det är nog ingen vanlig syn i sverige

det finns INGA M3 E36 rallybilar i Sverige, dom är inte gpdkända, det finns 320/325:or E36 som rallybilar.

denna bmw är ganska så omtalad i rally och ett riktigt lyckat exempel eller är din volvo värre?

http://www.garaget.org/?car=84068

Visst är den ett exempel och det kommer fler BMW i rallyskogen, effektmässigt i rally så har en Volvo 940 ungefär detsamma, dom plockar runt 300hk ur en 2,5l EVO-motor.


jag har sagt det för och jag får väl säga det igen så ni fattar något:
Tror du/ni att en Volvo 940 och en BMW M3 är byggda för samma kundsegment och med lika förutsättningar?
tror ni det så är ni fan dumma i huvudet.
Man får lyfta blicken lite grann över sin egen näsa och inse att världen inte är svart/vit

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

68 Inlägg
19 april 2010
#446
HAHA rolig läsning:D snacka om att det har spårat ur!!big_smile

blinka med blåljusen om du vill "rejsa"!

Driver
2 111 Inlägg
19 april 2010
#447
Fattar inte ens varför dessa trådar fortfarande tillåts när de slutar på samma sätt varje gång.

Tycker att själva tanken med tråden är bra, men tyvärr så ballar de alltid ur...

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

191 Inlägg
19 april 2010
#448
Janken skrev:
Fattar inte ens varför dessa trådar fortfarande tillåts när de slutar på samma sätt varje gång.

Tycker att själva tanken med tråden är bra, men tyvärr så ballar de alltid ur...

Mvh Janken

Säger detsamma. Glöm era små små bekymmer grabbar, imorgon kommer nya wink

Åttafemti R

4 586 Inlägg
19 april 2010
#449
alla dessa VS trådar som inte leder någonstans.

big_smile


1 723 Inlägg
19 april 2010
#450
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska reagera på den här tråden. Tror jag går ut och byter däck istället.

1 878 Inlägg
19 april 2010
#451


lite mer humor i tråden skadar inte smile


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
19 april 2010
#452



tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

299 Inlägg
19 april 2010
#453
jag har sagt det för och jag får väl säga det igen så ni fattar något:
Tror du/ni att en Volvo 940 och en BMW M3 är byggda för samma kundsegment och med lika förutsättningar?
tror ni det så är ni fan dumma i huvudet.
Man får lyfta blicken lite grann över sin egen näsa och inse att världen inte är svart/vit

mycket väl talat!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Forummoderator
26 388 Inlägg
19 april 2010
#454
Aquilla skrev:
jag har sagt det för och jag får väl säga det igen så ni fattar något:
Tror du/ni att en Volvo 940 och en BMW M3 är byggda för samma kundsegment och med lika förutsättningar?
tror ni det så är ni fan dumma i huvudet.
Man får lyfta blicken lite grann över sin egen näsa och inse att världen inte är svart/vit

mycket väl talat!

..det tog "bara" 23 sidor för er att komma fram till det?
Jisses.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

671 Inlägg
20 april 2010
#455
Aquilla skrev:
du har ju minsann riktigt hög tro på dig själv GUBBEN och noll tro på andra och tror alla är unga valpar med vatten bakom öronen... känns som det är en omöjlighet att läxa upp dig, barn brukar va bättre att lyssna o ta till sig än gubbar som vägrar ha fel. tror du Barnungarna valt bmw för att imponera på brudarna eller grannarna och gubbarna för att åka en gungig o komfortabel volvo och komma utvilade till kaffet hos kärringen, visserligen lär dom fallen existera med haha. men så är det nog inte ska du se. många väljer en bmw o stannar kvar med bmwn för att det gör den schysstaste kombinationen av möjliga kriterier. 

du vet väl att det går bygga rallybilar av bmw med va? det finns ett flertal m3 e36or i rallyutförande som går otroligt mycket bättre än de volvo du sett i rally, det kan jag rekomendera. det är nog ingen vanlig syn i sverige, men jag har sett filmer.  och du vet väl att går lika bra att sätta på rallycross stötdämpare eller värsta sellholms / öhlins kitten på en bmw med. så varför skulle en modifierad bmw efter smak och vägval vara oduglig? beror väl helt enkelt vad du montererar? en bmw måste inte vara marksänkt! eller tror du det? jag tror inte du kommer så långt med en original rwd volvo heller på grusvägarna! det finns en nackdel i rally speciellt med e30s och raka sexorna, då de har ett väldigt djupt oljetråg. annars ser jag t.ex en 325 ix som ett perfekt val om man väl satsa o bygga en rallybil.

och om din volvo nu är så märkvärdig, varför lägger du inte upp den på garaget så man kan se vad som är speciellt med den? ev. några filmer.

He he lillen
Airone skrev att BMW o Volvo är inte byggda för samma kundsegment.
Japp precis vad jag sagt och det inbegriper bilarnas uppträdande på olika underlag.
Något man sällan skriver om i pressen....

Du lillen förstår nog inte ens innebörden utav vikten vid ett korrekt uppträdande vid aktiv körning. 
Man tar som jag tidigare sagt bara upp bantester från kontinenten och inte från svensk landsväg på grus,asfalt,snö o is på tjälskott. Vi kommer återigen tillbaks till vad jag tidigare skrev,,,

Tror du att jag lägger ut min finbil på ett forum och visar vad som är gjort...
Med risk att någon snorunge sedan listar ut var bilen finns och därefter snor den.

Lägga ut filmer på bilen !
Snälla lilla barnet jag tittar inte på Idol och drömmer inte om kändisskap !
Då hade jag verkligen ägt en Porsche och synits till vid hotspots ,,,
Förstår du inte vad jag skriver !
Köper man en RWD Volvo då vill man inte synas, men verka..
Finns inget roligare än att komma från ingenstans och åka ifrån Caferacers...
Jag trodde läsförtåelsen låg lite högre...

De e kul o jävlas lite men nu lägger jag av för vissa saker går inte in,
eftersom viss fakta baseras på körkunskap och den går utanför många personers perspektiv.

Tänk på detta
Om svenska biltidningar tog ut bilarna på riktiga tester.
Tester utformade på dåliga vägar där fjädringslängd,hjulvinklar i kritiska lägen  viktförskjutningar bromskraftsfördelning balans var
inräknat i vad man kallar bilen uppförande på vägen...
Med inräknat både då föraren har kontroll och då bilen släpper.
Man kör understyrt o överstyrt brett o snålt bedömmer säkerhet och lätthanterlighet.....
Tror du fortfarande på att BMW/Porsche dominerar !
Sluta tjafsa när man inte vet vad det prats om !

299 Inlägg
20 april 2010
#456
enligt dig så verkar alla vägar helt katastrofala i det här landet, jag vet inte riktigt om det är så... vi har bättre vägar än många andra u-länder osv. jag bor även på landet, jag gillar inte att köra bil inne i samhällen o undviker stan så mycket som möjligt. o så länge man har en fräsch bil med ett chassi där man får rum med handen mellan skärm och däck blir det sällan några problem alls på svenska landsvägar? oavsett bilmärke. dessutom kan man faktiskt undvika de största hålorna och ojämnheterna i vägen. man är ju inte direkt tvungen att ge sig ut o köra i vägrenen heller eller de sämsta möjliga vägarna. iaf inte snabbt.
du kanske hackar lite på fel bilmärke, bmw är iaf en tysk bil, de har mångt o mycke samma vägar o klimat som här, det finns ju annat än autobahn där nere också. hade någon tyckt att fabrikssänkta japanska drifting couper inte var avsedda för detta lands vägar hade jag kunnat köpa det och kör man mycket ojämna grusvägar är man bara riktigt dum om man köper en bil med ett m-chassi.
frågan är ju dock hur bra vägegenskaperna är hos en gammal rwd volvo då den är helt orörd och och original även på de vägarna du beskriver? förmodligen inte ett dugg bättre än en låt oss säga en original e34a.

du har hur som helst skrytit mest om din egna bil av alla i den här tråden hittils, så lite fame suktar du nog efter. men att du äger en gammal volvo som är så speciell och tror alla skulle sno den så fort den syns, så kan ju inte bilen vara så användarvänlig i alla väder och på alla sätt som du beskriver big_smile skulle alla resonera som dig, skulle ju inte denna sida kunna existera!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Driver
2 111 Inlägg
20 april 2010
#457
https://www1.garaget.org/gallery/archive/6179/583271_zpnp53.jpg

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Forummoderator
26 388 Inlägg
20 april 2010
#458
Aquilla skrev:
En massa blablabla..

Vet inte riktigt om man kan kalla "Linköping" för landet? Och oavsett om det är "utanför" landet som du förmodigen snart kommer att slänga ur dig, så är det förmodligen ändå inte som här uppe i Norrland.

Du är välkommen när som helst upp hit - och säg inte att du har varit till Åre för det är en del av Stockholm numer - och prova riktiga landsortsvägar där man hellre möter traktorer och mjölkbilar, än låga Bmw:er på vägarna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 april 2010
#459
endorfinslaven skrev:
He he lillen
Airone skrev att BMW o Volvo är inte byggda för samma kundsegment.
Japp precis vad jag sagt och det inbegriper bilarnas uppträdande på olika underlag.
Något man sällan skriver om i pressen....

Du lillen förstår nog inte ens innebörden utav vikten vid ett korrekt uppträdande vid aktiv körning. 
Man tar som jag tidigare sagt bara upp bantester från kontinenten och inte från svensk landsväg på grus,asfalt,snö o is på tjälskott. Vi kommer återigen tillbaks till vad jag tidigare skrev,,,

Tror du att jag lägger ut min finbil på ett forum och visar vad som är gjort...
Med risk att någon snorunge sedan listar ut var bilen finns och därefter snor den.

Lägga ut filmer på bilen !
Snälla lilla barnet jag tittar inte på Idol och drömmer inte om kändisskap !
Då hade jag verkligen ägt en Porsche och synits till vid hotspots ,,,
Förstår du inte vad jag skriver !
Köper man en RWD Volvo då vill man inte synas, men verka..
Finns inget roligare än att komma från ingenstans och åka ifrån Caferacers...
Jag trodde läsförtåelsen låg lite högre...

De e kul o jävlas lite men nu lägger jag av för vissa saker går inte in,
eftersom viss fakta baseras på körkunskap och den går utanför många personers perspektiv.

Tänk på detta
Om svenska biltidningar tog ut bilarna på riktiga tester.
Tester utformade på dåliga vägar där fjädringslängd,hjulvinklar i kritiska lägen  viktförskjutningar bromskraftsfördelning balans var
inräknat i vad man kallar bilen uppförande på vägen...
Med inräknat både då föraren har kontroll och då bilen släpper.
Man kör understyrt o överstyrt brett o snålt bedömmer säkerhet och lätthanterlighet.....
Tror du fortfarande på att BMW/Porsche dominerar !
Sluta tjafsa när man inte vet vad det prats om !

Den enda skillnaden är att du är den som inte vet vad du pratar om, ingen Volvo RWD går på det viset du beskriver. Volvon var en familj och lastfraktare, och väguppträdande har ingen större roll än att den skall uppträda tryggt.

Kör hårt med en original Volvo RWD, så gungar den fram och du har ingen kontroll över vad bilen har för sig. Sänk den, sätt på en chassisats eller liknande så slutar den gunga men bilen förmedlar fortfarande inget av vad bilen har för sig. Det är helt enkelt ingen bil tänkt att pressa, varken på slät asfalt eller på en tjälskadad väg för den uppträder inte korrekt eftersom den inte är byggd för uppgiften.

Bmw, Mercedes och liknande vagnar däremot är byggda för uppgiften, det är vagnar med erkänt bra chassin som går tryggt med bibehållet grepp även på riktigt dåliga vägar. Teknikens Värld prövade själva detta en gång på 80-talet, att köra en Mercedes W124 Kombi genom en tvär kurva med dåligt underlag och till och med när farten var så hög att bilen lyfte på det inre framhjulet bet övriga tre hjul sig fast och bilen gick (förhållandevis) tryggt genom kurvan.

Vad hade en Volvo 940 gjort i samma situation, original eller ej? Jo för det första hade den inte ens klarat i närheten av samma hastighet. Utan snarare så hade förmodligen gränsen gått när ett av hjulen tappade fästet om underlaget, antingen ett framhjul och den hade understyrt av vägen eller ett bakhjul och den bredsladdat av vägen.

Volvo har över huvudtaget inte det sofistikerade chassi eller trygga vägegenskaper i pressade situationer som ex. ovanstående tyskar har. Därmed inte sagt att den har dåliga vägegenskaper, vill jag förtydliga för att slippa att diverse Volvo-folk länkar till gamla reklamfilmer på Youtube, men den är inte i närheten av de tyska bilar som tagits upp i denna tråd och att den skulle vara bättre förekommer endast i Endorfinslavens våta drömmar.

Och ni som försöker moralpredika och kallar användare som medverkat i denna tråden för trångsynta, ni borde kanske själva pröva att öppna ögonen.

För alla bilar är inte likvärdiga, det är så enkelt att vissa bilar är ren skit när man jämför dom med andra, även om det är en bra bil i sig. Vilka bilar som är bra och vilka som är lite bättre går heller inte att säga, det beror på en massa personliga faktorer.

Och det är just det som diskuterats här, i många fall med väl underbyggda argument men i många fall har även dagisbarn letat sig in. Men självklart skall Köpråd och "Märke x vs. Märke y" trådar finnas och användare skall få ventilera sina åsikter, så länge det bara hålls på en vettig nivå.

Och det här med en vettig nivå är lättare sagt än gjort. Men att låta bli ämnet bara för att vissa inte sköter sig är bara löjligt och gränsar till kollektiv bestraffning. Är dessa trådarna nu så hemska så ge fan att läsa dom helt enkelt.

Det finns gott om trådar över till er där ni kan klappa varandra om ryggen och tycka att era bilar är lika bra och snygga, men frågan är om det i så fall inte är ni som är trångsynta.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
20 april 2010
#460
Rquired skrev:
endorfinslaven skrev:
He he lillen
Airone skrev att BMW o Volvo är inte byggda för samma kundsegment.
Japp precis vad jag sagt och det inbegriper bilarnas uppträdande på olika underlag.
Något man sällan skriver om i pressen....

Du lillen förstår nog inte ens innebörden utav vikten vid ett korrekt uppträdande vid aktiv körning. 
Man tar som jag tidigare sagt bara upp bantester från kontinenten och inte från svensk landsväg på grus,asfalt,snö o is på tjälskott. Vi kommer återigen tillbaks till vad jag tidigare skrev,,,

Tror du att jag lägger ut min finbil på ett forum och visar vad som är gjort...
Med risk att någon snorunge sedan listar ut var bilen finns och därefter snor den.

Lägga ut filmer på bilen !
Snälla lilla barnet jag tittar inte på Idol och drömmer inte om kändisskap !
Då hade jag verkligen ägt en Porsche och synits till vid hotspots ,,,
Förstår du inte vad jag skriver !
Köper man en RWD Volvo då vill man inte synas, men verka..
Finns inget roligare än att komma från ingenstans och åka ifrån Caferacers...
Jag trodde läsförtåelsen låg lite högre...

De e kul o jävlas lite men nu lägger jag av för vissa saker går inte in,
eftersom viss fakta baseras på körkunskap och den går utanför många personers perspektiv.

Tänk på detta
Om svenska biltidningar tog ut bilarna på riktiga tester.
Tester utformade på dåliga vägar där fjädringslängd,hjulvinklar i kritiska lägen  viktförskjutningar bromskraftsfördelning balans var
inräknat i vad man kallar bilen uppförande på vägen...
Med inräknat både då föraren har kontroll och då bilen släpper.
Man kör understyrt o överstyrt brett o snålt bedömmer säkerhet och lätthanterlighet.....
Tror du fortfarande på att BMW/Porsche dominerar !
Sluta tjafsa när man inte vet vad det prats om !

Den enda skillnaden är att du är den som inte vet vad du pratar om, ingen Volvo RWD går på det viset du beskriver. Volvon var en familj och lastfraktare, och väguppträdande har ingen större roll än att den skall uppträda tryggt.

Kör hårt med en original Volvo RWD, så gungar den fram och du har ingen kontroll över vad bilen har för sig. Sänk den, sätt på en chassisats eller liknande så slutar den gunga men bilen förmedlar fortfarande inget av vad bilen har för sig. Det är helt enkelt ingen bil tänkt att pressa, varken på slät asfalt eller på en tjälskadad väg för den uppträder inte korrekt eftersom den inte är byggd för uppgiften.

Bmw, Mercedes och liknande vagnar däremot är byggda för uppgiften, det är vagnar med erkänt bra chassin som går tryggt med bibehållet grepp även på riktigt dåliga vägar. Teknikens Värld prövade själva detta en gång på 80-talet, att köra en Mercedes W124 Kombi genom en tvär kurva med dåligt underlag och till och med när farten var så hög att bilen lyfte på det inre framhjulet bet övriga tre hjul sig fast och bilen gick (förhållandevis) tryggt genom kurvan.

Vad hade en Volvo 940 gjort i samma situation, original eller ej? Jo för det första hade den inte ens klarat i närheten av samma hastighet. Utan snarare så hade förmodligen gränsen gått när ett av hjulen tappade fästet om underlaget, antingen ett framhjul och den hade understyrt av vägen eller ett bakhjul och den bredsladdat av vägen.

Volvo har över huvudtaget inte det sofistikerade chassi eller trygga vägegenskaper i pressade situationer som ex. ovanstående tyskar har. Därmed inte sagt att den har dåliga vägegenskaper, vill jag förtydliga för att slippa att diverse Volvo-folk länkar till gamla reklamfilmer på Youtube, men den är inte i närheten av de tyska bilar som tagits upp i denna tråd och att den skulle vara bättre förekommer endast i Endorfinslavens våta drömmar.

Och ni som försöker moralpredika och kallar användare som medverkat i denna tråden för trångsynta, ni borde kanske själva pröva att öppna ögonen.

För alla bilar är inte likvärdiga, det är så enkelt att vissa bilar är ren skit när man jämför dom med andra, även om det är en bra bil i sig. Vilka bilar som är bra och vilka som är lite bättre går heller inte att säga, det beror på en massa personliga faktorer.

Och det är just det som diskuterats här, i många fall med väl underbyggda argument men i många fall har även dagisbarn letat sig in. Men självklart skall Köpråd och "Märke x vs. Märke y" trådar finnas och användare skall få ventilera sina åsikter, så länge det bara hålls på en vettig nivå.

Och det här med en vettig nivå är lättare sagt än gjort. Men att låta bli ämnet bara för att vissa inte sköter sig är bara löjligt och gränsar till kollektiv bestraffning. Är dessa trådarna nu så hemska så ge fan att läsa dom helt enkelt.

Det finns gott om trådar över till er där ni kan klappa varandra om ryggen och tycka att era bilar är lika bra och snygga, men frågan är om det i så fall inte är ni som är trångsynta.

Första gången jag gör såhär i en tråd men;
+1

"When innovation meets passion!"


Sök