2727
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

956 Inlägg
9 januari 2010
#521
Rquired skrev:
Håller med:

MG
Rover
Oldsmobile
Pontiac
Saturn (Ok då, finns bättre saker att sörja)
Med flera...

Jämfört med flera av dessa är Saab och dess historia inget att slänga upp. Ta Oldsmobile med dess anor, teknik och design. Eller pontiac, ligger samma historia bakom där. Och detta är märken som tillverkat betydligt fler bilar, kommit upp med betydligt mer innovationer och gjort ett betydligt större intryck på bilmarknaden.

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article6401291.ab

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#522
Glader9991 skrev:
Rquired skrev:
Håller med:

MG
Rover
Oldsmobile
Pontiac
Saturn (Ok då, finns bättre saker att sörja)
Med flera...

Jämfört med flera av dessa är Saab och dess historia inget att slänga upp. Ta Oldsmobile med dess anor, teknik och design. Eller pontiac, ligger samma historia bakom där. Och detta är märken som tillverkat betydligt fler bilar, kommit upp med betydligt mer innovationer och gjort ett betydligt större intryck på bilmarknaden.

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article6401291.ab

Haha, ett typiskt uttalande av en svensk motorjournalist.

Så Saab har inte varit "vingklippt" den senaste tiden och enbart tillverkat Opel/Fiat kopior? Och hellre många 80-åriga bilköpare än ett fåtal Saab-kunder. Båda märkena hade sina entusiaster, precis som Saab.

Och jag tycker knappast det varit några större proteststormar kring Saab heller, några entusiaster som ställt sina bilar utan för olika byggnader. Till och med Greenpeace kan prestera större aktioner än det där...

Nej, GM har redan huggit ner de stora träden (Pontiac & Oldsmobile) samt ett lite mindre träd (Saturn, inga vidare känslostormar med ett starkt märke med svenssonbilar). Jag tror inte de tvekar över att rycka upp den lilla busken (Saab) med rötterna om det är vad som passar dem bäst.
Senast redigerat av Rquired (9 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
9 januari 2010
#523
Rquired skrev:
Glader9991 skrev:
Rquired skrev:
Håller med:

MG
Rover
Oldsmobile
Pontiac
Saturn (Ok då, finns bättre saker att sörja)
Med flera...

Jämfört med flera av dessa är Saab och dess historia inget att slänga upp. Ta Oldsmobile med dess anor, teknik och design. Eller pontiac, ligger samma historia bakom där. Och detta är märken som tillverkat betydligt fler bilar, kommit upp med betydligt mer innovationer och gjort ett betydligt större intryck på bilmarknaden.

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article6401291.ab

Haha, ett typiskt uttalande av en svensk motorjournalist.

Så Saab har inte varit "vingklippt" den senaste tiden och enbart tillverkat Opel/Fiat kopior? Och hellre många 80-åriga bilköpare än ett fåtal Saab-kunder. Båda märkena hade sina entusiaster, precis som Saab.

Och jag tycker knappast det varit några större proteststormar kring Saab heller, några entusiaster som ställt sina bilar utan för olika byggnader. Till och med Greenpeace kan prestera större aktioner än det där...

Nej, GM har redan huggit ner de stora träden (Pontiac & Oldsmobile) samt ett lite mindre träd (Saturn, inga vidare känslostormar med ett starkt märke med svenssonbilar). Jag tror inte de tvekar över att rycka upp den lilla busken (Saab) med rötterna om det är vad som passar dem bäst.

Det är ganska roligt att läsa dina uttalanden kring Saab då du tydligt hatar enormt mycket.
Men alla samarbeten som Saab haft, Fiat när det handlade om 9000 och Opel på senare år så är Saabarna bara kopior på dem. Dem har bara tagit bilarna och satt på ett Saab märke? Det är omöjligt tvärtom?

Jag vill inte förstöra din bild av Saab och andra biltillverkare men det är utvecklingsprojekt ihop med andra  biltillverkare, Hela VAG-koncernen har det. Hoppas inte din dag blev förstörd smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#524
lindell90 skrev:
Rquired skrev:

Haha, ett typiskt uttalande av en svensk motorjournalist.

Så Saab har inte varit "vingklippt" den senaste tiden och enbart tillverkat Opel/Fiat kopior? Och hellre många 80-åriga bilköpare än ett fåtal Saab-kunder. Båda märkena hade sina entusiaster, precis som Saab.

Och jag tycker knappast det varit några större proteststormar kring Saab heller, några entusiaster som ställt sina bilar utan för olika byggnader. Till och med Greenpeace kan prestera större aktioner än det där...

Nej, GM har redan huggit ner de stora träden (Pontiac & Oldsmobile) samt ett lite mindre träd (Saturn, inga vidare känslostormar med ett starkt märke med svenssonbilar). Jag tror inte de tvekar över att rycka upp den lilla busken (Saab) med rötterna om det är vad som passar dem bäst.

Det är ganska roligt att läsa dina uttalanden kring Saab då du tydligt hatar enormt mycket.
Men alla samarbeten som Saab haft, Fiat när det handlade om 9000 och Opel på senare år så är Saabarna bara kopior på dem. Dem har bara tagit bilarna och satt på ett Saab märke? Det är omöjligt tvärtom?

Jag vill inte förstöra din bild av Saab och andra biltillverkare men det är utvecklingsprojekt ihop med andra  biltillverkare, Hela VAG-koncernen har det. Hoppas inte din dag blev förstörd smile

Typiskt sätt att se på det, om man inte avgudar Saab så hatar man alltså det? Det kan inte vara så att det finns ett mellanting, att man tycker bra om bilarna men trots det förstår varför det blivit så här?

Klart det är gemensamma projekt, har aldrig hävdat något annat om du inte syftar på inläggen som skrev på... moppepojkespråk? (eller vad man skall kalla det), och där runtomkring. Där kallades Saab en blek Opel/Alfa kopia, på ett vis som jag hoppades skulle vara uppenbart ironiskt. Men jag hade visst fel smile

Saab är, och framför allt har varit bra bilar. På senare tid har det snarare varit en av många bra varianter på samma plattform, inga fel med det. Kom ihåg att Volvo S40/V50 också är en Ford Focus och Mazda 3 i grunden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#525

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
9 januari 2010
#526
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:

Haha, ett typiskt uttalande av en svensk motorjournalist.

Så Saab har inte varit "vingklippt" den senaste tiden och enbart tillverkat Opel/Fiat kopior? Och hellre många 80-åriga bilköpare än ett fåtal Saab-kunder. Båda märkena hade sina entusiaster, precis som Saab.

Och jag tycker knappast det varit några större proteststormar kring Saab heller, några entusiaster som ställt sina bilar utan för olika byggnader. Till och med Greenpeace kan prestera större aktioner än det där...

Nej, GM har redan huggit ner de stora träden (Pontiac & Oldsmobile) samt ett lite mindre träd (Saturn, inga vidare känslostormar med ett starkt märke med svenssonbilar). Jag tror inte de tvekar över att rycka upp den lilla busken (Saab) med rötterna om det är vad som passar dem bäst.

Det är ganska roligt att läsa dina uttalanden kring Saab då du tydligt hatar enormt mycket.
Men alla samarbeten som Saab haft, Fiat när det handlade om 9000 och Opel på senare år så är Saabarna bara kopior på dem. Dem har bara tagit bilarna och satt på ett Saab märke? Det är omöjligt tvärtom?

Jag vill inte förstöra din bild av Saab och andra biltillverkare men det är utvecklingsprojekt ihop med andra  biltillverkare, Hela VAG-koncernen har det. Hoppas inte din dag blev förstörd smile

Typiskt sätt att se på det, om man inte avgudar Saab så hatar man alltså det? Det kan inte vara så att det finns ett mellanting, att man tycker bra om bilarna men trots det förstår varför det blivit så här?

Klart det är gemensamma projekt, har aldrig hävdat något annat om du inte syftar på inläggen som skrev på... moppepojkespråk? (eller vad man skall kalla det), och där runtomkring. Där kallades Saab en blek Opel/Alfa kopia, på ett vis som jag hoppades skulle vara uppenbart ironiskt. Men jag hade visst fel smile

Saab är, och framför allt har varit bra bilar. På senare tid har det snarare varit en av många bra varianter på samma plattform, inga fel med det. Kom ihåg att Volvo S40/V50 också är en Ford Focus och Mazda 3 i grunden.

japp, du måste vara tydligare om jag ska fatta wink
Att det är många koncerner som  har samma delar i dem olika märkena är väll inget fel i sig. Alla vill ju spara så mycket pengar som möjligt.

Men att Saab har gått så dåligt som fram för allt media visar är på sätt och vis konstigt. Varför skulle GM behålla Saab i 20 år med stora förluster varje år? Att Saab har gjort miljardvinster tror jag inte heller. Men det är ju inte heller någon hemlighet att inom företag att man flyttar pengar.
På mitt jobb så ägs vi av ett större företag som varje år gör ett antal miljoner i förlust och dem pengarna vi tjänar försvinner i deras stora svarta hål och vips så har vi gått med förlust. Och GM är ju inte heller någon vinstmaskin så det är ju inte osannolikt.


4 299 Inlägg
9 januari 2010
#527
Rquired skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6403193.ab

Kan de va därför affären dragit ut på tiden tro roll
Sneaky bastards tongue


plankan
9 januari 2010
#528
Rquired skrev:
Kom ihåg att Volvo S40/V50 också är en Ford Focus och Mazda 3 i grunden.

1:a generation S/V40 delade bottenplatta och några motorer med Mitsubishi Carisma 
Tillverkades mellan 1995 och 2004 i NedCar fabriken i Born, Nederländerna.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#529
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
lindell90 skrev:

Det är ganska roligt att läsa dina uttalanden kring Saab då du tydligt hatar enormt mycket.
Men alla samarbeten som Saab haft, Fiat när det handlade om 9000 och Opel på senare år så är Saabarna bara kopior på dem. Dem har bara tagit bilarna och satt på ett Saab märke? Det är omöjligt tvärtom?

Jag vill inte förstöra din bild av Saab och andra biltillverkare men det är utvecklingsprojekt ihop med andra  biltillverkare, Hela VAG-koncernen har det. Hoppas inte din dag blev förstörd smile

Typiskt sätt att se på det, om man inte avgudar Saab så hatar man alltså det? Det kan inte vara så att det finns ett mellanting, att man tycker bra om bilarna men trots det förstår varför det blivit så här?

Klart det är gemensamma projekt, har aldrig hävdat något annat om du inte syftar på inläggen som skrev på... moppepojkespråk? (eller vad man skall kalla det), och där runtomkring. Där kallades Saab en blek Opel/Alfa kopia, på ett vis som jag hoppades skulle vara uppenbart ironiskt. Men jag hade visst fel smile

Saab är, och framför allt har varit bra bilar. På senare tid har det snarare varit en av många bra varianter på samma plattform, inga fel med det. Kom ihåg att Volvo S40/V50 också är en Ford Focus och Mazda 3 i grunden.

japp, du måste vara tydligare om jag ska fatta wink
Att det är många koncerner som  har samma delar i dem olika märkena är väll inget fel i sig. Alla vill ju spara så mycket pengar som möjligt.

Men att Saab har gått så dåligt som fram för allt media visar är på sätt och vis konstigt. Varför skulle GM behålla Saab i 20 år med stora förluster varje år? Att Saab har gjort miljardvinster tror jag inte heller. Men det är ju inte heller någon hemlighet att inom företag att man flyttar pengar.
På mitt jobb så ägs vi av ett större företag som varje år gör ett antal miljoner i förlust och dem pengarna vi tjänar försvinner i deras stora svarta hål och vips så har vi gått med förlust. Och GM är ju inte heller någon vinstmaskin så det är ju inte osannolikt.

Klart GM haft nytta av Saab, men att Saab på något vis särbehandlats tror jag inte på. Saab är duktiga på säkerhet, och har kanske därför exempelvis fått dras med krockskyddsutvecklingen på de nya modellerna. Som du säger har man samsats åt, för att det blir billigare.

Och det om något bör ha gynnat Saab de senaste 20-åren. Saab hade förmodligen aldrig haft råd att utveckla egna modeller helt själva, och om GM inte funnits hade förmodligen bolaget hamnat i klistret för länge sedan smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
9 januari 2010
#530
Rallyhalle skrev:
Rquired skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6403193.ab

Kan de va därför affären dragit ut på tiden tro roll
Sneaky bastards tongue

Vet inte riktigt vad man ska tycka. Är det bra eller dåligt för försäljningen av Saab? GM behöver ju inte oroa sig för att tekniken hamnar i "fel" händer men å andra sidan kanske dem inte vill köpa Saab överhuvudtaget.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#531
plankan skrev:
Rquired skrev:
Kom ihåg att Volvo S40/V50 också är en Ford Focus och Mazda 3 i grunden.

1:a generation S/V40 delade bottenplatta och några motorer med Mitsubishi Carisma 
Tillverkades mellan 1995 och 2004 i NedCar fabriken i Born, Nederländerna.

Men S40/V50 menas andra generationens S40N och kombiversionen V50, men visst var x40 delvis en Mitsubishi smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#532
lindell90 skrev:
Rallyhalle skrev:
Rquired skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6403193.ab

Kan de va därför affären dragit ut på tiden tro roll
Sneaky bastards tongue

Vet inte riktigt vad man ska tycka. Är det bra eller dåligt för försäljningen av Saab? GM behöver ju inte oroa sig för att tekniken hamnar i "fel" händer men å andra sidan kanske dem inte vill köpa Saab överhuvudtaget.

Dåligt tror jag, om nya 9-5 försvinner får man anta att även halvklara 9-4x blir en kina-Buick.

Och jag tror det är dessa bilar som intressenterna varit ute efter, för vem vill nu lägga x antal miljader på ett tomt bolag med enbart en modell som är redo att ersättas (8-9år är en lång livstid för en modell).

Det första de måste göra är alltså att utveckla ett modellprogram; En ersättare till 9-3 (som kommer att vara på tok för gammal när ersättaren verkligen är klar), en ny "nya 9-5" och åtminstone någon modell till. Lämpligen en liten kompaktbil och en liten SUV.

Detta scenariot har vi haft uppe tidigare, jag har för mig att vi räknade på 15 miljader för att utveckla en ny modell. I så fall skulle det kosta 60 miljader att skapa ett Saab med ett aktuellt och attraktivt utbud, plus vad köpeskildring och driftkostnader kommer gå på under de dryga 5år det tar att utveckla dessa modeller.

Det är stora summor pengar, finns det någon där ute som tycker Saab är värt denna risk? Vi får väl se.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
9 januari 2010
#533
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rallyhalle skrev:

Kan de va därför affären dragit ut på tiden tro roll
Sneaky bastards tongue

Vet inte riktigt vad man ska tycka. Är det bra eller dåligt för försäljningen av Saab? GM behöver ju inte oroa sig för att tekniken hamnar i "fel" händer men å andra sidan kanske dem inte vill köpa Saab överhuvudtaget.

Dåligt tror jag, om nya 9-5 försvinner får man anta att även halvklara 9-4x blir en kina-Buick.

Och jag tror det är dessa bilar som intressenterna varit ute efter, för vem vill nu lägga x antal miljader på ett tomt bolag med enbart en modell som är redo att ersättas (8-9år är en lång livstid för en modell).

Det första de måste göra är alltså att utveckla ett modellprogram; En ersättare till 9-3 (som kommer att vara på tok för gammal när ersättaren verkligen är klar), en ny "nya 9-5" och åtminstone någon modell till. Lämpligen en liten kompaktbil och en liten SUV.

Detta scenariot har vi haft uppe tidigare, jag har för mig att vi räknade på 15 miljader för att utveckla en ny modell. I så fall skulle det kosta 60 miljader att skapa ett Saab med ett aktuellt och attraktivt utbud, plus vad köpeskildring och driftkostnader kommer gå på under de dryga 5år det tar att utveckla dessa modeller.

Det är stora summor pengar, finns det någon där ute som tycker Saab är värt denna risk? Vi får väl se.

Tyvärr får man väll säga att du har rätt i mycket av det du säger. Om någon köper Saab och väljer att satsa på det så känns det som att 9-5an är inget dem ska satsa på nu. Dem kan ju hoppas att dem får den halvklara 9-4X och sen satsa på en 9-1. Kommer ta tid att bygga upp Saab igen och kosta mycket.


Sleeper
3 084 Inlägg
9 januari 2010
#534
Om dem tatt bort den fula kromramen runt lyktorna så hade man kanske övervägt att köpa en saab.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2010
#535
Sushikocken skrev:
Om dem tatt bort den fula kromramen runt lyktorna så hade man kanske övervägt att köpa en saab.

Nej, inte strunta i "Dame Edna" looken yikes







*Folk som sett Jeremy Clarksson bedöma den faceliftade 9-5an förstår vad jag menar*

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2010
#536


Här finns lite kul jämförelser och info på/om Saab, och visar ju hur omvärlden ser på Saab... smile
Inte särskilt seriöst vill jag påstå.
Senast redigerat av TurbOla (9 januari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2010
#537

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

827 Inlägg
11 januari 2010
#538
Mortalis skrev:
Inte direkt så att de inte haft tid på sig att leta andra jobb eller utbilda sig till nåt annat...

"andra jobb"?
vet inte om du förstått att det e ont om "andra jobb" just nu.

det e klart det e synd om dom som blir av med sitt jobb


Norrlänning
1 453 Inlägg
11 januari 2010
#539
Andree skrev:
Mortalis skrev:
Inte direkt så att de inte haft tid på sig att leta andra jobb eller utbilda sig till nåt annat...

"andra jobb"?
vet inte om du förstått att det e ont om "andra jobb" just nu.

det e klart det e synd om dom som blir av med sitt jobb

Hon menar att det knappast kom som en överraskning att saab skulle läggas ner... jobb finns det, men kanske inte precis de jobb som folk vill ha. skaffa en riktigt utbildning så ska ni se att arbetsgivare kommer slita efter er..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 019 Inlägg
11 januari 2010
#540
Ellertz skrev:
skaffa en riktigt utbildning så ska ni se att arbetsgivare kommer slita efter er..

Vad skulle det vara för utbildning?



Sök