2511
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

876 Inlägg
25 januari 2010
#661
MrTorture skrev:
znurv skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6484835.ab

Skönt.

låt oss be smile

läste lite i Artikelns "forum/komentarer" och någon påstår att Saab är en skit bil som har dyra reserv delar och är en av dom bilarna man alltid ser med motorhuven öppen vid vägkanten, tongue Dock har jag aldrig i mitt liv sett en saab vid vägkanten.

Vad tycker ni Saab ägare om era Saab bilar, är det opålitliga maskiner som går att gemföra med ex Ford.

nu har jag inte haft min Saab i mer än ca 4 månader men har inte haft något problem med den mer än hög tomgång. Dock lätt fixat. Annars har min far haft, utan att överdriva, ca 20 Saabar genom åren och aldrig haft några direkta problem. Fel finns det på alla bilar. Peugeoten mamma har nu klöddar enormt mycket mer än genomsnittsbilen.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 januari 2010
#662
MrTorture skrev:
znurv skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6484835.ab

Skönt.

låt oss be smile

läste lite i Artikelns "forum/komentarer" och någon påstår att Saab är en skit bil som har dyra reserv delar och är en av dom bilarna man alltid ser med motorhuven öppen vid vägkanten, tongue Dock har jag aldrig i mitt liv sett en saab vid vägkanten.

Vad tycker ni Saab ägare om era Saab bilar, är det opålitliga maskiner som går att gemföra med ex Ford.

Har haft tre stycken, alla 9000 för övrigt. Den första fungerade klockrent tills rosten åt upp den. Även den andra höll ihop utan problem trots att jag plågade den till max långa stunder. Inte heller min tredje och nuvarande har haft några allvarligare fel, inte ens rosten har varit något bekymmer.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 637 Inlägg
25 januari 2010
#663
jonnielahti skrev:
nu är saab enligt uppgifter sålt till spyker och tråden kan äntligen vila big_smile

Inte klart än. (Tråden kommer nog fortsätta länge. Vem blir nästa veckas köpare av Saab?)

22 Inlägg
25 januari 2010
#664
10 min igjen til pressekonferansen! begynnt med litt musikk og slideshow live på http://gmtv.feedroom.com/?


Dette blir bra!


4 001 Inlägg
25 januari 2010
#665
GM dementerar uppgifterna om att Spyker-köpet är klart

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 697 Inlägg
25 januari 2010
#666
kolvas skrev:
GM dementerar uppgifterna om att Spyker-köpet är klart

precis som jag trodde


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2010
#667
Det lustiga är att folk verkar se det som att Saab är räddade i Spykers händer, men precis som med Koenigsegg; Vart skall *lilla hobbytillverkaren* hämta de enorma resurser som krävs för att Saab kanske skall kunna komma tillbaka som biltillverkare?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
25 januari 2010
#668
Rquired skrev:
Det lustiga är att folk verkar se det som att Saab är räddade i Spykers händer, men precis som med Koenigsegg; Vart skall *lilla hobbytillverkaren* hämta de enorma resurser som krävs för att Saab kanske skall kunna komma tillbaka som biltillverkare?

Har jag också funderat på. Här finns lite om Spyker. http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14776

Trött
267 Inlägg
26 januari 2010
#669
Att SAAB skulle läggas ner är bara ett spel för galleriet. GM kommer aldrig någonsin att få tillbaka de pengar dom pumpat in i SAAB, men om vi låtsas att högsta budet ligger på 1 miljard (i jämförelse med de tre miljarder dom satt som pris) så kommer dom att sälja i slutändan. Att bara lägga ner SAAB skulle bli ytterligare en brakförlust och det har dom inte råd med. Det är ju trots allt inget litet sidoprojekt som det handlar om...

876 Inlägg
26 januari 2010
#670
Rquired skrev:
Det lustiga är att folk verkar se det som att Saab är räddade i Spykers händer, men precis som med Koenigsegg; Vart skall *lilla hobbytillverkaren* hämta de enorma resurser som krävs för att Saab kanske skall kunna komma tillbaka som biltillverkare?

dem har finansiärer bakom sig som antagligen ser att Saab skulle kunna bli lönsamt och då ge lite avkastning när Saab kommer på fötter igen. Dem kommer ju slippa internfaktureringar och betala 12000:- extra per motor med mera.


4 001 Inlägg
26 januari 2010
#671
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Det lustiga är att folk verkar se det som att Saab är räddade i Spykers händer, men precis som med Koenigsegg; Vart skall *lilla hobbytillverkaren* hämta de enorma resurser som krävs för att Saab kanske skall kunna komma tillbaka som biltillverkare?

dem har finansiärer bakom sig som antagligen ser att Saab skulle kunna bli lönsamt och då ge lite avkastning när Saab kommer på fötter igen. Dem kommer ju slippa internfaktureringar och betala 12000:- extra per motor med mera.

bara att hoppas att deras pengar räcker och att dom lyckas, annars står vi, du & jag och resten av Sveriges skattebetalare med en fet skuld till EIB

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

876 Inlägg
26 januari 2010
#672
kolvas skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Det lustiga är att folk verkar se det som att Saab är räddade i Spykers händer, men precis som med Koenigsegg; Vart skall *lilla hobbytillverkaren* hämta de enorma resurser som krävs för att Saab kanske skall kunna komma tillbaka som biltillverkare?

dem har finansiärer bakom sig som antagligen ser att Saab skulle kunna bli lönsamt och då ge lite avkastning när Saab kommer på fötter igen. Dem kommer ju slippa internfaktureringar och betala 12000:- extra per motor med mera.

bara att hoppas att deras pengar räcker och att dom lyckas, annars står vi, du & jag och resten av Sveriges skattebetalare med en fet skuld till EIB

nej, staten tar ju Saabs lokaler och allt dem har till ett värde av 4 miljarder(?) som säkerhet just för att det inte ska kosta oss skattebetalare något.


2 924 Inlägg
26 januari 2010
#673
Politiker i Belgien kräver att Spyker flyttar SAAB, från Trollhättan till Antwerpen inkl 1 Miljard i lockbete...
http://www.e24.se/business/verkstadsind … 817701.e24

~ Life is short, have FUN! ~

4 001 Inlägg
26 januari 2010
#674
lindell90 skrev:
kolvas skrev:
lindell90 skrev:

dem har finansiärer bakom sig som antagligen ser att Saab skulle kunna bli lönsamt och då ge lite avkastning när Saab kommer på fötter igen. Dem kommer ju slippa internfaktureringar och betala 12000:- extra per motor med mera.

bara att hoppas att deras pengar räcker och att dom lyckas, annars står vi, du & jag och resten av Sveriges skattebetalare med en fet skuld till EIB

nej, staten tar ju Saabs lokaler och allt dem har till ett värde av 4 miljarder(?) som säkerhet just för att det inte ska kosta oss skattebetalare något.

Har dom lokalerna och det som finns där ett värde av 4 miljarder OM Saab inte överlever? tror inte det, ett företags lokaler och invertarier har ett visst värde vid drift men vid en konkurs så blir värdet ett helt annorlunda, t.ex så var det lokaler i mitt närområde som var värderade till över 15 miljoner men när företaget gick i KK så blev såldes dessa för knappt 4 miljoner

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

876 Inlägg
26 januari 2010
#675
kolvas skrev:
lindell90 skrev:
kolvas skrev:

bara att hoppas att deras pengar räcker och att dom lyckas, annars står vi, du & jag och resten av Sveriges skattebetalare med en fet skuld till EIB

nej, staten tar ju Saabs lokaler och allt dem har till ett värde av 4 miljarder(?) som säkerhet just för att det inte ska kosta oss skattebetalare något.

Har dom lokalerna och det som finns där ett värde av 4 miljarder OM Saab inte överlever? tror inte det, ett företags lokaler och invertarier har ett visst värde vid drift men vid en konkurs så blir värdet ett helt annorlunda, t.ex så var det lokaler i mitt närområde som var värderade till över 15 miljoner men när företaget gick i KK så blev såldes dessa för knappt 4 miljoner

jag tror dem har bra koll på vad dem gör. Vi behöver nog inte oroa oss att våra skattepengar går till det smile


1 570 Inlägg
26 januari 2010
#678
GM=Velpottor

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2010
#679
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Det lustiga är att folk verkar se det som att Saab är räddade i Spykers händer, men precis som med Koenigsegg; Vart skall *lilla hobbytillverkaren* hämta de enorma resurser som krävs för att Saab kanske skall kunna komma tillbaka som biltillverkare?

dem har finansiärer bakom sig som antagligen ser att Saab skulle kunna bli lönsamt och då ge lite avkastning när Saab kommer på fötter igen. Dem kommer ju slippa internfaktureringar och betala 12000:- extra per motor med mera.

Finansiärer som är bredda att hosta upp de 10-tals miljader det kommer krävas för Saab att bygga upp ett nytt modellprogram? För att fortsätta med två eller tre modeller är värdelöst, då kan det lika gärna lägga ner det hela.

Tidigare i tråden räknades det på ovanstående, då räknades det på 15 miljader per ny modell eftersom det var vad 850 kostade Volvo. Och det var då, idag är det med all sannolikhet en betydligt högre siffra som krävs.

Om Vi antar att dom får behålla nya 9-5 är det en 4 modeller som måste fram, en ny 9-3 för att ersätta den drygt 8 år gamla och klart omoderna nuvarande modellen, en småbil med låg förbrukning, en stadsjeep* och någon form av crossover/sportcoupé-liknande skrytmodell (Typ Aero X konceptet) vilket är viktigt för ett märke som påstår sig vara lite mer exklusivt. Denna kan kanske delvis baseras på "nya 9-3" så vi säger 3.st.

3.5*15 miljader= 53 miljader. Detta enbart i utvecklingskostnader, lågt räknat. Att utveckla dessa kommer gissningsvis ta 5år, också lågt räknat. Och vad kan Saab Automobile kosta att driva per år?

Vi säger 60 miljader då för ett Saab som åtminstone har en liten chans att konkurrera på den redan idag överfulla marknaden. 60 miljader för lilla Spyker som fick ta i för att skaka fram de 3.5miljader som krävs för att ens köpa Saab.

Jag tvivlar, men vi får väl se...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

956 Inlägg
26 januari 2010
#680
peegee skrev:
Politiker i Belgien kräver att Spyker flyttar SAAB, från Trollhättan till Antwerpen inkl 1 Miljard i lockbete...
http://www.e24.se/business/verkstadsind … 817701.e24

Skulle inte förvåna mig...






Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Det lustiga är att folk verkar se det som att Saab är räddade i Spykers händer, men precis som med Koenigsegg; Vart skall *lilla hobbytillverkaren* hämta de enorma resurser som krävs för att Saab kanske skall kunna komma tillbaka som biltillverkare?

dem har finansiärer bakom sig som antagligen ser att Saab skulle kunna bli lönsamt och då ge lite avkastning när Saab kommer på fötter igen. Dem kommer ju slippa internfaktureringar och betala 12000:- extra per motor med mera.

Finansiärer som är bredda att hosta upp de 10-tals miljader det kommer krävas för Saab att bygga upp ett nytt modellprogram? För att fortsätta med två eller tre modeller är värdelöst, då kan det lika gärna lägga ner det hela.

Tidigare i tråden räknades det på ovanstående, då räknades det på 15 miljader per ny modell eftersom det var vad 850 kostade Volvo. Och det var då, idag är det med all sannolikhet en betydligt högre siffra som krävs.

Om Vi antar att dom får behålla nya 9-5 är det en 4 modeller som måste fram, en ny 9-3 för att ersätta den drygt 8 år gamla och klart omoderna nuvarande modellen, en småbil med låg förbrukning, en stadsjeep* och någon form av crossover/sportcoupé-liknande skrytmodell (Typ Aero X konceptet) vilket är viktigt för ett märke som påstår sig vara lite mer exklusivt. Denna kan kanske delvis baseras på "nya 9-3" så vi säger 3.st.

3.5*15 miljader= 53 miljader. Detta enbart i utvecklingskostnader, lågt räknat. Att utveckla dessa kommer gissningsvis ta 5år, också lågt räknat. Och vad kan Saab Automobile kosta att driva per år?

Vi säger 60 miljader då för ett Saab som åtminstone har en liten chans att konkurrera på den redan idag överfulla marknaden. 60 miljader för lilla Spyker som fick ta i för att skaka fram de 3.5miljader som krävs för att ens köpa Saab.

Jag tvivlar, men vi får väl se...

Du baserar din räkning på Volvo 850. Nya 9-5 kostar 3-4 miljarder att utveckla sade GM i en artikel(ska se om jag kan leta reda på den).

NG9-3 kommer baseras på Epsilon 2 som man har i nuvarande 9-3. Då får man nerv kostnaden där.


Sök