2740
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

4 001 Inlägg
26 januari 2010
Men sen är frågan hur mycket GM kommer att kräva i ersättning per producerad Saab som använder sig utav GM:s teknik, bara för att Spyker köper Saab så kommer dom inte att få nyttja delad teknik gratis.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

876 Inlägg
26 januari 2010
kolvas skrev:
Men sen är frågan hur mycket GM kommer att kräva i ersättning per producerad Saab som använder sig utav GM:s teknik, bara för att Spyker köper Saab så kommer dom inte att få nyttja delad teknik gratis.

9-5an är ju helt ny så den har ju tiden framför sig. Likaså 9-4X som tydligen redan har tillverkats i 150 exemplar i Mexico är ju då klar. Nya 9-3an är om jag förstått det rätt redan påbörjad. En "sportbil" skulle kanske gå att bygga ihop med Spyker. Plus att dem kan samarbeta mer fritt med olika tillverkare.

1 697 Inlägg
26 januari 2010
lindell90 skrev:
kolvas skrev:

9-5an är ju helt ny så den har ju tiden framför sig. Likaså 9-4X som tydligen redan har tillverkats i 150 exemplar i Mexico är ju då klar. Nya 9-3an är om jag förstått det rätt redan påbörjad. En "sportbil" skulle kanske gå att bygga ihop med Spyker. Plus att dem kan samarbeta mer fritt med olika tillverkare.

Sen har dem väl prototyper på småbil oxå

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2010
Glader9991 skrev:
peegee skrev:
Politiker i Belgien kräver att Spyker flyttar SAAB, från Trollhättan till Antwerpen inkl 1 Miljard i lockbete...
http://www.e24.se/business/verkstadsind … 817701.e24

Skulle inte förvåna mig...

Rquired skrev:
lindell90 skrev:

dem har finansiärer bakom sig som antagligen ser att Saab skulle kunna bli lönsamt och då ge lite avkastning när Saab kommer på fötter igen. Dem kommer ju slippa internfaktureringar och betala 12000:- extra per motor med mera.

Finansiärer som är bredda att hosta upp de 10-tals miljader det kommer krävas för Saab att bygga upp ett nytt modellprogram? För att fortsätta med två eller tre modeller är värdelöst, då kan det lika gärna lägga ner det hela.

Tidigare i tråden räknades det på ovanstående, då räknades det på 15 miljader per ny modell eftersom det var vad 850 kostade Volvo. Och det var då, idag är det med all sannolikhet en betydligt högre siffra som krävs.

Om Vi antar att dom får behålla nya 9-5 är det en 4 modeller som måste fram, en ny 9-3 för att ersätta den drygt 8 år gamla och klart omoderna nuvarande modellen, en småbil med låg förbrukning, en stadsjeep* och någon form av crossover/sportcoupé-liknande skrytmodell (Typ Aero X konceptet) vilket är viktigt för ett märke som påstår sig vara lite mer exklusivt. Denna kan kanske delvis baseras på "nya 9-3" så vi säger 3.st.

3.5*15 miljader= 53 miljader. Detta enbart i utvecklingskostnader, lågt räknat. Att utveckla dessa kommer gissningsvis ta 5år, också lågt räknat. Och vad kan Saab Automobile kosta att driva per år?

Vi säger 60 miljader då för ett Saab som åtminstone har en liten chans att konkurrera på den redan idag överfulla marknaden. 60 miljader för lilla Spyker som fick ta i för att skaka fram de 3.5miljader som krävs för att ens köpa Saab.

Jag tvivlar, men vi får väl se...

Du baserar din räkning på Volvo 850. Nya 9-5 kostar 3-4 miljarder att utveckla sade GM i en artikel(ska se om jag kan leta reda på den).

NG9-3 kommer baseras på Epsilon 2 som man har i nuvarande 9-3. Då får man nerv kostnaden där.

Jag antar att dom då menar att det kostade 3-4 miljader att förvandla Opel Insignia till Saab 9-5, men egen design, (delvis?) eget motorprogram osv.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
26 januari 2010
Juvakka skrev:
lindell90 skrev:
kolvas skrev:

Sen har dem väl prototyper på småbil oxå

9-X BioHybrid Concept finns.

(none)
1 725 Inlägg
26 januari 2010
Då var SAAB Sålt smile

--Lev i går som det vore i morgon--

562 Inlägg
26 januari 2010
Braather skrev:
Då var SAAB Sålt smile

Härligt att det gick i hamn smile (som det verkar)?

9-5 Aero Sedan -05

9 108 Inlägg
26 januari 2010
Enligt nyhetsbyrån AFP i alla fall men vi får se om det blir officiellt strax..

http://www.expressen.se/Nyheter/1.18590 … koper-saab

(none)
1 725 Inlägg
26 januari 2010
micke-opel skrev:
Braather skrev:
Då var SAAB Sålt smile

Härligt att det gick i hamn smile (som det verkar)?

Men nu måste de fasen vara klart.

Får kolla på Rapport sen och få lite mer info.

--Lev i går som det vore i morgon--

4 637 Inlägg
26 januari 2010
Efter allt tidigare med Saab vill jag ha tydligare bevis... Tidigare hade ju Koenigsegg typ köpt Saab...
Senast redigerat av EmilHammarlund (26 januari 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 januari 2010
Vid sjutiden är det ju sagt att Spyker ska hålla presskonferens, så rapport 19.30 bör ha svaret

876 Inlägg
26 januari 2010
EmilHammarlund skrev:
Efter allt tidigare med Saab vill jag ha tydligare bevis... Tidigare hade ju Koenigsegg typ köpt Saab...

Aa, men enligt olika nyhetssidor så har Spyker bekräftat. Men vågar dock inte vara säker för än det är officiellt från båda håll.

4 637 Inlägg
26 januari 2010
lindell90 skrev:
EmilHammarlund skrev:

Aa, men enligt olika nyhetssidor så har Spyker bekräftat. Men vågar dock inte vara säker för än det är officiellt från båda håll.

Hoppas det blir så, är visserligen ingen Saabmänniska men ändå...
Senast redigerat av EmilHammarlund (26 januari 2010)

876 Inlägg
26 januari 2010
EmilHammarlund skrev:
lindell90 skrev:
EmilHammarlund skrev:

Hoppas det blir så, är visserligen ingen Saabmänniska men ändå...

Det är jag ända ut i fingerspetsarna men i den här affären vågar man knappt hoppas något förrän det är helt klart. Har ändrats i slutskedet innan men Spyker ska ha bekräftat det. Har inte hittat någon källa ännu.

2 924 Inlägg
26 januari 2010
Glader9991 skrev:
peegee skrev:
Politiker i Belgien kräver att Spyker flyttar SAAB, från Trollhättan till Antwerpen inkl 1 Miljard i lockbete...
http://www.e24.se/business/verkstadsind … 817701.e24

Skulle inte förvåna mig...

Rquired skrev:
lindell90 skrev:
dem har finansiärer bakom sig som antagligen ser att Saab skulle kunna bli lönsamt och då ge lite avkastning när Saab kommer på fötter igen. Dem kommer ju slippa internfaktureringar och betala 12000:- extra per motor med mera.

Finansiärer som är bredda att hosta upp de 10-tals miljader det kommer krävas för Saab att bygga upp ett nytt modellprogram? För att fortsätta med två eller tre modeller är värdelöst, då kan det lika gärna lägga ner det hela.

Tidigare i tråden räknades det på ovanstående, då räknades det på 15 miljader per ny modell eftersom det var vad 850 kostade Volvo. Och det var då, idag är det med all sannolikhet en betydligt högre siffra som krävs.

Om Vi antar att dom får behålla nya 9-5 är det en 4 modeller som måste fram, en ny 9-3 för att ersätta den drygt 8 år gamla och klart omoderna nuvarande modellen, en småbil med låg förbrukning, en stadsjeep* och någon form av crossover/sportcoupé-liknande skrytmodell (Typ Aero X konceptet) vilket är viktigt för ett märke som påstår sig vara lite mer exklusivt. Denna kan kanske delvis baseras på "nya 9-3" så vi säger 3.st.

3.5*15 miljader= 53 miljader. Detta enbart i utvecklingskostnader, lågt räknat. Att utveckla dessa kommer gissningsvis ta 5år, också lågt räknat. Och vad kan Saab Automobile kosta att driva per år?

Vi säger 60 miljader då för ett Saab som åtminstone har en liten chans att konkurrera på den redan idag överfulla marknaden. 60 miljader för lilla Spyker som fick ta i för att skaka fram de 3.5miljader som krävs för att ens köpa Saab.

Jag tvivlar, men vi får väl se...

Du baserar din räkning på Volvo 850. Nya 9-5 kostar 3-4 miljarder att utveckla sade GM i en artikel(ska se om jag kan leta reda på den).

NG9-3 kommer baseras på Epsilon 2 som man har i nuvarande 9-3. Då får man nerv kostnaden där.

Precis, känns inte som den beräkningen riktigt är med i matchen...

Denna affären har ju granskats i högsta grad och godkänts av väl så duktiga ekonomer och finansorgan på global, EU och statlig nivå ... så att nu behöva diskutera finansiering är näst intill utopi eftersom kravet på en långsiktig ägare varit fokus. ...men självklart kommer inte Spyker/Saab få det enkla år framöver, nästa etapp att utvärdera för dem är om 2-3år

~ Life is short, have FUN! ~

22 Inlägg
26 januari 2010
JIPPI! Gratulerer alle sammen! big_smile

Spyker DVD TEaser.mov: http://www.youtube.com/watch?v=-gouDwV1Dxc

Følg pressekonferansen 19.15 her: http://www.rtl.nl/components/financien/ … m/insb.xml

http://i652.photobucket.com/albums/uu249/TheSaabHirsch/LB_Spyker_C12_Latur_179356c.jpg
Senast redigerat av TheNorwegianStig (26 januari 2010)

371 Inlägg
26 januari 2010
Undrar hur det blir i framtiden med utveckling av nya modeller. Samarbetar man med GM eller tar man kanske upp samarbetet med Fiat igen smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 januari 2010
på med  spyker märken på alla era s##bar nu

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

22 Inlägg
26 januari 2010
Live TV Her fra kl 19.00, på med finstasen nå:  http://www.nyhetskanalen.se/1.1470704/2 … koper_saab

http://www.google.com/hostednews/afp/media/ALeqM5gQdf0QIHdlvEcgsa7ZseHcQvordA?size=s2
Senast redigerat av TheNorwegianStig (26 januari 2010)

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
26 januari 2010
Jippi!!!!!!!!!!!!!!!!! big_smile

Sök