Rquired skrev:
lindell90 skrev:
dem har finansiärer bakom sig som antagligen ser att Saab skulle kunna bli lönsamt och då ge lite avkastning när Saab kommer på fötter igen. Dem kommer ju slippa internfaktureringar och betala 12000:- extra per motor med mera.
Finansiärer som är bredda att hosta upp de 10-tals miljader det kommer krävas för Saab att bygga upp ett nytt modellprogram? För att fortsätta med två eller tre modeller är värdelöst, då kan det lika gärna lägga ner det hela.
Tidigare i tråden räknades det på ovanstående, då räknades det på 15 miljader per ny modell eftersom det var vad 850 kostade Volvo. Och det var då, idag är det med all sannolikhet en betydligt högre siffra som krävs.
Om Vi antar att dom får behålla nya 9-5 är det en 4 modeller som måste fram, en ny 9-3 för att ersätta den drygt 8 år gamla och klart omoderna nuvarande modellen, en småbil med låg förbrukning, en stadsjeep* och någon form av crossover/sportcoupé-liknande skrytmodell (Typ Aero X konceptet) vilket är viktigt för ett märke som påstår sig vara lite mer exklusivt. Denna kan kanske delvis baseras på "nya 9-3" så vi säger 3.st.
3.5*15 miljader= 53 miljader. Detta enbart i utvecklingskostnader, lågt räknat. Att utveckla dessa kommer gissningsvis ta 5år, också lågt räknat. Och vad kan Saab Automobile kosta att driva per år?
Vi säger 60 miljader då för ett Saab som åtminstone har en liten chans att konkurrera på den redan idag överfulla marknaden. 60 miljader för lilla Spyker som fick ta i för att skaka fram de 3.5miljader som krävs för att ens köpa Saab.
Jag tvivlar, men vi får väl se...