2091
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

13 Inlägg
26 januari 2010
#721
aronL skrev:
Är de detta som kallas för "saabtråden"`?

se till att uppdatera namnet då ffs!

Som jag tog upp i min andra tråd som tyvärr blev låst så tog jag upp att saab tyvärr får leva kvar nu, som de ser ur sad

Citerar mig själv: "Alltså jag blir så ARG när de ska daltas med detta undermåliga "bilbyggare" som kallar sig för saab.

Nu då de äntligen ser ut att ha gått i graven, så ska nå florence nightingale komma och rädda företaget....

inte nog med att saab inte kan göra bilar, de skrämmer även bort kunder som tänkt köpa en volvo t.ex

om en så pass dålig bil som saab kommer från sverige så kan väl inte volvo vara nå mkt bättre? tänker nog en del...

alltså, många har varit rädda för att köpa en volvo just pga den undermåliga bilen saab också kommer från de lilla lilla landet...."

haha varför ens skriva i en tråd som ahndlar om saab om du inte gillar saab? saab kan ju inte vara hur dåliga som helst eftersom det rullar ganska många på vägarna eller hur? hmm

9 108 Inlägg
26 januari 2010
#722
Såså lugna er lite nu, Spyker är väl lite fränare än Geely i alla fall. Med det sagt håller vi oss till ämnet i fortsättningen.

Jävla skönt besked hur som helst men som Collin sa, vi får nog hålla andan ett tag till. Vi har ingen aning om Spyker är en bra ägare ännu men jag hoppas såklart på att det går fint till slut.


2 021 Inlägg
26 januari 2010
#723
MilleN skrev:
Såså lugna er lite nu, Spyker är väl lite fränare än Geely i alla fall. Med det sagt håller vi oss till ämnet i fortsättningen.

Jävla skönt besked hur som helst men som Collin sa, vi får nog hålla andan ett tag till. Vi har ingen aning om Spyker är en bra ägare ännu men jag hoppas såklart på att det går fint till slut.

Jo men det är väll bättre än ingen ägare alls? Förstår inte varför alla är så förbannat pessimistiska, verkar som rätt många blev bra besvikna att Saab inte kommer gå i konkurs trots allt.


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 januari 2010
#724
MilleN skrev:
Såså lugna er lite nu, Spyker är väl lite fränare än Geely i alla fall. Med det sagt håller vi oss till ämnet i fortsättningen.

Jävla skönt besked hur som helst men som Collin sa, vi får nog hålla andan ett tag till. Vi har ingen aning om Spyker är en bra ägare ännu men jag hoppas såklart på att det går fint till slut.

Nå, Spyker lär inte kunna pytsa ut den mängden bilar som Geely lär kunna. smile
Och som jag undrade förut, om Spyker har svårt att få fram 3miljarder svenska kronor - hur ska de då kunna putta in dom pengarna Saab kräver varje år för att betala löpande kostnader.
Saabs försäljning är ju i botten nu, och den lär nog inte stiga särskilt snabbt, för folk lär vara vaksamma för att köpa Saabar tills de vet att läget är stabilt.

Och Spyker är ett litet företag, med liten produktion och förhållandevis liten omsättning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
26 januari 2010
#725
Kul att det löste sig men det är LÅNG väg tills Saab får näsan över vattnet, vi får väl även se hur länge Saab blir kvar i Trollhättan med tanke på att Belgien pungar ut 1 miljard till Spyker för att flytta Saab.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 638 Inlägg
26 januari 2010
#726
Fasen vad skoj! Givetvis är det fruktansvärt skönt för alla Saab anställda och alla därtill som på ett eller annat sätt är involverade smile


4 001 Inlägg
26 januari 2010
#727
Hupphupp, vänta lite nu, vad jag förstår så är det ett "binding agreement on the purchase of Saab Automobile AB", vilket innebär att det är samma läge som CvK Group var i när dom hoppade av affären.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

956 Inlägg
26 januari 2010
#728
TurbOla skrev:
MilleN skrev:
Såså lugna er lite nu, Spyker är väl lite fränare än Geely i alla fall. Med det sagt håller vi oss till ämnet i fortsättningen.

Jävla skönt besked hur som helst men som Collin sa, vi får nog hålla andan ett tag till. Vi har ingen aning om Spyker är en bra ägare ännu men jag hoppas såklart på att det går fint till slut.

Nå, Spyker lär inte kunna pytsa ut den mängden bilar som Geely lär kunna. smile
Och som jag undrade förut, om Spyker har svårt att få fram 3miljarder svenska kronor - hur ska de då kunna putta in dom pengarna Saab kräver varje år för att betala löpande kostnader.
Saabs försäljning är ju i botten nu, och den lär nog inte stiga särskilt snabbt, för folk lär vara vaksamma för att köpa Saabar tills de vet att läget är stabilt.

Och Spyker är ett litet företag, med liten produktion och förhållandevis liten omsättning.

GM står bakom...

1 517 Inlägg
26 januari 2010
#729
Trevligt att saab finns  kvar bara gratulera! smile   lol

sen får man ju se hur nya ägaren klarar det, smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

erixon89
26 januari 2010
#730
Håller med kul att det finns hopp saab är inga dåliga bilar alls:)

4 637 Inlägg
26 januari 2010
#731
turboforssen skrev:
på med  spyker märken på alla era s##bar nu

har redan hittat en som kallas spyker här på garaget.

Jävel
2 018 Inlägg
26 januari 2010
#732
Gratulerar får man väl säga smile Hoppas allt löser sig nu.

You got to risk it, to get the biscuit :)

4 001 Inlägg
26 januari 2010
#733

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 881 Inlägg
26 januari 2010
#734
Rensat tråden på meningslösa inlägg, kan ni inte hålla er till ämnet så låt bli att posta.

Fotograf på tierpidag.se

865 Inlägg
26 januari 2010
#735
saab e köpt och alla e lyckliga och glada.. men vad händer om dom flyttar verksamheten? står inte alla saab anställda utan jobb då?


820 Inlägg
26 januari 2010
#736
Glader9991 skrev:
TurbOla skrev:
MilleN skrev:
Såså lugna er lite nu, Spyker är väl lite fränare än Geely i alla fall. Med det sagt håller vi oss till ämnet i fortsättningen.

Jävla skönt besked hur som helst men som Collin sa, vi får nog hålla andan ett tag till. Vi har ingen aning om Spyker är en bra ägare ännu men jag hoppas såklart på att det går fint till slut.

Nå, Spyker lär inte kunna pytsa ut den mängden bilar som Geely lär kunna. smile
Och som jag undrade förut, om Spyker har svårt att få fram 3miljarder svenska kronor - hur ska de då kunna putta in dom pengarna Saab kräver varje år för att betala löpande kostnader.
Saabs försäljning är ju i botten nu, och den lär nog inte stiga särskilt snabbt, för folk lär vara vaksamma för att köpa Saabar tills de vet att läget är stabilt.

Och Spyker är ett litet företag, med liten produktion och förhållandevis liten omsättning.

GM står bakom...

Men hur länge? hmm

Om man säger

2 924 Inlägg
26 januari 2010
#737
Rquired skrev:
Glader9991 skrev:
peegee skrev:
Politiker i Belgien kräver att Spyker flyttar SAAB, från Trollhättan till Antwerpen inkl 1 Miljard i lockbete...
http://www.e24.se/business/verkstadsind … 817701.e24

Skulle inte förvåna mig...






Rquired skrev:

Finansiärer som är bredda att hosta upp de 10-tals miljader det kommer krävas för Saab att bygga upp ett nytt modellprogram? För att fortsätta med två eller tre modeller är värdelöst, då kan det lika gärna lägga ner det hela.

Tidigare i tråden räknades det på ovanstående, då räknades det på 15 miljader per ny modell eftersom det var vad 850 kostade Volvo. Och det var då, idag är det med all sannolikhet en betydligt högre siffra som krävs.

Om Vi antar att dom får behålla nya 9-5 är det en 4 modeller som måste fram, en ny 9-3 för att ersätta den drygt 8 år gamla och klart omoderna nuvarande modellen, en småbil med låg förbrukning, en stadsjeep* och någon form av crossover/sportcoupé-liknande skrytmodell (Typ Aero X konceptet) vilket är viktigt för ett märke som påstår sig vara lite mer exklusivt. Denna kan kanske delvis baseras på "nya 9-3" så vi säger 3.st.

3.5*15 miljader= 53 miljader. Detta enbart i utvecklingskostnader, lågt räknat. Att utveckla dessa kommer gissningsvis ta 5år, också lågt räknat. Och vad kan Saab Automobile kosta att driva per år?

Vi säger 60 miljader då för ett Saab som åtminstone har en liten chans att konkurrera på den redan idag överfulla marknaden. 60 miljader för lilla Spyker som fick ta i för att skaka fram de 3.5miljader som krävs för att ens köpa Saab.

Jag tvivlar, men vi får väl se...

Du baserar din räkning på Volvo 850. Nya 9-5 kostar 3-4 miljarder att utveckla sade GM i en artikel(ska se om jag kan leta reda på den).

NG9-3 kommer baseras på Epsilon 2 som man har i nuvarande 9-3. Då får man nerv kostnaden där.

Jag antar att dom då menar att det kostade 3-4 miljader att förvandla Opel Insignia till Saab 9-5, men egen design, (delvis?) eget motorprogram osv.

Opel Insignia och Saab 9-5 mfl är framtagna parallellt med viss förskjutning, motorerna är det ingen större skillnad på... flera av funktiorna och komponenterna är utvecklade på GM Saab i Trollhättan till både Opel Insignia och Saab 9-5 mfl

~ Life is short, have FUN! ~

4 001 Inlägg
26 januari 2010
#738
Panzar_Audi skrev:
Glader9991 skrev:
TurbOla skrev:

Nå, Spyker lär inte kunna pytsa ut den mängden bilar som Geely lär kunna. smile
Och som jag undrade förut, om Spyker har svårt att få fram 3miljarder svenska kronor - hur ska de då kunna putta in dom pengarna Saab kräver varje år för att betala löpande kostnader.
Saabs försäljning är ju i botten nu, och den lär nog inte stiga särskilt snabbt, för folk lär vara vaksamma för att köpa Saabar tills de vet att läget är stabilt.

Och Spyker är ett litet företag, med liten produktion och förhållandevis liten omsättning.

GM står bakom...

Men hur länge? hmm

så länge dom får pengar, det är en mycket viktig bit i affären att GM ska ha en vis summa för alla komponenter som är gemensamma med andra GM-bilar.

men jag är fortfarande skeptisk till att affären är klar, den är i samma läge, kanske något längre fram än vad det var när CvK Group hoppade av.

sen tror jag att stora delar av verksamheten kommer att flyttas till GM:s gamla lokaler i Belgien och då står Sverige där med alla arbetslösa och ett stort lån till EIB

Jag hoppas på det bästa men det finns mycket som fortfarande talar mot att detta ska gå vägen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 924 Inlägg
26 januari 2010
#739
Glader9991 skrev:
TurbOla skrev:
MilleN skrev:
Såså lugna er lite nu, Spyker är väl lite fränare än Geely i alla fall. Med det sagt håller vi oss till ämnet i fortsättningen.

Jävla skönt besked hur som helst men som Collin sa, vi får nog hålla andan ett tag till. Vi har ingen aning om Spyker är en bra ägare ännu men jag hoppas såklart på att det går fint till slut.

Nå, Spyker lär inte kunna pytsa ut den mängden bilar som Geely lär kunna. smile
Och som jag undrade förut, om Spyker har svårt att få fram 3miljarder svenska kronor - hur ska de då kunna putta in dom pengarna Saab kräver varje år för att betala löpande kostnader.
Saabs försäljning är ju i botten nu, och den lär nog inte stiga särskilt snabbt, för folk lär vara vaksamma för att köpa Saabar tills de vet att läget är stabilt.

Och Spyker är ett litet företag, med liten produktion och förhållandevis liten omsättning.

GM står bakom...

Njaa... finansiellt med likvida medel står inte GM bakom... snarare emot med deras royalites wink

Men de likvida medlen för affärsplanen som långsiktig ägare är ju säkrade i och med att det blev en affär ...men visst säker är framtiden aldrig... (jag personligen har är skeptisk till Spyker men jag håller tummarna hårt)

Nu är det upp till bevis för Spyker att visa att de är en bra ägare till att börja med.... och de som tror att Saab kommer bli en volymbilstillverkare som ska forcera fram en massa bilmodeller för att konkurrera med folkbilar, så är inte så fallet....Saab ska bli "grön lyx" typ Jaguar, Aston Martin mfl med miljövänliga drivlinor.

~ Life is short, have FUN! ~

385 Inlägg
26 januari 2010
#740
Vet inte om den här länken har skrivits här än, men iaf: http://media.gm.com/content/media/us/en … /0126_saab

GM:s pressida.


Sök