2589
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

Random Hero
4 047 Inlägg
27 januari 2010
#761
oj va roligt saab kommer bli nu, för spyker har ju så bra fantasi, gjort en bil sen 1999 tongue typ som posche smile

Dog food lid. Backwards

2 982 Inlägg
27 januari 2010
#762
AcesHigh666 skrev:
lillrackarn skrev:
Än så länge är det bara två stycken Saabar som heter Spyker i namnet på garaget, men dom lär bli fler. Och varför förstår jag inte? Man minns när Koenigsegg gick ut och sa att dom skulle köpa Saab, då var det 5-6 sidor med folk som hade döpt sina bilar till "Koenigsegg-edition" osv!

Fattar inte varför man vill döpa sin saab till antingen koenigsegg eller spyker edition, ungefär som att sätta ett lamborgini klistermärke på en golf(VAG äger lamborgini).

ja, förstår mig inte på vissa...  Haha!


Random Hero
4 047 Inlägg
27 januari 2010
#763
Elda skrev:
DusanMandick skrev:
oj va roligt saab kommer bli nu, för spyker har ju så bra fantasi, gjort en bil sen 1999 tongue typ som posche smile

Men ändå så är det få som kallar porsche elr spyker för tråkiga bilar wink gör man det bara rätt första gågnen slipper man göra om det 27 gånger wink

de har du rätt i big_smile såsom saab gjort med många av deras bilar, dom är väldit lika varann i desginen, men för jäkla fina smile

Dog food lid. Backwards

OEM <3
6 957 Inlägg
27 januari 2010
#764
Tror ärligt talat inte ett skit på att det här kommer bli bra.

Vem vet vad Spyker har för framtidsplaner? pang poff så får halva fabriken Thn veta att dom ska varslas.
Neä..jag vet inte riktigt om det här var rätt, bara att hoppas på det.

OEM <3

3 714 Inlägg
27 januari 2010
#765
Nån som tror att tilverkningen kommer hamna i holland?

Men SAAB kommer ALLtid vara SAAB så det spelar ingen roll vart den tillverkas tycker jag......

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 januari 2010
#766
bollen1986 skrev:
Nån som tror att tilverkningen kommer hamna i holland?

Men SAAB kommer ALLtid vara SAAB så det spelar ingen roll vart den tillverkas tycker jag......

Flyttas från Sverige lär det garanterat göra..

Hur kan man låta spyker köpa saab överhuvudtaget fattar inte jag.. Vi förlänger ett onödigt lidande tror jag.

Låt oss ta en titt på spyker.. ett företag som gått med stora förluster och även har en konkurs i ryggen.
Spyker köper SAAB.. spyker som knappt kan styra sitt eget företag skall ge sig på att bygga bilar
i massproduktion. Något spyker inte har någon erfarenhet av alls.
Spykers VD som jag inte ger många spänn för heller som tvingats avgå tidigare som VD efter diverse
fifflande med vinstsiffror som sen visade sig vara stora förluster.
HUR HUR HUR kan man tycka att spyker är en vettig ägare till SAAB som visserligen redan ÄR dödsdömt.

Min prognos är att detta kommer i slutänden gå åt pipsvängen i alla fall.

Som aftonbladet skriver:

Företaget rapporterade sin första och enda årsvinst 2006. Men då anklagade holländska finansinspektionen bolaget för att ha friserat siffrorna – och det Spyker visade sig ha gått med förlust då också. I början av 2007 uttryckte revisorerna Ernst & Young öppet tvivel om Spyker överhuvudtaget skulle överleva utan nytt kapital. Uttalandet fick investerare att oroas över Spykers framtid. Senare samma år fick Victor Muller avgå som vd. Ett drygt år senare återkom han.

Källa: E24

Och vad innebär detta..? Nu kan spyker fiska bidrag delux "för SAAB´s" räkning.
EU-pengar som garanterat inte kommer att läggas på någon förbättring av SAAB.
EU-bidragen är den största delen varför ett företag som spyker väljar att köpa
ett företag nära kollaps, mjölka ur och lägga ner.

Endast framtiden kommer att visa hur det går.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

6 628 Inlägg
27 januari 2010
#767
Vad negativa vissa är..

Är väl inga fel om Saab skulle byggas i Holland också; 300, 400 och S/V40 var väl inga dåliga bilar? big_smile

De/Dem

1 892 Inlägg
27 januari 2010
#768
VA inte så jävla negativa!!!
SVERIGE säljer ut alla företag, dom som inte säljs ut läggs ner...
Vad finns det som är Svenskt idag??
Om nu spyker vill göra ett försök med Saab så ska vi tacka dom att dom räddat saab från GMs taskiga styrning!
Saab har en enorm kunskap som GM aldrig riktigt haft en chans att upptäcka, aldrig varit intresserade av Saab på det sättet.

Jag tycker det är Spyker som borde sätta Saab-loggan på sina bilar o inte tvärtom wink


Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 januari 2010
#769
krutmats skrev:
VA inte så jävla negativa!!!
SVERIGE säljer ut alla företag, dom som inte säljs ut läggs ner...
Vad finns det som är Svenskt idag??
Om nu spyker vill göra ett försök med Saab så ska vi tacka dom att dom räddat saab från GMs taskiga styrning!
Saab har en enorm kunskap som GM aldrig riktigt haft en chans att upptäcka, aldrig varit intresserade av Saab på det sättet.

Jag tycker det är Spyker som borde sätta Saab-loggan på sina bilar o inte tvärtom wink

Så spyker skulle ha ett större intresse av att rädda SAAB då eller?

Tvivlar inte bara lite på det.

För 4 miljarder i bidrag skulle jag också köpa SAAB.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 januari 2010
#770
Tror inte mycket på det här trots allt. Saab har gått back i år efter år, så Spyker har absolut rätt mycket att leva upp till om man ska få detta bilmärke på fötter igen. Generellt skulle det kunna bli en ännu större förlustaffär. Det krävs ju att man utvecklar modellutbudet, priserna och "variationen" rent generellt, kan jag tycka. Sen kan man tycka vad man vill om bilarna i sig, och det låter jag vara osagt här.

Jag tror att det är dödsdömt, om inte Spyker nu gör några "gudalika underverk"... typ. Håller med "Krutmats" om det här om att Spyker kanske borde sätta Saab-loggan på sina egna bilar istället för tvärt om, generellt. Känns ju rent allmänt som att Spyker knappast har varit något "major" bilbolag.

Och till sist vill jag OCKSÅ hålla med om att det är så jävla fjantigt med "Saab 93 Spyker Edition" (fd Koenigsegg edition, HAHAHA). Som någon sa; om Lamborghini skulle köpa Opel eller Volvo så skulle det knappast ha något med Lambo att göra, bara för att företaget äger det. Lågstadienivå, damnit!


4 001 Inlägg
27 januari 2010
#771
Saab ska enligt Victor Muller konkurrera med Audi & BMW & MB, hur ska det gå till? nuvarande modellprogram och även de nya 9-4X & 9-5 är långt ifrån "premiumklassen" och när man lyssnade på GM:s presskonferens så lätt den en hel del annorlunda mot Spyker/Saabs, GM ska enligt dom bara hjälpa till lite granna med att leverera några 9-4X och nya 9-5, utöver det så får Spyker/Saab KÖPA tekniken och konsultation av GM.

Jag är tyvärr negativ till detta och tror att vi kommer att stå med en nedlagd fabrik i Trollhättan och en skuld till EIB om några något år eller två.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 924 Inlägg
27 januari 2010
#772
Alla har rätt till sin personliga åsikt och tro! ...även om en del beklagligt grundar dem på felaktigheter...

Det jag hoppas mest på (men som jag har svårt att tro efter detta...) är att Spyker/Saab får jobba på i lugn och ro själva, där deras interna möten och diskussioner förblir interna med full fokus på framtiden som det bör vara i organisationer, utan att varenda detalj granskas medialt dagligen på ett sätt för att sälja tidningar... det räcker nu.

Arbetet är nämligen sekretessskyddat av förklarliga skäl inom en sådan här verksamhet, hoppas media framöver respekterar detta.

~ Life is short, have FUN! ~

1 892 Inlägg
27 januari 2010
#773
Saab har MASSOR  av egen kunskap och en fabrik i världsklass att ställa om en produktion,
Saab själva har velat utvecklats men bromsats av GM,  tillexempel har saab velat göra en 4-hjulsdriven bil i 10 år, men bromsats av GM,
Så jag tror inte att Spyker behöver styra upp Saabs produktionsmodeller, det har nog Saab själva ganska bra koll på,  det klart det komemr bli tufft för det är en jävla tuff bransh!

Innovation är saabs ledstjärna, och om Spyker låter Saab utvecklas kan detta verkligen sluta i något riktigt bra!
Det är lättare att vara negativ än positiv och det kan jag förstå efter man ser alla negativa siffror,
Men det ligger SÅ mycket mer bakom!


Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 januari 2010
#774
krutmats skrev:
Saab har MASSOR  av egen kunskap och en fabrik i världsklass att ställa om en produktion,
Saab själva har velat utvecklats men bromsats av GM,  tillexempel har saab velat göra en 4-hjulsdriven bil i 10 år, men bromsats av GM,
Så jag tror inte att Spyker behöver styra upp Saabs produktionsmodeller, det har nog Saab själva ganska bra koll på,  det klart det komemr bli tufft för det är en jävla tuff bransh!

Innovation är saabs ledstjärna, och om Spyker låter Saab utvecklas kan detta verkligen sluta i något riktigt bra!
Det är lättare att vara negativ än positiv och det kan jag förstå efter man ser alla negativa siffror,
Men det ligger SÅ mycket mer bakom!

Tråkigt nog så är det fortfarande inte SAAB som bestämmer vad som händer med SAAB..

Det är nu helt och hållet upp till Spyker å avgöra SAAB´s öde.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 892 Inlägg
27 januari 2010
#775
Ja visst är det så,   Men Spyker m¨åste se något som GM inte sett under 10år,
Så vi hoppas att Saab får utvecklas som DOM vill och har all stöttning hos sina ägare

Vad händer med Sverige?
Vi går bakåt!! Är det bara jag som tycker det?
Allting säljs ut för att få in tillfälliga pengar som kommer rinna som sand genom fingrarna
I stället sänka skatten för företag, och få dom att vilja stanna kvar i Sverige, kanske tillochmed vara tilltalande för företag utomlands att vilja satsa på oss uppe i Norden?
Och på det viset få in mer skattepengar än häjningar och nya påhittade skatter...


Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 januari 2010
#776
krutmats skrev:
Vad händer med Sverige?
Vi går bakåt!! Är det bara jag som tycker det?
Allting säljs ut för att få in tillfälliga pengar som kommer rinna som sand genom fingrarna
I stället sänka skatten för företag, och få dom att vilja stanna kvar i Sverige, kanske tillochmed vara tilltalande för företag utomlands att vilja satsa på oss uppe i Norden?
Och på det viset få in mer skattepengar än häjningar och nya påhittade skatter...

DET håller jag med om till 100%
SAAB borde vara helt svenskägt.. DET skulle OM regeringen var villiga att gå in med stöd och så även EU
så kan nog till och med vi få fart på SAAB igen.
Senast redigerat av Tokken (27 januari 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 751 Inlägg
27 januari 2010
#778
Folk verkar tycka det är viktigare att rädda märket än jobben här i Sverige.

Who Djaa bless no man curse

1 414 Inlägg
27 januari 2010
#779
DasAuto skrev:
Folk verkar tycka det är viktigare att rädda märket än jobben här i Sverige.

Jag har själv ett företag o jag vet att bygga upp ett varumärke är otroligt svårt, det tar löjligt lång tid o kostar otroliga pengar... därför är det så viktigt, kan man rädda varumärket så räddar man även företaget och jobben...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 892 Inlägg
27 januari 2010
#780
Citat från:
http://www.e24.se/business/verkstadsind … 819899.e24


"   Han slår fast att Saab i framtiden ska vara en svensk bil, även om Saab Spyker Automobile kommer att vara baserat i Holland:

– Vill man ha en bil från Bombay köper man en Tata  "



Sök