3476
Sök

Är coilovers från ebay något att ha? ? ?

19 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
Tjena. Jo jag funderar på att byta till coilovers på Audin då originaldämpare m.m. har gjort sitt tongue

Så ja kollade ebay och det fanns rätt mycket att välja på tongue
EXEMPEL: http://cgi.ebay.com/COIL-OVER-COILOVER- … 19b88cccc1 för ungefär 2200:- + frakt.

Tänkte kolla om någon här som har testat dessa billiga coilovers från ebay och som kan svara på om dom är något att ha??
Bilen är en brukis så har bara tänkt att användas på gata tongue
Är det värt att ge mellan 6-10 tusen för coilisar i sverige när man kan få dom så pass mycket billigare? Alltså är skillnaden verkligen så stor? tongue Sen använder företagen paypal så betalning m.m. är jag inte orolig för, utan just kvalitet, väghållning osv tongue

Samtidigt skulle jag vilja fråga lite om bussningar till bilen, har funderat på att byta ut alla bussningar som går till Powerflex, vilket jag bara har hört gott om tongue men om jag nu ska byta ut alla bussningar, byta till coilovers och sen smälla på mina 18"are hur skönt blir det att åka i? jag är ute efter bättre väghållning och att bilen ska ligga platt och fint på vägen, men tappar jag all komfort isåfall?
Bilen ska ju helst inte kännas lika "bekväm" som en gokart hehe roll

Behöver all hjälp jag kan få här tongue
Tack på förhand / Jocke

Edit: Coiloversen är TüV-godkända och man får papper på detta. 3 års garanti m.m. tongue
Senast redigerat av OJocke (18 december 2009)

1 853 Inlägg
18 december 2009
Kan inte uttala mig om kvalitet på just denna modell tyvärr. Men TüV funkar inte i Sverige hos SBP hmm

Det är nog inga coilovers som är godkända alls i Sverige, vad jag vet av i alla fall... (om man är ute efter det då...)

/mvh soyd

Med lem
1 127 Inlägg
18 december 2009
Är du ute efter bättre väghållning så är det där helt fel grejer.

För det där priset får du inget annat än skit. tongue

19 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
soyd skrev:
Kan inte uttala mig om kvalitet på just denna modell tyvärr. Men TüV funkar inte i Sverige hos SBP hmm
Det är nog inga coilovers som är godkända alls i Sverige, vad jag vet av i alla fall... (om man är ute efter det då...)
/mvh soyd

Fan va tråkigt sad Att det går igenom besiktningen är ju ett krav från min sida, att hålla på och byta komplett väghållningskit inför varje besiktning blir nog inte kul varken för mig eller nästa ägare...

H3dlund skrev:
Är du ute efter bättre väghållning så är det där helt fel grejer.

För det där priset får du inget annat än skit. tongue

Jag misstänkte nästan det hmm

Om jag skulle köra på ett väghållningskit i den här stilen då? Alltså inte coilisar.
http://www.hova.com/audi-a3-8l-089603-- … c-371.aspx

Det som sitter på bilen nu har gjort sitt efter 11 år känns det som, mjukt och ostabilt. Inte kul att leka med bilen då tongue
Så vad som helst blir ju i princip bättre, och att köpa coilovers för strax under 10k är lite väl saftigt för just denna bilen.

Ingen som har något att säga om bussningarna förresten? bilen blir väll mycket "tajtare" eller hur man nu ska förklara, men komfort och sådant då? smile

626 Inlägg
18 december 2009
jag har ungefär likadana på min golf, gav också 2200kr inkl frakt från ebay.de... visst, är väll inte toppkvalite av något slag men har funkat bra för mig än så länge, det är som sagt en bruksbil tongue
betalade gjorde jag via paypal, gick smidigt och fick hem coilisarna under en vecka! mvh

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

19 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
hinowa skrev:
jag har ungefär likadana på min golf, gav också 2200kr inkl frakt från ebay.de... visst, är väll inte toppkvalite av något slag men har funkat bra för mig än så länge, det är som sagt en bruksbil tongue
betalade gjorde jag via paypal, gick smidigt och fick hem coilisarna under en vecka! mvh

Jo min är ju me en brukis men vill ju ha väghållning tongue Hur blev det med dom coilisarna?

626 Inlägg
18 december 2009
OJocke skrev:
hinowa skrev:

Jo min är ju me en brukis men vill ju ha väghållning tongue Hur blev det med dom coilisarna?

Det vart ett grymmt lyft från orginal! cool Har aldrig kört med coils förut så kan inte jämföra mot dyrare tongue

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

Med lem
1 127 Inlägg
18 december 2009
Bilen kommer bli håård med de där.

Men hårt satt bil är inte lika med bättre väghållning. Fjädrarna kanske är kanske skapligt avstämda. Men för 2200kr får man INTE 4 st bra stötdämpare.

Köp "sportfjädrar" och stötdämpare från välkänd tillverkare typ bilstein, koni eller liknande istället. Kommer bli mycket bättre.
Senast redigerat av H3dlund (18 december 2009)

fälg fantast
1 086 Inlägg
18 december 2009
ja kör med sådana coils, dom är inte alls skit , dom är inte jättehårda heller, det är bra grejer, väghållningen blev mycket bättre och justeringen fungerar fin fint,

det är myyyyycket coilovers för pengar, tar hellre dubbla uppsättningar coilovers av detta märke än bilstein för 25 000 :- , blåser småpojkar på pengar

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2009
För de pengarna är det helt OK prylar! Att jämföra dessa 3000kr set med "top of the line" grejer visar ju bara att man har noll koll på vad man pratar om. Alla ni som skriver ner dessa kit, de är betydligt bättre än tex Biltemas original-liknande dämpare/fjädrar, ofta till ett lägre pris. Sen att det inte är racing-grejer förstår de allra flesta av oss. Bilen kommer bli betydligt stummare med dessa ben. Om ditt mål är nya/friska dämpare som har höj/sänk funktion samt att det är "hårdare" fjädring så kommer du bli nöjd. Om du däremot vill ha "banåkar" grejer så köp något annat. Hur hållbarheten är på dessa dämpare vet jag inte men enligt inlägg på div tyska bilsidor så är de relativt hållbara, dvs de håller inte i 20000 mil men kanske 10000 iaf, å andra sidan, finns det dämpare/fjädrar som är "bra" efter 20000mil?Min åsikt: knappast....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 827 Inlägg
19 december 2009
Du kommer gå igenom bes med dessa... inga problem alls.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

19 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Tack för svaren allihopa tongue

Nu verkar det vara lite fler positiva kommentarer, då blev man köpsugen igen.
Läst på diverse forum och pratat med kompisar och det verkar som att väääldigt många får igenom alla sorters coilovers på besiktningen utan några som helst problem. Och det är ju lovande tongue

Jag förstår att dom inte går att jämför med mycket dyrare grejjer men jag ska som sagt bara ha dom på gata och kör inte särskilt hårt heller. Så dom här funkar då till det jag tänkt använda dom till?

Verkar som att dom flesta missat länken med väghållningskitet från hova jag länkade. Skulle det bli bättre med sådana dämpare/fjädrar än coiloversen?

Sen har jag inte fått något svar på bussningarna, rekommenderar ni att byta ut alla bussningar till powerflex eller inte?

Tack på förhand / Jocke
Senast redigerat av OJocke (19 december 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
19 december 2009
OJocke skrev:
Sen har jag inte fått något svar på bussningarna, rekommenderar ni att byta ut alla bussningar till powerflex eller inte?

Tack på förhand / Jocke

jag ska som sagt bara ha dom på gata och kör inte särskilt hårt heller.

Du har absolut ingen användning av hårdare bussningar. tongue

19 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
H3dlund skrev:
Du har absolut ingen användning av hårdare bussningar. tongue

Glömde nämna att framvagnsbussningarna och en motorfästesbussning (dog bone) är slitna, så dom måste jag ju byta ut och tänkte ta powerflex då istället för original tongue. Och då kanske man lika gärna kan ta alla bussningarna samtidigt för att sova lättare sen tongue
Det är ju inte särskilt dyrt att byta (morbror jobbar som bilmekaniker så han gör det billigt!) och med tanke på att bilen snart har rullat 18.000 mil så vore det ju inte helt fel att byta ut alla. Eller är jag ute och cyklar nu? lol

Nybörjarfråga roll: På forza.se hittar jag dom här, finns det inga fler bussningar under bilen eller är det bara dom som finns som powerflex?
Bärarmsbussning Fram främre
Bärarmsbussning Fram bakre
Krängningshämmarbussning Fram inre
Krängningshämmarbussning Fram yttre
Motorfästesbussning främre Dog Bone
Styrväxelinfästningsbussning
Bärarmsbussning Bak

Mvh Jocke

19 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Ingen? tongue

4 001 Inlägg
20 december 2009
Det finns bättre änpowerflex, dom håller inte mer än 5-6 tävlingar i bakvagnen på en rallybil (har provat) så nu sitter det nylon istället.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

19 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Det finns bättre änpowerflex, dom håller inte mer än 5-6 tävlingar i bakvagnen på en rallybil (har provat) så nu sitter det nylon istället.

Bilen ska endast användas på gata tongue tror powerflex håller till det wink
men bilen har slitna bussningar o behöver därför byta, lika bra o köra powerflex då.. elr?

1 291 Inlägg
20 december 2009
Powerflex är lättare att montera om inte annat wink

dom plowerflex jag hållit i har då knappt varit hårdare än nya original-diton så kostar dom mycket mer ser jag det lite som pengar i sjön, om man inte gillar lila förstås

Cupra_
20 december 2009
OJocke skrev:
Verkar som att dom flesta missat länken med väghållningskitet från hova jag länkade. Skulle det bli bättre med sådana dämpare/fjädrar än coiloversen?

Tack på förhand / Jocke

Jag har exakt dessa på min Volvo, finns i en hårdare och en mjukare modell. Jag har de hårdare. Fördelen med coilovers är ju att du kan justera dem. Jag besiktade just min bil med dessa och de sa ingenting. De funkar bra till entusiastisk landsvägskörning tycker jag. Klart att det inte är några värstinggrejer men för att få snyggare utséende och bättre väghållning så är det klart prisvärt. Har kört med mina i ca 3månader nu utan problem..

Sök