4304
Sök

Kopplat extraljus men något stämmer inte! **LÖST**

89 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#41
swf3r skrev:
Har kollat nu, och såhär ska de kopplas;

30 - Plus, konstantström med en säkring emellan
86 - Jordas i chassit
85 - Impulsen från ditt vanliga helljusrelä
87 - Ström till extraljusen


//S

Sorry om jag lägger mig i, men jag är så jäkla störd på mitt eget problem att jag kollar upp alla möjligheter.
Du menar väl att 85 är jord? Inte 86, för det är väl signalen/impulsen från helljuset?

För om det verkligen är som du skrivit har jag ju kopplat fel.
Har dock alltid för mig att 85 är jord..? roll

812 Inlägg
7 januari 2010
#42
https://www1.garaget.org/gallery/archive/283/826046_a18ipw.jpg
Senast redigerat av aakesson (7 januari 2010)


89 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#43
Jag hittade en text i en gammal tråd på ett annat forum angående kopplingen på min Volvo (fas 1).
Fjärde posten här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=33797

Han skriver att man ska koppla 85 och 86 till de lodräta stiften i lamphuset...
Jag citerar:
"Om du kollar BAKIFRÅN på H4 lampan så är stiftet till höger (lodrätt) helljus och stiftet upptill (vågrätt) halvljus. gör då så att du kopplar båda lodräta stiften till styrningen på reläet, dvs 85 och 86. då funkar det."


Kan någon bekräfta?
Om det är så förstår jag ju verkligen varför lamporna "glödtänder". big_smile Jag har ju för helsike kopplat den ena till det vågräta stiftet! (Se tidigare bild.)
Senast redigerat av Bubbe (8 januari 2010)

89 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#44
Bubbe skrev:
Jag hittade en text i en gammal tråd på ett annat forum angående kopplingen på min Volvo (fas 1).
Fjärde posten här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=33797

Han skriver att man ska koppla 85 och 86 till de lodräta stiften i lamphuset...
Jag citerar:
"Om du kollar BAKIFRÅN på H4 lampan så är stiftet till höger (lodrätt) helljus och stiftet upptill (vågrätt) halvljus. gör då så att du kopplar båda lodräta stiften till styrningen på reläet, dvs 85 och 86. då funkar det."


Kan någon bekräfta?
Om det är så förstår jag ju verkligen varför lamporna "glödtänder". big_smile Jag har ju för helsike kopplat den ena till det vågräta stiftet! (Se tidigare bild.)

Har nu gjort som i citatet ovan; kopplat jord till ett lodrätt stift och impuls till ett lodrätt. Sket totalt i den blågula kabeln. NU fungerar allt som det ska! Inga problem med "glödtändning", fjärrljus på p-ljus eller så...

Blev så jävla lycklig att jag till och med fick kraft att städa ur bilen.

Det stämde förresten med att jorda i karossen. Det fungerade när jag skiftade till de lodräta stiften i lamphuset. Om någon har Volvo S/V40 med fas 1 och problem med extraljus, PM:a mig om ni har problem så kan jag kanske hjälpa och berätta exakt hur jag kopplat.

Jag tänkte även lägga upp en liten egen "amatörguide" på min hemsida sedan för alla som är halvt okunniga. Vi är många som gärna vill men aldrig lärt sig!

NU kan vi anse att problemet är löst!
Trevlig helg på er allesammans. - och TACK så mycket för allt engagemang!

89 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#45
----- NYTT PROBLEM! -----

Jag har nu efter att ha lyssnat på alla som säger "äh, skit i det" när det gäller strömbrytare till extraljusen.
Häromdagen körde jag i snöyra och svor högt över dessa "bra tips" från vänner och bekanta.
Nu vill jag ha en strömbrytare i kupén så jag kan slå av extraljusen i snöoväder.

Därav följande frågor:
1. Var sätter man lämpligast en strömbrytare i kupén på en Volvo S40 fas 1?
2. Vilken väg är enklast att dra kabeln till kupén?

Tacksam för utförliga svar. Har legat på alla fyra under ratten och kollat på kabelhärvan där, men tror inte att det kanske är det bästa sättet..?


Sök