4153
Sök

Manuell konvertering av en volvo 760 V6

19 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#1
Tja jag håller på och konverterar min Volvo 760 GLE 86:a till Manuell. Jag har låda, koppling, svänghjul. Jag saknar kardanaxel och växellådsfäste allt jag har fått tag i sitter på bilen nu men vet någon vart man kan få tag i en riktig kardan som passar, och ett växellådsfäste till M46 lådan?. Volvo kan inte få tag i de längre de har utgått ur sortimentet. Så någon som vet eller har dessa grejer snälla skicka ett meddelande priset kan diskuteras och jag är inte helt omöjlig. tack på förhand mvh Andreas


761 Inlägg
18 januari 2010
#2
Fans 760 V6 med manuell?

Om inte så är det ren tur om du hittar grejer som passar utan att bygga om.

Är det inte bättre att köpa en 760 Turbo istället? Går bättre och håller 3 gånger så länge


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
19 januari 2010
#3
Kan du skicka pm om vilka grejer du har använt o vilka bilar, motorer dom har suttit på. Håller på med samma projekt big_smile...

dennej: Enligt Volvo själva så kom dom första året/åren med manuel låda till V6:an men sen blev de enbart automat...

Angående dinna frågor så passar inga kardanen från vanliga 740? Annars så kanske 760 turbo passar om dom int är för korta förstås men ska ju gå att dela så du kan byta ut främre delen..
Senast redigerat av Toffe10 (19 januari 2010)


517 Inlägg
19 januari 2010
#4
ursäkta om jag tjuvlånar tråden en sväng... Men passar volvos m40, m46, m90 och allt vad de heter rakt på prv-6:an eller är det någon special-kåpa för just den motorn?

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
19 januari 2010
#5
Ghost_Face skrev:
ursäkta om jag tjuvlånar tråden en sväng... Men passar volvos m40, m46, m90 och allt vad de heter rakt på prv-6:an eller är det någon special-kåpa för just den motorn?

Dom passar inte, e väl bara M46 som V6 kom med eller lådan från volvo 260 som passar...Dock har jag förståt att BMWs låda som sitter på M50 motorerna ska passa, kan återkomma med info om de för det är en sån jag ska slänga dit...


761 Inlägg
19 januari 2010
#6
760 turbo och 740 turbo är precis samma prylar, förutom motorblocken 760 var b23et och 740 b230et


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
20 januari 2010
#7
Jo men var mera kardan infästningen ti bakaxeln ja tänkte på när de e multilink på 760 ifall de skiljer sig...


110 Inlägg
20 januari 2010
#8
klart kan du få dit en manuel så får du juv titta lite på hur elsystemet för motorn ser ut, om det är byggande på signaler från lådan eller om det bara är wier på denna lådan med som på en b23 as automatare, vet du vad nuvarande lådan heter för om du kan få dit en manuel får du inte glömma att äver bakaxeln har en annan utväxling, tror inte att det är så stor differens men klart vill man ha det rätt så. kardaner ska nog inte vara något större problem, kanske man får göra något ihopplock.  viktigaste är juv egnetligen bara att se till att v-lådan platsar men har de varit gjorda i tidigare dagar för m46 borde juv inte spela någon roll om det är m45/ m47 . samma kåpa så. men a lycka till wink
Senast redigerat av GuRaN__StUdiO (20 januari 2010)


19 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#9
Ghost_Face skrev:
ursäkta om jag tjuvlånar tråden en sväng... Men passar volvos m40, m46, m90 och allt vad de heter rakt på prv-6:an eller är det någon special-kåpa för just den motorn?

Ja de en fyrbultad sprängkåpa på B28 motorn. Ska man ha en annan växellåda får man kolla om Bultmönstret stämmer på sprängkåpan.


19 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#10
GuRaN__StUdiO skrev:
klart kan du få dit en manuel så får du juv titta lite på hur elsystemet för motorn ser ut, om det är byggande på signaler från lådan eller om det bara är wier på denna lådan med som på en b23 as automatare, vet du vad nuvarande lådan heter för om du kan få dit en manuel får du inte glömma att äver bakaxeln har en annan utväxling, tror inte att det är så stor differens men klart vill man ha det rätt så. kardaner ska nog inte vara något större problem, kanske man får göra något ihopplock.  viktigaste är juv egnetligen bara att se till att v-lådan platsar men har de varit gjorda i tidigare dagar för m46 borde juv inte spela någon roll om det är m45/ m47 . samma kåpa så. men a lycka till wink

Tack för tipset de kan vara nån givare som inte e inkopplad nu som förvirrar resten av systemet. Den vill inte starta nämligen. Startspärren har jag kopplat förbi men inte ett liv i motorn.


19 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#11
dannnej skrev:
Fans 760 V6 med manuell?

Om inte så är det ren tur om du hittar grejer som passar utan att bygga om.

Är det inte bättre att köpa en 760 Turbo istället? Går bättre och håller 3 gånger så länge

Ja mellan 82-83 fanns manuella lådor. Ja de skulle jag gärna haft men de kostar mycket och byta ut allt. Å jag har inget ställe och hålla till på längre bilen står i ett varmgarage nu i väntan på delar.


761 Inlägg
31 januari 2010
#12
Varför vill man åka med denna V6 egentligen om man får fråga, har jag missat något i volvos historia? smile

Jag har aldrig ägt någon, men andra påstår att det är fullt normalt att dom drar lika mycket olja och vatten som bensin, dvs en hel del smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
31 januari 2010
#13
dannnej skrev:
Varför vill man åka med denna V6 egentligen om man får fråga, har jag missat något i volvos historia? smile

Jag har aldrig ägt någon, men andra påstår att det är fullt normalt att dom drar lika mycket olja och vatten som bensin, dvs en hel del smile

Stämmer

Vi får inte glömma att motorn räknas ej som volvo, för renault har ju varit inblandade.

Står i volvos original manualer att dessa motorer är kända för cylinderfoder släpp ^^ Väldigt många som fick bytas ut tätt inpå att dom köpt sin nya 760


299 Inlägg
31 januari 2010
#14
det är inte så att det är växellägesgivaren som bråkar då?????för en automat brukar man ju vara tvungen  att ha neutral i för att starte ska gå runt


156 Inlägg
27 april 2010
#15
Bensinskallen skrev:
dannnej skrev:
Varför vill man åka med denna V6 egentligen om man får fråga, har jag missat något i volvos historia? smile

Jag har aldrig ägt någon, men andra påstår att det är fullt normalt att dom drar lika mycket olja och vatten som bensin, dvs en hel del smile

Stämmer

Vi får inte glömma att motorn räknas ej som volvo, för renault har ju varit inblandade.

Står i volvos original manualer att dessa motorer är kända för cylinderfoder släpp ^^ Väldigt många som fick bytas ut tätt inpå att dom köpt sin nya 760

Det problemet hade man bara på B28f, inte på B280f...

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
24 november 2011
#16
fick du ordning på det någon gång?

fått vinterbil och låda+kardan och allt har vi från en 260/760 men svänghjulet är jhu det stora problemet

vad sitter det för system lh2.4? då borde ett svänghjul från vad som helst passa om nu inte bultdelningen är fuckad oxå smile

går jhu knappt att sladda automat.och dom är jhu skapligt trötta orginal med aut så manuellt är säkert ett måste känns det som

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
12 juli 2013
#17
dannnej skrev:
Varför vill man åka med denna V6 egentligen om man får fråga, har jag missat något i volvos historia? smile

Jag har aldrig ägt någon, men andra påstår att det är fullt normalt att dom drar lika mycket olja och vatten som bensin, dvs en hel del smile

Jag har en 765 -88 med B280E & den drar inte mycket bensin alls.. tar ingen olja eller vatten heller cool

KHRacing
12 juli 2013
#18
dannnej skrev:
Varför vill man åka med denna V6 egentligen om man får fråga, har jag missat något i volvos historia? smile

............

Man får vibbar av att ha masa pengar intjänade på knark..... smile

Då en bilserie som tillverkades på Irland i rostfritt, hade exakt denna motorn orginal.
Motorn är visst det för övrigt en "Volvo". lika väl som den är Renault  &  Peugeot.
Därför motorn heter P R V i folkmun.

241 Inlägg
8 oktober 2013
#19
så hur gick det med detta byte? smile vad byttes och vilka delar använde du? smile



Sök