3356
Sök

DLS CA12 + MDS 15" - Saknar midbas

21 761 Inlägg
22 januari 2010
Ja, i mina ögon är det mycket dåligt med tanke på att i princip alla strömförbrukare var avslagna.

Haakanzon: Sätt ditt batteri på laddning med en batteriladdare, låt den ladda tills laddaren visar att batteriet är fulladdat.

Sedan startar du bilen och mäter laddspänningen igen, första mätningen ska vara på själva generatorn och andra mätningen görs på batteripolerna. Låt halvljuset vara igång, ingenting annat. Det ska inte skilja mer än högst någon tiondels volt mellan spänningen på generatorn och batteriet, skiljer det flera tiondelar (typ 0,5 V eller mer) så har du problem med dålig kontakt mellan generator och batteri.

Laddspänningen ska, som TT-Avant skriver, ligga på runt 14 V eller mer. Man rekommenderar 14-14,4 V när endast halvljuset är påslaget och motorn går på tomgång. Skriv vilka mätvärden du får så kan forumfolket ge mer råd sedan. smile
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2010)

Äppelodlare
305 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Efter ha laddat batteriet låg laddströmmen på tomgång på 14,3v vid generatorn och 13,9 vid batteriet med 850w helljus fläktar på fullt och stereo igång låg den på 11.7v vid batteriet och strax över 12v vid generatorn. Verkar som smått spänningsfall.

Får se om det går att se över anslutningar vid startmotorn och generatorn samt batteriet, extremt dåligt utrymme..

21 761 Inlägg
23 januari 2010
0,4 V spänningsfall är inte katastrofalt mycket, men ändå tillräckligt för att man bör se över anslutningarna. Så nära 0 V som möjligt bör det vara i spänningsfall mellan generator och batteri.

Att spänningen sjönk till omkring 12 V när du hade extraljus+fläkt+stereo igång beror troligtvis på att generatorn helt enkelt inte orkar ge mer vid det aktuella varvtalet (antar att motorn gick på tomgång även vid den mätningen). Låt motorn ha 2000 varv när alla dessa förbrukare är igång och mät spänningen igen. smile
Senast redigerat av Drönirettab (23 januari 2010)

Äppelodlare
305 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Testade att mäta även vid uppvarvning men det blev endast 0,2v mer, ska se över alla anslutningar iallafall o se om det blir något bättre.

21 761 Inlägg
23 januari 2010
Om inte spänningen blev högre än ca 12 V på själva generatorn fastän du varvade upp motorn så finns det två alternativ, antingen är generatorn sliten (tex kolen, regulatorn) eller så drar sakerna så mycket ström att generatorn inte orkar ge den ström som behövs.

Hur stor generator har du?

Jag tror man får räkna med att bilens ordinarie belysning+insprutning+tändning drar typ 20-25 A åtminstone, min 240-86 med B230E drar iaf runt 23 A när halvljuset är igång. Sedan får man räkna ut vad extraljus+fläkt+stereon drar, vilket inte är helt lätt.

Enklast är om du har tillgång till en tångamperemeter, då kan du se hur mycket ström som generatorn ger ut.

Äppelodlare
305 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Generatorn har märkning 120A iallafall sen drar helljus ca70A och stereosystem max 60A så 150+fläkt då nånting vilket är överbelastning av generatorn (fundera på o skaffa åtminstone en 140A) men spänningsfallet måste ses över i vilket fall!

21 761 Inlägg
23 januari 2010
Okej, då har du koll på läget. smile

6 851 Inlägg
23 januari 2010
Inte drar väl helljuset några 70A..!!??

Men hur som, du har något fel på laddningen. Jag hade tidigare 120A generator i min Audi. Denna satt det steg i som drog antgligen mycke mer än ditt gör och jag hade inte några bekymmer med dålig laddning.
Så 120A generator bör normalt räcka.

2 665 Inlägg
23 januari 2010
När du fixat laddningsproblemet.

3kanal är bra ide. Om du kör 1st 8" fram för 15 + 5 är ingen bra matchning.

sen kan du ju lyssna om du får någon bas alls från framsystemet. Ofta är det dåligt byggt av tillverkaren så det inte är tätt runt om kring högtalaren o då blir det ingen bas.
Oavsett hur fina bra 5" du skaffar eller om du monterar ett steg till dem.
stäng av 15" o lyssna.

Eller om du kan få in 1st 8" i varje dörr. Gärna med sluten låda, då jäklar blir det bra.

JBL billiga 8" behöver endast 9liter för en sluten låda med Q 0,7. Jämför alltid lådvolym med Q0,7 då är det jämförbara värden o ofta bluffar firmorna om detta. De säger att den passar i sluten låda på 10liter. när man sedan kontrollerar är det q över 1 o då blir det bumlig okontrollerad bas.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 januari 2010
Haakanzon skrev:
Generatorn har märkning 120A iallafall sen drar helljus ca70A och stereosystem max 60A så 150+fläkt då nånting vilket är överbelastning av generatorn (fundera på o skaffa åtminstone en 140A) men spänningsfallet måste ses över i vilket fall!

det är mycket ström du nämner här, är du verkligen säker på att tex helljuset drar 70 hela ampere? låter totalgalet.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 januari 2010
michieff skrev:
Haakanzon skrev:

det är mycket ström du nämner här, är du verkligen säker på att tex helljuset drar 70 hela ampere? låter totalgalet.

850W helljus/extraljus delat med 12V ger ju 70,8A så ja antar han räknat så.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
23 januari 2010
Ja, även om man räknar med 14 V så blir strömförbrukningen ändå strax över 60 A och det tillsammans med övriga saker är fortfarande mer än generatorns maximala strömförmåga. smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 januari 2010
850 watt, då skojar man inte alltså smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 januari 2010
michieff skrev:

Ne nere i urskogen på Österlen där är det mörkt som fan om nätterna. cool

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Äppelodlare
305 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
sen kan du ju lyssna om du får någon bas alls från framsystemet. Ofta är det dåligt byggt av tillverkaren så det inte är tätt runt om kring högtalaren o då blir det ingen bas.
Oavsett hur fina bra 5" du skaffar eller om du monterar ett steg till dem.
stäng av 15" o lyssna.

Eller om du kan få in 1st 8" i varje dörr. Gärna med sluten låda, då jäklar blir det bra.

6,5 eller 8 i dörrarna kräver ombyggnad och det är jag inte inne på för tillfället, dock tänkte jag se över täthet e.t.c på dörrsidorna för o få det så slutet som möjligt.

Frippe_L skrev:
michieff skrev:

Så sant så wink

TT-Avant skrev:
I
Jag hade tidigare 120A generator i min Audi. Denna satt det steg i som drog antgligen mycke mer än ditt gör och jag hade inte några bekymmer med dålig laddning.
Så 120A generator bör normalt räcka.

Får räkna med att jag dessutom ska skaffa steg för framsystem+frontbas som kommer öka på förbrukningen.. Alltid bättre o ha kraftigare delar än vad som behövs så inget behöver köra på fullvarv smile

1 634 Inlägg
24 januari 2010
Det sista du behöver göra är att uppgradera till 50mm2 iaf. 30mm2 räcker gott, även om du slänger in ett steg till.

Att du saknar midbas sitter helt klart i monteringen, och såklart även i att du saknar slutsteg till midbasarna.
Det är ett mindre h-e att få bra midbas i V40. Men det bästa du kan göra med enkla medel är att täta runt högtalaren mot dörrpanelen (så högtalaren inte pressar in någon luft bakom dörrpanelen), sedan sätter du en tjock tätningslist runt hela dörrpanelen också. Blir skillnad som natt och dag. Det lovar jag dig. Men glöm såklart inte att du måste ha ett steg. Sedan kommer du aldrig kunna få ett par 5,25" att hänga med en stor bas.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
24 januari 2010
Frippe_L skrev:
michieff skrev:

skoja inte, d e så mörkt att jag tror alla kör batmobiler här! yikes

Äppelodlare
305 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Men det bästa du kan göra med enkla medel är att täta runt högtalaren mot dörrpanelen (så högtalaren inte pressar in någon luft bakom dörrpanelen), sedan sätter du en tjock tätningslist runt hela dörrpanelen också. Blir skillnad som natt och dag

Hur gjorde du för att täta runt högtalaren och vad använde du för tätningslist runt hela panelen? Jag har adaptrar fram från BRL.

1 634 Inlägg
25 januari 2010
Haakanzon skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Men det bästa du kan göra med enkla medel är att täta runt högtalaren mot dörrpanelen (så högtalaren inte pressar in någon luft bakom dörrpanelen), sedan sätter du en tjock tätningslist runt hela dörrpanelen också. Blir skillnad som natt och dag

Hur gjorde du för att täta runt högtalaren och vad använde du för tätningslist runt hela panelen? Jag har adaptrar fram från BRL.

Jag byggde nya dörrpaneler, sedan hitta jag en rulle med tätningslist på en polares jobb, så den vet jag inte var man får tag på. Du får va lite kreativ wink Sån där "ägg-kartong" matta kan du köpa på Biltema och klippa ur ett hål i samma storlek som högtalaren och sätta över. Tätningslist måste du hitta nånstans.

Sen kan man gå steget längre och bygga slutna lådor som jag har nu, det rockar riktigt hårt och kontrollerat.

Mvh

Numera Saab 9-5 Aero -00

Äppelodlare
305 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Haakanzon skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Jag byggde nya dörrpaneler, sedan hitta jag en rulle med tätningslist på en polares jobb, så den vet jag inte var man får tag på. Du får va lite kreativ wink Sån där "ägg-kartong" matta kan du köpa på Biltema och klippa ur ett hål i samma storlek som högtalaren och sätta över. Tätningslist måste du hitta nånstans.

Sen kan man gå steget längre och bygga slutna lådor som jag har nu, det rockar riktigt hårt och kontrollerat.

Mvh

Ah okej, ja Biltema lär man väl alltid hitta något som funkar smile Kör nu på dubbla tätringar från ett par gamla originalare från 740 och ett par från denne S40n, alltid något sålänge tills jag hittat bättre.
Får dissa bas fram då det blir svårt o få in allt, dock ska jag köra på ett CA22 till 5orna fram.
Byga baslåda i dörrarna har jag läst nånstans att du haft men minns inga bilder på hur det är byggt för att slippa kapas av en ruta  (eller vad nu som ger sig först).

Sök