Själv använder jag inte, dock känns de som man borde göra det innan de händer nåt allvarligare. Och tror jag skall ta tag i detta till våren när cykeln tas fram igen. Argument som att de ser löjligt ut, är omanligt och töntigt håller inte längre.
Använder inte cykelhjälm då jag anser att om olyckan skulle vara framme så skadar man sig rätt ordentligt ändå
Om en bil skulle köra på mig i säg 50 km/h så skulle man skada mer än huvudet (ben te.x) Kofångaren på en bil sitter såpass dumt att skulle man bli påkörd så tar knäna mer mest stryk. Sen om man drar omkull självmant så får man ju skylla sig själv.
Men på små barn te.x så SKA dom använda hjälm då dom inte har samma reflexer som en vuxen.
Använder inte cykelhjälm, har nog med det som bollen säger att göra, reflexer och förutseende osv. känns obekvämt också. Dock när jag körde moppe för några år sen så skulle jag aldrig kört utan hjälm, vet dock de idioter som gjorde det "för att det va coolt".
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
Jao..men dock rekomenderar jag knä- och armbågsskydd också/mera har slagit i huvudet engång..MEN har mest slagit mig på knäna o armbågarna då jag har ramlat
Använder inte cykelhjälm då jag anser att om olyckan skulle vara framme så skadar man sig rätt ordentligt ändå
Om en bil skulle köra på mig i säg 50 km/h så skulle man skada mer än huvudet (ben te.x) Kofångaren på en bil sitter såpass dumt att skulle man bli påkörd så tar knäna mer mest stryk. Sen om man drar omkull självmant så får man ju skylla sig själv.
Men på små barn te.x så SKA dom använda hjälm då dom inte har samma reflexer som en vuxen.
Hahahahaha, ja men du skulle ju också DÖ utan hjälm, då skulle iaf jag skita i om jag hade ett brutet ben.
Själv använder jag inte cykelhjälm, för jag cyklar aldrig. Men har alltid hjälm när jag kör motorfordon på 2 hjul.
Använder inte hjälm när jag bara cyklar "vanligt". Men efter min vurpa där jag spräckte hjälmen mitt itu så kommer jag alltid använda det när jag cyklar i skogen och hoppar å liknande. (hade jag inte haft hjälm hade jag spräckt skallen, dem behöll sen hjälmen på sjukhuset för i ha och visa för folk). Har i.o.f. alltid haft hjälm när jag cyklat så samt jag när jag kör mc.
Jag använder det efter en olycka, cykla ner för en backe o så small däcket, tappade kontrollen helt o körde in i en betongsugga, flög över styret o slog av käken på 2 ställen och fick sy en jävla massa stygn från adamsäpplet till hakan... tur att det var ansiktet som fick ta stryk, och inte skallen... då vet man inte om jag hade vart kapabel till att skriva här...
Som ex-extrem´ist undrar jag vad är det för grejer? Sånt fanns inte på min tid o idag använder jag inte sånt heller dock är jag inte extreme cyklist längre...
Som ex-extrem´ist undrar jag vad är det för grejer? Sånt fanns inte på min tid o idag använder jag inte sånt heller dock är jag inte extreme cyklist längre...
Som MichosMiche var inne på det går inte tillräckligt snabbt för att det ska vara nödvändigt, iallafall känns det inte så.
det krävs inte speciellt hög fart för att man ska paja skallen... och sen kan an ju inte alltid förlita sig på alla andra trafikanter ute i trafiken, en tjej som jag träffat nån gång genom gemensamma vänner blev strax över 20 år, hon cyklade i "låg" hastighet men blev påkörd av en buss, slog omkull o slog skallen i trottarkanten. Enligt läkarna hade hjälmen förmodligen vart tillräckligt för ett fortsatt liv.
Bra fråga, tror jag använde cykelhjälm iaf tills jag skaffade moped när jag var 15-16. Sen dess har jag nog ej använt hjälm de få gånger jag cyklat, mest pga att jag inte använder min egna hoj som stått och dammat sen.. ja... år 2000? Men skulle jag börja cykla nånstans igen av någon märklig anledning så skulle jag nog definitivt skaffa en kruka, av ungefär samma anledning som man använder bilbälte.