3636
Sök

850 som inte startar efter byte av topppackning

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#1
Hjälp bytte topplockspackning på min syrras 850 och ställde in kamremmen och allt men var tvungen att vrida dreven till kamaxlarna lite men de va minimalt och sen nu när jag är klar med allt så vill den inte starta:O Den har varit svår att starta en längre tid innan bytet och när jag skulle starta den efter bytet så dog batteriet så tog starthjälp från en annan bil och började nöta. Bilen startade till 2 gånger men direkt man släppte gasen så dog bilen. Min syrra sa att den va så förut med och att man fick hålla på att nöta mycket men nu verkar det som om inte ens den tänder längre. Ska ut och kolla tändstiften snart och se om de ha sotat igen annars vet jag inte vad som kan vara felet för bensin får den också fram för de har jag kollat.

MvH Sjöman


3 259 Inlägg
13 februari 2010
#2
Om du är 100% säker på att kamremmen sitter rätt så har den garanterat surat ner sig! Standard på 850! Bara att bogsera igång den, brukar vara totalt omöjligt att få igång dom på startmotorn om dom väl surat ner sig!(eller surat o surat, du tappar tryck i lyftarna)

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#3
okej okej ska kolla tändstiften nu sen får jag se om den går igång smile


3 259 Inlägg
13 februari 2010
#5
Lidborn skrev:
startgas
Brukar tyvärr inte hjälpa mot lågt oljetryck!sad

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#6
lågtoljetryck är det inte för tog bort alla stift och gjorde rent dom och sen kolla gnistan men fick inte fram någon gnista sad Igår så testa vi ju med startkablar och då hoppade bilen igång 2 gånger och gick bra men direkt man släppte lite på gasen så la bilen av. vad kan de vara för fel? Har gjort rent fördelaren och rotorn och de blev ingen gnista ändå. Vad kan det vara för fel? Behöver hjälp fort för måste få igång bilen snarast

MvH Sjöman


3 259 Inlägg
13 februari 2010
#7
Tryckarna till ventilerna tappar oljetryck om man kör för länge på startmotorn utan att motorn startar, ventilerna öppnar inte som dom ska, därav svår startad, men verkar inte som att det är ditt problem då gnistan saknas, jag skulle satsa på kamaxelgivaren i bakkant på toppen, kolla så det inte är fullt med olja där, kolla också så kablarna till den sitter dom ska! Inte så ovanligt att dessa går sönder med tappad gnista som följd! Men har du gnista och soppa fram och bilen ändå inte startar så är det bara att bogsera igång....

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#8
Okej okej men rotorn sitter ju på inkammen och sen sitter det en givare på avgaskammen. Är det den givaren du menare? Otur nog så hade det locket spruckit lite nere i hörnet så det kanske kan vara de som är felet att den inte sitter intryckt som den ska för den hade spruckit vid ena skruven så den gick inte och dra åt i de hörnet.
Och tyvär så går det inte och bogsera igång för det är en jä*la automat


4 Inlägg
13 februari 2010
#9
Kolla felkoderna. får du 3-1-4 på sockel A2, så är det väldigt troligt för att det är som ovanstående sa, kammaxelgivare

429 Inlägg
13 februari 2010
#10
Det där med hydrallyftarna behöver inte betyda att man har lågt oljetryck kan hända när som hällst ändå(när man ska starta bilen)...
Har hänt några gånger på jobbet och då får man mala länge på startmotorn innan den hoppar sakta igång.
Och när det händer så är motorn kompretions lös och man hör hur lätt startmotorn snurrar.

sjoman: Hur gammal är bilen? Kan man kolla felkoder med blinkkod? Underlättar felsökningen..
Men annars så är det väl som JonR säger kamaxelgivaren eller impulsgivaren som spökar... Kan hjälpa om man slår lite lätt på den med hammare eller linkade under startförsök så kan den hoppa igång om givaren är kass.


3 259 Inlägg
13 februari 2010
#11
sjoman skrev:
Okej okej men rotorn sitter ju på inkammen och sen sitter det en givare på avgaskammen. Är det den givaren du menare? Otur nog så hade det locket spruckit lite nere i hörnet så det kanske kan vara de som är felet att den inte sitter intryckt som den ska för den hade spruckit vid ena skruven så den gick inte och dra åt i de hörnet.
Och tyvär så går det inte och bogsera igång för det är en jä*la automat
Har bara bytt en sån där på en V70 och då satt den på insugskammen om jag inte minns fel men det borde vara den som du har hittat! Lämnar över till nån som kan mer om volvo att svara på exakt vart givaren sitter! Att den sitter med en skruv borde nästan räcka.. om inte locket som givaren sitter i sitter helt snett då...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#12
Okej ja bilen hoppade igång 2 gånger lite snabbt efter mycket nötande så börja också fundera på om det var någon givare. Ska kolla felkoderna på bilen och de och se om den startar då


3 259 Inlägg
13 februari 2010
#13
jonas 740 skrev:
Det där med hydrallyftarna behöver inte betyda att man har lågt oljetryck kan hända när som hällst ändå(när man ska starta bilen)...
Har hänt några gånger på jobbet och då får man mala länge på startmotorn innan den hoppar sakta igång.
Och när det händer så är motorn kompretions lös och man hör hur lätt startmotorn snurrar.

sjoman: Hur gammal är bilen? Kan man kolla felkoder med blinkkod? Underlättar felsökningen..
Men annars så är det väl som JonR säger kamaxelgivaren eller impulsgivaren som spökar... Kan hjälpa om man slår lite lätt på den med hammare eller linkade under startförsök så kan den hoppa igång om givaren är kass.
Jag menade att oljepumpen inte orkar ge samma oljetryck som motorn när den är igång som när man bara kör på startmotorn, därav mindre oljetryck till lyftarna som inte kan öppna ordentligt(inte att motorn ger dåligt oljetryck när den är igång) Däremot om man kör med samma olja länge så drygas den ju ut med bensin som också ger samma symptom lättare/oftare.. Tunnare olja=sämre lyftarfunktion

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (13 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

143 Inlägg
15 september 2010
#14
jag hade det problemet hade vänt kamaxelgivaren ett halvt varv fel så testa det wink

546 Inlägg
15 september 2010
#15
gissar på att du har felet vid kammaxelgivare ta bort den och gör om
gjorde samma fel på min engång


Sök