3896
Sök

Bygga nytt hus?? Tankar o funderingar...

43 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Hejsan,

Sitter och letar hus (inget som är panik...),men så har jag tittat lite på att bygga nytt.

Tycker det verkar som att det blir i stort sett lika kostsamt (beroende på vilken typ av hus) som om man skulle köpa ett begagnat,men då till den skillnaden att du slipper renovera,du får det som du vill ha det osv...

Några här som byggt nytt? Har ni några tips o råd att ge?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
25 februari 2010
tjena!

jag har inte byggt nytt men är lite insatt eftersom far min har byggmaterialhandel.

om du nu är inne på att bygga nytt. i vilken storlek hade du tänkt dig?

tänkte du bygga det själv eller ha en firma till att göra det? smile

MVH Fredrik

9 108 Inlägg
25 februari 2010
Har funderat på det. www.byggahus.se är ett forum som besvarar det mesta.

Priserna varierar för nyckelfärdiga hus från 1,5mkr - 3,5mkr för ett rätt normalt hus runt 150kvm (exkl tomt osv). Som vanligt får man ju oftast vad man betalar för smile Älvsbyhus har jäkligt bra planlösningar (Regin ftw) och ligger runt miljonen billigare än konkurrenterna men de har ett tveksamt rykte i och med att dom gärna inte vill åtgärda eventuella fel, ett krav är att anlita egen besiktningsman om man vill bygga med dem.

Gå in på http://www.huskataloger.se/ så kan du beställa kataloger från en jäkla massa företag samtidigt..

Det som är tråkigt med nya hus är att de helt enkelt inte känns lika stadiga/stabila men jäklar vad nice det är att få välja allt själv wink

43 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Har kollat runt lite,och mark i trakten där jag bor nu ligger på ca 300 000 och uppåt. Vill inte bo inträngd bland grannar,utan helst på landet....

Sen om man kollar,priset för en vanlig villa från 60-talet är i dag värd från 1 miljon och uppåt. Men som MilleN skrev,det är ju trähus,så det kan väl kanske inte direkt jämföras med en tegelvilla.
Men om vi tar huset från 60-talet som ex,så är ju oftast planlösningarna inte direkt användarvänliga = ofta små rum,fullt med hallar osv...

Har funderat lite på Fritidshus, fast som man kan använda året runt. Alltså inte en vanlig sommarstuga vi pratar om smile, och de ligger på från miljonen och uppåt....

Känns ju lite roligare på ett sätt,att kunna få ett fräscht hus,och så som man vill ha det. Köper man ett begagnat från 60-talet är det ju oftast omfattande renoveringar som gäller,så på nåt sätt känns det som att man kan spara in det om man köper nytt...

Eller tänker jag fel??

Fyll gärna på med tankar och ideér,samt vad man ska akta sig för osv..

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg

Sök