3692
Sök

Sport luftfilter på audi a4?

128 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
hej hade tänkt sätta sportluftfilter på min audi a4 1,8t har några frågor.. den första frågan är kan man skada lmm av den har hört nått om att den inte gillar sportluftfilter rätt eller fel? gör det någon skillnad med sportluftfilter på den bilen alltså annat ljud bättre prestanda eller nått? passar filtret på lmm utan att man behöver ha någon slags adapter??

128 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
finns det igen som har en aning? vilka filter rekomenderar ni.. Vad är det för fel på biltemas?? hört att man inte ska ha de.. vilka rekomenderas?

1 867 Inlägg
27 februari 2010
Ge fan i snållösningar som biltemas filter, köp ett modellanpassat kit från BSR, K&N eller Greenfilter.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Olika
907 Inlägg
27 februari 2010
audi_ralle skrev:
finns det igen som har en aning? vilka filter rekomenderar ni.. Vad är det för fel på biltemas?? hört att man inte ska ha de.. vilka rekomenderas?

Om du bums ska ha sportluftfilter så se till att det är:
Ordentligt avskärmat, annars drar motorn i sig varm luft = sämre effekt
Ej för mycket inoljat vid rengöring, då bränns tråden/hetfilmen sönder i LMM
Sist men inte minst, se till att allt sitter fast ORDENTLIGT, LMM är känslig och går sönder om den bara hänger i slangarna och skakar.

Förvänta dig ingen effektvinst på en standardmotor, de som konstruerade luftfilterboxen var ingenjörer!

Mvh
Fredrik

128 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
okej var sitter dumpen på en audi a4 1,8t?

1 867 Inlägg
27 februari 2010
Dumpen gömmer sig på/vid en slang lååångt ner i motorrummet, lättast att komma åt underifrån.

Detta kitet skulle jag rekommendera till din bil.
http://sv.bsr.se/products/4900418/
Senast redigerat av Koop (27 februari 2010)

128 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
fredriq skrev:
audi_ralle skrev:

Om du bums ska ha sportluftfilter så se till att det är:
Ordentligt avskärmat, annars drar motorn i sig varm luft = sämre effekt
Ej för mycket inoljat vid rengöring, då bränns tråden/hetfilmen sönder i LMM
Sist men inte minst, se till att allt sitter fast ORDENTLIGT, LMM är känslig och går sönder om den bara hänger i slangarna och skakar.

Förvänta dig ingen effektvinst på en standardmotor, de som konstruerade luftfilterboxen var ingenjörer!

jag förväntar mig ingen effekt ökning vill bara få fram pysljudet utan att de tar någon skada på motor/lmm är det inte bättre med ett oljefritt filter så slipper man ju problemen med oljan.. hitta ett på BSR som va modell anpassat men de är bomulsfilter.. har läst att bomulls bitar kan komma in i motorn..?

1 867 Inlägg
27 februari 2010
JRfiltren som BSR skickar med är av riktigt bra kvalisort, så några bitar som lossnar tror jag inte på.
Lite bomullsfibrer i förbränningen har ingen chans att skada motorn ändå, så det ska man inte oroa sig för wink

128 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Koop skrev:
Dumpen gömmer sig på/vid en slang lååångt ner i motorrummet, lättast att komma åt underifrån.

Detta kitet skulle jag rekommendera till din bil.
http://sv.bsr.se/products/4900418/

de är inte min årsmodell har en 01 men nya designen.. har hittat ett paket där som kostar runt 1400 bra grejer?
och hur vet man hur mycke olja man ska ta?
Senast redigerat av audi_ralle (27 februari 2010)

313 Inlägg
27 februari 2010
jag hade inte skaffat ett öppet sportfilter....släng i ett sportfilter i original boxen ist. de mår motorn bäst av på en audi. VAG motorerna är väldigt känsliga när det både gäller dumpar och öppet filter. sätter du på ett öppet filter så kommer de pysa litegrann. de du ska tänka på är att ha de så långt ifrån motorn som man kan så den inte tar in varmluft för då går den bara sämre. och snåla inte med att köpa ett filter utan ta ett hos bsr/JR som är modellanpassat. så lycka till. men jag rekommenderar fortfararande dig ett sportfilter i originalboxen tongue

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
27 februari 2010
när det gäller att olja in de så ska du vara extra noga!!! för mkt olja resulterar att LMM ger upp. tror de står i bruksanvisningen hur mkt och hur du ska göra.

128 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
ezz4 skrev:
när det gäller att olja in de så ska du vara extra noga!!! för mkt olja resulterar att LMM ger upp. tror de står i bruksanvisningen hur mkt och hur du ska göra.

okej en fråga bara vad betyder VAG motorer

Motborgare
1 099 Inlägg
27 februari 2010
audi_ralle skrev:
ezz4 skrev:

VAG= Volkswagen Audi Gruppe. (Inklusive DKW, Auto Union, NSU och säkert lite fler jag har glömt)

-- K

Olika
907 Inlägg
27 februari 2010
Kavli skrev:
audi_ralle skrev:
ezz4 skrev:

VAG= Volkswagen Audi Gruppe. (Inklusive DKW, Auto Union, NSU och säkert lite fler jag har glömt)

-- K

Numera tror jag tom att det egentligen betyder Volkswagen AG eftersom VW är huvudägare nu för tiden.

Hur det uttalades förr kan ni lära er här:
http://www.nascom.se/temp/3_SAGA_VAG.mpg

smile

Mvh
Fredrik

128 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
en fråga till hur påverkas bränsle förbrukningen av sportluft filter?

313 Inlägg
28 februari 2010
audi_ralle skrev:

de gör de säkert men inga mängder som du skulle märka... om du har monterat det rätt dvs tongue

128 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
ezz4 skrev:
audi_ralle skrev:

de gör de säkert men inga mängder som du skulle märka... om du har monterat det rätt dvs tongue

okej hehe.. hur monterar man de fel haha?

3 860 Inlägg
28 februari 2010
Om du tittar på JR/BSR så har dom väl till o med en bruksanvisning med bilder o allt på hur man ska montera det, ligger någon stanns på deras sida...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

128 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
de är känsligt med hur mycke olja man ska ha.. om har för lite olja på de kan de också skada då?? för jag är rädd att ta på för mycke då inte lmm gillar de..
någon som vet hur lång leveranstid BSR har på luftfilfter paketet? måste ju vara någon som köpt de innan mig
Senast redigerat av audi_ralle (28 februari 2010)

1 867 Inlägg
28 februari 2010
Luftfiltren brukar finnas i lager hos BSR, det går fort.

Sök