3516
Sök

Volvo 740-88 B230F , motorn går inte jämnt

176 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#1
Får inte min nyinköpta 740 - 88 att  gå riktigt jämnt, Har bytat stift, tändkablar, fördelarlock o rotor, enl förra ägaren kunnde den gå sen plötsligt så stannade den el så stanna han den själv, sen var den omöjlig att få igång igen, han har bytat bränslerelä, men felet kom tillbaka. Kan det ha nått att göra med att den går oroligt ? Jag tycker ibland när man småggasar att varvnålen går långt ner o sen kväver den sig. Någon som har nån bra ide´på vad det kan vara så vore jag tacksam smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 april 2010
#2

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

176 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
räcker väl med en tråd?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=174395

Helt klart ................ tyckte jag fick den i fel, men hur raderar man den


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 april 2010
#4
radera ditt första inlägg

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

71 Inlägg
11 april 2010
#5
det kan vara tändboxen som är på väg att ge sig känner en som hade samma problem som dig, kan inte garantera dig men köp en annan från skroten och testa byt och se om den håller sig igång då

176 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#6
volvo74085 skrev:
det kan vara tändboxen som är på väg att ge sig känner en som hade samma problem som dig, kan inte garantera dig men köp en annan från skroten och testa byt och se om den håller sig igång då

Har bytat tändmodulen idag men det är samma fenomen, bilen går inte 100% jämnt, den pendlar på tomgången och går ibland ner riktigt o vill kväva sig ........

Fler tips ?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 april 2010
#7
tomgångsmotorn eller tjuvluft nånstans

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

71 Inlägg
12 april 2010
#8
Swirre66 skrev:
volvo74085 skrev:
det kan vara tändboxen som är på väg att ge sig känner en som hade samma problem som dig, kan inte garantera dig men köp en annan från skroten och testa byt och se om den håller sig igång då

Har bytat tändmodulen idag men det är samma fenomen, bilen går inte 100% jämnt, den pendlar på tomgången och går ibland ner riktigt o vill kväva sig ........

Fler tips ?

vad har du för motor i den??

176 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#9
turboforssen skrev:
tomgångsmotorn eller tjuvluft nånstans

Har kollat så den inte drar luft o alla slangar e på o tätt

Tomgångsmotorn ? var hittar jag denna ? mig veterligt kan man inte
ställa tumgången på B230F motorn utan de gör boxen


176 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#10
volvo74085 skrev:
Swirre66 skrev:
volvo74085 skrev:
det kan vara tändboxen som är på väg att ge sig känner en som hade samma problem som dig, kan inte garantera dig men köp en annan från skroten och testa byt och se om den håller sig igång då

Har bytat tändmodulen idag men det är samma fenomen, bilen går inte 100% jämnt, den pendlar på tomgången och går ibland ner riktigt o vill kväva sig ........

Fler tips ?

vad har du för motor i den??

Det är en B230F


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
13 april 2010
#11
Swirre66 skrev:
turboforssen skrev:
tomgångsmotorn eller tjuvluft nånstans

Har kollat så den inte drar luft o alla slangar e på o tätt

Tomgångsmotorn ? var hittar jag denna ? mig veterligt kan man inte
ställa tumgången på B230F motorn utan de gör boxen

Du ser den under insuget, har tyvär ingen bild så jag kan visa dig smile

Mvh


176 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#12
Har kollat o funderat och kom fram till en nya fråga ?  Om de skulle vara en smygare i toppa packningen, kan de göra dessa fenomen att den går ojämnt ? Tycker maskinen ser lite kladdig ut i bakkanten som en liten smygare. Inget vatten i oljan o ingen olja i vattnet ... men ändå denna fundering !
Senast redigerat av Swirre66 (13 april 2010)


Avstängd
210 Inlägg
13 april 2010
#13
det är radiostyrnings relät till spridarna   och inte nåt annat.... garanterat....
det är det fyrkantiga relät som sitter vid kylvätskebehållaren/expansionstjärlet

det ser ut som vilket relä som helst... kostar ca 150kr på skroten..men har ju natutligt vis sin egen funktion... ska vara ett likadant när du byter

testa byta det... har du en kompis eller känner någon som har lika dan bil ... samma i volvo 940 åxå bara de e sugmotorn .. så kan du ju låna å testa ... tar ju bara en minut
Senast redigerat av fransman (13 april 2010)

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

176 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#14
fransman skrev:
det är radiostyrnings relät till spridarna   och inte nåt annat.... garanterat....
det är det fyrkantiga relät som sitter vid kylvätskebehållaren/expansionstjärlet

det ser ut som vilket relä som helst... kostar ca 150kr på skroten..men har ju natutligt vis sin egen funktion... ska vara ett likadant när du byter

testa byta det... har du en kompis eller känner någon som har lika dan bil ... samma i volvo 940 åxå bara de e sugmotorn .. så kan du ju låna å testa ... tar ju bara en minut

Jag ska testa det ...................... min kompis har en likadan så kan ju låna det, du tror inte på min
fundering om en smygare i toppapackningen ?

Testade bilen idag med min mekarkompis o då gick den jäkligt bra, typiskt när man ska kolla på
den, men igår gick den taskigt o ojämnt hela dagen när jag testa ...................


1 562 Inlägg
13 april 2010
#15
Swirre66 skrev:
fransman skrev:
det är radiostyrnings relät till spridarna   och inte nåt annat.... garanterat....
det är det fyrkantiga relät som sitter vid kylvätskebehållaren/expansionstjärlet

det ser ut som vilket relä som helst... kostar ca 150kr på skroten..men har ju natutligt vis sin egen funktion... ska vara ett likadant när du byter

testa byta det... har du en kompis eller känner någon som har lika dan bil ... samma i volvo 940 åxå bara de e sugmotorn .. så kan du ju låna å testa ... tar ju bara en minut

Jag ska testa det ...................... min kompis har en likadan så kan ju låna det, du tror inte på min
fundering om en smygare i toppapackningen ?

Testade bilen idag med min mekarkompis o då gick den jäkligt bra, typiskt när man ska kolla på
den, men igår gick den taskigt o ojämnt hela dagen när jag testa ...................

knappast toppackningen mer troligt att oljesölet kommer från fördelaren sitter två oringar bakom den.

176 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#16
mange_240 skrev:
Swirre66 skrev:
fransman skrev:
det är radiostyrnings relät till spridarna   och inte nåt annat.... garanterat....
det är det fyrkantiga relät som sitter vid kylvätskebehållaren/expansionstjärlet

det ser ut som vilket relä som helst... kostar ca 150kr på skroten..men har ju natutligt vis sin egen funktion... ska vara ett likadant när du byter

testa byta det... har du en kompis eller känner någon som har lika dan bil ... samma i volvo 940 åxå bara de e sugmotorn .. så kan du ju låna å testa ... tar ju bara en minut

Jag ska testa det ...................... min kompis har en likadan så kan ju låna det, du tror inte på min
fundering om en smygare i toppapackningen ?

Testade bilen idag med min mekarkompis o då gick den jäkligt bra, typiskt när man ska kolla på
den, men igår gick den taskigt o ojämnt hela dagen när jag testa ...................

knappast toppackningen mer troligt att oljesölet kommer från fördelaren sitter två oringar bakom den.

Jag tycker mer de ser ut som kylarvätska än olja, det som ser ut som klet bak kring toppens sida under
bakre stiftet.....


1 562 Inlägg
13 april 2010
#17
ok trodde det va mot torpeden, gör ett komp prov då.

176 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#18
mange_240 skrev:
ok trodde det va mot torpeden, gör ett komp prov då.

Ska göra det och se vad det ger ...................... Återkommer med resultatet

Tack för alla tips så länge !


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 april 2010
#19
Ja gör ett kompprov somsagt så ser du ju om de är tokfel, men en "liten smygare" brukar inte synas på kompet så tydligt eftersom det är en så liten läcka.

Tomgångsmotorn sitter under insuget, ganska precis under gasspjället t.o.m. kan man säga... Kolla lite på den för de är ju den som styr lite först och främst.

Sen sitter de en svart ganska stor plastskruv på gasspjällshuset och där kan man faktiskt ställa tomgången lite men ja har aldrig testat själv för att se om de fungerar...


176 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#20
Bensinskallen skrev:
Ja gör ett kompprov somsagt så ser du ju om de är tokfel, men en "liten smygare" brukar inte synas på kompet så tydligt eftersom det är en så liten läcka.

Tomgångsmotorn sitter under insuget, ganska precis under gasspjället t.o.m. kan man säga... Kolla lite på den för de är ju den som styr lite först och främst.

Sen sitter de en svart ganska stor plastskruv på gasspjällshuset och där kan man faktiskt ställa tomgången lite men ja har aldrig testat själv för att se om de fungerar...

OK så det är det som är tomgångsmotorn min kompis skruvade på plastratten men den reagerade
inte på det , dessutom satt den som fan ................. vad tycker du om det ?



Sök