3551
Sök

Hur mycket (HK) tål egentligen saabs-T5 system?

301 Inlägg
14 april 2010
#21
Von-Aron skrev:
400 hk+ klarar T5 systemet vet att robertuhr har bromsat sin saab med T5 sprut över 600 hk... dock inte kolvar / vevstakar original då.

om du ska kliva över på rätt sida 300 sträcket så behöver du te.x

3" från turbon
100 cells katt
open air kit / nytt inlopp
volvo grönisar som är aningen större än röda 431or
ny turbo ( GT T28BB / Td04 19T volvos stora
sitter interna wg klockor på dessa agg
Alu IC
värre koppling

i stora drag.. är det de som behövs + en rejäl mappning.

Någon annan sa ju att det räckte med större turbo och mappning? Stämmer inte det?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 april 2010
#22
yalouque skrev:
Von-Aron skrev:
400 hk+ klarar T5 systemet vet att robertuhr har bromsat sin saab med T5 sprut över 600 hk... dock inte kolvar / vevstakar original då.

om du ska kliva över på rätt sida 300 sträcket så behöver du te.x

3" från turbon
100 cells katt
open air kit / nytt inlopp
volvo grönisar som är aningen större än röda 431or
ny turbo ( GT T28BB / Td04 19T volvos stora
sitter interna wg klockor på dessa agg
Alu IC
värre koppling

i stora drag.. är det de som behövs + en rejäl mappning.

Någon annan sa ju att det räckte med större turbo och mappning? Stämmer inte det?

Då blir det inte många hästar över 300 såfall tongue, spridarna sätter troligtvis stopp innan smile
soppapumpen är väll inte helt fel och byta till en bättre och fräsh.

19t#6 alla dagar i veckan om man ska runt 320-340hk

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

695 Inlägg
14 april 2010
#23
AndreasPlars skrev:
snygg_mange skrev:
lånar tråden lite. nån som har koll på  va själva styrsystemet klarar. om man räknar bort kolvar o turbo och dyligt. utan bara hur mycke styrsystemet klarar av o hänga med till?

600+ har ju några krämat ur. Som jag har förstått så är den största (och enda?) begränsningen att det blir lite oprecist på höga varvtal, över 8000rpm ungefär.
Systemet mäter och beräknar ju luftmassan med hjälp av spjälläge, MAP-sensor, lufttempgivare, varvtal och finjusterar mapparna adaptivt med hjälp av Lambdasonden under vissa kriterier.
Det finns ju ingen LMM som begränsar.

M.V.H.

okej tack för svar:) då e de ju konstigt igentligen att folk köper eftermarknadssprut. så länge man inte har fler än 4 cylindrar så måste ju trionic fungera utmärkt.smile

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

301 Inlägg
14 april 2010
#24
kwansa skrev:
yalouque skrev:
Von-Aron skrev:
400 hk+ klarar T5 systemet vet att robertuhr har bromsat sin saab med T5 sprut över 600 hk... dock inte kolvar / vevstakar original då.

om du ska kliva över på rätt sida 300 sträcket så behöver du te.x

3" från turbon
100 cells katt
open air kit / nytt inlopp
volvo grönisar som är aningen större än röda 431or
ny turbo ( GT T28BB / Td04 19T volvos stora
sitter interna wg klockor på dessa agg
Alu IC
värre koppling

i stora drag.. är det de som behövs + en rejäl mappning.

Någon annan sa ju att det räckte med större turbo och mappning? Stämmer inte det?

Då blir det inte många hästar över 300 såfall tongue, spridarna sätter troligtvis stopp innan smile
soppapumpen är väll inte helt fel och byta till en bättre och fräsh.

19t#6 alla dagar i veckan om man ska runt 320-340hk

Okej! Säg att man byter endast spridarna också och plockar ut ca 320 hk, hur blir driftsäkerheten då? Något man vågar göra en resa på ett par hundra mil med? Det gäller min 9-3 2.0t 185 hk, -98, 26k mil på mätaren.

1 353 Inlägg
14 april 2010
#25
Von-Aron skrev:
400 hk+ klarar T5 systemet vet att robertuhr har bromsat sin saab med T5 sprut över 600 hk... dock inte kolvar / vevstakar original då.

om du ska kliva över på rätt sida 300 sträcket så behöver du te.x

3" från turbon
100 cells katt
open air kit / nytt inlopp
volvo grönisar som är aningen större än röda 431or
ny turbo ( GT T28BB / Td04 19T volvos stora
sitter interna wg klockor på dessa agg
Alu IC
värre koppling

i stora drag.. är det de som behövs + en rejäl mappning.

i stora drag ja..
kan även tillägas att motorn behöver va i bra skick, man kan inte ta vilken 34000milare som helst o slänga  på lite värre grejor,.

lite mer saker som behöves är även större soppapump eftersom den inte hänger med, och en btr på de.
sen så ja, om man har 10000 över för mappning eller väääldigt snäll kompis som har rätt grejor så finns möjligheterna o åka ruskigt snabbt,
dvs om man klarar av att hantera växellådan bra, annars kan man skatta sig lycklig om man kommer bort från uppfarten med bilen..
men om man som TS vill komma över 300 sträcket så e de inte helt omöjligt..

ta detta som exempel:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … istorder=1
320hk till Saab 9000 2,0T komplett för 44000kr..

eller varför inte bara boxen för 8000kr
http://www.maptun.se/ecuGuide.php?kateg … istorder=2

möjligheterna e många, plånboken sätter stopp.
ut o trimma wink


1 353 Inlägg
14 april 2010
#26
yalouque skrev:
Okej! Säg att man byter endast spridarna också och plockar ut ca 320 hk, hur blir driftsäkerheten då? Något man vågar göra en resa på ett par hundra mil med? Det gäller min 9-3 2.0t 185 hk, -98, 26k mil på mätaren.

här:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=20
kompletta grejor kostar 52000kr

men kikar du på grejorna som är i receptet så kan man fixa det betydligt billigare, blocket is tha shiiiet wink


820 Inlägg
14 april 2010
#27
Vad säger lådan om såpass mycket kräm? Räcker det med en ordentlig diffbroms?

Om man säger

1 062 Inlägg
15 april 2010
#28
yalouque skrev:
Okej! Säg att man byter endast spridarna också och plockar ut ca 320 hk, hur blir driftsäkerheten då? Något man vågar göra en resa på ett par hundra mil med? Det gäller min 9-3 2.0t 185 hk, -98, 26k mil på mätaren.

Pratar vi bägge motorfamiljerna så får du ju såklart byta bränslepump, spridare, IC, Turbo, avgassystem och mjukvara för 500hk men om du har en T5 så slipper du öppna motorn för att byta kolvar och vevstakar. Med T7 så åker du på ett kolvbyte då T7 kolvar är mindre, lättare och vekare.

M.V.H.


301 Inlägg
15 april 2010
#29
Vad jag förstått så ger enbart en 3" downpipe rätt mycket mer effekt? Måste den kombineras med grövre bakre avgassystem då också?

Är det någon idé att byta ut downpipen för min del, som har allt original (förutom insatsfilter och steg 1-box)? Givetvis med rätt mjukvara. För det måste man väl ha, eller? Har T5 2.0t 185hk (220hk)

Varför sitter inte grövre downpipe på bilarna från fabrik? Verkar ju bara vara fördelar med det, snabbare spool-up, mer effekt osv.
Senast redigerat av yalouque (15 april 2010)

218 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#30
Panzar_Audi skrev:
Vad säger lådan om såpass mycket kräm? Räcker det med en ordentlig diffbroms?

Själv så har ja 270 kusar nu o viggenlådan, vettefan hur mkt den ska palla men en bit över 300hk klarar den väl?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

5 710 Inlägg
15 april 2010
#31
Panzar_Audi skrev:
Vad säger lådan om såpass mycket kräm? Räcker det med en ordentlig diffbroms?

En diffbroms hjälper till med hållbarheten men man bör nog se över lådan samt sätta i stålhylsa istället för kollapshylsan som sitter original om man skall upp i 300-400 hästarsträsket.
Det går att köra original men det är en risk....

Själv så har ja 270 kusar nu o viggenlådan, vettefan hur mkt den ska palla men en bit över 300hk klarar den väl?

Det är inte effekt som tar död på lådorna utan högt vridmoment.

mvh jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
15 april 2010
#32
yalouque skrev:
Vad jag förstått så ger enbart en 3" downpipe rätt mycket mer effekt? Måste den kombineras med grövre bakre avgassystem då också?

Ja det tycker jag. Tar man steget med 3" frampipa tycker jag att en race-kat och ett komplett 2½-3" system skall på. Uppgraderad programvara gör att du får ut valuta för pengarna.
yalouque skrev:
Är det någon idé att byta ut downpipen för min del, som har allt original (förutom insatsfilter och steg 1-box)?

Nej det tycker jag inte.
Skall du krångla med systemet så byt ut hela. Håller man ögonen öppna kan man ju hitta bra system lätt begagnade för vettiga pengar.

yalouque skrev:
Givetvis med rätt mjukvara. För det måste man väl ha, eller? Har T5 2.0t 185hk (220hk)

Ja. Det är inte farligt att köra 3" system med en steg 1 mjukvara men för att få ut maximal effekt är ny mjukvara ett krav.
En uppgradering brukar vara rätt billig om man nu redan köpt ett steg 1.
yalouque skrev:
Varför sitter inte grövre downpipe på bilarna från fabrik? Verkar ju bara vara fördelar med det, snabbare spool-up, mer effekt osv.

För att det inte behövs smile
Ett grövre rör är både tyngre, dyrare och svårare att montera.

mvh jonas

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
15 april 2010
#33
Dessutom för att det är en stor nackdel miljömässigt. Man vill få igång katten så fort som möjligt och då skall det vara trångt hett och jävligt för att kicka igång den.

Det finns många konstruktioner i moderna motorer där en annan konstruktion hade varit billigare, enklare, lättare att förstå, hade genererat mera effekt med mindre påkänning på material men som straffas ut genom avgaskrav.


/Göran


jonTe skrev:
yalouque skrev:
Varför sitter inte grövre downpipe på bilarna från fabrik? Verkar ju bara vara fördelar med det, snabbare spool-up, mer effekt osv.

För att det inte behövs smile
Ett grövre rör är både tyngre, dyrare och svårare att montera.

mvh jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
15 april 2010
#34
Crille88 skrev:
yalouque skrev:
Okej! Säg att man byter endast spridarna också och plockar ut ca 320 hk, hur blir driftsäkerheten då? Något man vågar göra en resa på ett par hundra mil med? Det gäller min 9-3 2.0t 185 hk, -98, 26k mil på mätaren.

här:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=20
kompletta grejor kostar 52000kr

men kikar du på grejorna som är i receptet så kan man fixa det betydligt billigare, blocket is tha shiiiet wink

Precis! Försök köpa så många saker som möjligt begagnat men ändå i bra skick och sedan får du väl ta och köpa de saker som fattas hos maptun separat då. Lättare att kopiera ett steg snärlikt så slipper du köpa fel komponenter som inte går ihop. För maptuns steg här är ju hur säkert som helst, så länge du kör deras programvara också:)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 april 2010
#35
om man ska ha bilen till vardags så skulle jag rekomendera en diffad calibra låda, om man ska över 280hk tongue

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

301 Inlägg
15 april 2010
#36
jonTe skrev:
yalouque skrev:
Vad jag förstått så ger enbart en 3" downpipe rätt mycket mer effekt? Måste den kombineras med grövre bakre avgassystem då också?

Ja det tycker jag. Tar man steget med 3" frampipa tycker jag att en race-kat och ett komplett 2½-3" system skall på. Uppgraderad programvara gör att du får ut valuta för pengarna.
yalouque skrev:
Är det någon idé att byta ut downpipen för min del, som har allt original (förutom insatsfilter och steg 1-box)?

Nej det tycker jag inte.
Skall du krångla med systemet så byt ut hela. Håller man ögonen öppna kan man ju hitta bra system lätt begagnade för vettiga pengar.

yalouque skrev:
Givetvis med rätt mjukvara. För det måste man väl ha, eller? Har T5 2.0t 185hk (220hk)

Ja. Det är inte farligt att köra 3" system med en steg 1 mjukvara men för att få ut maximal effekt är ny mjukvara ett krav.
En uppgradering brukar vara rätt billig om man nu redan köpt ett steg 1.
yalouque skrev:
Varför sitter inte grövre downpipe på bilarna från fabrik? Verkar ju bara vara fördelar med det, snabbare spool-up, mer effekt osv.

För att det inte behövs smile
Ett grövre rör är både tyngre, dyrare och svårare att montera.

mvh jonas

Ok! Men tror du att jag skulle märka skillnad om jag bara monterar 3" downp. och sportkat? Med racekat så ligger man väl ganka nära gränserna för vissa utsläpp, så om något annat inte är helt som det ska så kanske det kan bli svårt att komma igenom bes.?
Senast redigerat av yalouque (15 april 2010)

394 Inlägg
15 april 2010
#37
Ok! Men tror du att jag skulle märka skillnad om jag bara monterar 3" downp. och sportkat? Med racekat så ligger man väl ganka nära gränserna för vissa utsläpp, så om något annat inte är helt som det ska så kanske det kan bli svårt att komma igenom bes.?

Skulle inte bli någon större skillnad sålänge du inte har en annan mjukvara till den 3" dp samt katten.
skulle rekomendera dig isåfall att köpa dig en riktigt 100 cells racekatt från EXD Customs (är att rekomendera) går till större del genom bes ( annars häll i e85 kan hjälpa att få ner värderna lite )
Senast redigerat av Von-Aron (15 april 2010)

vem fan är maptun?

218 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#38
men hur högt vrid pallar viggenlådan då ?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

1 062 Inlägg
19 april 2010
#39
tomtemat skrev:
men hur högt vrid pallar viggenlådan då ?

Alla är konstruerade för 350Nm, något som tex 9000 Aero hade -93.
Inget märkvärdigt i hållbarhetssynpunkt skiljer Viggenlådan från de andra utan det är mest grövre drivaxlar och bättre synkringar.

Det bästa man kan göra är att se till att uppdatera sin låda med det senaste innehållet vad det gäller lager, synkar, muffar m.m.. Det finns en uppdateringssats hos Saab. Och komplettera med en riktigt bromsad diff.
Det ihop med nya lager, en BRA växellådsolja och en noggrann och bra ihopspänning av lådan gör att det håller väldigt bra. Men 500hk i långa loppet är bara att glömma tyvärr. Det kan hålla länge för "gata"  men inte så länge som man skulle vilja.

Man får vara glad åt att T5 motorn är så pass skottsäker som den är , att drivaxlar och knutar är stabila som få (iaf på 9000) och att beggade lådor är billiga och relativt enkla att byta.

M.V.H:.


162 Inlägg
19 april 2010
#40
Jag kommer köra med T5 orginal kolvar å stakar i sommar, Med en GT35R å ca 600hk,  upp till bevis ^^

Jag har 7 intressen: Bilar å sex


Sök