Köpa VW Bubbla

Freddan
13 juni 2006 · 282 Inlägg

Funderar på att köpa en VW Bubbla och fixa lite iordning och vara klar till nästa Bugrun, är det svårt att få tag på reservdelar, både motor och chassi delar? Är det endast besikning varannat år på veteranbilar?

Nån som har en bubbla att börja leka med? Kravet är att det ej är så mycke rost, då det är väldigt trist o fixa.. Helst en fungerande motor och vara körbar, besiktad är ett stort plus..

OE
13 juni 2006 · 318 Inlägg

reservdelar är inget större problem.. www.vwcustomspeed.com har mycket och det finns lite att hitta på skrotar och dyl  smile, men jag har en 1303s och det kanske är annorlunda för dom tidigare bubblorna...    besiktning vartannat år på bilar äldre än 30 år jupp.     

Något annat som är viktigt är att veta var dom rostar; efter en totalrenovering av en 1303s så vet jag att det inte är något man gör för skojs skull  tongue..   mycket tips och forum finns på www.vwtyp1.com och www.silverminken.se/vwmarknaden ...

Mvh

ghost_boy83 CREW
13 juni 2006 · 2 594 Inlägg

tjena äntligen en vättig människa har haft 5st bubblor i mitt liv har å äger tre nu fas en är en beach buggy som för övrigt är till salu,är väldigt lätt att få tag på reservdelar till dom och många företag har billiga delar till dom tex dalhem,och vw speed and custom som har all till en bubbla,bes sker varannat år och ingen skatt betalar man jag bet bara 500kr för en helförsäkring per år,så det kan jag varmt rek att du köper en bubbla här är en länk där man kan få lite tips å ideer  http://www.volkswarenhaus.de/bugselecta.htm

ghost_boy83 CREW
13 juni 2006 · 2 594 Inlägg

tjo såg att du var jämte buggyn står i jämtland nu om du är intresserad

niclas_swe bitter besserwisser
13 juni 2006 · 644 Inlägg

klockrent! mer luftkylt åt foket..
bilen är ju världens mest tillverkade bil så det finns ju gott om på skrotarna sen ligger det förmodligen delar i din grannes garage. de finns överallt

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
OE
13 juni 2006 · 318 Inlägg

tyvärr så är den inte mest tillverkad längre  sad, corollan gick om för ett tag sedan..

Men medans corollans utseende ändrats mycket så är bubblans modeller mycket mer lika varandra.

Senast redigerat av OE (13 juni 2006)

ghost_boy83 CREW
13 juni 2006 · 2 594 Inlägg

OE skrev:
tyvärr så är den inte mest tillverkad längre  sad, corollan gick om för ett tag sedan..

Men medans corollans utseende ändrats mycket så är bubblans modeller mycket mer lika varandra.

vart fan har du läst de?? de kan ju alldrig stämma

OE
13 juni 2006 · 318 Inlägg

http://www.guinnessworldrecords.com/con … rdid=43467

Men det var gammalt och det var ett tag sedan jag hörde det... tror att golfen gått om corollan nu...

Freddan
13 juni 2006 · 282 Inlägg

ghost_boy83 skrev:
tjo såg att du var jämte buggyn står i jämtland nu om du är intresserad

Vad är det för pris och skick på den? Bild?

Freddan
13 juni 2006 · 282 Inlägg

Tack för alla tips smile Bottenplatta och skärmar har jag hört brukar rosta på dom..  Vilken årsmodell rekomenderas? Är det svårt att sänka dom tidigare årens bubblor, hörde nått om att det inte är fjädrar på tidigare än 72 typ, stämmer det?

Vad är det för bultmönster? et?

Senast redigerat av MrFredde (13 juni 2006)

niclas_swe bitter besserwisser
13 juni 2006 · 644 Inlägg

byggda bil efter 66 står det ju i menyn till höger.
tillbaka till vettigheterna. försök hitta en äldre typ1 pre 69-70 så får du den snygga modellen plus att du får torisonfjädring fram med.
sänka bilen är lätt svets bara in en sänksats i varje stavrör i framvagnen, dvs 2st, bak är det ännu lättare då du bara flyttar torisonstavens placering i splinesen.inre resp yttre då kan du ställa den väldigt nogrannt.
från 66 så har du 4x130 och för 66 så har du 5x205 i bultmönster

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
OE
13 juni 2006 · 318 Inlägg

mmm, sen kan du kolla extra noga där värmekammrarna mynnar in i karossen(under baksätet), trösklar, framvagns infästningen (om det är 1303)..    bottenplattan är lätt att fixa och skärmar är inte så farligt dyra.       Men om du tittar på en senare som har rost i trösklar och infästningen så är det nästan lika bra att leta vidare om det ska fixas seriöst...    mycket jobb att fixa iordning det om rosten fått fäste (vilket den antagligen fått om det finns på dessa ställen) + att det kan vara svårt att se utan att känna, så man får gå lös med en skruvmejsel och dunka lite...

sena 72 och + har macpearson framvagn med fjäderbens torn i karossen, vet inte hur det är med 1302 men tror att dom har fjädrar som sitter på bottenplattan? inte i karossen alltså. Tror att alla  till och med 69 har torisions-stavning? fjädring i fram, och alla har det bak.

och sedan vilken årsmodell du är ute efter beror helt på dig och vad du vill ha.. dom tidigare är mer eftertraktade och mer gillar dessa modeller med platta framrutor(på 1303 blir den välvd), en genomtänkt framvagn och mindre bakljus(elefantfötterna som inte vissa gillar, fanns på 1303) och roligare (mindre plastig) inredning. Medans man åker lite bättre i dom senare och får den lite kraftigare 1600 motorn.

Senast redigerat av OE (13 juni 2006)

niclas_swe bitter besserwisser
13 juni 2006 · 644 Inlägg

kollar på www.meanbugs.com så får du se grymma tidiga typ1or

Senast redigerat av niclas_swe (13 juni 2006)

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Freddan
13 juni 2006 · 282 Inlägg

Tackar smile Det blir nog en 1303 med lite större motor o sånt, eftersom jag ska lyfta ur motorn på Corren måste jag köpa en Cool sommar bil tongue Har kollat på dessa flera år nu, får se vad man hittar smile Ska ha nån runt 5-10 tusen kronor o sen lägga ner några kronor själv o troligtvis åker jag me både den o Corradon på Bugrun 2007, årets fest big_smile

niclas_swe bitter besserwisser
13 juni 2006 · 644 Inlägg

1303 finns det ju gott om. plocka  nu bara inte av kofångarna på den..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Freddan
13 juni 2006 · 282 Inlägg

niclas_swe skrev:
1303 finns det ju gott om. plocka  nu bara inte av kofångarna på den..

Just det jag va tänkt o göra, får se i vilket skick den är i, är kromet kvar o den är fin får den sitta kvar..

niclas_swe bitter besserwisser
13 juni 2006 · 644 Inlägg

de ser ju förjävliga ut utan kofångarna. då är det bättre du letar upp ett par fina för 300spänn.. sänker du dem utan kofångarna så ser den ju inte ens sänkt ut

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Freddan
13 juni 2006 · 282 Inlägg

Vi får se hur de blir smile Ska ringa på en imorgon, den såg bra ut på bilden..

http://www.blocket.se/vi/8124998.htm?ca=3_s

Edit: Ska byta färg isf..

Senast redigerat av MrFredde (13 juni 2006)

niclas_swe bitter besserwisser
13 juni 2006 · 644 Inlägg

släng bort negerstegen med

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Freddan
13 juni 2006 · 282 Inlägg

Negerstegen? Den på bakrutan? Om du menar den så ska den absolut bort..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang