3992
Sök

Ny baslåda byggd för 12" men vad ska ja ha för bas*?

1 142 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
har fått tag på en modellanpassad låda till min saab nu och den är byggd för en 12" och lådan är på 20liter. nu är frågan ja vill ha en bas som kan prestera bra i denna låda för max 2000spänn... så kom med era förslag. baslådan kommer sitta vid elantennen och spela sidled om de nu hjälper på nått vis:S

53 Inlägg
17 maj 2010
www.brl.se, www.mds.se
Brl har ju bla gas o kicker.
mds är alltid mds.....bra skit!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
Vad har du för nåt att driva med då? Även det är ju väldigt intressant. Antar att lådan är sluten?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
17 maj 2010
20 liter e inte mycke volym för att va till en 12"

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
Nej tänkte så jag också, men förhoppningsvis så är den sluten och om killen har ett skapligt kraftigt steg så bör det gå att få ut rätt bra bas ändå med rätt element.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 maj 2010
Gör en ny baffel och köp en mindre bas.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
18 maj 2010
Lagom volym till en 10"

Booyakasha!

3 466 Inlägg
18 maj 2010
sidny skrev:
Softis skrev:
Lagom volym till en 10"

vadå lagom volym till en 10"?! 20liter är väl ingen "generell" storlek till en 10"? såvitt jag vet sjunker Q värdet med mindre låda för för den angivna basen. tex mina 2 polk 10" samsas båda i en 25 liter stor låda med Q 0.505, samma bas men 12" tror jag vill ha 18liter med Q 0.707 dvs idealvärdet, finns ganska mycket olika 12" basar som trivs jättebra i 20 liter slutet eller mindre, bara man orkar leta litegran

mvh

Generellt sett så vill 10" ha mindre lådor än 12".
Om man väljer en 10" ist så finns där betydligt fler o välja på som hade passat i den lådan än 12".

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

joodå!
33 Inlägg
18 maj 2010
M_icke_ skrev:
sidny skrev:
Softis skrev:
Lagom volym till en 10"

vadå lagom volym till en 10"?! 20liter är väl ingen "generell" storlek till en 10"? såvitt jag vet sjunker Q värdet med mindre låda för för den angivna basen. tex mina 2 polk 10" samsas båda i en 25 liter stor låda med Q 0.505, samma bas men 12" tror jag vill ha 18liter med Q 0.707 dvs idealvärdet, finns ganska mycket olika 12" basar som trivs jättebra i 20 liter slutet eller mindre, bara man orkar leta litegran

mvh

Om man väljer en 10" ist så finns där betydligt fler o välja på som hade passat i den lådan än 12".

vad jag menade är att man kan ju lixom inte säga att alla 10" vill ha mindre låda en alla 12" (grovt överdrivet) det hänger på ganska mycket mer saker än enbart storleken på monteringshålet

jämnför tex gas wc1220 (dock ingen bilsub direkt) med en boston g5, (detta är enbart menat som jämnförelse mellan olika egenskaper på olika element) gasen ville ha typ 200 liter om jag mins rätt medan g5an klarar sig jättefint i en 20 liter sluten låda

för att kunna avgöra om monteringshålet vs. lådvolymen är fel måste man ju lixom veta lite info om vilket element det är tänkt att använda?

dessutom frågade ju inte trådförfattaren om han skall bygga om sin nya modellanpassade baslåda, utan frågade efter ett element som fungerar i 20 liter låda.

mvh

6 851 Inlägg
18 maj 2010
Är lådan sluten så kan ju tex.  Hertz HX basarna funka ganska så bra i den lådvolymen.

3 466 Inlägg
19 maj 2010
sidny skrev:
M_icke_ skrev:
sidny skrev:

mvh

vad jag menade är att man kan ju lixom inte säga att alla 10" vill ha mindre låda en alla 12" (grovt överdrivet) det hänger på ganska mycket mer saker än enbart storleken på monteringshålet

jämnför tex gas wc1220 (dock ingen bilsub direkt) med en boston g5, (detta är enbart menat som jämnförelse mellan olika egenskaper på olika element) gasen ville ha typ 200 liter om jag mins rätt medan g5an klarar sig jättefint i en 20 liter sluten låda

för att kunna avgöra om monteringshålet vs. lådvolymen är fel måste man ju lixom veta lite info om vilket element det är tänkt att använda?

dessutom frågade ju inte trådförfattaren om han skall bygga om sin nya modellanpassade baslåda, utan frågade efter ett element som fungerar i 20 liter låda.

mvh

Nej men man kan samtidigt inte jämföra så. Finns 12" som vill ha ganska extrema lådor med..
Man får jämföra basar från samma tillverkare och samma serie, då kommer 10" kräva mindre låda.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Superhedde
255 Inlägg
19 maj 2010
Så nu ska vi reda ut lite begrepp här.

1. Ju mindre låda desto HÖGRE Q-värde på lådan.

2. Ju högre Q-värde desto sämre transientsvar, dvs det tar längre tid för elementet att stanna till ursprungsläge, dvs bumligare bas.

3. Ju mindre låda desto sämre djupbasegenskaper.

20liter är absolut en bra lådvolym till ett typiskt 10" element. Finns såklart 12" element som fungerar dugligt i det med. Om du vänder basen ut och in med magneten utåt så får du ett par liter till dessutom.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (19 maj 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

4 693 Inlägg
19 maj 2010
DJ_Hedde skrev:
Så nu ska vi reda ut lite begrepp här.

1. Ju mindre låda desto HÖGRE Q-värde på lådan.

2. Ju högre Q-värde desto sämre transientsvar, dvs det tar längre tid för elementet att stanna till ursprungsläge, dvs bumligare bas.

3. Ju mindre låda desto sämre djupbasegenskaper.

20liter är absolut en bra lådvolym till ett typiskt 10" element. Finns såklart 12" element som fungerar dugligt i det med. Om du vänder basen ut och in med magneten utåt så får du ett par liter till dessutom.

Mvh Mattias Hedin

Tack!

Booyakasha!

entusiast.
45 Inlägg
20 maj 2010
Jl audio 12w0v2-4 omvänd i lådan så har du big_smile

joodå!
33 Inlägg
20 maj 2010
Ju mindre låda desto HÖGRE Q-värde på lådan.

erkänner att jag hade fel där, minnet sviker ibland då det gått några månader sedan ja byggde någon låda... tack för korrigerandet!

Nej men man kan samtidigt inte jämföra så.

anledningen till att jag alls kommenterade detta "påstående" var att ja börjar bli less på folk som tycker att alla 10" skall ha 20-25 liter och att alla 12" skall ha 35-40 liter osv osv, så är ju givetvis inte fallet, även om jag håller med om att det är lättare att hitta ett 10" element som passar i 20liter, vad jag ville komma fram till är ju att olika högtalare skall ha olika volymer och har olika egenskaper... och att säga att en låda som är 20l och byggd för 12" skulle behöva byggas om för 10" låter väl ändå ganska fel?! iaf i mina öron..

4 693 Inlägg
20 maj 2010
Han som byggde lådan kanske inte tänkte på volymen utan bara ville ha en 12" där.
Spekulerar lite bara

Booyakasha!

Sök