3798
Sök

JT-tuning 3" Vs. liknande avgasystem?

130 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har behov av ett avgassystem till min volvo s60 T5 och kikat runt en hel del..

Jag letar efter en lösning med DP, kat, och hela vägen bak till utblås.

Jag har hittat ett alternativ som ser både prisvärt ut och dugligt kvalitativt.

Frågan är väll om någon har andra förslag eller tips/idéer om alternativ.

även om det är något angående dessa system man borde känna till, för/nackdelar?


http://www.jt-tuning.se/shop/default.asp -  "3" Helsats från turbo inkl. 200 Cpsi metallisk sportkat"

http://www.racimex.se/sport-tuning/avga … turbo.html - Racimex 3" Helsats med 200 Cpsi Sportkatalysator.

-Endid


Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2010
#2
De Jt-tuning säljer är ju " halv " rostfritt.. köpte ett 3" till min 940 turbo, låter lagom fint på min lilla 4a
men jag skulle nästan tro att de är exakt samma systemet som raceimex har som jt-tuning har, fast racimex har en annan ljudämpare.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

130 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#3
XeptiQ skrev:
De Jt-tuning säljer är ju " halv " rostfritt.. köpte ett 3" till min 940 turbo, låter lagom fint på min lilla 4a
men jag skulle nästan tro att de är exakt samma systemet som raceimex har som jt-tuning har, fast racimex har en annan ljudämpare.

av bilderna att dömma så är det nog 100% samma tillverkare iaf även om mindre marginella skillnader.. smile

frågan är bara om det är prisvärt, om man bör sikta på 1. 2 eller 3 extra dämpare och i fall dessa är det enda alternativet som finns där ute?

-Endid


Falgfixaren.se
647 Inlägg
26 maj 2010
#4
Hejsan!
Jag har en vän som köpte avgas därifrån för 7000kr.
Och när han packade upp det så var de inget fint, börja svetsa
själv i ett nytt "helt" avgassystem känns lite fel.
Bifogar en länk till en bild på de...

http://www.garaget.org/?car=163886&image=1741749

Ta en funderare innan du handlar.. Det är dyrt att handla billigt!

Mvh

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

Trafikledare
563 Inlägg
26 maj 2010
#5
Har handlat avgas där ifrån ett flertal gånger och har inte haft några problem med dom systemen..

Bra mycket bättre kvalite än Simons rostsystem...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

1 062 Inlägg
26 maj 2010
#6
Endid skrev:
Hej!

Har behov av ett avgassystem till min volvo s60 T5 och kikat runt en hel del..

Jag letar efter en lösning med DP, kat, och hela vägen bak till utblås.

Jag har hittat ett alternativ som ser både prisvärt ut och dugligt kvalitativt.

Frågan är väll om någon har andra förslag eller tips/idéer om alternativ.

även om det är något angående dessa system man borde känna till, för/nackdelar?


http://www.jt-tuning.se/shop/default.asp -  "3" Helsats från turbo inkl. 200 Cpsi metallisk sportkat"

http://www.racimex.se/sport-tuning/avga … turbo.html - Racimex 3" Helsats med 200 Cpsi Sportkatalysator.

-Endid

racimex säljer jt avgassystem, så det är samma på båda länkarna som du skrev in.  mina egna erfarenheter av jt system är att dom rostar har haft 2 stycken system där ifrån. så ska du ha bilen länge, så skulle jag rekomdera rostfritt, då du sparar dom pengarna i längden

724 Inlägg
26 maj 2010
#7
Du kan ju bygga eget också, jag har hemma byggt på min...har en film som du kan kolla på så hör du hur den låter.


1 335 Inlägg
26 maj 2010
#8
Mitt JT system ser ut att vara typ 10år gammalt, rostigt som fan fast det bara är 2-3 år sad Skit saker om du frågar mig.... Lägg lite mer på en riktigt rostfritt system, typ Ferrita. wink

4 001 Inlägg
26 maj 2010
#9
JT har rostfritt också om jag inte minns fel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Falgfixaren.se
647 Inlägg
26 maj 2010
#10
OphanWitehall skrev:
Mitt JT system ser ut att vara typ 10år gammalt, rostigt som fan fast det bara är 2-3 år sad Skit saker om du frågar mig.... Lägg lite mer på en riktigt rostfritt system, typ Ferrita. wink

Som jag skrev förut, att de är Dyrt att handla billigt Bättre köpa Ferrita från början smile

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

739 Inlägg
26 maj 2010
#11
min kusin har JT på sin v70r helt upprostat på nått år alltså genom rostat hål

avstå den jävla skit tillverkaren

biltema är fan bättre
Senast redigerat av agadiffen (26 maj 2010)


130 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#12
om vi ökar på frågeställningen och ställer lite mer krav då,

säg att man har en budget på ca 10,000kr och vill hamna så nära den som möjligt, finns det några rostfria/bättre kvalitets system än Jt?

det går ju faktiskt köpa 2st JT för priset av ett Feritta och har faktiskt inte tänkt att ha bilen i mer änn 3-4år och med god skötsel och lite extra koll borde det väll gå att hålla det hål-fritt den tiden?

mvh

-Endid


2 924 Inlägg
26 maj 2010
#13
Ray Metallfabrik AB www.ray.se tillverkar Simons avgassystem men de tillverkar även avgassytem till JT-Tuning, BSR, Racimex mfl... de som upplever skillnad på dem kanske kör bilen på olika ställen och årstider? roll

Är ju stor skillnad att köra på saltiga vägar på västkusten och sandiga vägar i Norrland på vintern...

Rostfritt i all ära men jisses vad mycket tyngre ett rostfritt avgassystem är... (högre vikt = högre bränsleförbrukning) och sen låter det inte lika trevligt i rostfritt...

~ Life is short, have FUN! ~

130 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#14
peegee skrev:
Ray Metallfabrik AB www.ray.se tillverkar Simons avgassystem men de tillverkar även avgassytem till JT-Tuning, BSR, Racimex mfl... de som upplever skillnad på dem kanske kör bilen på olika ställen och årstider? roll

Är ju stor skillnad att köra på saltiga vägar på västkusten och sandiga vägar i Norrland på vintern...

Rostfritt i all ära men jisses vad mycket tyngre ett rostfritt avgassystem är... (högre vikt = högre bränsleförbrukning) och sen låter det inte lika trevligt i rostfritt...

Så det är altså 1 och samma tillverkare om jag förstått dig korrekt?




Tack för alla tips och råd!

-Endid


Whatever :)
1 652 Inlägg
27 maj 2010
#15
Detta med att jt's system rostar tycker jag inte om man rost-behandlar systemet innan... haft mitt i 2 år nu och inte en rostfläck! kan ta bilder om så önskas, ser ut som jag monterade de igår.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

130 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#16
XeptiQ skrev:
Detta med att jt's system rostar tycker jag inte om man rost-behandlar systemet innan... haft mitt i 2 år nu och inte en rostfläck! kan ta bilder om så önskas, ser ut som jag monterade de igår.

allt beror ju på hur man sköter saker och ting antar jag smile
men hur gick du till väga för att rost skydda ditt system?


Mvh
-endid


Whatever :)
1 652 Inlägg
27 maj 2010
#17
Jag tog 240 papper och slipa ner de, åkte och köpte Kirjo rostskyddsfärg... bara spraya/pänsla på. ska bli kul och se bes om två veckor, hur de ser ut smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 252 Inlägg
27 maj 2010
#18
Alla svetsskarvar på mitt börjader rosta direkt, dock bara på ytan och om man lägger på värmetålig färg kan man ju slipap det, ett tag i alla fall. Och sen va det ju passformen... Aldrig haft me ett JT som passat rakt av, utamn dem har alltid krävt en del jobb för att få dit. Så när det är dags frö nytt system på S60in blir det ferrita.


Whatever :)
1 652 Inlägg
27 maj 2010
#19
Marlboroman skrev:
Alla svetsskarvar på mitt börjader rosta direkt, dock bara på ytan och om man lägger på värmetålig färg kan man ju slipap det, ett tag i alla fall. Och sen va det ju passformen... Aldrig haft me ett JT som passat rakt av, utamn dem har alltid krävt en del jobb för att få dit. Så när det är dags frö nytt system på S60in blir det ferrita.

Jag hade till 80% bra passform på mitt system.. fick värma och böja lite på de röret som ersatte mitten dämparen.
just nu så ser de bra ut men peppar peppar, skulle inte förvåna mig om de börja komma.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

3 860 Inlägg
27 maj 2010
#20
Vi hade 90% passform på min v70! Satt som en smäck undertill men var bara tvungen att göra hålet för utblåset aningens större, annars INGA som helst problem!

+ att det är ju skillnad rent ljudmässigt me, en polare har 3" från BSR (tillverkat av ferrita??) på sin s60 turbo och vi tycker båda att mitt JT system har skönare ljud på något sett...
Senast redigerat av spokenratt (27 maj 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök