Tjenare!
Har sökt, men hittar ingen tråd om samma fel som jag tycks ha fått.
Jag har ett Rockford Fosgate P6002 steg i bilen, och färdig låda med två JBL 12".
Har spelat bra sedan i Januari när jag köpte det. Testade dock basen lite idag, la in albumet
Bass Lo + Slo 2 (1998) på stickan och körde det en stund. Tyckte det började lukta lite bränt i bilen.
Inget jag tänkte något mer på, men när jag stannade bilen på uppfarten hemma tyckte jag fortfarande att det luktade brandrök. Lät då bilen och musiken vara igång, så gick jag ut och öppnade bagageluckan. Då kom en rökpelar ut ur hålet i min låda, JBL GTO5 2405BR eller vad den heter. Dock spelade basarna fortfarande. Men jag gick in i bilen och stängde av tändingen och musiken. I cirka 10min efter så kom det fortfarande rök ur lådan, men sedan slutade det.
Efter detta spelar basarna fortfarande, men jag vågar inte ha på dem nu. Så nu undrar jag vad som har hänt. Det har ju fungerat bra sedan i januari. Kan det ha att göra med att det just var dessa låtar jag spelade som höll på att förstöra konan? (Med tanke på att basarna alltid jobbade eftersom det inte var en sekund då jag såg i backspegeln) Eller kan det vara så att steget går för varmt? Med det menar jag att steget sitter fastskruvat på baksidan av lådan, och baksidan av lådan är vänt mot sätet i bagaget. Detta gör att det inte kommer någon luft mellan låda eller steg, plus att det kan bli varmt mellan steg och säte. Inuti lådan är det målat svart på skivan för att det ska klä överdraget i tyg på lådan. Kan det då vara så att färgen blir för varm, och därför kommer röken? Eller håller jag på att bränna basarna? Vad ska jag nu göra? Ska jag fortsätta lyssna på musik fast inte just de låtarna? Eller ska jag skaffa distanser mellan steg och låda för bättre kylning?
Tacksam för svar
MVH Christian
Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro