3663
Sök

Våga fråga datorsaker mm

Voodoo
1 444 Inlägg
4 juni 2012
#641
Jag har uppdaterat bios med mjukvara funkar prima msi har ju deras egna live uppdate som man ska använda... den söker de nyaste uppdateringarna bios m.m till mobot

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 juni 2012
#642
Stripz skrev:
LeafBox skrev:
Stripz skrev:

vart vill du komma med videon ?
"Man kan ju göra så, men det är ju inte rätt"
Var lite det jag ville ha fram.  En klassiker ju?

Om man vet vad det innebär att flasha ett BIOS så blir man nog inte bara lite tveksam, utan kanske tom VILL göra det själv för att vara säker.

Skulle du låta Pelle på Donken mappa din bil, för han har minsann ett universialprogram och gjorde en asfet mapp till sin 740?
Pelle kanske får till det ibland, men när det väl blir fel önskar du nog hellre att du lämnat in den till någon professionell.
kille hade ett msi kor??? msi har ett prog som är tillför de änamålet!  varför  göra de  svårt när de finns en mkt enklare väg att tillgå ???
Jaja, kan man inte själv så sure. Kör på och håll tummarna.
Chansen för problem minskar ju kraftigt när det är tillverkaren själv som gett ut det.

Men som med allt annat, "vill man ha det gjort ordentligt får man göra det själv".

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Voodoo
1 444 Inlägg
4 juni 2012
#643
LeafBox skrev:
Stripz skrev:
LeafBox skrev:

"Man kan ju göra så, men det är ju inte rätt"
Var lite det jag ville ha fram.  En klassiker ju?

Om man vet vad det innebär att flasha ett BIOS så blir man nog inte bara lite tveksam, utan kanske tom VILL göra det själv för att vara säker.

Skulle du låta Pelle på Donken mappa din bil, för han har minsann ett universialprogram och gjorde en asfet mapp till sin 740?
Pelle kanske får till det ibland, men när det väl blir fel önskar du nog hellre att du lämnat in den till någon professionell.
kille hade ett msi kor??? msi har ett prog som är tillför de änamålet!  varför  göra de  svårt när de finns en mkt enklare väg att tillgå ???
Jaja, kan man inte själv så sure. Kör på och håll tummarna.
Chansen för problem minskar ju kraftigt när det är tillverkaren själv som gett ut det.

Men som med allt annat, "vill man ha det gjort ordentligt får man göra det själv".
tidigare kortet  jag kört med  märke asus där  fick jag  uppdatera bios med floppy  men fan så mkt enklare  med msi kort när man kan köra geom os en bios uppdatering  spr en massa tid  och mkt lättare för dem som inte vet hur man uppdaterar bios på  hederlig väg

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 juni 2012
#644
Stripz skrev:
LeafBox skrev:
Stripz skrev:

kille hade ett msi kor??? msi har ett prog som är tillför de änamålet!  varför  göra de  svårt när de finns en mkt enklare väg att tillgå ???
Jaja, kan man inte själv så sure. Kör på och håll tummarna.
Chansen för problem minskar ju kraftigt när det är tillverkaren själv som gett ut det.

Men som med allt annat, "vill man ha det gjort ordentligt får man göra det själv".
tidigare kortet  jag kört med  märke asus där  fick jag  uppdatera bios med floppy  men fan så mkt enklare  med msi kort när man kan köra geom os en bios uppdatering  spr en massa tid  och mkt lättare för dem som inte vet hur man uppdaterar bios på  hederlig väg
Asus har faktiskt oxå en, jag använde den för att jag ville "göra det snabbt".
Slutade inte så bra är väll den korta historien ;P

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Voodoo
1 444 Inlägg
4 juni 2012
#645
LeafBox skrev:
Stripz skrev:
LeafBox skrev:

Jaja, kan man inte själv så sure. Kör på och håll tummarna.
Chansen för problem minskar ju kraftigt när det är tillverkaren själv som gett ut det.

Men som med allt annat, "vill man ha det gjort ordentligt får man göra det själv".
tidigare kortet  jag kört med  märke asus där  fick jag  uppdatera bios med floppy  men fan så mkt enklare  med msi kort när man kan köra geom os en bios uppdatering  spr en massa tid  och mkt lättare för dem som inte vet hur man uppdaterar bios på  hederlig väg
Asus har faktiskt oxå en, jag använde den för att jag ville "göra det snabbt".
Slutade inte så bra är väll den korta historien ;P
jasså  nå de fanns no inte då jag körde med asus mobo  men  jag har då inte haft några problem med live uppdate som msi har  dom 3 gg jag uppdaterat bios har de funkat fin fint

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

8 156 Inlägg
6 juni 2012
#646
Stripz skrev:
tidigare kortet  jag kört med  märke asus där  fick jag  uppdatera bios med floppy  men fan så mkt enklare  med msi kort när man kan köra geom os en bios uppdatering  spr en massa tid  och mkt lättare för dem som inte vet hur man uppdaterar bios på  hederlig väg
De senaste åren har Asus haft en egen programvara så att man kan flasha bios direkt från Windows.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
6 juni 2012
#647
LeafBox skrev:
Phaetoon skrev:
Volvo142_73a skrev:
Helt ärligt så blir jag sjukt trött på datorn. Bytte hårddisk förut och installerade windows. Men skiten fortsätter att tvärlåsa sig.

Jag börjar överväga att den nya processorn är skit eller att den blir för varm
Om den tvärlåser sig så beror det oftast på nätagget eller moderkortet.
Jag måste fråga, och ta det inte fel.
Men vad exakt baserar du det på?
Om det är hårddisken eller grafikkortet som strular så drabbas man oftast av bluescreens och omstarter. Inte totala frysningar. Om hårddisken är på väg att rasa så kan datorn kännas riktigt seg och det behöver inte nödvändigtvis visas i SMART-information.

Om nätagget börjar leverera fel spänning så kan datorn tvärdö, eller frysa helt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
11 juni 2012
#648
Halloj hur defragmenterar man datahelvetet nu igen? Hade vart riktigt schysst om någon hade kunnat slänga ihop en snabb guide!

Lobster knife fight

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 juni 2012
#649
Jeqpe skrev:
Halloj hur defragmenterar man datahelvetet nu igen? Hade vart riktigt schysst om någon hade kunnat slänga ihop en snabb guide!
Vilket OS?

Vista och Win7 -> tryck på start och sök på "disk"
Då borde Diskdefragmenteraren dyka upp där

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
11 juni 2012
#650
LeafBox skrev:
Jeqpe skrev:
Halloj hur defragmenterar man datahelvetet nu igen? Hade vart riktigt schysst om någon hade kunnat slänga ihop en snabb guide!
Vilket OS?

Vista och Win7 -> tryck på start och sök på "disk"
Då borde Diskdefragmenteraren dyka upp där
hehe glömde att man kan söka på google innan man tar hjälp av forums wink hittade de i alla program så nu får jag försöka göra de tack ändå för hjälp big_smile

Lobster knife fight

grön aktivist
846 Inlägg
11 juni 2012
#651
Kom ihåg grappar att man INTE ska defragmentera en SSD-hårddisk (future notice)!


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 juni 2012
#652
Confide skrev:
Kom ihåg grappar att man INTE ska defragmentera en SSD-hårddisk (future notice)!
Näe det är inte så hälsosamt tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

475 Inlägg
11 juni 2012
#653
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:
Phaetoon skrev:

Om den tvärlåser sig så beror det oftast på nätagget eller moderkortet.
Jag måste fråga, och ta det inte fel.
Men vad exakt baserar du det på?
Om det är hårddisken eller grafikkortet som strular så drabbas man oftast av bluescreens och omstarter. Inte totala frysningar. Om hårddisken är på väg att rasa så kan datorn kännas riktigt seg och det behöver inte nödvändigtvis visas i SMART-information.

Om nätagget börjar leverera fel spänning så kan datorn tvärdö, eller frysa helt.
kan vara fel i minnet oxå.. då låser det sig oxå

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Självlärd
3 083 Inlägg
11 juni 2012
#654
attackhamster skrev:
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:

Jag måste fråga, och ta det inte fel.
Men vad exakt baserar du det på?
Om det är hårddisken eller grafikkortet som strular så drabbas man oftast av bluescreens och omstarter. Inte totala frysningar. Om hårddisken är på väg att rasa så kan datorn kännas riktigt seg och det behöver inte nödvändigtvis visas i SMART-information.

Om nätagget börjar leverera fel spänning så kan datorn tvärdö, eller frysa helt.
kan vara fel i minnet oxå.. då låser det sig oxå
Är det fel på minnena så kommer datorn oftast inte ens in i windows

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

475 Inlägg
11 juni 2012
#655
Volvo142_73a skrev:
attackhamster skrev:
Phaetoon skrev:

Om det är hårddisken eller grafikkortet som strular så drabbas man oftast av bluescreens och omstarter. Inte totala frysningar. Om hårddisken är på väg att rasa så kan datorn kännas riktigt seg och det behöver inte nödvändigtvis visas i SMART-information.

Om nätagget börjar leverera fel spänning så kan datorn tvärdö, eller frysa helt.
kan vara fel i minnet oxå.. då låser det sig oxå
Är det fel på minnena så kommer datorn oftast inte ens in i windows
beror på VART i minnet det är trasigt.. minnet är uppdelat i celler.. kanske fungerar när han laddar windows.. men ska han surfa etc och det trasiga minnet används... så kan det låsa sig

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Voodoo
1 444 Inlägg
11 juni 2012
#656
fortfarande fel på datorn  efter byte av agg...  mitt i allt  så kan  sen  starta om  utan nå bluescreen :S:S testat andra minnen  haft ur  diskar osv  nytt grafikkort  och haft ur ljud kortet:S vafan börjar bli iiriterande.... oftast  tartar den om när man  typ slö surfar  men spelar man eller  gör nå krävande så startar den inte om :S

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

475 Inlägg
11 juni 2012
#657
Stripz skrev:
fortfarande fel på datorn  efter byte av agg...  mitt i allt  så kan  sen  starta om  utan nå bluescreen :S:S testat andra minnen  haft ur  diskar osv  nytt grafikkort  och haft ur ljud kortet:S vafan börjar bli iiriterande.... oftast  tartar den om när man  typ slö surfar  men spelar man eller  gör nå krävande så startar den inte om :S
när den dör... kolla i bios efter omstart och kolla temp på CPU!

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Meldem
4 137 Inlägg
17 juni 2012
#658
Märkte precis nyss att datorn spruta ut skit varm luft, öpnnade upp HWMonitor och såg att CPUn låg på 70 grader.  WTF !!!!
Vet inte om det kan vara för att det är så varmt på rummet, men det är ju inte överdrivet varmt heller...
Shit, blir lite orolig nu :S


1 808 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#659
TouchOfRed skrev:
Märkte precis nyss att datorn spruta ut skit varm luft, öpnnade upp HWMonitor och såg att CPUn låg på 70 grader.  WTF !!!!
Vet inte om det kan vara för att det är så varmt på rummet, men det är ju inte överdrivet varmt heller...
Shit, blir lite orolig nu :S
dags att damma ur den wink och kanske kolla upp luftflödet i burken smile alternativt byta kylpastan/bättre prollekylare smile
Senast redigerat av Gronwalls (17 juni 2012)

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 juni 2012
#660
Gronwalls skrev:
TouchOfRed skrev:
Märkte precis nyss att datorn spruta ut skit varm luft, öpnnade upp HWMonitor och såg att CPUn låg på 70 grader.  WTF !!!!
Vet inte om det kan vara för att det är så varmt på rummet, men det är ju inte överdrivet varmt heller...
Shit, blir lite orolig nu :S
dags att damma ur den wink och kanske kolla upp luftflödet i burken smile alternativt byta kylpastan/bättre prollekylare smile
håller helt med där, troligtvis igentäppt med damm = noll flöde = varmt värre...
kylpasta är mindre viktigt, vet folk som kör med tandkräm som ger lika bra resultat som kylpasta...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök