3651
Sök

Våga fråga datorsaker mm

Smålänning
7 883 Inlägg
29 juni 2012
#761
Stripz skrev:
nu är andra agget monterat på och nu funkar datorn finfint smile  hehe ful lösning men vafan. satte rondellen i chassit å kapa hål för kablarna sen drog jag fast agget med monterings skruv tongue
Sådärja! hårdvara är inte raketforskning wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Voodoo
1 444 Inlägg
30 juni 2012
#762
twin_cam skrev:
Stripz skrev:
nu är andra agget monterat på och nu funkar datorn finfint smile  hehe ful lösning men vafan. satte rondellen i chassit å kapa hål för kablarna sen drog jag fast agget med monterings skruv tongue
Sådärja! hårdvara är inte raketforskning wink
haha nä tongue behöver bara ett relä så båda aggen startar samtidigt smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

8 156 Inlägg
30 juni 2012
#763
Varför ta omvägen via ett relä? Är det inte bättre att koppla in nätagget direkt till moderkortet så att den får startsignal därifrån?

Hur kopplade du?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Voodoo
1 444 Inlägg
30 juni 2012
#764
Phaetoon skrev:
Varför ta omvägen via ett relä? Är det inte bättre att koppla in nätagget direkt till moderkortet så att den får startsignal därifrån?

Hur kopplade du?
drog bara en kabelstump mellan grön å svart på 24pin  och så startar jag de agget bakifrån och datorn försig

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
30 juni 2012
#765
fick ännu bättre temp på datorn nu  slö surf så enligt speed fan så ligger prollen på 29 grader:)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

8 156 Inlägg
1 juli 2012
#766
Stripz skrev:
Phaetoon skrev:
Varför ta omvägen via ett relä? Är det inte bättre att koppla in nätagget direkt till moderkortet så att den får startsignal därifrån?

Hur kopplade du?
drog bara en kabelstump mellan grön å svart på 24pin  och så startar jag de agget bakifrån och datorn försig
Precis som jag föreslog. Men var kommer reläet in?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Voodoo
1 444 Inlägg
1 juli 2012
#767
Phaetoon skrev:
Stripz skrev:
Phaetoon skrev:
Varför ta omvägen via ett relä? Är det inte bättre att koppla in nätagget direkt till moderkortet så att den får startsignal därifrån?

Hur kopplade du?
drog bara en kabelstump mellan grön å svart på 24pin  och så startar jag de agget bakifrån och datorn försig
Precis som jag föreslog. Men var kommer reläet in?
tänkte istället för kabel stumpen jag "bryggat" agget med köra bara ström från nån kontakt som tilslag från andra agget så båda startar samtidigt istället för att starta ena manuellt

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

463 Inlägg
1 juli 2012
#768
Stripz skrev:
Phaetoon skrev:
Stripz skrev:

drog bara en kabelstump mellan grön å svart på 24pin  och så startar jag de agget bakifrån och datorn försig
Precis som jag föreslog. Men var kommer reläet in?
tänkte istället för kabel stumpen jag "bryggat" agget med köra bara ström från nån kontakt som tilslag från andra agget så båda startar samtidigt istället för att starta ena manuellt
Du ska koppla en kabel från den gröna på nätagg 1 till den gröna på nätagg 2 och likadant med valfri svart kabel. Då kommer både nätaggen när du trycker på strömknappen..

Voodoo
1 444 Inlägg
1 juli 2012
#769
habomaster skrev:
Stripz skrev:
Phaetoon skrev:

Precis som jag föreslog. Men var kommer reläet in?
tänkte istället för kabel stumpen jag "bryggat" agget med köra bara ström från nån kontakt som tilslag från andra agget så båda startar samtidigt istället för att starta ena manuellt
Du ska koppla en kabel från den gröna på nätagg 1 till den gröna på nätagg 2 och likadant med valfri svart kabel. Då kommer både nätaggen när du trycker på strömknappen..
vill inte börja  skarva  från agg 1  tänkte  bara  ta en 12v lina till relä  som startar agg 2  låter vettigast enligt mig

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

320 Inlägg
2 juli 2012
#770
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:
Phaetoon skrev:

Det finns knappt några bra 400W nätagg längre. Vill man ha kvalité så är det 600+ som gäller.
Hindrar väll inte teorin att fungera, och jag vet att FSP gör 80+ cert 400w
Det är skillnad på att fungera och att vara en hållbar lösning. Många nätagg sägs klara av 400W. Men det är få av dessa som klarar av att ligga på gränsen under flera månader i sträck. En varm sommar eller några strömspikar är allt som krävs för att de inte längre ska orka med, med instabilitet som första symptom.

Beräkna ditt behov här: (Inte helt neutral sida dock)
http://support.asus.com/PowerSupply.aspx?SLanguage=en

Sen ska man tänka på att man inte ska belasta ett nätagg med mer än 70%. Det är precis som en bil. Det sliter att ligga på varvtalsstoppet när man kör på motorvägen...
man ska dock ALDRIG lita på såna där hemsidor enligt den sidan så ska man ha minst 600w agg till min dator som aldrig kommer gå över 250 watt ur väggen så länge men inte stress testar systemet..

liksom idag så klarar ett 400/500 watts agg med 80+ cert och av någorlunda kvalité allt så länge man inte ha överklocka processorn eller köra dubbla gpu'er och liknande


8 156 Inlägg
2 juli 2012
#771
Norrby89 skrev:
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:

Hindrar väll inte teorin att fungera, och jag vet att FSP gör 80+ cert 400w
Det är skillnad på att fungera och att vara en hållbar lösning. Många nätagg sägs klara av 400W. Men det är få av dessa som klarar av att ligga på gränsen under flera månader i sträck. En varm sommar eller några strömspikar är allt som krävs för att de inte längre ska orka med, med instabilitet som första symptom.

Beräkna ditt behov här: (Inte helt neutral sida dock)
http://support.asus.com/PowerSupply.aspx?SLanguage=en

Sen ska man tänka på att man inte ska belasta ett nätagg med mer än 70%. Det är precis som en bil. Det sliter att ligga på varvtalsstoppet när man kör på motorvägen...
man ska dock ALDRIG lita på såna där hemsidor enligt den sidan så ska man ha minst 600w agg till min dator som aldrig kommer gå över 250 watt ur väggen så länge men inte stress testar systemet..

liksom idag så klarar ett 400/500 watts agg med 80+ cert och av någorlunda kvalité allt så länge man inte ha överklocka processorn eller köra dubbla gpu'er och liknande
Min dator drar närmare 720W ur vägguttaget när jag maxar den...
Ett nätagg presterar bäst (är som energisnålast) kring 50% belastning. Sett ur det perspektivet så ska du ha ett nätagg på mellan 500-600W, även om ett nätagg på 300W fungerar. Ett svagare nätagg blir dock lite varmare och drar lite mer ström. Om du maxar datorn någon timme om dagen så ska du helst ha 30% i marginal på nätaggets topp-effekt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 juli 2012
#772
Phaetoon skrev:
Norrby89 skrev:
Phaetoon skrev:

Det är skillnad på att fungera och att vara en hållbar lösning. Många nätagg sägs klara av 400W. Men det är få av dessa som klarar av att ligga på gränsen under flera månader i sträck. En varm sommar eller några strömspikar är allt som krävs för att de inte längre ska orka med, med instabilitet som första symptom.

Beräkna ditt behov här: (Inte helt neutral sida dock)
http://support.asus.com/PowerSupply.aspx?SLanguage=en

Sen ska man tänka på att man inte ska belasta ett nätagg med mer än 70%. Det är precis som en bil. Det sliter att ligga på varvtalsstoppet när man kör på motorvägen...
man ska dock ALDRIG lita på såna där hemsidor enligt den sidan så ska man ha minst 600w agg till min dator som aldrig kommer gå över 250 watt ur väggen så länge men inte stress testar systemet..

liksom idag så klarar ett 400/500 watts agg med 80+ cert och av någorlunda kvalité allt så länge man inte ha överklocka processorn eller köra dubbla gpu'er och liknande
Min dator drar närmare 720W ur vägguttaget när jag maxar den...
Ett nätagg presterar bäst (är som energisnålast) kring 50% belastning. Sett ur det perspektivet så ska du ha ett nätagg på mellan 500-600W, även om ett nätagg på 300W fungerar. Ett svagare nätagg blir dock lite varmare och drar lite mer ström. Om du maxar datorn någon timme om dagen så ska du helst ha 30% i marginal på nätaggets topp-effekt.
precis vad jag försökte påpeka tidigare så är MINSTA rekommenderade nätagg 400W... ungefär som att åka runt med 1,5 mm mönsterdjup och tro att man inte kan få vattenplaning...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Voodoo
1 444 Inlägg
2 juli 2012
#773
jag tror nog de är moderkortet som är felet då  den fortsätter starta om  fast 2 agg..  nåja blir väll å klara sig på denna  dumburk tills ja ids lägga ut nå pengar på en dator  de mesta går ju att göra genom mobilen endå smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

320 Inlägg
4 juli 2012
#774
Phaetoon skrev:
Norrby89 skrev:
Phaetoon skrev:

Det är skillnad på att fungera och att vara en hållbar lösning. Många nätagg sägs klara av 400W. Men det är få av dessa som klarar av att ligga på gränsen under flera månader i sträck. En varm sommar eller några strömspikar är allt som krävs för att de inte längre ska orka med, med instabilitet som första symptom.

Beräkna ditt behov här: (Inte helt neutral sida dock)
http://support.asus.com/PowerSupply.aspx?SLanguage=en

Sen ska man tänka på att man inte ska belasta ett nätagg med mer än 70%. Det är precis som en bil. Det sliter att ligga på varvtalsstoppet när man kör på motorvägen...
man ska dock ALDRIG lita på såna där hemsidor enligt den sidan så ska man ha minst 600w agg till min dator som aldrig kommer gå över 250 watt ur väggen så länge men inte stress testar systemet..

liksom idag så klarar ett 400/500 watts agg med 80+ cert och av någorlunda kvalité allt så länge man inte ha överklocka processorn eller köra dubbla gpu'er och liknande
Min dator drar närmare 720W ur vägguttaget när jag maxar den...
Ett nätagg presterar bäst (är som energisnålast) kring 50% belastning. Sett ur det perspektivet så ska du ha ett nätagg på mellan 500-600W, även om ett nätagg på 300W fungerar. Ett svagare nätagg blir dock lite varmare och drar lite mer ström. Om du maxar datorn någon timme om dagen så ska du helst ha 30% i marginal på nätaggets topp-effekt.
om din dator nu drar 720w ur väggen så har du antingen flera grafikkort, väldigt överklockad dator eller extremt många hårddiskar vilket det är väldigt få som har. eller så maxar du genom stresstest vilket är helt ointressant då man aldrig kommer upp i samma belastning vid spelande eller vanligt användande (så länge du inte håller på med folding eller liknande).

och sen när ett nätagg är som energisnålast är helt orelevant, kostnadsskillnaden på en dator som drar 400 watt ur väggen på ett 500 watts 80+ agg och ett 1000 watts 80+ agg är minimal, och samma gäller med utslitningen på nätagget. liksom idag så finns det bara en ända anledning att köpa ett overkillnätagg och det är ifall man vill ha lite spelrum för att kunna uppgradera datorn i framtiden. bara att kolla på senaste avsnittet om sommardatorn 2012 på sweclockers..

o


8 156 Inlägg
4 juli 2012
#775
Norrby89 skrev:
om din dator nu drar 720w ur väggen så har du antingen flera grafikkort, väldigt överklockad dator eller extremt många hårddiskar vilket det är väldigt få som har. eller så maxar du genom stresstest vilket är helt ointressant då man aldrig kommer upp i samma belastning vid spelande eller vanligt användande (så länge du inte håller på med folding eller liknande).

och sen när ett nätagg är som energisnålast är helt orelevant, kostnadsskillnaden på en dator som drar 400 watt ur väggen på ett 500 watts 80+ agg och ett 1000 watts 80+ agg är minimal, och samma gäller med utslitningen på nätagget. liksom idag så finns det bara en ända anledning att köpa ett overkillnätagg och det är ifall man vill ha lite spelrum för att kunna uppgradera datorn i framtiden. bara att kolla på senaste avsnittet om sommardatorn 2012 på sweclockers..

o
Jag har fyllt datorn med hårddiskar, ja.
Rent ekonomiskt sett så är det ingen vinst med att köpa ett overkillnätagg då elförbrukningen bara påverkas marginellt. Men om ett sådant nätagg har en livslängd på 5-10 år, istället för 2-5 år? Då kanske det är värt att lägga 400 kronor extra? Man behöver ju inte köpa ett nätagg för 1500-2000 kronor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

320 Inlägg
5 juli 2012
#776
Phaetoon skrev:
Norrby89 skrev:
om din dator nu drar 720w ur väggen så har du antingen flera grafikkort, väldigt överklockad dator eller extremt många hårddiskar vilket det är väldigt få som har. eller så maxar du genom stresstest vilket är helt ointressant då man aldrig kommer upp i samma belastning vid spelande eller vanligt användande (så länge du inte håller på med folding eller liknande).

och sen när ett nätagg är som energisnålast är helt orelevant, kostnadsskillnaden på en dator som drar 400 watt ur väggen på ett 500 watts 80+ agg och ett 1000 watts 80+ agg är minimal, och samma gäller med utslitningen på nätagget. liksom idag så finns det bara en ända anledning att köpa ett overkillnätagg och det är ifall man vill ha lite spelrum för att kunna uppgradera datorn i framtiden. bara att kolla på senaste avsnittet om sommardatorn 2012 på sweclockers..

o
Jag har fyllt datorn med hårddiskar, ja.
Rent ekonomiskt sett så är det ingen vinst med att köpa ett overkillnätagg då elförbrukningen bara påverkas marginellt. Men om ett sådant nätagg har en livslängd på 5-10 år, istället för 2-5 år? Då kanske det är värt att lägga 400 kronor extra? Man behöver ju inte köpa ett nätagg för 1500-2000 kronor.
slitag skillnaden är lika liten som skillnaden på elförbrukningen om inte mindre.. samt att köpa ett vi säger 700 watts agg till en dator som drar som max 300 watt vid kraftig belastning så är det mycket smartare att istället köpa ett 400 eller 500 watts agg med bättre 80+ certifiering istället. så istället för att köpa ett typ corsair TX750 med 80+ bronze för 1000kr så tjänar man på alla sätt å vis att köpa ett FSP Aurum 500W 80+ Gold för ca 750kr.. då det agget har bättre kvalité överlag jämfört med tx agget

samt att påstå att ett kraftigare agg håller längre än ett svagare är bara BS, jämför man typ ett corsair tx 550 med 750 eller 850 modellen så kommer slitaget på aggen inte göra någon märkbar skillnad på en rigg som drar runt 300 watt..


8 156 Inlägg
6 juli 2012
#777
Norrby89 skrev:
slitag skillnaden är lika liten som skillnaden på elförbrukningen om inte mindre.. samt att köpa ett vi säger 700 watts agg till en dator som drar som max 300 watt vid kraftig belastning så är det mycket smartare att istället köpa ett 400 eller 500 watts agg med bättre 80+ certifiering istället. så istället för att köpa ett typ corsair TX750 med 80+ bronze för 1000kr så tjänar man på alla sätt å vis att köpa ett FSP Aurum 500W 80+ Gold för ca 750kr.. då det agget har bättre kvalité överlag jämfört med tx agget

samt att påstå att ett kraftigare agg håller längre än ett svagare är bara BS, jämför man typ ett corsair tx 550 med 750 eller 850 modellen så kommer slitaget på aggen inte göra någon märkbar skillnad på en rigg som drar runt 300 watt..
Du har helt rätt. Till en dator som maxar 300W ska man köpa ett nätagg på kring 400W (och om man maxar datorn ofta, 450W).

Ett 550W nätagg som kontinuerligt belastas med 550W kommer att slitas mer än ett 750W nätagg ur samma serie. Man ska ha 30% i marginal. Har man det så kommer nätaggen att hålla lika länge.
Många som köper ett nätagg ser bara till Watt och pris. Köper man t.ex Corsairs CX-serie så får man inte samma kvalité som i HX- och AX-serierna.

En hel del snåla köper ett 300-350W 80+ Bronze nätagg för 350 kronor och klagar sen när datorn hänger sig när de spelar. Man får vad man betalar för. De flesta tillverkare har olika serier. De billiga budgetserierna med lägre Watt-spec är inte lika bra som de dyrare serierna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

320 Inlägg
6 juli 2012
#778
Phaetoon skrev:
Norrby89 skrev:
slitag skillnaden är lika liten som skillnaden på elförbrukningen om inte mindre.. samt att köpa ett vi säger 700 watts agg till en dator som drar som max 300 watt vid kraftig belastning så är det mycket smartare att istället köpa ett 400 eller 500 watts agg med bättre 80+ certifiering istället. så istället för att köpa ett typ corsair TX750 med 80+ bronze för 1000kr så tjänar man på alla sätt å vis att köpa ett FSP Aurum 500W 80+ Gold för ca 750kr.. då det agget har bättre kvalité överlag jämfört med tx agget

samt att påstå att ett kraftigare agg håller längre än ett svagare är bara BS, jämför man typ ett corsair tx 550 med 750 eller 850 modellen så kommer slitaget på aggen inte göra någon märkbar skillnad på en rigg som drar runt 300 watt..
Du har helt rätt. Till en dator som maxar 300W ska man köpa ett nätagg på kring 400W (och om man maxar datorn ofta, 450W).

Ett 550W nätagg som kontinuerligt belastas med 550W kommer att slitas mer än ett 750W nätagg ur samma serie. Man ska ha 30% i marginal. Har man det så kommer nätaggen att hålla lika länge.
Många som köper ett nätagg ser bara till Watt och pris. Köper man t.ex Corsairs CX-serie så får man inte samma kvalité som i HX- och AX-serierna.

En hel del snåla köper ett 300-350W 80+ Bronze nätagg för 350 kronor och klagar sen när datorn hänger sig när de spelar. Man får vad man betalar för. De flesta tillverkare har olika serier. De billiga budgetserierna med lägre Watt-spec är inte lika bra som de dyrare serierna.
saken är dock den att en dator som drar 550 watt är det väldigt få som har.. för att komma upp i en sån effekt så krävs det att man har 2st highend kort i datorn och en överklockad 8000kr CPU vilket det är väldigt få som har.. men självklart har man ett 550 watts system så ska man inte köra på ett 550 eller 600 watts agg utan snarare någon stans runt 650/700 watt.. det hela jag ville komma till är att en dator med en vanlig cpu som sandy bridge eller ivy bridge och ett grafikkort så kommer man inte behöva ha mer än 500/550 watt då man aldrig någonsin kommer vara i närheten av den förbrukningen under normalt användande

här har du en lista med hur mycket en dator belastas med den värsta cpu'n man kan få tag på idag (överklockad) med olika grafikkort
http://www.sweclockers.com/recension/15 … 7#pagehead

sen ska man tänka på att det är draget ur väggen dvs att det är vad datorn drar ur väggen för att veta vad systemet drar ur agget så är det bara att ta det agget drar ur väggen gånger den 80+ certifieringen agget har vilket är följande för dom olika versionerna som finns av 80+

80 Plus                  80 %
80 Plus Bronze            82 %
80 Plus Silver            85 %
80 Plus Gold           87%
80 Plus Platinum        89 %


grön aktivist
846 Inlägg
6 juli 2012
#779
Jag har bara 1 grafikkort och bara det har en förbrukning på 294 w.
Det viktiga är inte hur många W det klarar av, det viktiga är Ampheren per lina wink.


320 Inlägg
6 juli 2012
#780
Confide skrev:
Jag har bara 1 grafikkort och bara det har en förbrukning på 294 w.
Det viktiga är inte hur många W det klarar av, det viktiga är Ampheren per lina wink.
och vad är det för grafikkort du har som drar hela 294w? liksom dom ända grafikkorten som ligger där uppe är dubbelmackor så som 6990, 590 och 690.. och då är det ändå grafikkort för 5000-6000kr så..

samt så länge man köper ett 80+ broze agg från någon av dom större aktörerna så är inte Amperen något man behöver oroa sig över, speciellt inte om man köper ett single rail agg.



Sök