3668
Sök

Våga fråga datorsaker mm

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 juli 2012
#781
Norrby89 skrev:
Confide skrev:
Jag har bara 1 grafikkort och bara det har en förbrukning på 294 w.
Det viktiga är inte hur många W det klarar av, det viktiga är Ampheren per lina wink.
och vad är det för grafikkort du har som drar hela 294w? liksom dom ända grafikkorten som ligger där uppe är dubbelmackor så som 6990, 590 och 690.. och då är det ändå grafikkort för 5000-6000kr så..
294 är ju inte så farligt.
Mitt 5870 drar 305w. Föregångaren 4890 drar 297w

6990 drar 474w
590 @ 541w

Källa;
Sweclockers tester

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

320 Inlägg
6 juli 2012
#782
LeafBox skrev:
Norrby89 skrev:
Confide skrev:
Jag har bara 1 grafikkort och bara det har en förbrukning på 294 w.
Det viktiga är inte hur många W det klarar av, det viktiga är Ampheren per lina wink.
och vad är det för grafikkort du har som drar hela 294w? liksom dom ända grafikkorten som ligger där uppe är dubbelmackor så som 6990, 590 och 690.. och då är det ändå grafikkort för 5000-6000kr så..
294 är ju inte så farligt.
Mitt 5870 drar 305w. Föregångaren 4890 drar 297w

6990 drar 474w
590 @ 541w

Källa;
Sweclockers tester
dom värdena är för HELA systemet med skärm och allt från väggen och inte bara själva grafikkortet..

ett 5870 har ett TDP på 188 watt


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 juli 2012
#783
Norrby89 skrev:
LeafBox skrev:
Norrby89 skrev:

och vad är det för grafikkort du har som drar hela 294w? liksom dom ända grafikkorten som ligger där uppe är dubbelmackor så som 6990, 590 och 690.. och då är det ändå grafikkort för 5000-6000kr så..
294 är ju inte så farligt.
Mitt 5870 drar 305w. Föregångaren 4890 drar 297w

6990 drar 474w
590 @ 541w

Källa;
Sweclockers tester
dom värdena är för HELA systemet med skärm och allt från väggen och inte bara själva grafikkortet..

ett 5870 har ett TDP på 188 watt
Det nämndes såklart inte i just den artikeln jag läste.
Så jag antog att dom var smarta nog att räkna bort övriga systemet i slutresultatet. Tydligen inte

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

320 Inlägg
6 juli 2012
#784
LeafBox skrev:
Norrby89 skrev:
LeafBox skrev:
294 är ju inte så farligt.
Mitt 5870 drar 305w. Föregångaren 4890 drar 297w

6990 drar 474w
590 @ 541w

Källa;
Sweclockers tester
dom värdena är för HELA systemet med skärm och allt från väggen och inte bara själva grafikkortet..

ett 5870 har ett TDP på 188 watt
Det nämndes såklart inte i just den artikeln jag läste.
Så jag antog att dom var smarta nog att räkna bort övriga systemet i slutresultatet. Tydligen inte
okej men det står i så gott som alla deras tester i grafen (fast hade fel det är så klart utan skärm)

samt att räkna bort övriga komponenter blir extremt svårt då man måste då gissa sig fram hur mycket cpu'n, moderkort, ram, diskar och fläktar drar och sedan dra av det från den totala summan.. går säkert att prova ta bort komponenter å sätta dit dom igen å kolla vad skillnaden blir men det skulle bli extremt jobbigt och man skulle fortfarande inte få ett 100%igt reslutat..

Edit: och dom har skrivit att det är för hela systemet ända sen 8XXX och 2XXX serien
Senast redigerat av Norrby89 (6 juli 2012)


grön aktivist
846 Inlägg
6 juli 2012
#785
Norrby89 skrev:
Confide skrev:
Jag har bara 1 grafikkort och bara det har en förbrukning på 294 w.
Det viktiga är inte hur många W det klarar av, det viktiga är Ampheren per lina wink.
och vad är det för grafikkort du har som drar hela 294w? liksom dom ända grafikkorten som ligger där uppe är dubbelmackor så som 6990, 590 och 690.. och då är det ändå grafikkort för 5000-6000kr så..

samt så länge man köper ett 80+ broze agg från någon av dom större aktörerna så är inte Amperen något man behöver oroa sig över, speciellt inte om man köper ett single rail agg.
5970 kostar inte ens 3 papp idag pga att det är ett par genreationer gammalt.
Ampheren är ju W-talet, säg att du har det uppdelat på 8 linor så får man ju väldigt svaga linor.
Till skillnad mot vad har i mitt nuvarande agg då det finns 1 lina på 80A i sig!
Det man kan säga om nätagg iaf är att det lönar sig oftast att betala en slant mer för ett vettigt agg!


320 Inlägg
6 juli 2012
#786
Confide skrev:
Norrby89 skrev:
Confide skrev:
Jag har bara 1 grafikkort och bara det har en förbrukning på 294 w.
Det viktiga är inte hur många W det klarar av, det viktiga är Ampheren per lina wink.
och vad är det för grafikkort du har som drar hela 294w? liksom dom ända grafikkorten som ligger där uppe är dubbelmackor så som 6990, 590 och 690.. och då är det ändå grafikkort för 5000-6000kr så..

samt så länge man köper ett 80+ broze agg från någon av dom större aktörerna så är inte Amperen något man behöver oroa sig över, speciellt inte om man köper ett single rail agg.
5970 kostar inte ens 3 papp idag pga att det är ett par genreationer gammalt.
Ampheren är ju W-talet, säg att du har det uppdelat på 8 linor så får man ju väldigt svaga linor.
Till skillnad mot vad har i mitt nuvarande agg då det finns 1 lina på 80A i sig!
Det man kan säga om nätagg iaf är att det lönar sig oftast att betala en slant mer för ett vettigt agg!
5970 må kosta runt 3000kr idag men vem fan köper ett 5970 för 3000kr när man får ett 7970 för dom pengarna?

samt köper man ett agg från typ corsair, FSP, silverstone, antec och dom större aktörerna så kommer man inte få ett nätagg med 8 linor..

självklart ska man alltid köpa ett vettigt agg men ett vättigt agg betyder inte alltid mer watt.. och va det jag ville få ut från början, liksom om man vet att man inte kommer att köra typ dubbla grafikkort osv så är det mycket smartare att köpa ett lite klenare nätagg med högre kvalité och certifiering än att köpa ett kraftigare agg mer lägre kvalité och lägre certifiering..


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
8 juli 2012
#787
Kanske inte så mycket datorfråga men prövar ändå, jag skulle bara in på pissiga facebook men så plötsligt kommer det upp nån varning att sidan inte är certifierad elr skit och firefox vill inte släppa vidare mig, sen när man man trycker "förstår riskerna" och så för att komma vidare så komr man till facebook fast de e typ bara lite text inga bilder elr någonting och man kan inte trycka på nåt :S

Lobster knife fight

Meldem
4 137 Inlägg
8 juli 2012
#788
Jeqpe skrev:
Kanske inte så mycket datorfråga men prövar ändå, jag skulle bara in på pissiga facebook men så plötsligt kommer det upp nån varning att sidan inte är certifierad elr skit och firefox vill inte släppa vidare mig, sen när man man trycker "förstår riskerna" och så för att komma vidare så komr man till facebook fast de e typ bara lite text inga bilder elr någonting och man kan inte trycka på nåt :S
Kör Chrome, som alla andra.. smile Jag använder Firefox oxå dock, men aldrig fått upp det meddelandet.


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
8 juli 2012
#789
TouchOfRed skrev:
Jeqpe skrev:
Kanske inte så mycket datorfråga men prövar ändå, jag skulle bara in på pissiga facebook men så plötsligt kommer det upp nån varning att sidan inte är certifierad elr skit och firefox vill inte släppa vidare mig, sen när man man trycker "förstår riskerna" och så för att komma vidare så komr man till facebook fast de e typ bara lite text inga bilder elr någonting och man kan inte trycka på nåt :S
Kör Chrome, som alla andra.. smile Jag använder Firefox oxå dock, men aldrig fått upp det meddelandet.
prövade internet explorer också, fick upp samma skit :S prövade gå in på flashback forum också men det gick inte där heller!

Lobster knife fight

320 Inlägg
8 juli 2012
#790
Jeqpe skrev:
Kanske inte så mycket datorfråga men prövar ändå, jag skulle bara in på pissiga facebook men så plötsligt kommer det upp nån varning att sidan inte är certifierad elr skit och firefox vill inte släppa vidare mig, sen när man man trycker "förstår riskerna" och så för att komma vidare så komr man till facebook fast de e typ bara lite text inga bilder elr någonting och man kan inte trycka på nåt :S
låter som att ditt virusprogram har fått fnatt och blockar sidorna.. det råkar inte vara som så att det är en skol/jobb dator


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
8 juli 2012
#791
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
Kanske inte så mycket datorfråga men prövar ändå, jag skulle bara in på pissiga facebook men så plötsligt kommer det upp nån varning att sidan inte är certifierad elr skit och firefox vill inte släppa vidare mig, sen när man man trycker "förstår riskerna" och så för att komma vidare så komr man till facebook fast de e typ bara lite text inga bilder elr någonting och man kan inte trycka på nåt :S
låter som att ditt virusprogram har fått fnatt och blockar sidorna.. det råkar inte vara som så att det är en skol/jobb dator
nepp min egna dator men kör avast gratisvirusprogram och de uppdaterades precis så det kanske är därför, nu kommer jag inte ens in på google!

Lobster knife fight

320 Inlägg
8 juli 2012
#792
Jeqpe skrev:
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
Kanske inte så mycket datorfråga men prövar ändå, jag skulle bara in på pissiga facebook men så plötsligt kommer det upp nån varning att sidan inte är certifierad elr skit och firefox vill inte släppa vidare mig, sen när man man trycker "förstår riskerna" och så för att komma vidare så komr man till facebook fast de e typ bara lite text inga bilder elr någonting och man kan inte trycka på nåt :S
låter som att ditt virusprogram har fått fnatt och blockar sidorna.. det råkar inte vara som så att det är en skol/jobb dator
nepp min egna dator men kör avast gratisvirusprogram och de uppdaterades precis så det kanske är därför, nu kommer jag inte ens in på google!
prova att avaktivera avast och kolla om det gör någon skillnad.. annars så skulle jag ta bort det helt å köra på windows essentials istället.


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
8 juli 2012
#793
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
Norrby89 skrev:

låter som att ditt virusprogram har fått fnatt och blockar sidorna.. det råkar inte vara som så att det är en skol/jobb dator
nepp min egna dator men kör avast gratisvirusprogram och de uppdaterades precis så det kanske är därför, nu kommer jag inte ens in på google!
prova att avaktivera avast och kolla om det gör någon skillnad.. annars så skulle jag ta bort det helt å köra på windows essentials istället.
Jag får upp denna bild när jag försöker komma in på google
http://i1193.photobucket.com/albums/aa347/youwhyrandomjeqpeexist/FIREFOOWOW.jpg
Samma bild får jag när jag ska in på facebook, fast det står facebook då

Lobster knife fight

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
8 juli 2012
#794
Tog ner google chrome, prövade logga in på facebook fick de här meddelandet
http://i1193.photobucket.com/albums/aa347/youwhyrandomjeqpeexist/CHROMEOMEO.jpg
???????????
Någon som vet?? och min jävla klockjävel råkade jag fucka upp innan och nu vill den inte använda internettid hmm

Lobster knife fight

Smålänning
7 883 Inlägg
8 juli 2012
#795
Vad göra åt en småseg Netbook?

Asus med AMD Brazos, 1GB ram. Windows 7 starter och Windows Secuity Essentials. Klassificering 2,8 med processorn som svagaste länk.

All navigering i mappar m.m går segt. Internet går bra och HD-kvalité på t.ex tuben är inga problem, men maskin klarar knappt GIMP, något inte ens min stationära P4 kontorsdator hade problem med, och den pallade verkligen inte varken tuben eller aftonbladet. Den körde nod32

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
8 juli 2012
#796
Nu kom jag in på fejan och alla andra sidor :S

Lobster knife fight

463 Inlägg
9 juli 2012
#797
Jeqpe skrev:
Nu kom jag in på fejan och alla andra sidor :S
Förmodligen råkade du ändra årtal eller något sådant. Det gör att datorn tror att websiternas certifikat inte är giltiga, därför kommer du till sådana sidor.
Det finns en säkerhetsfunktion i protokollet för automatisk uppdatering av klockan som gör att om datorns klocka skiljer sig för mycket från tiden den hämtar på nätet så kommer den inte ändra datorns tid. Ställer man klockan på rätt år/mån/dag samt timme så brukar det fungera med automatisk tidsuppdatering igen.

Har jag rätt i om jag antar att du uppdaterade klockan manuellt och sedan kom in på facebook etc. igen?

320 Inlägg
9 juli 2012
#798
Jeqpe skrev:
Tog ner google chrome, prövade logga in på facebook fick de här meddelandet
http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 … MEOMEO.jpg
???????????
Någon som vet?? och min jävla klockjävel råkade jag fucka upp innan och nu vill den inte använda internettid hmm
som dom skrev innan så är det nog för att du har fel tid och datum på datorn. bara att öppna klockan och sen gå in på internettid och testa uppdatera mot dom servrarna som finns att välja med.. time.nist.gov brukar vara den som funkar bäst för mig tror jag de va

twin_cam skrev:
Vad göra åt en småseg Netbook?

Asus med AMD Brazos, 1GB ram. Windows 7 starter och Windows Secuity Essentials. Klassificering 2,8 med processorn som svagaste länk.

All navigering i mappar m.m går segt. Internet går bra och HD-kvalité på t.ex tuben är inga problem, men maskin klarar knappt GIMP, något inte ens min stationära P4 kontorsdator hade problem med, och den pallade verkligen inte varken tuben eller aftonbladet. Den körde nod32
för att få datorn snabb igen så är en SSD den ända lösningen över lång sikt.. du kan göra en total ominstallation av windows men kommer bli lika seg igen så lång tid..

så kolla hur lätt det är att byta hårddisk i den och peta in en ssd så kommer du märka en stor skillnad


463 Inlägg
9 juli 2012
#799
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
Tog ner google chrome, prövade logga in på facebook fick de här meddelandet
http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 … MEOMEO.jpg
???????????
Någon som vet?? och min jävla klockjävel råkade jag fucka upp innan och nu vill den inte använda internettid hmm
som dom skrev innan så är det nog för att du har fel tid och datum på datorn. bara att öppna klockan och sen gå in på internettid och testa uppdatera mot dom servrarna som finns att välja med.. time.nist.gov brukar vara den som funkar bäst för mig tror jag de va
Jag brukar köra med se.pool.ntp.org

320 Inlägg
9 juli 2012
#800
habomaster skrev:
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
Tog ner google chrome, prövade logga in på facebook fick de här meddelandet
http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 … MEOMEO.jpg
???????????
Någon som vet?? och min jävla klockjävel råkade jag fucka upp innan och nu vill den inte använda internettid hmm
som dom skrev innan så är det nog för att du har fel tid och datum på datorn. bara att öppna klockan och sen gå in på internettid och testa uppdatera mot dom servrarna som finns att välja med.. time.nist.gov brukar vara den som funkar bäst för mig tror jag de va
Jag brukar köra med se.pool.ntp.org
dock lättare att köra med dom som redan finns om man inte är så insatt ^^



Sök