3294
Sök

Våga fråga datorsaker mm

Adder
972 Inlägg
18 juli 2012
#841
TouchOfRed skrev:
Adder skrev:
Hade Speedfan för att ha lite koll etc.

De fungera fint tills jag installera om Windows på en SSD disk nu står de bara:

ERROR collecting CPU Usage : 1 (Unable to start performance monitoring) Unable to use I/O

Någon som har den blekaste varför och hur man avhjälper de ?

Alternativ någon som har tips om liknande bra program ?

Testat Realtemp, var sådär.
Dubbelpost FFS ! ...   driver..

Måste du just ha Speedfan då? Jag kör med HWMonitor, det är ganska pålitligt.
Dubbelpost ? Vad då driver ? Ända skillnaden är att jag har en SSD direkt nu, förut funka de fint. Har installerat om de utan skillnad.

Gilla Speedfan bara, kollar HWMonitor nu.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Meldem
4 137 Inlägg
18 juli 2012
#842
Adder skrev:
TouchOfRed skrev:
Adder skrev:
Hade Speedfan för att ha lite koll etc.

De fungera fint tills jag installera om Windows på en SSD disk nu står de bara:

ERROR collecting CPU Usage : 1 (Unable to start performance monitoring) Unable to use I/O

Någon som har den blekaste varför och hur man avhjälper de ?

Alternativ någon som har tips om liknande bra program ?

Testat Realtemp, var sådär.
Dubbelpost FFS ! ...   driver..

Måste du just ha Speedfan då? Jag kör med HWMonitor, det är ganska pålitligt.
Dubbelpost ? Vad då driver ? Ända skillnaden är att jag har en SSD direkt nu, förut funka de fint. Har installerat om de utan skillnad.

Gilla Speedfan bara, kollar HWMonitor nu.
Okej, men hoppas du tycker om HWMonitor, så slipper du krångla med Speedfan smile


320 Inlägg
18 juli 2012
#843
Adder skrev:
Hade Speedfan för att ha lite koll etc.

De fungera fint tills jag installera om Windows på en SSD disk nu står de bara:

ERROR collecting CPU Usage : 1 (Unable to start performance monitoring) Unable to use I/O

Någon som har den blekaste varför och hur man avhjälper de ?

Alternativ någon som har tips om liknande bra program ?

Testat Realtemp, var sådär.
kan börja med att säga att speedfam är bara skräp! vet att jag använde det för några år sen men det va totalt värdelöst då och antar att dom inte gjort det direkt bättre än..

och om det bara är temp du vill hålla koll på så skaffa dig core temp istället och vill du ha full koll på hela systemet så är det bara AIDA64 som gäller..


Stripz skrev:
Loggnamn:      System
Källa:         Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum:         2012-05-03 12:09:16
Händelse-ID:   41
Aktivitetskategori:(63)
Nivå:          Kritisk
Nyckelord:     (2)
Användare:     SYSTEM
Dator:         Stoffee-data
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
    <EventID>41</EventID>
    <Version>2</Version>
    <Level>1</Level>
    <Task>63</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2012-05-03T10:09:16.390625000Z" />
    <EventRecordID>79650</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Stoffee-data</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="BugcheckCode">0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
    <Data Name="SleepInProgress">false</Data>
    <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
  </EventData>
</Event>


varje gång datorn startat om får jag en sådan logg:S

bytt nätagg  och inge skillnad:S  har funkar bra förut men nu  sör den   nästan hela tiden
börja med att installera om windows så att du får en ny och fin installation av windows och kvarstår det då så är det ett hårdvaru fel och då är det bara att börja felsöka, köra memtest86, prova med annat grafikkort osv


Voodoo
1 444 Inlägg
18 juli 2012
#844
Norrby89 skrev:
Adder skrev:
Hade Speedfan för att ha lite koll etc.

De fungera fint tills jag installera om Windows på en SSD disk nu står de bara:

ERROR collecting CPU Usage : 1 (Unable to start performance monitoring) Unable to use I/O

Någon som har den blekaste varför och hur man avhjälper de ?

Alternativ någon som har tips om liknande bra program ?

Testat Realtemp, var sådär.
kan börja med att säga att speedfam är bara skräp! vet att jag använde det för några år sen men det va totalt värdelöst då och antar att dom inte gjort det direkt bättre än..

och om det bara är temp du vill hålla koll på så skaffa dig core temp istället och vill du ha full koll på hela systemet så är det bara AIDA64 som gäller..


Stripz skrev:
Loggnamn:      System
Källa:         Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum:         2012-05-03 12:09:16
Händelse-ID:   41
Aktivitetskategori:(63)
Nivå:          Kritisk
Nyckelord:     (2)
Användare:     SYSTEM
Dator:         Stoffee-data
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
    <EventID>41</EventID>
    <Version>2</Version>
    <Level>1</Level>
    <Task>63</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2012-05-03T10:09:16.390625000Z" />
    <EventRecordID>79650</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Stoffee-data</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="BugcheckCode">0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
    <Data Name="SleepInProgress">false</Data>
    <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
  </EventData>
</Event>


varje gång datorn startat om får jag en sådan logg:S

bytt nätagg  och inge skillnad:S  har funkar bra förut men nu  sör den   nästan hela tiden
börja med att installera om windows så att du får en ny och fin installation av windows och kvarstår det då så är det ett hårdvaru fel och då är det bara att börja felsöka, köra memtest86, prova med annat grafikkort osv
dee ju de  är hårdvaru relaterat sad  så den startar om i bios tilloch med ..  bytt  nätagg då de var som första som jag ana  samma fel återkom kört memtest och köpt nytt grafikkort.. inga fel där  till och med kört mobot på bordet utan chassi  och testat utan olika komponenter just nu kör jag  dubbla agg .. fundera på att hämta nån beggad dator på blocket:) pallar inte  denhära mera tippen nästa blir de för den

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
19 juli 2012
#845
Så, tror jag har kommit till det stadiet att jag måste köpa ny dator, min gamla är för långt gången för att kunna räddas!
Tror ni denna dator är bra för de priset?
http://greattech.se/product.html/Gamer- … ory_id=267
Fast vettefan, sitter ju inte så mycket vid datan just nu men man vill ju ha nåt bra som klarar av de mesta tongue

Lobster knife fight

320 Inlägg
19 juli 2012
#846
Jeqpe skrev:
Så, tror jag har kommit till det stadiet att jag måste köpa ny dator, min gamla är för långt gången för att kunna räddas!
Tror ni denna dator är bra för de priset?
http://greattech.se/product.html/Gamer- … ory_id=267
Fast vettefan, sitter ju inte så mycket vid datan just nu men man vill ju ha nåt bra som klarar av de mesta tongue
köp delar å bygg själv istället.. är ofta inte värt att köpa en komplett pc idag...


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 juli 2012
#847
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
Så, tror jag har kommit till det stadiet att jag måste köpa ny dator, min gamla är för långt gången för att kunna räddas!
Tror ni denna dator är bra för de priset?
http://greattech.se/product.html/Gamer- … ory_id=267
Fast vettefan, sitter ju inte så mycket vid datan just nu men man vill ju ha nåt bra som klarar av de mesta tongue
köp delar å bygg själv istället.. är ofta inte värt att köpa en komplett pc idag...
skulle vilja påstå att det aldrig lönar sig att köpa färdigbyggt, iaf inte nytt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

370 Inlägg
19 juli 2012
#848
TS_quattro skrev:
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
Så, tror jag har kommit till det stadiet att jag måste köpa ny dator, min gamla är för långt gången för att kunna räddas!
Tror ni denna dator är bra för de priset?
http://greattech.se/product.html/Gamer- … ory_id=267
Fast vettefan, sitter ju inte så mycket vid datan just nu men man vill ju ha nåt bra som klarar av de mesta tongue
köp delar å bygg själv istället.. är ofta inte värt att köpa en komplett pc idag...
skulle vilja påstå att det aldrig lönar sig att köpa färdigbyggt, iaf inte nytt...
inet tar 799kr för att bygga och köra deras systemtester och då får du garanti....klart värt.

Sen är det otroligt många som inte har en aning om hur viktigt ESD-skydd är.
Senast redigerat av Unleash (19 juli 2012)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

320 Inlägg
19 juli 2012
#849
TS_quattro skrev:
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
Så, tror jag har kommit till det stadiet att jag måste köpa ny dator, min gamla är för långt gången för att kunna räddas!
Tror ni denna dator är bra för de priset?
http://greattech.se/product.html/Gamer- … ory_id=267
Fast vettefan, sitter ju inte så mycket vid datan just nu men man vill ju ha nåt bra som klarar av de mesta tongue
köp delar å bygg själv istället.. är ofta inte värt att köpa en komplett pc idag...
skulle vilja påstå att det aldrig lönar sig att köpa färdigbyggt, iaf inte nytt...
beror på hur man jämför det.. med mjukvara osv så då brukar det bli billigare men sånt går att fixa på annat billigare sätt om man bara letar


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
20 juli 2012
#850
TS_quattro skrev:
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
Så, tror jag har kommit till det stadiet att jag måste köpa ny dator, min gamla är för långt gången för att kunna räddas!
Tror ni denna dator är bra för de priset?
http://greattech.se/product.html/Gamer- … ory_id=267
Fast vettefan, sitter ju inte så mycket vid datan just nu men man vill ju ha nåt bra som klarar av de mesta tongue
köp delar å bygg själv istället.. är ofta inte värt att köpa en komplett pc idag...
skulle vilja påstå att det aldrig lönar sig att köpa färdigbyggt, iaf inte nytt...
ja men en sån dator är väl bättre än en dator man köper från mediamarkt elr nåt

Lobster knife fight

320 Inlägg
20 juli 2012
#851
Jeqpe skrev:
TS_quattro skrev:
Norrby89 skrev:

köp delar å bygg själv istället.. är ofta inte värt att köpa en komplett pc idag...
skulle vilja påstå att det aldrig lönar sig att köpa färdigbyggt, iaf inte nytt...
ja men en sån dator är väl bättre än en dator man köper från mediamarkt elr nåt
joo den är extremt mycket bättre än någon hp eller dell dator å liknande...

men det finns en del mer att spela in genom att bygga själv vilket går på en timme å är inte svårt så länge man är försiktig..


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
20 juli 2012
#852
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
TS_quattro skrev:

skulle vilja påstå att det aldrig lönar sig att köpa färdigbyggt, iaf inte nytt...
ja men en sån dator är väl bättre än en dator man köper från mediamarkt elr nåt
joo den är extremt mycket bättre än någon hp eller dell dator å liknande...

men det finns en del mer att spela in genom att bygga själv vilket går på en timme å är inte svårt så länge man är försiktig..
men hur mkt kostar det att slänga ihop en själv då? med verkligen allt då, alla minisladdar och sånt skit man inte tänker på tongue och kan man få en som är lika bra som den för samma elr billigare pris? med mjukvara då också..

Lobster knife fight

DinoSaurie
216 Inlägg
20 juli 2012
#853
Jeqpe skrev:
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:
ja men en sån dator är väl bättre än en dator man köper från mediamarkt elr nåt
joo den är extremt mycket bättre än någon hp eller dell dator å liknande...

men det finns en del mer att spela in genom att bygga själv vilket går på en timme å är inte svårt så länge man är försiktig..
men hur mkt kostar det att slänga ihop en själv då? med verkligen allt då, alla minisladdar och sånt skit man inte tänker på tongue och kan man få en som är lika bra som den för samma elr billigare pris? med mjukvara då också..
inet..
Pris: depends var du bygger den nånstans..
å man brukar få med alla sladdar som behövs i packeten från ex PSU/Mobot/Cpun.. enda sladdarna som behövs extra (KANSKE)..de r väll sata kablarna :p
du kan få typ bättre burk för en billigare peng.. ex inet.. lr komplett (Y) å mjukvara..r la bara tanka ?
Senast redigerat av Puffen92 (20 juli 2012)


Meldem
4 137 Inlägg
20 juli 2012
#854
Unleash skrev:
TS_quattro skrev:
Norrby89 skrev:
köp delar å bygg själv istället.. är ofta inte värt att köpa en komplett pc idag...
skulle vilja påstå att det aldrig lönar sig att köpa färdigbyggt, iaf inte nytt...
inet tar 799kr för att bygga och köra deras systemtester och då får du garanti....klart värt.

Sen är det otroligt många som inte har en aning om hur viktigt ESD-skydd är.
ESD är bullshit.. tongue
Så länge man jordar sig i chassit med jämna mellanrum så är det lugnt..
Senast redigerat av TouchOfRed (20 juli 2012)


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
20 juli 2012
#855
Puffen92 skrev:
Jeqpe skrev:
Norrby89 skrev:

joo den är extremt mycket bättre än någon hp eller dell dator å liknande...

men det finns en del mer att spela in genom att bygga själv vilket går på en timme å är inte svårt så länge man är försiktig..
men hur mkt kostar det att slänga ihop en själv då? med verkligen allt då, alla minisladdar och sånt skit man inte tänker på tongue och kan man få en som är lika bra som den för samma elr billigare pris? med mjukvara då också..
inet..
Pris: depends var du bygger den nånstans..
å man brukar få med alla sladdar som behövs i packeten från ex PSU/Mobot/Cpun.. enda sladdarna som behövs extra (KANSKE)..de r väll sata kablarna :p
du kan få typ bättre burk för en billigare peng.. ex inet.. lr komplett (Y) å mjukvara..r la bara tanka ?
har en gammal hp-burk nu, kan man använda den o bara byta inuti? kanske kapa upp hål för fläkt ?

Lobster knife fight

Meldem
4 137 Inlägg
20 juli 2012
#856
Jeqpe skrev:
Norrby89 skrev:
Jeqpe skrev:

ja men en sån dator är väl bättre än en dator man köper från mediamarkt elr nåt
joo den är extremt mycket bättre än någon hp eller dell dator å liknande...

men det finns en del mer att spela in genom att bygga själv vilket går på en timme å är inte svårt så länge man är försiktig..
men hur mkt kostar det att slänga ihop en själv då? med verkligen allt då, alla minisladdar och sånt skit man inte tänker på tongue och kan man få en som är lika bra som den för samma elr billigare pris? med mjukvara då också..
Jag gav 9000:- för min. Då kostade chassit 1000:- och OS 1000:- + en SSD 60Gb för 1000:-. Så behöver du ingen SSD, Chassi eller OS är ju det en vinst. smile
Dock klarar den inte ALLT. Klarar tex BF3 på High, med bra FPS. 40-60. Beror på hur man ser det.
Men just nu finns det bättre grafikkort till samma pris. 
Byggde ju min trots allt för ett halvår sen.

Tycker du ABSOLUT ska bygga din egen dator. Det är en bra erfarenhet. Det finns massa videos på nätet som visar hur du bygger. Och det är riktigt roligt ! smile


DinoSaurie
216 Inlägg
20 juli 2012
#857
Jeqpe skrev:
Puffen92 skrev:
Jeqpe skrev:

men hur mkt kostar det att slänga ihop en själv då? med verkligen allt då, alla minisladdar och sånt skit man inte tänker på tongue och kan man få en som är lika bra som den för samma elr billigare pris? med mjukvara då också..
inet..
Pris: depends var du bygger den nånstans..
å man brukar få med alla sladdar som behövs i packeten från ex PSU/Mobot/Cpun.. enda sladdarna som behövs extra (KANSKE)..de r väll sata kablarna :p
du kan få typ bättre burk för en billigare peng.. ex inet.. lr komplett (Y) å mjukvara..r la bara tanka ?
har en gammal hp-burk nu, kan man använda den o bara byta inuti? kanske kapa upp hål för fläkt ?
ja då..bara den har samma "standard" på moderkortet som du kommer köpa.. ex om det är ett mATX chassi så måste du köpa ett mATX mobo å bygga ifrån de (fast..de förstår du väll*) å fläkt.. va ska de va bra för..har 2 fläkt+öppet chassi :]


Meldem
4 137 Inlägg
20 juli 2012
#858
Puffen92 skrev:
Jeqpe skrev:
Puffen92 skrev:

inet..
Pris: depends var du bygger den nånstans..
å man brukar få med alla sladdar som behövs i packeten från ex PSU/Mobot/Cpun.. enda sladdarna som behövs extra (KANSKE)..de r väll sata kablarna :p
du kan få typ bättre burk för en billigare peng.. ex inet.. lr komplett (Y) å mjukvara..r la bara tanka ?
har en gammal hp-burk nu, kan man använda den o bara byta inuti? kanske kapa upp hål för fläkt ?
ja då..bara den har samma "standard" på moderkortet som du kommer köpa.. ex om det är ett mATX chassi så måste du köpa ett mATX mobo å bygga ifrån de (fast..de förstår du väll*) å fläkt.. va ska de va bra för..har 2 fläkt+öppet chassi :]
Jag har 3 in och 3 ut på mitt chassi. Dock är CPUkylaren original. Ändå ligger jag på gränsen till för varmt när jag spelar BF3 tex.
Så fläktar är att föredra beroende på vad man ska ha för grejor i datorn.


DinoSaurie
216 Inlägg
20 juli 2012
#859
jag funderar på att uppa min burk..
current setup är så här
MK Gigabyte GA-970A-UD3 ATX, 970FX, AM3+   
HD500GB Seagate SATA-600 7200.12 16MB ST500DM002 --> skall bytas SSD tips?   
AMD Phenom II X4 850 3,3GHz, 2MB, 95W, AM3   
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE INET   
GK PC PCIe HD6770 1GBD5-H    1 030 kr   
PSU XFX P1-450S-XXB9 ATX 12V   
Kab Antec Three Hundred ATX, Ej PSU
Vad ska jag lägga pengarn på förutom en SSD disk?
(Phenom prollen är inte 3.3..den r oc:ad till 3.7/kärna å gfx klarar jag mig på för Bf3/D3/LoL)


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
20 juli 2012
#860
känns jobbigt haha big_smile kanske slänger in ljud i bilen istället haha ;D

Lobster knife fight


Sök