3707
Sök

Diffklump bmw e30

MulleRacing
499 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Flickvännen har införskaffat sig en bmw 320 e30. Han som hade den innan har bytt ut klumpen till en 318 klump, och frågan är om det är "diffad" klump på 318? Om inte så är den AGA diffad och det är ju inte spec bra:( Jag antar att det ska sitta en plåt med beteckningar på, vad ska det stå på den? Och vart sitter den?

Mvh


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 juni 2010
#2
Svetsdiff är ju roligt smile

Det KAN sitta lamelldiff i, gick att beställa men är ganska ovanligt på 318... Öppna locket och kolla så vet du ju garanterat vad det sitter för något i den smile


MulleRacing
499 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#3
bumpe skrev:
Svetsdiff är ju roligt smile

Det KAN sitta lamelldiff i, gick att beställa men är ganska ovanligt på 318... Öppna locket och kolla så vet du ju garanterat vad det sitter för något i den smile

Haha ja om man ska åka med den själv så är det kul:) Men det är nog inge trevligt å dra upp flickvännen ur diket hela vintern:) Får helt enkelt göra det:)


12 086 Inlägg
30 juni 2010
#4
Är den svetsdiffad lär de ju märkas rätt fort..

Jag förstår inte riktigt..?
Typskylten sitter iaf på E34 på en av bultarna till kåpan. På vänstersidan om jag minns rätt.
Vet inte om de är samma på E30, troligen lär den va bortrostad i vilket fall.

För att kolla om de är lamell hissar du upp baken o snurrar på ett hjul, snurrar andra åt samma håll är de lamell.

MulleRacing
499 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#5
JapMax skrev:
Är den svetsdiffad lär de ju märkas rätt fort..

Jag förstår inte riktigt..?
Typskylten sitter iaf på E34 på en av bultarna till kåpan. På vänstersidan om jag minns rätt.
Vet inte om de är samma på E30, troligen lär den va bortrostad i vilket fall.

För att kolla om de är lamell hissar du upp baken o snurrar på ett hjul, snurrar andra åt samma håll är de lamell.

Det med att det andra hjulet snurrar åt samma håll vet jag redan å det är ju redan testat, men jag har pratat med en bmw fantast här hemma å han sa att det kan sitta lamelldiff i men då har den kärvat, för den tuggar som om den vore svetsad. Å det är ju enklare om det hade suttit en plåt som det stog vad det var för klump på så hade man sluppit öppna:)


"Unloaded"
1 557 Inlägg
1 juli 2010
#6
Kan ju flika in med att 318 nog ICKE hade någon diffspärr ens som tillval, däremot 318IS har diffspärr original(eller om det var tillval, men rätt säker på att det satt på de standard). Men om den låter åt helvete så får du ju öppna och kolla iaf. JapMax nämnde ju det där med bulten, men lär som sagt vara svårt att se efter några års rost osv =P

"When innovation meets passion!"

MulleRacing
499 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#7
Mechanimal skrev:
Kan ju flika in med att 318 nog ICKE hade någon diffspärr ens som tillval, däremot 318IS har diffspärr original(eller om det var tillval, men rätt säker på att det satt på de standard). Men om den låter åt helvete så får du ju öppna och kolla iaf. JapMax nämnde ju det där med bulten, men lär som sagt vara svårt att se efter några års rost osv =P

Okej låter som att det blir å öppna den å kika:) Men eftersom den  är rätt blöt runt hela klumpen så tänkte jag om det kunde vara slut på olja å? Vet inte vad det var för 318 den satt i. Och om man svetsar så borde det bli stumt mellan hjulen eller? För nu går det att vrida det ena hjulet lite grann innan det andra börjar rulla:P Om ni fattar vad jag menar? Men har en klump pågång av den här bmw fantasten som jag nämnde tidigare:)



Sök