2301
Sök

Varför sänker man bilar??

Varningar. 36
1 200 Inlägg
8 juli 2010
För att den ska bli lägre såklart!

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Trött
267 Inlägg
8 juli 2010
Emilius skrev:
Jodå jag handlar, men jag har plats för iaf 3 fulla matkassar bara i passagerarstolen.

Utflykter? ja jag har åkt till mantorp 3 dar med full packning och ingenting i bagaget, för det utrymmet tas naturligtvis upp av baslåda.

Jaha, nuuuuuu förstår jag! Du har inga kompisar som vill åka med och kan därför slänga vad skit som helst inne i bilen... wink

Masterworks
8 juli 2010
lol

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59078/911957_haei5j.jpg

Mångsysslare
303 Inlägg
8 juli 2010
Snyggt och hällst ska de vara så lågt att man får tänka både 1 o 2 gånger innan man väljer väg till stan smile

Mekaniker
472 Inlägg
8 juli 2010
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Emilius skrev:
Amor_Vincit_Omnia skrev:

Tänk efter en gång till så kommer du nog på varför.

För att det kostar pengar? Näe några millimeter på en kapskiva har väl dem flesta råd med
För att en uppsättning nya hårda sportfjädrar kostar pengar? men varför skaffar du en bil om du inte är sugen på att investera nån tusenlapp hit och dit?
För att det är fult? absolut inte, tvärtom.
För att det försämrar vägegenskaperna o komfort? sänk med förstånd så blir det bättre ist.

Tyvärr, kom inte på nån anledning denna gång, fortsätter att fråga då,
varför sänker man INTE bilar? Någon kunnig inom området originalbilar som kan svara?

Tänk dig att du äger då en BMW 7-serie eller Mercedes S-klass alternativt någon annan stor tung sedan.
Då är sänka inget att hålla på med och särskilt inte om du har ett par riktigt stora fälgar på bilen 20" eller större fälgar. Då kommer det blir stötigt som satan och så kommer det bli ett jäkla stort slitage på hela framvagnen och bakvagnen.

Sen så kan du ju föröka ta dig fram med en sänkt bil ute på en lantisväg som är täckt med 2dm snö mitt i vintern. roll

Men visst håller jag med om att det är snyggare med LAGOM sänkta bilar smile

Haha, ja en sänkt bmw 7-serie med kromfälgar kan man ju inte ha. Särskillt inte med kapade fjädrar tongue Funkar fint för mig iaf.

BMW-tok

5 111 Inlägg
8 juli 2010
Emilius skrev:
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Emilius skrev:
Kontrar med detta, varför sänker man INTE bilar?

Tänk efter en gång till så kommer du nog på varför.

För att det kostar pengar? Näe några millimeter på en kapskiva har väl dem flesta råd med
För att en uppsättning nya hårda sportfjädrar kostar pengar? men varför skaffar du en bil om du inte är sugen på att investera nån tusenlapp hit och dit?
För att det är fult? absolut inte, tvärtom.
För att det försämrar vägegenskaperna o komfort? sänk med förstånd så blir det bättre ist.

Tyvärr, kom inte på nån anledning denna gång, fortsätter att fråga då,
varför sänker man INTE bilar? Någon kunnig inom området originalbilar som kan svara?

För att slippa svetsa oljetråg om man har en bil med alutråg i ett stycke som man måste lyfta ur motorn för att komma åt att ta loss...

24 Inlägg
8 juli 2010
jag har kapat fjädrarna fram på 245an för att få ner den till orginalhöjd, skålarna fram sitter för högt efter ett byte.
jag tror många förknippar lösslagna njurstenar med väghållning och kapar därefter:rolleyes:, jag föredrar medel sänkning med så lång fjädringsväg som möjligt (flytta ner fjäderfästen mm) inte stenhårda fjädrar men hårda dämpare och lite värre krängningshämmare,
har rally elitfjädrar på min amazon och decarbon rc dämpare fram och orginal kränghämmare, det är som att åka med en  i balk i framvagnen men kränger som ett skepp i sjönöd vid uppställ = inkonsekvent beteende, osäkerhet och dålig vägkänsla. när detta gjordes fanns inte internet och informationen var svårare att få tag på.
så jag håller med, rejsa.nu och lär dig om framvagnens vinklar och vrår och fjärer konstanter mm
och bygg riktig väghållning i stället.

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.

76 Inlägg
9 juli 2010
för att de är snyggt så klart.. kika min 940i tror inte den ha,de varigt särskilt snygg med orginal fjädrar så man får emellan huvudet mellan skärmen och däcket:(

sen är de själv klart ju mer man sänker ju mer får man göra om. te.x korta dämpare göra om hjulhus. korta tvärstag osv.. min har ändå komfort kvar:)

1 722 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
JapMax skrev:
Sarge skrev:
För att det är snyggt. Det är i alla fall därför jag gör det.

+1

är det nån slags tvångstanke?

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

1 562 Inlägg
9 juli 2010
ja svår fråga varför trimmar folk bilarna när original räcker för å köra lagligt? jo för att de flesta som gör ändringar på sin bil har det som sitt intresse, och det är sina intressen som gör livet värt att leva. vissa gillar offroadbilar vissa gillar go kart stuk helt enkelt.

158 Inlägg
9 juli 2010
Tobbe1977 skrev:
Jag sänkte min förra V70 jag hade. Volvos bilar är grymt höga orginal, sänkte den dels för att göra den snyggare och dels för att väghållningen skulle bli bättre. Snyggare blev den, men tyckte inte att väghållningen blev så mycket bättre..

Ny har jag bytat till en Opel Vectra OPC som har ett sportchassi. Den kommer jag absolut inte att sänka eftersom den har en väghållning som är betydligt bättre än vad Volvon hade som sänkt..

de e ju bara för du kör på samma jäkla fjädrar, hade du haft coilisar så hade du märkt skillnad smile

Bärs!
3 456 Inlägg
9 juli 2010
mange_240 skrev:
ja svår fråga varför trimmar folk bilarna när original räcker för å köra lagligt? jo för att de flesta som gör ändringar på sin bil har det som sitt intresse, och det är sina intressen som gör livet värt att leva. vissa gillar offroadbilar vissa gillar go kart stuk helt enkelt.

Kan bara hålla med, Bra svar. smile

Garaget.org peakade 2008.

Makaronborrare
993 Inlägg
9 juli 2010
Kanelbullen skrev:
JapMax skrev:
Sarge skrev:
För att det är snyggt. Det är i alla fall därför jag gör det.

+1

är det nån slags tvångstanke?

Är det nån slags tvångstanke att skapa meningslösa trådar?

Hondan ska snart sänkas, blev nästan en Suv när 16tums fälgarna kom på tongue

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 juli 2010

TR 1.8 Markfrigång
Ingen del av bilen får vidröra marken när hjulen på bilens ena sida är tomma på luft. Denna test ska utföras på ett plant underlag med bilens besättning ombord, Förare/Förare-Co-driver.

Enligt SBF. (detta gäller inte bilprovningen utan på racebanorna)

Av bilden att döma är nog din bil för låg wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
9 juli 2010
mange_240 skrev:

Det där är nog fan det bästa jag har läst i det här forumet på flera år. En stor eloge till dig mannen! smile Håller med till 100%.

Anledningen till att jag har sänkt alla bilar jag har haft (har både kapat och köpt hela säkningssatser) är för att det är snyggare och bilen blir roligare att köra. Jag har även bytt högtalare för att det blir bättre ljud, trimmat motorer för att det blir lite roligare vid omkörningar osv, och mycket mera. Just för att det är mitt intresse och det är mina ögonstenar.

Ni som inte förstår varför man sänker sin bil: Vad gör ni över huvud taget på Garaget.org? Jag trodde att alla här delade intresset bilar, och då torde man veta att allt man gör med sina bilar gör man för att man brinner för det. smile

Ha en trevlig helg!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Bärs!
3 456 Inlägg
9 juli 2010
Varför man sänker?

Jo, för såhär kan man ju inte åka runt? :S
https://www1.garaget.org/gallery/archive/10701/616495_u79yq2.jpg
Krävs ju ingen raketforskare för att se att det inte ser klokt ut...

1 562 Inlägg
9 juli 2010
Aga_Diff skrev:
Varför man sänker?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … u79yq2.jpg

här har vi en som diggar offroadstuket big_smile

1 212 Inlägg
9 juli 2010
väghållning!!!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Bärs!
3 456 Inlägg
9 juli 2010
mange_240 skrev:
Aga_Diff skrev:
Varför man sänker?

Absolut inte, men var tvungen att åka sådär i säker 10timmar innan den blev godkänd av sadisterna på SBP.

1 562 Inlägg
9 juli 2010
Aga_Diff skrev:
mange_240 skrev:
Aga_Diff skrev:
Varför man sänker?

Absolut inte, men var tvungen att åka sådär i säker 10timmar innan den blev godkänd av sadisterna på SBP.

hehe skämta bara:)

Sök