3811
Sök

A-kam eller V-kam till min portade och planade 530 topp. B230F.

407 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#1
Har planat 3 mm (12 i komp) och portat min 530 topp. Jag har monterat bort höfäkten och monterat en el-fläkt för det tystas skull, och renoverat en helt B230F. Ska göra så det "sura" karaktären åker bort och fram med en pigg karaktär. Jag har räknat ut att den kommer dra mindre än vad den gjorde förr. Jag räknar med att jag kan ligga vid 0.80 blandat. Kör rätt fint så.

Men då undrar jag, vilken kam ska jag ha. VX3-kam är dyr och svår att hitta. A och V finns överallt.
Jag håller på att renovera en Volvo 740. Superfräsh och förbannat tyst i kupén och en dörrstängning som klassar som merca. tongue

Vill att den ska vara stark från 1000 och uppåt.
Senast redigerat av Diesel_77 (14 juli 2010)

12 086 Inlägg
15 juli 2010
#2
Jag hade tippat på A, men eftersom de kostar kaffepengar köp båda o testa.

Du verkar ha en jävla massa förväntningar på din gamla 740?
Och varför skulle bilen dra mindre när du trimmat den?
Senast redigerat av JapMax (15 juli 2010)

CNC Operatör
8 Inlägg
15 juli 2010
#3
När du har planat så pass mycket så kommer du att behöva ett justerbart kamdrev för att kompensera för backningen av kammen som uppstår vid planing, sen skulle jag köpt mig en V kam, ger ju trotts allt 131 hk i B230E motorn.

Second place is just first place looser

Supraman
2 300 Inlägg
15 juli 2010
#4
a kam ska ge en bra botten och håller ganska långt upp.
Hade den i min b230ft, borde ge likande egenskaper i din.

A-kam e ganska underskattad.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

ServiceTekniker
77 Inlägg
15 juli 2010
#5
Diesel_77 skrev:
Har planat 3 mm (12 i komp) och portat min 530 topp. Jag har monterat bort höfäkten och monterat en el-fläkt för det tystas skull, och renoverat en helt B230F. Ska göra så det "sura" karaktären åker bort och fram med en pigg karaktär. Jag har räknat ut att den kommer dra mindre än vad den gjorde förr. Jag räknar med att jag kan ligga vid 0.80 blandat. Kör rätt fint så.

Men då undrar jag, vilken kam ska jag ha. VX3-kam är dyr och svår att hitta. A och V finns överallt.
Jag håller på att renovera en Volvo 740. Superfräsh och förbannat tyst i kupén och en dörrstängning som klassar som merca. tongue

Vill att den ska vara stark från 1000 och uppåt.

Köp en topp till en B230FB som satt i 940 -91 så får du 531 toppen och vx3 kammen, finns från 1500:- och upp

ServiceTekniker Volvo/Renault

261 Inlägg
15 juli 2010
#6
Onödigt med 531 topp på en så pass lätt trimmad sugis!
Dessutom vill jag minnas ha läst att 531an har för stora kanaler för att ge bra lågvarvsegenskaper??

Orginalkammar som får anses "mesiga" vid dom flesta trimningar kan ju va nåt kanske!
Typ som M och T..... A-kammen är ju också lite mesig! T-kammen brukar väl rekomenderas för husvagnskörning och liknande?
Turbokammen är ju dessutom lätt å få tag på, då alla som trimmar B230FT slänger dessa efter första bästa person som råkar va i närheten lol

ServiceTekniker
77 Inlägg
15 juli 2010
#7
945TurboMS skrev:
Onödigt med 531 topp på en så pass lätt trimmad sugis!
Dessutom vill jag minnas ha läst att 531an har för stora kanaler för att ge bra lågvarvsegenskaper??

Orginalkammar som får anses "mesiga" vid dom flesta trimningar kan ju va nåt kanske!
Typ som M och T..... A-kammen är ju också lite mesig! T-kammen brukar väl rekomenderas för husvagnskörning och liknande?
Turbokammen är ju dessutom lätt å få tag på, då alla som trimmar B230FT slänger dessa efter första bästa person som råkar va i närheten lol

Syftade på att det satt en VX3 kam i dessa toppar, har en turbokam liggandes som sammlar damm ;P
M-kammen har väl bra botten men ingen topp lr hur va det nu..

ServiceTekniker Volvo/Renault

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 juli 2010
#8
vill du ha den pigg på botten och den ska dricka lite så finns det bara en kam och det är "M"
finns ingen kam vad jag vet  som drar från botten till toppen.

antingen så funkar den bra på låga varv och man kompenserar dom höga varven med tex turbo
eller så så får man montera en varvkam och acceptera att den är slö på botten

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

407 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#9
Jag har en till 530-topp som är bara planad 3mm. Ska köpa en ny rem.

* Planad 3mm 530 topp / starkare
* Lättad svänghjul /bättre gasrespons
* Kam har jag inte bestämt mej ännu. A-kamen låter bra iallfall.
* Elfläkt / för det tystas skull
* Sportluftfilter / har ett hemma så lika bra att montera det. tongue

Tillägg:
- Sen funderar jag på extraktor OM det ger något? Ger det något så accepterar jag det.
- Är ni säker att porta inte ger något? Nöjer mej med 5 hk.

Detta gör jag gratis iallafall. Har alla delar.
Jag gör detta bara för att få bort det "trötta" hur B230F.
Senast redigerat av Diesel_77 (15 juli 2010)

261 Inlägg
15 juli 2010
#10
ExplorerDemon skrev:
M-kammen har väl bra botten men ingen topp lr hur va det nu..

Nånting ditåt, Ja...   Samma gäller för T-kammen.

Driifter;)
1 630 Inlägg
15 juli 2010
#11
M kam sitter ju för skråen i F motorn orginal så den vet han nog allt hur den funkar.. rena skiten duger väl till farfar typ..

kör på A

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

407 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#12
Amazon_123GT skrev:
M kam sitter ju för skråen i F motorn orginal så den vet han nog allt hur den funkar.. rena skiten duger väl till farfar typ..

kör på A

Tror att det blir en A kam.

F-kam drar vid 1000-3000
V kam drar vid 3000-6000, tror jag.
När drar A-kammen.?

357 Inlägg
15 juli 2010
#13
Diesel_77 skrev:
Amazon_123GT skrev:
M kam sitter ju för skråen i F motorn orginal så den vet han nog allt hur den funkar.. rena skiten duger väl till farfar typ..

kör på A

Tror att det blir en A kam.

F-kam drar vid 1000-3000
V kam drar vid 3000-6000, tror jag.
När drar A-kammen.?

1000-4000


12 086 Inlägg
15 juli 2010
#14
Diesel_77 skrev:
Jag har en till 530-topp som är bara planad 3mm. Ska köpa en ny rem.

* Planad 3mm 530 topp / starkare
* Lättad svänghjul /bättre gasrespons
* Kam har jag inte bestämt mej ännu. A-kamen låter bra iallfall.
* Elfläkt / för det tystas skull
* Sportluftfilter / har ett hemma så lika bra att montera det. tongue

Tillägg:
- Sen funderar jag på extraktor OM det ger något? Ger det något så accepterar jag det.
- Är ni säker att porta inte ger något? Nöjer mej med 5 hk.

Detta gör jag gratis iallafall. Har alla delar.
Jag gör detta bara för att få bort det "trötta" hur B230F.

Du kommer inte få ur det "trötta" ur en B230 med dina planer, speciellt inte med 0.8 i bränsleförbrukning som du fått för dig du ska klara att hålla. Lixom sportluftfilter för att du har ett liggandes, seriöst lägg ner..

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 juli 2010
#15
945TurboMS skrev:
ExplorerDemon skrev:
M-kammen har väl bra botten men ingen topp lr hur va det nu..

Nånting ditåt, Ja...   Samma gäller för T-kammen.

T ska ju dra maximalt vid mellanregister för att jämna ut turbotrycket som kommer vid lite högre varv. M-kammen är bara lite bottenstark, tappar fan luften när motorn börjar varva...


A-kam är väl mest mångsidig, annars är ju V den du ska ha om du vill ha lite mer liv i motorn

eller en måne 7 kanske ^^


60 Inlägg
16 juli 2010
#16
angående kamaxeln så tycker jag helt klart att du ska ha v kammen. kör själv med v kam i min b230f, den drar mycket bra mellan ca 3000 - 6000 rpm men är ändå inte stendöd under det och motorn blir mycket varvvillig till skillnad från orginal m kammen.

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

Bärs!
3 456 Inlägg
16 juli 2010
#17
Diesel_77 skrev:
Amazon_123GT skrev:
M kam sitter ju för skråen i F motorn orginal så den vet han nog allt hur den funkar.. rena skiten duger väl till farfar typ..

kör på A

Tror att det blir en A kam.

F-kam drar vid 1000-3000
V kam drar vid 3000-6000, tror jag.
När drar A-kammen.?

F-kam?

Stoppa i en V-kam direkt.
Tycker det blev stor skillnad när jag bytte från A till V i min gamla B230F, den kändes mkt rappare.

Garaget.org peakade 2008.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 juli 2010
#18
En kamaxel är en kompromiss, vilket innebär att du inte kan få en som fungerar bra över hela registret. Vill du ha en pigg motor så måste den få varva lite. Med tanke på hur mkt du har planat så kör på V, K eller H. Kompressionen kommer att kompensera för det dåliga flödet på de lägre varvtalen. Du behöver som någon skrev ett ställbart kamdrev för att kompensera backningen av kamaxeln.

Extraktor ger ju ett förbättrat gasflöde genom motorn, vilket är vad motortrimning verkligen handlar om. Kombinera det med ett 2.5" fullflödes avgassystem så kanske du märker nån skillnad.

Kör med din 530-topp då fyllnadsgraden är som bäst vid mellanregistret, då slipper du varva satan och därmed slippa oroa dej för att motorn ska slitas så oerhört mkt.

Huruvida du verkligen kommer få lägre bränsleförbrukning kan ja inte svara på. Även om så skulle vara fallet så lär ju detta inte vara vad du siktar på? Mera effekt brukar bara leda till tyngre högerfot, även om effekten vi talar om nu är förhållandevis låg.

Skippa sportluftfiltret, om du inte har ett av insatstyp som passar i original luftburk. Ingreppen du gör är för små för att gashastigheten skulle bli så pass hög att motorn stryps av ordinarie luftintag. Dessutom läste ja nånstans om att du ville undvika en hög ljudnivå i kupén och då är det ganska paradoxalt med ett öppet filter, då dessa bara leder till ett jävla brölande.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök