En kamaxel är en kompromiss, vilket innebär att du inte kan få en som fungerar bra över hela registret. Vill du ha en pigg motor så måste den få varva lite. Med tanke på hur mkt du har planat så kör på V, K eller H. Kompressionen kommer att kompensera för det dåliga flödet på de lägre varvtalen. Du behöver som någon skrev ett ställbart kamdrev för att kompensera backningen av kamaxeln.
Extraktor ger ju ett förbättrat gasflöde genom motorn, vilket är vad motortrimning verkligen handlar om. Kombinera det med ett 2.5" fullflödes avgassystem så kanske du märker nån skillnad.
Kör med din 530-topp då fyllnadsgraden är som bäst vid mellanregistret, då slipper du varva satan och därmed slippa oroa dej för att motorn ska slitas så oerhört mkt.
Huruvida du verkligen kommer få lägre bränsleförbrukning kan ja inte svara på. Även om så skulle vara fallet så lär ju detta inte vara vad du siktar på? Mera effekt brukar bara leda till tyngre högerfot, även om effekten vi talar om nu är förhållandevis låg.
Skippa sportluftfiltret, om du inte har ett av insatstyp som passar i original luftburk. Ingreppen du gör är för små för att gashastigheten skulle bli så pass hög att motorn stryps av ordinarie luftintag. Dessutom läste ja nånstans om att du ville undvika en hög ljudnivå i kupén och då är det ganska paradoxalt med ett öppet filter, då dessa bara leder till ett jävla brölande.