2545
Sök

Tips om kam b230F

270 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag vill ha lite mer kräm i min motor i min slö40  (740 GL/SE pkt)

Tänkte då byta kam, men vilken kam rekomenderar ni på garaget?

Motorn är helt original och de sitter M-kam nu.


Vill ha lite mer vrid i hela registret ( om det nu går)


Såg att dom hade en jäkla massa kamaxlar på Folkraceshoppen, Länka gärna smile


Tack!


Forummoderator
26 397 Inlägg
19 juli 2010
#2
De hästkrafter man får genom att endast byta kamaxel, är mer eller mindre obefintliga. Du kan ändra registret ja, men det blir inte så stor skillnad som du kanske har inbillat dig. Inget illa menat.
Någon får rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 juli 2010
#3
Den bästa tänkbara kamaxeln du kan sätta i utan att göra andra modifikationer på motorn är en A-kam. A-kammen drar mycket längre upp i registret än M-kammen så den uppfattas som piggare, men är en aning slöare på lågvarven.

Det är ingen extrem skillnad men motorn får somsagt lite mer ork på toppvarven.

Ska du sätta i värre kam blir det bara sämre, du krävs modifieringar på toppen och soppasystemet för att motorn ska hänga med.


270 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#4
oh fan, va tycker ni jag ska göra för att få lite mer power?

Går de får mer bottenvrid då? smile ( med enbart kam)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 juli 2010
#5
Kan du inte justera ventilspelet så håll dej till volvos originalkammar. Några jätte effekter kommer du inte att få, och bättre vrid genom hela registret kan du glömma (om du bara byter kamaxel) då en kamaxel är en kompromiss; ju bättre motorn presterar på höga varv ju sämre presterar den på låga och vise versa. Bottenvrid har du redan den optimala kamaxeln för. M är jättefin då de gäller 1000 - 3000 rpm.

Bensinskallen får gärna utveckla varför A-kammen skulle vara bäst. Soppasystemet i din insprutningsmotor räcker garanterat till för att köra med H-kam om du så skulle vilja. VX eller V, skulle ja rekomendera då de har som bäst flöde vid samma varvtal som fyllnadsgraden är som bäst i topplocket du har.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (19 juli 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 915 Inlägg
19 juli 2010
#6
En bra universal kamaxel är A. Den är skapligt pigg på lågvarv och orkar med till varvstopp.
De är även billiga att köpa beg.

Vill du ha en trimkam så har folkraceshopen tex FS280 (Vassare än H och K-kam), som enligt deras sida ska funka bra till B230F om du planar toppen 2mm.
Senast redigerat av Louksor (19 juli 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Avstängd
63 Inlägg
19 juli 2010
#7
Med A-kam får du en bil som drar redigt med soppa. Kör på en V-kam istället sitter i b230e motor, väldigt mycket roligare blir bilen.

Full gas ger ras!

1 915 Inlägg
19 juli 2010
#8
Vart har du fått det ifrån ?
Drar inte mer än andra kamaxlar, fast M & T är de som är mest bensinsnåla, men o andra sidan är de döda över 3000rpm.


dajv skrev:
Med A-kam får du en bil som drar redigt med soppa. Kör på en V-kam istället sitter i b230e motor, väldigt mycket roligare blir bilen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 juli 2010
#9
patrikhornfeldt skrev:
Kan du inte justera ventilspelet så håll dej till volvos originalkammar. Några jätte effekter kommer du inte att få, och bättre vrid genom hela registret kan du glömma (om du bara byter kamaxel) då en kamaxel är en kompromiss; ju bättre motorn presterar på höga varv ju sämre presterar den på låga och vise versa. Bottenvrid har du redan den optimala kamaxeln för. M är jättefin då de gäller 1000 - 3000 rpm.

Bensinskallen får gärna utveckla varför A-kammen skulle vara bäst. Soppasystemet i din insprutningsmotor räcker garanterat till för att köra med H-kam om du så skulle vilja. VX eller V, skulle ja rekomendera då de har som bäst flöde vid samma varvtal som fyllnadsgraden är som bäst i topplocket du har.

Anledningen till att jag tycker att den är bäst är för att det är som Louksor skrev, det är en lite universal kamaxel. Den drar väl relativt jämt hela vägen, men lite slöare på botten. A-kammen i sig är ju långt ifrån bäst, men för ändamålet som TS söker så tror jag att den är bäst, eftersom den inte är helt omöjlig på lite lägre varv.

edit: Men jag vet inte hur pass tråkig V:arna är på lågvarven, har inte testat någon sådan, så den kanske lämpar sig ännu bättre...

Angående folkraceshoppens kammar så är väl alla dom omslipade? Vill bara påpeka att det då krävs lashcaps till tryckarna wink
Senast redigerat av Bensinskallen (19 juli 2010)


270 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#10
Låter som om alla har egna åsikter smile

Får väll prova mig fram!

Är det någon som säljer en rolig kam/topp?  vore kalas!


P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 juli 2010
#11
Sakiq skrev:
Låter som om alla har egna åsikter smile

Får väll prova mig fram!

Är det någon som säljer en rolig kam/topp?  vore kalas!

Beror ju mycket på vilken nivå du vill ta det till wink

Men som du beskrev det i första inlägget, " mer vrid i hela registret " så står jag fast vid mitt tips wink

På närmsta skrot kan du nog få en A för 200 kr om handlaren inte är helt tappad wink


270 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#12
Bensinskallen skrev:
Sakiq skrev:
Låter som om alla har egna åsikter smile

Får väll prova mig fram!

Är det någon som säljer en rolig kam/topp?  vore kalas!

Beror ju mycket på vilken nivå du vill ta det till wink

Men som du beskrev det i första inlägget, " mer vrid i hela registret " så står jag fast vid mitt tips wink

På närmsta skrot kan du nog få en A för 200 kr om handlaren inte är helt tappad wink

Vilken motor sitter A-kammen i då? smile


1 915 Inlägg
20 juli 2010
#13
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

270 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#14
Louksor skrev:
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

Tackar Tackar smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
20 juli 2010
#15
kör på vx3 detta är beprövat från volvos sida på b230F då blev den en Fb maskin ihop med vx3 kam och 531topp så plockade dom 131hk ur 116hk f maskinen
ingen jätteeffekt

men hittar du tex en K-kam med fördelar drivning så skulle jag köra på den
jag mitt pucko sålde en sån kam för något år sen ångrar mig fortfarande
sitter på vissa B230E motorer ihop med 531 och dom brukar gå riktigt bra

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juli 2010
#16
jag kan eventuellt kränga nån kam har inte orkat läsa men :p

H-kam med fördelarespår
K-kam hålet finns, kvar att såga spåret
V-kam med spår
A-kam med spår
omslipad A-kam  (ss160 heter den) med spår

pm om de är intressant


144 Inlägg
12 september 2013
#17
vad för kam tror  ni är bäst om man kör portad planad topp extraktor å 2,5 tum hela vägen om man vill ha mest krut precis i starten?

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
13 september 2013
#18
t-kam om du vill ha mest effekt på låga varv den ger riktigt bra effekt under 3000rpm.
över är den död.

Kör fort så hinner inget hända...

144 Inlägg
17 september 2013
#19
vill inte riktigt ha en sån bil :p

Ruter Knekt
722 Inlägg
21 oktober 2021
#20
BUMP

Hur blir man vis om vilken kam man har, exempelvis V, VX eller VX3 - något som kännetecknar kammarna sinsemellan, utöver att mäta grader mellan kammarna på kamaxeln(?)

Köpt en isbil nämligen, som går som den gör. Med bytt topp och kamaxel, fungerar fint men bluddrar i lågvarv.
Senast redigerat av oreggad (21 oktober 2021)

Något sen på bollen


Sök