3000
Sök

Skillnad på en volvo 940 Ltt och en Ftt?

136 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena.
Har precis köpt en volvo 940 Ltt -97 och sålt min gamla bil roll

Jag undrar vad är skillnaden mellan en lätt tryckare och en full tryckare?
Har hört lite olika förklaringar men är somsagt inte helt säker?hmm

Vissa säger wastegate och tryck klockan och vissa säger enbart att man behöver byta tryck klockan?

Är det bara tryck klockan som skiljer? Är wastegaten samma på en Ltt och Ftt?

Ska konvertera om min så är väldigt tacksam för alla svar big_smile

Mvh smile


8 251 Inlägg
31 juli 2010
#2
Hade du sökt så hade du hittat en massa trådar i ämnet, och skillnaden är wastegaten eller tryck klockan beroende på vad man vill kalla den.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 juli 2010
#3
nästan samma bil bara laddtrycket och utrustningen som skiljer sig.
och att FT bilarna har lite mera lull "lyxigare " som standard paket än ltt som igentligen är en GL bil med turbo motor. därför tex ft har laddtrycksmätare original ltt saknar den så vida de inte är classic då kom den till ltt osv

sen äre vell att chippen man kan köpa till dom skiljer dom åt dvs ltt från mindre hk och ftt får högre.

men stora hela 99% samma bil


Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 juli 2010
#4
MrEricsson skrev:
nästan samma bil bara laddtrycket och utrustningen som skiljer sig.
och att FT bilarna har lite mera lull "lyxigare " som standard paket än ltt som igentligen är en GL bil med turbo motor. därför tex ft har laddtrycksmätare original ltt saknar den så vida de inte är classic då kom den till ltt osv

sen äre vell att chippen man kan köpa till dom skiljer dom åt dvs ltt från mindre hk och ftt får högre.

men stora hela 99% samma bil

Nej samma mjukvaror i dom när man chippar.

FT brukar ha slungdiff orginal, lite roligare än ingen.

Autotech

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 juli 2010
#5
Busgrabb skrev:
MrEricsson skrev:
nästan samma bil bara laddtrycket och utrustningen som skiljer sig.
och att FT bilarna har lite mera lull "lyxigare " som standard paket än ltt som igentligen är en GL bil med turbo motor. därför tex ft har laddtrycksmätare original ltt saknar den så vida de inte är classic då kom den till ltt osv

sen äre vell att chippen man kan köpa till dom skiljer dom åt dvs ltt från mindre hk och ftt får högre.

men stora hela 99% samma bil

Nej samma mjukvaror i dom när man chippar.

FT brukar ha slungdiff orginal, lite roligare än ingen.

konstigt då att FTn får mer hk än ltt på bra många trimmföretag då?

då steg 1 är 220 hk
och steg 2 är 220 hk med sport system på ft
och ltt är steg 1 175 hk
och steg 2 är 200
och steg EKO är 155 hk
BSR som exempel
slungdiffen va original fram till 1993 sen efter de är den extra tillbehör dvs lika stor chans den sitter på en ft som en ltt


Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 juli 2010
#6
MrEricsson skrev:
Busgrabb skrev:
MrEricsson skrev:
nästan samma bil bara laddtrycket och utrustningen som skiljer sig.
och att FT bilarna har lite mera lull "lyxigare " som standard paket än ltt som igentligen är en GL bil med turbo motor. därför tex ft har laddtrycksmätare original ltt saknar den så vida de inte är classic då kom den till ltt osv

sen äre vell att chippen man kan köpa till dom skiljer dom åt dvs ltt från mindre hk och ftt får högre.

men stora hela 99% samma bil

Nej samma mjukvaror i dom när man chippar.

FT brukar ha slungdiff orginal, lite roligare än ingen.

konstigt då att FTn får mer hk än ltt på bra många trimmföretag då?

då steg 1 är 220 hk
och steg 2 är 220 hk med sport system på ft
och ltt är steg 1 175 hk
och steg 2 är 200
och steg EKO är 155 hk
BSR som exempel
slungdiffen va original fram till 1993 sen efter de är den extra tillbehör dvs lika stor chans den sitter på en ft som en ltt

Så kanske det var med diffen ja...
Har iofs suttit på alla FT jag haft haft, även nyare.

Med det är likadan hårdvara exakt i bilarna förutom tryckklockan.

Kollar du på andra firmor tex ATM så det samma siffror, ligger tom under samma bilmodell.
Senast redigerat av Busgrabb (31 juli 2010)

Autotech

136 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#7
så det jag behöver göra för att konvertera om den är att byta wastegate + tryckklockan? så får jag 164 hk?


136 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#8
tryckklockan sitter ju på wastegaten men räcker det att ja bytar klockan bara?
Har Ltt och Ftt samma wastegate?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 augusti 2010
#9
Whisper skrev:
tryckklockan sitter ju på wastegaten men räcker det att ja bytar klockan bara?
Har Ltt och Ftt samma wastegate?

vet tyvärr inte det där men kan tillägga att det är lite olika block också. Alla fk har stadiga vevstakar medan ft har klena stakar fram till en viss årsmodell då den också fick grövre.....  Om de nu har någon betydelse lol


888 Inlägg
1 augusti 2010
#10
Whisper skrev:
tryckklockan sitter ju på wastegaten men räcker det att ja bytar klockan bara?
Har Ltt och Ftt samma wastegate?

Alltså du blandar ihop saker. wastegate och tryckklocka är samma sak i folkmun. det är tryckklockan som skiljer ft och fk (allmänt kallad wastegate.)

Jävel
2 018 Inlägg
1 augusti 2010
#11
Men ja hade en FT o köpte en LTT turbo me wastegate orginal.. de enda som skiljer är två brickor som ämdrar läget på WGn. Jag monterade allt utan att tänka på brickorna o biljäveln laddade 0.3. så hittade ja brickorna på bänken o satte dit dom, då laddade den 0,6 som den gjorde innan turbobytet.

You got to risk it, to get the biscuit :)

888 Inlägg
2 augusti 2010
#12
Plankpojk skrev:
Men ja hade en FT o köpte en LTT turbo me wastegate orginal.. de enda som skiljer är två brickor som ämdrar läget på WGn. Jag monterade allt utan att tänka på brickorna o biljäveln laddade 0.3. så hittade ja brickorna på bänken o satte dit dom, då laddade den 0,6 som den gjorde innan turbobytet.

Nej det finns inga brickor original som ändrar laddtrycket på någon volvo. Den va hemmatrimmad inget annat.

Det som skiljer på tryckklockorna är att FT har en gängad stång som man kan justera på och denna saknar FK.

INGET ANNAT. INGA BRICKOR, INGA PROGRAMVAROR, INGET, ZERO, NADA!!!!

136 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#13
ok big_smile
Tack så mycket för alla svar smile
Bilen är en -97
Bilder kommer snart läggas ut på den.



Sök