3008
Sök

Halv defekt golf 3 tdi -94. någon kunnig om golf ?

27 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hay tänkte höra om det är någon som är bra på golfar ? har en golf 3 tdi -94 som ja fått ta över av farsan men som ja har fått problem med sen ja råkade köra i en lite djupare vattenpöl då den bara dog och vägra gå igång men fick igång den senare då vi kollat runt lite runt spridarna och filtrena, men probleemet är att den gick bara på 3 cylindrar och nu då man startar den så går den på ca 500 varv och sen dör den efter ca 30 sec och den är seg startad. någon som tror sig veta vad felet är ? farsan tror den kan ha kuggat om eller att block packningen gått, tacksam för alla svar man kan få smile sällan ja går in här så skulle va schysst om någon som kanske vet vad flet är kan maila det till min epost: Lucifers_Angel@live.se smile

767 Inlägg
4 augusti 2010
#2
Var det en riktigt vattenpöl så är de inte omöjligt att kamremmen hoppat lite. kan även vara vatten i tänddelarna.


27 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#3
okey ja vattenpölen var ju typ 20 cm jup eller vad man ska säga så var ju som en stor pöl. kamremmen hoppat lite ? är det nå som man kan se ifall den gjort alltså utan o behöva bängla lös massa saker först ? okey men hur får man tändddelarna torra då och är dom bökiga o torka ? smile

3 259 Inlägg
4 augusti 2010
#4
Att den skulle dö av att köra i lite vatten låter konstigt, speciellt när det är en diesel som INTE har några tänddelar så dom behöver du inte bekymmra dig om! smile

Mitt tips är att fortsätta försöka starta o få motorn att gå tills den går som den ska, det är inte nyttigt om det kommit in vatten nånstans och att det får stå och ärja och rosta i motordelar! Så försök få igång den så fort som möjligt!

Hade du hasplåt på bilen och kamremskåpa? Isåfall är det mindre troligt att kamremmen hoppat nån kugg!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

27 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#5
okey men fick igång motorn där ett tag o det o han gick på 3 cylindrar och gick ojämt då vi brände ur han o det o försökte få han o gå som han ska men sen då den har stått i 1 dag så har den blivit svårstartad och ligger på ca 500 varv och så låter det som den går på 2 cylindrar och skiftar så den går på 3 och sen tebax te 2 och så dör den sen typ :S

3 259 Inlägg
4 augusti 2010
#6
Har du haft bort dieselfiltret o tittat hur det ser ut? Finns även en avtappningsplugg i botten på filtret oftast så man kan dränera bort skit och vatten! Om inte så bort med filtret och vänd upp o ner på det i en bunke o titta så det inte finns vatten o massa skit i det som kommer ur filtret! Glöm inte att köra med tryckluft i tanken samtidigt som du lossar en gummislang som sitter mellan spridarna om du nu inte hittar luftningsnippel(sitter oftast på ett av rören som kommer från filtret och går in i dieselpumpen!)

Om inte annat kanske en luftning av soppasystemet inte skulle skada då bilen kan bete sig som du beskriver om den inte får tillräckligt med bränsle!

Du har tillräckligt med diesel i den och du har inte råkat tanka bensin antar jag? smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

27 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#7
okey ska höra om någon som kan bilar bra kan hjälpa mig kolla det för ja är int så haj på bilar själv smile nej inge bensin i den ändast diesel och har kring 20 liter kvar i den så inge soppa torsk eller sånt iallafall men ska kolla det där med oljefiltret som du beskreev smile

3 259 Inlägg
5 augusti 2010
#8
Ossie_91 skrev:
okey ska höra om någon som kan bilar bra kan hjälpa mig kolla det för ja är int så haj på bilar själv smile nej inge bensin i den ändast diesel och har kring 20 liter kvar i den så inge soppa torsk eller sånt iallafall men ska kolla det där med oljefiltret som du beskreev smile

Dieselfiltret wink

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

27 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#9
ja diesel filtreet tongue såg oljefilter då ja läste tongue vart sitter dieesel filtret på en diesel då ? som sagt ej så kunnig om bilar tongue

Motborgare
1 099 Inlägg
5 augusti 2010
#10
Gör ett kompressionstest på den. Det är möjligt att du har fått vatten i insuget på den och då kan du ha krökt en stake eller två. Då får du inte nog kompression för att den skall tända på dom cylindrarna i fråga. För en 94 betyder det utbytesmotor, isåfall.

-- K

27 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#11
okey ska ta och göra det men blir först nästa vecka det, mjo är funeringar på ett motorbyte i den till hösten om det är allt för mkt skada på den efter detta

3 259 Inlägg
5 augusti 2010
#12
Ossie_91 skrev:
ja diesel filtreet tongue såg oljefilter då ja läste tongue vart sitter dieesel filtret på en diesel då ? som sagt ej så kunnig om bilar tongue

Dieselfiltret sitter på innerskärmen på vänster sida av motorn(vänster sida om du står framför bilen o tittar) har jag för mig, gör det på dom flesta äldre Vag diesel.

Så här ser det ut (guldfärgat eller silverfärgat oftast)
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/Bosch_6/KVMK0205.jpg

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

27 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#13
jaha den tongue har ej haft bort den har bara haft av slangarna för o se om den fick fram nå diesel o det funkade o det gick fram diesel till spridarna och mellan varje spridare oxå men ska ta och kolla det där imorgon smile

27 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#14
Det kan inte vara så att diesel pumpen kuggat om 1 eller 2 kugg eller att nån ventil krökts ?

Motborgare
1 099 Inlägg
6 augusti 2010
#15
Ossie_91 skrev:
Det kan inte vara så att diesel pumpen kuggat om 1 eller 2 kugg eller att nån ventil krökts ?

Om den har kuggat så mycket att en ventil har krökts, så borde alla ventiler vara krökta eftersom du hade igång den efter haveriet, och då hade den inte gått på nån cylinder. Samma med pumpen.

Men det är ingen ide att spekulera. Motorn blir inte bättre av det. Det måste mätas. Komptest skulle i alla fall jag ha börjat med.

-- K

27 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#16
va ja hörde av en ja känner så är komptest int nån ide o göra då äre bättre riva o kolla

Motborgare
1 099 Inlägg
8 augusti 2010
#17
Ossie_91 skrev:
va ja hörde av en ja känner så är komptest int nån ide o göra då äre bättre riva o kolla

Kompressionstest gör man just för att slippa å riva toppen i onödan. Har du jämna, höga värden på alla cylindrar, så finns det ingen anledning att bränna tid och pengar på toppen.

På andra sidan, om man inte har tillgång till en manometer och bilen inte är körbar till nån verkstad, så kan det vara enklare att bara riva den. Det kan jag hålla med om.

Lycka till, i alla fall!

-- K

3 259 Inlägg
8 augusti 2010
#18
Inte på hundradelen exakt men tillräckligt för en gammal golfdiesel! smile Bara att lossa spridarna en och en o mäta!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … nsprovare/

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

27 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#19
nja får se va det blir nu, kanske blire ett motorbyte eller så ville farsan ha dden till o sälja dess organ för o tjäna lite o sen skrota den men får se är då tacksam för dom svar och tips ja fått här av alla smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 361 Inlägg
10 augusti 2010
#20
förstår inte hur vatten ska påverka en diesel hur man än gör

för någon vecka sen körde jag och några polare med min golf 2 med bensin maskin låg på 120blås och mörkt och regnigt var det rätt vad det är tar det tvärnit och jag såg en våg över huven
då hade det regnat så vägen svärmat över låg cirka 2dm med vatten på vägbanan
men bilen slutade inte att fungera för det utan gick lika perfekt som innan
men med 3st snubbar med skapligt hög adrenalin nivå smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök