3717
Sök

Byta topp, Saab 900 t8, 88:a

227 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1
E de samma bottendel på saab 8ventil och saab 16ventil?? 8ventilaren är en turbo, 16ventilaren är en sugmotor.. Ingen skillnad på karosserna..

Så huvudfrågan e kan jag ta 16v toppen o sätta på min 8v botten????

Förstå självklart att jag måste byta insug,grenrör o allt som rör toppen:) Även insprutningssystemet:)

Jag kan ta allt som behövs förutom grenröret då smile
Senast redigerat av _Togga_ (6 augusti 2010)


1 062 Inlägg
6 augusti 2010
#2
Det är samma bottendel förutom kolvarna (men de funkar!) och kammkedja inkl drev och skenor.
Så du åker minst på att riva bort transmissionskåpan och byta kammdrivning.

M.V.H.


227 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#3
O fy fan.. De lät inge roligt att slita ner transmissionskåpan hmm Ha inte hölli på så mycke me saab tidigare.. Ska kolla upp de där innan ja börja siva o ha mej big_smile

Tack för svar:)

Hur mycke jobba bli de att slita ner transmissionskåpan?? Riva toppar e som vardagsmat för mej tongue Haha.. Rivit några toppar nu på en kortare tid:/


227 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#4
Kom på att jag kanske ska fråga om ett sugboxen passar till en turbomaskin?? Eller styrs allt som har me turbon utav APC:n?? Funkar inte sugboxen så skiter jag i att slita ner allt...

Då bli de box,lmm, insug,lambda från en insugmotor.. Grenrör få jag egentillverka..


1 062 Inlägg
7 augusti 2010
#5
Ja, hela sprutet får du byta med boxar Å allt. APC:n vet jag inte... helst ska man ju byta iom att den är kallibrerad att lyssna efter knack på en 8v. De har olika nummer iaf.

Att ta bort kåpan är lätt men att få dit den rätt så att oljerör m.m. träffar är inte det enklaste....
Lyfta motorn är enda raka tycker jag men det är inte alls svårt på en gammal 900!

M.V.H.


227 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#6
Ja e va e ja misstänkte.. Tror APC:n ska gå på en 16v åxå.. Men tänker på databoxen som kommer från en sugmotor kanske inte hänger me en turbomaskin:)

Ja egentligen e e ju enklast att byta motor till en 16v maskin.. Men 16v toppen e de en kompis som ha o han vill bara bli av me en:) Så ja hade fått de gratis tongue De va därför ja bara tänkte byta topp smile

Men de kanske vore bäst att byta hela motorn??smile


plankan
7 augusti 2010
#7
_Togga_ skrev:
E de samma bottendel på saab 8ventil och saab 16ventil?? 8ventilaren är en turbo, 16ventilaren är en sugmotor.. Ingen skillnad på karosserna..

Så huvudfrågan e kan jag ta 16v toppen o sätta på min 8v botten????

Det blir en operation modell större det:

delar som krävs för att få en t16:

16 ventilars topplock
grenrör
insug
LH 2.2, LH 2.4 alt lucas insprutningssystem med samtliga komponenter
Kamkedja med glidskenor
Kamkedjedrev (sitter på vevaxeln)
Motorfäste höger sida skiljer.
Styrservon. oljeslangar och behållare skiljer sej. T8 får ej plats på T16.

227 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#8
Infot e taget ifrån popeye?tongue Jag hae tänkt kolla upp va de e för insprutsystem på gammsaaben ja få ta grejer ifrån smile

Som jag skrivit tidigare så allt från 16v sitter i en sugmotor:) Grenrör e va jag vet de enda jag måste köpa eller tillverka:)

Tack för alla svar:) Skulle va roligt om man kunde genomföra mina planer:)

Fortsätt gärna o skriv om förslag på mitt projekt:)


1 062 Inlägg
9 augusti 2010
#9
_Togga_ skrev:
Fortsätt gärna o skriv om förslag på mitt projekt:)

Börja skruva du så kan vi skriva sen wink

M.V.H.


227 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#10
Haha ja då;) Jag ska bara hämta toppen mm ;D Killen bo ju ute på bondvirsan tongue


Svetsare
1 204 Inlägg
29 augusti 2017
#11
River upp denna tråd så slipper ja starta en ny.

Ja har noll koll på Saab. 

Grannen har en gammal saab 900 h motor 2l men han ska dit me en turbo topp. Lirar de å bara flytta topp å kam eller behövs de nå mer? Å kommer den att gå?

(Bara fantasin sätter gränserna)


Sök