2982
Sök

Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.

Forummoderator
687 913 Visningar
Projektet avslutat 19 oktober 2016
Forummoderator
26 299 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#1281
Mervolic skrev:
Du får säga till om du vill ha hjälp, nu när jag ändå har vägarna förbi vet du...
Tror jag behöver anlita någon med garage för detta, men tack i alla fall, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
27 februari 2013
#1282
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Du får säga till om du vill ha hjälp, nu när jag ändå har vägarna förbi vet du...
Tror jag behöver anlita någon med garage för detta, men tack i alla fall, hehe.
Ah på så vis. hmm Då kan jag inte hjälpa dig ändå!

Forummoderator
26 299 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#1283
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Du får säga till om du vill ha hjälp, nu när jag ändå har vägarna förbi vet du...
Tror jag behöver anlita någon med garage för detta, men tack i alla fall, hehe.
Ah på så vis. hmm Då kan jag inte hjälpa dig ändå!
I och för sig..är man två..så kanske man kan fixa det ändå..men är lite osäker.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
1 mars 2013
#1284
spännande! några hintar? typ inne, ute, fram,bak etc?

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 299 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#1285
teamvolvoracing skrev:
spännande! några hintar? typ inne, ute, fram,bak etc?
Utsidan, hehe.

Edit: Åker förresten och hämtar paketet strax. Fick sms om att paketet hade anlänt till Ica.
Senast redigerat av Mack (1 mars 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 299 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#1286
Update!

130303




Mjahapp, då var supermekanikerna igång igen då, jag och Oskar, eller Mervolic som han heter här på Garaget. Var väl lite diskussioner om vårt arbete påminde om tiderna de i Formel 1 använder sig av när de skruvar under racen..eller eh..inte.
Hursomhelst.

Det som stod på dagordningen idag..vilket i slutänden resulterade i att det även innefattar en dag till innan allt är klart..var helt enkelt fjäderbyte fram på V70:in.

Inga problem sa vi. Det här kommer gå som i en dans! *hosthost*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-996fa1641c8448e4ba0905e9c5755416.jpg
[Taget 130303]*..då börjar vi då. Med handskar röda efter allt jobb med Mazdan, och rinnande näsor som man absolut inte behöver lägga märke till, spändes fjädrarna upp och ja..ni vet hur det säkert går till att plocka lös fjäderben..*

Detta var dock lite som att vandra ut i okänd terräng för oss. Men vad kan gå fel liksom?

Tre muttrar upptill, två bultar på fjäderbenet, lös med muttern till krängningshämmaren..har jag för mig den hette..och lös med kontakten till ABS:en.
Sen var det bara resten kvar..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-496f6035c1e79e0b948329ebf7a4a521.jpg
[Taget 130303]*..här är härligheten alltså lös. Duktigt jobbat grabbar. Bara lös med den här plåtgrejen och snart skulle allt vara löst så man kunde byta fjädrar..*

Men sen fick vi sällskap av en mutter från helvetet. En sån där som varken ville lossna av svordomar eller rörtång. På med massor av rostlösning och vi tog i för kung och fosterland, men han ville fan inte ge sig.
Det gick så långt att vi mer eller mindre hade gett upp..men då kom ju den här David hem igen som på beställning, och med lite visdomsord från honom..och lite hjälp..så lossnade fanskapet till slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-98f01a8bf825a08b5a81623b666b8f58.jpg
[Taget 130303]*..så såg mutterjäveln från helvetet ut..lagomt demolerad efter alla våra försök men..drog man ihop fjädern så den inte belastade så gick det ju så mycket lättare att få lös denne..visade det sig..*

Hursomhelst. Vi rör oss ju på okänd terräng, så det var inte så konstigt att terrängen även innehöll djupa träsk som man lätt ramlade i..men fram kom vi i alla fall, om än bara halvvägs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-4093a79b7b278f5743e806625d0ba2d6.jpg
[Taget 130303]*..åter montering i omvänd ordning..typ*

När väl bilen stod på backen igen hade tiden gått så fort att det var sent på eftermiddagen, så vi bestämde helt enkelt att det fick även bli en morgondag för pysslandet. Men nu vet vi i alla fall hur vi på ett ungefär skall göra..och bra verkar det ju bli!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-ca0da453b5e6e1f807b9bf080defac29.jpg
[Taget 130303]*..phett..som ungdomarna brukar säga..*

Tack för all hjälp Oskar, och vi ses i morgon om allt går väl!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
3 mars 2013
#1287
anar jag en 60/40 sänkning?

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 299 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#1288
teamvolvoracing skrev:
anar jag en 60/40 sänkning?
60 var rätt.
Dock så är dom lite missvisande dom här fjädrarna, enligt chassit.se där jag har köpt dem, för enligt dem så - till min modell - så sänker dom som "ska" sänka 40 mm, i stället bara 20, så vill man har 40 mm sänkning så får man ta dem som skall sänka 60 mm.
Var någon guru där som visste om det..och tur var väl det får man väl säga. Ser ganska lagomt ut nu i alla fall, men vi får se framöver.
Kanske blir lite experimenterande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
3 mars 2013
#1289
Blev bra det där. smile Det sänkte ju nästan 3cm rakt av (svårt att mäta, icke plant underlag), men ska nog mycket riktigt landa på omkring 4cm när det satt sig.

Forummoderator
26 299 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#1290
Mervolic skrev:
Blev bra det där. smile Det sänkte ju nästan 3cm rakt av (svårt att mäta, icke plant underlag), men ska nog mycket riktigt landa på omkring 4cm när det satt sig.
Mjo, det kan nog bli bra det där tror jag när det är klart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 299 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#1291
Update!

130305



En liten kort uppdatering om dagens skruvande. Måste ju säga att det gick mycket bättre idag än vad det gjorde häromdagen, men det kan ju ha och göra med att..ptja..idag visste vi ju på ett ungefär hur vi skulle göra..
Enda som var drygt var väl att klämma ihop fjädrarna..släppa lös..nya tag..klämma ihop..plocka lös..klämma ihop den nya..klämma ännu mer..släppa lös för att ta nya tag..
Men till slut så var vi klar även på den här sidan! Woho!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-fa4e3be35b5f23d0eeaf62b5dec90c2f.jpg
[Taget 130305]*..och så blev det efter fjäderbyten fram helt enkelt..*

Kan väl konstatera att efter lite körning så sjönk dom lite mer på plats och måhända han blev lite lägre än planerat fram, men ingenting tycks ta i så det gör nog inte så mycket.
Får se efter lite mer körning hur det känns då.

Skall även boka in en fyrhjulsinställning så fort som möjligt framöver.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 299 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#1292
Update!

130331




Ja, idag blev det en liten fortsättning på framvagnspillandet på V70:in. Efter att fjädrarna hade blivit utbytta så visade sig inte dämparna längre hålla måttet, utan tog semester i stället. Bilen blev..ja svampig framtill skulle man kunna säga, så beslutet togs att jag även skaffade mig nya framdämpare/fjäderben.
Dyra var dom ju inte heller så..man får se det som en investering.

Fick denna gången låna en BRA mutterknack..eller en sån mackapär eller vad jag nu sa till David när jag frågade om man kunde få låna den där jag inte kom på vad den hette..så själva jobbet i sig gick mycket fortare och mycket bättre denna gång än förra. (bortsett från att vi råkade glömma att plocka lös muttern till krängningshämmaren på ena sidan..men det ordnade sig ju det också till slut..)

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-d0565d456823dacde5eb11e8b6d1b18a.jpg
[Taget 130331]*..gamla och nya fjäderbenet/stötdämparen..härligt med nya saker..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-4db1d809a4a1d4344572ba2c6192423f.jpg
[Taget 130331]*..och så blev det väl monterat. Snyggt och prydligt..*

Väl klar så..ja det här är lite pinsamt att skriva men vafan. Jag är ärlig och säger som det är..
När vi sen skulle åka därifrån så kände jag att något inte riktigt stod rätt till. Det liksom "durrade" lite grand på förarsidan, som att något var lös, men min första spontana tanke var att jag var paranoid och att det inte var nåt att oroa sig för.
Men..väl upp i lite fart så blev det värre..så. Vi vände om igen och jag hade hjärtat i halsgropen. Ville fan inte ha några problem nu och ville allra minst bli tvungen att plocka lös allting igen.

Men ja..hjulet var inte riktigt ditskruvat. Hade dragit dit hjulmuttrarna för hand och sedan i all hast glömt dra dit dem..

Hursomhelst! Misstag kan alla göra..och jag var glad att det var nåt så enkelt som var fel. Dock blev jag ordentligt förbannad på vägen hem när jag fick världens jävla stenskott i rutan. En stor sten som kom flygande i vad som kändes som ljudets hastighet, och SMACK..nästan mitt i rutan. Tack så mycket..Passaten som låg framför mig.
Tyckte jag höll avstånd men tydligen inte tillräckligt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
31 mars 2013
#1293
Hehe, blev ju bra ändå.. smile

Jaså, du fick ett stenskott... Blev det något märke?

Forummoderator
26 299 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#1294
Mervolic skrev:
Hehe, blev ju bra ändå.. smile

Jaså, du fick ett stenskott... Blev det något märke?
Märke ja..ett rejält ett tyvärr.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
1 april 2013
#1295
Skönt med nya dämpare och fjädrar! Vad fick du ge för de?

Volvo - For Life

Forummoderator
26 299 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#1296
BOLIN_ skrev:
Skönt med nya dämpare och fjädrar! Vad fick du ge för de?
Jo, det blev ju som en mycket härligare färd nu faktiskt med nya dämpare fram. Mindre gungigt så att säga, och en följsammare färd. Plus att jag tror han kom upp lite till, precis såsom jag ville ha det.

Priset för nya stötdämpare/fjäderben plus två fjädrar blev sammanlagt, med frakt; 2760:-

Jag valde att ta bara sänkfjädrar fram eftersom jag tycker han är alldeles lagom bak. Många sänker ju även bak men jag vill ha lite höjd ändå.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
1 april 2013
#1297
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Skönt med nya dämpare och fjädrar! Vad fick du ge för de?
Jo, det blev ju som en mycket härligare färd nu faktiskt med nya dämpare fram. Mindre gungigt så att säga, och en följsammare färd. Plus att jag tror han kom upp lite till, precis såsom jag ville ha det.

Priset för nya stötdämpare/fjäderben plus två fjädrar blev sammanlagt, med frakt; 2760:-

Jag valde att ta bara sänkfjädrar fram eftersom jag tycker han är alldeles lagom bak. Många sänker ju även bak men jag vill ha lite höjd ändå.
Det var ju faktiskt inte så farligt mycket! Förstår absolut att den blev goare att köra nu!

Volvo - For Life

Forummoderator
26 299 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#1298
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Skönt med nya dämpare och fjädrar! Vad fick du ge för de?
Jo, det blev ju som en mycket härligare färd nu faktiskt med nya dämpare fram. Mindre gungigt så att säga, och en följsammare färd. Plus att jag tror han kom upp lite till, precis såsom jag ville ha det.

Priset för nya stötdämpare/fjäderben plus två fjädrar blev sammanlagt, med frakt; 2760:-

Jag valde att ta bara sänkfjädrar fram eftersom jag tycker han är alldeles lagom bak. Många sänker ju även bak men jag vill ha lite höjd ändå.
Det var ju faktiskt inte så farligt mycket! Förstår absolut att den blev goare att köra nu!
Jo, och bättre ska det bli. Ska boka in den där fyrhjulsinställningen jag gått och suktat efter länge nu. Sen blir det nya sommardäck till Titanfälgarna..och sen blir det njutningsbart, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
1 april 2013
#1299
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Jo, det blev ju som en mycket härligare färd nu faktiskt med nya dämpare fram. Mindre gungigt så att säga, och en följsammare färd. Plus att jag tror han kom upp lite till, precis såsom jag ville ha det.

Priset för nya stötdämpare/fjäderben plus två fjädrar blev sammanlagt, med frakt; 2760:-

Jag valde att ta bara sänkfjädrar fram eftersom jag tycker han är alldeles lagom bak. Många sänker ju även bak men jag vill ha lite höjd ändå.
Det var ju faktiskt inte så farligt mycket! Förstår absolut att den blev goare att köra nu!
Jo, och bättre ska det bli. Ska boka in den där fyrhjulsinställningen jag gått och suktat efter länge nu. Sen blir det nya sommardäck till Titanfälgarna..och sen blir det njutningsbart, haha.
Den måste ju vara som en ny bil att köra? Du laddar på ordentligt för denna säsongen märker jag, skoj!

Volvo - For Life

Forummoderator
26 299 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#1300
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:

Det var ju faktiskt inte så farligt mycket! Förstår absolut att den blev goare att köra nu!
Jo, och bättre ska det bli. Ska boka in den där fyrhjulsinställningen jag gått och suktat efter länge nu. Sen blir det nya sommardäck till Titanfälgarna..och sen blir det njutningsbart, haha.
Den måste ju vara som en ny bil att köra? Du laddar på ordentligt för denna säsongen märker jag, skoj!
Ny och ny..men jag ska absolut inte klaga. Känns bättre och bättre, och alltid trevligt med nya, fräscha grejer. Då vet man inombords att det liksom inte kan fela..så länge man inte är en klåpare som jag ibland är och glömmer dra åt hjulmuttrarna som tidigare idag..eller ja igår räknat..
Men shit happens och allt gick ju bra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök