3107
Sök

Manuell koppling på automatlåda?

Kärnkraftstomte
769 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#1
Det jag funderar på är om det skulle funka att ta bort momentomvandlaren på en automatlåda och sedan ersätta denna med ett vanligt svänghjul med vanlig manuell koppling med slavcylinder, tryckplatta och lamell? Jag har inte hört talas om någon som har gjort det så det kanske finns en väldigt stor anledning till detta?

Har en bekant som är lite sugen på att sätta i 8HP-lådan som tydligen börjar bli poppis och enligt honom så kan man fortfarande ha kopplingen kvar så jag funderar lite på hur det i så fall skulle gå till?

Jag tänker mig alltså en automatlåda fast som växlas helt manuellt med paddlar eller liknande istället för vanligt "H-profil" spakmönster. På så sätt skulle man fortfarande kunna växla manuellt fast mycket snabbare samt att man har möjlighet att koppla ur om man får sladd. Det bästa av två världar helt enkelt.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

3 133 Inlägg
för 2 timmar sedan
#2
Har lådan momentomvandlare är väl den hydrualpump åt andra funktionerna också.

En mechatronic (dubbelkopplingslåda) kanske kan jobba mot en vanlig manuell koppling, men gudars att få det att funka i praktiken. Databoxen skulle bli tossig och gå in i nödläge och grejer.....  Mjukvaran behöver göras om rejält.

Men en dubbelkopplingsautomat jobbar ungefär så, dvs släpper du gasen pga för kraftig sladd, tex, så kopplar den ur innan motorstopp, osv.
En sådan i manuella läget är nog vad du söker.  Men kopplingspedal har den inte.


Sök