1733
Sök

Skillnad mellan förtunning och silikonborttagare?

Kärnkraftstomte
767 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#1
Jag ska förbereda bilen för lackering.
Jag tänkte tvätta rent ett större område runt omkring där det är rostlagat för att spackla och sedan grundmåla för att det ska vara tillräckligt rent så att färg och spackel biter fast i den gamla lacken ordentligt.

Jag har läst att man ska använda sig av silikonborttagare, något sådant har jag inte. Jag hade en flaska för några år sen men den är borta idag.

Det jag har tillgång till är:
Bromsrengöring
Isopropanol (enbart små mängder som jag använder till 3D-skrivaren)
Aceton
Förtunning (eller celolosaförtunning är det samma sak?)
Rödsprit (Innehåller en massa annan skit förutom etanolen så den är kanske inte så lämplig)
Metanol (Används helst inte då jag använder det till att blanda bränsle till glödstiftsmotorer)

Thinner har jag inte men det finns det butiker i närheten som säljer.

Det jag undrar över är i första hand vad är det ar för skillnad mellan dessa olika?

Vi kan ju ta skillnaden mellan aceton, förtunning, silikonborttagning och tinner till att börja med (alltså rent kemiskt).

Fråga nummer två är vad skillnaden är att tvätta rent med de olika typerna av vätskor? Antar att det finns en anledning till att det finns flera olika typer av lösningsmedel så att den ena är olämplig att använda som något annat?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

5 995 Inlägg
1 augusti
#2
Har ingen aning om vad det är i silikonborttagare men vet att det funkar för att göra rent och ta bort silikonrester . Har precis lackerat en del av skärmkanterna vid vänter hjulhus på min 35 år gamla Audi 100 Avant.
Aceton använder jag också för att göra rent innan lackering men lacknafta, metanol och rödsprit ...Nej inte så bra.
Eftersom jag själv sysslar med modellflyg sedan många år så använder jag 2-komp billack för att lackera somliga av mina flygplan och jag använder nu för tiden Spies-Hecker 2-komp lack (Tycker den är bättre än Sikkens och Glasurit mm).
Naturligtvis måste färgen filtreras innan den hälls i sprutan och ytan som ska lackeras torkas av med klibbduk innan ytan sprutas.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-9bce0d7872ddf18ec6dc2c6e715313af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-270903ede3274ae2ef9fb06986569396.jpg


440 Inlägg
1 augusti
#3
det helt olika produkter som har olika användnings område precis som mjölk, fil o öl
hade man kunnit ta bort silikon med thinner så hade det nock hetat silikonborttagnings thiner


Sök