3054
Sök

Köpråd Ford Focus ST Gen. II

23 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag är på jakt efter en så kallad ''Hot Hatch'' och har fastnat för Focus ST. Det gäller alltså 225 hästars versionen.
Jag undrar om ni har lust att dela med er av era erfarenheter av denna bilen?

Pros?
Cons?

Tycker ni jag borde köpa något annat? Jämför isåfall och motivera!

Tack på förhand!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
6 september 2010
#2
Brossan har en, tycker den är härlig som tusan. Drar redan på låga varv och låter gött både inne och ute. Kan tipsa dig om BSR, kostar ca 5000 och du får till 45 extra hästar, då djäklar! big_smile
Senast redigerat av FordRSC (6 september 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

96 Inlägg
6 september 2010
#3
Helt klart en väldigt rolig bil. Hade en innan golfen och den var väldigt rolig att köra. Jag var väldigt nöjd med min.
Fördelar är väl turbo, härligt ljud från femcylindriga motorn och väljer du en orange så syns man väldigt bra smile
Nackdelar tyckte jag var att den "bara" är framhjulsdriven, sen känns inredningen lite plastig.

Så jag kan verkligen rekomendera en Focus. Roligare bil i samma prisklass får man leta efter. I många tester så har den kommit tvåa efter Golf GTi som är lite dyrare.
Sen som sagt så är ett chip ett väldigt bra tillägg. Till min hade jag en box från Dreamscience som gav runt 270 hästar med värsta programmet. Fördelen med den är att man kan byta mellan fem olika program och även ställa om till original på bara ett par minuter.

Men åk och provkör en och bilda en egen uppfattning. Det är ändå du som ska köra bilen och ska trivas med den.


23 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#4
-Niklas- skrev:
Helt klart en väldigt rolig bil. Hade en innan golfen och den var väldigt rolig att köra. Jag var väldigt nöjd med min.
Fördelar är väl turbo, härligt ljud från femcylindriga motorn och väljer du en orange så syns man väldigt bra smile
Nackdelar tyckte jag var att den "bara" är framhjulsdriven, sen känns inredningen lite plastig.

Så jag kan verkligen rekomendera en Focus. Roligare bil i samma prisklass får man leta efter. I många tester så har den kommit tvåa efter Golf GTi som är lite dyrare.
Sen som sagt så är ett chip ett väldigt bra tillägg. Till min hade jag en box från Dreamscience som gav runt 270 hästar med värsta programmet. Fördelen med den är att man kan byta mellan fem olika program och även ställa om till original på bara ett par minuter.

Men åk och provkör en och bilda en egen uppfattning. Det är ändå du som ska köra bilen och ska trivas med den.

Tack för ett väldigt utförligt svar!

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 september 2010
#5
Vilken Volvo-skruvare som helst kan skrämma upp lite fler hästar i en sån bil, då det är en väldigt väl använd setup, med turbofemma och Volvo-låda. smile

Antar att man använder samma turbo som Volvo o.s.v.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 567 Inlägg
6 september 2010
#6
Tittade mycket efter ST innan köpet av Mazdan.

Provkörde en och blev helt såld på ljudet utav 5cyl i en cool förpackning som gick gött.
Det som var med alla det bilar jag tittade på var att det vad svårt att hitta en med mycket utrustning för rätt pengar.Vad Jag förstått så säljs dessa bilar med tillval när man köper dom nya så förste ägaren behöver bocka i vad han vill ha med för en massa x-tra pengar.

Jag hittade ingen med den utrustningen som jag ville  skulle vara med! Så jag började titta på Mazda 3 MPS istället och fördelarna var många fullutrustad ifrån fabrik  +  mer hk och nm + diff.

Men det är bara min åsikt.
Senast redigerat av 940R (6 september 2010)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

23 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#7
940R skrev:
Tittade mycket efter ST innan köpet av Mazdan.

Provkörde en och blev helt såld på ljudet utav 5cyl i en cool förpackning som gick gött.
Det som var med alla det bilar jag tittade på var att det vad svårt att hitta en med mycket utrustning för rätt pengar.Vad Jag förstått så säljs dessa bilar med tillval när man köper dom nya så förste ägaren behöver bocka i vad han vill ha med för en massa x-tra pengar.

Jag hittade ingen med den utrustningen som jag ville  skulle vara med! Så jag började titta på Mazda 3 MPS istället och fördelarna var många fullutrustad ifrån fabrik  +  mer hk och nm + diff.

Men det är bara min åsikt.

Okej jag förstår!
Tack för svaret!

9 Inlägg
24 oktober 2010
#8
P_Eriksson skrev:
Hej!
Jag är på jakt efter en så kallad ''Hot Hatch'' och har fastnat för Focus ST. Det gäller alltså 225 hästars versionen.
Jag undrar om ni har lust att dela med er av era erfarenheter av denna bilen?

Pros?
Cons?

Tycker ni jag borde köpa något annat? Jämför isåfall och motivera!

Tack på förhand!

Pro's - Härligt ljud(5:an gör halva bilen), underhållande att köra, praktisk, mycket plats, bra(full) utrustad redan i grundutförande, sköna stolar, stora trimmöjligheter(med 280hp/440nm blir bilen vansinnigt kul), Electric orange är bara så snygg cool, bra bromsar

Con's - Man kan inte låta bli att gasa -> 1,2L/mil, sittställningen är ganska hög, chassie och fjädrar är lite för mjuka för att köra på bana, Electric orange fungerar även som flugpapper - lämna den 5min på icas parkering och det bokstavligen ligger folk på bilen när du kommer ut igen.... mad

Tittade själv på flera olika 'Hot Hatches' för 3 år sedan, i slutet stod det mellan MPS och ST.
Köpte en ST då 2,5L motorn på 225hk verkade ha mycket mer att ge än 2,0L MPS på 260hk, och att ljudet från 5:an är så big_smile
Har inte ångrat mig en sekund, köp en ST !!!

1 567 Inlägg
24 oktober 2010
#9
BassBoost skrev:
P_Eriksson skrev:
Hej!
Jag är på jakt efter en så kallad ''Hot Hatch'' och har fastnat för Focus ST. Det gäller alltså 225 hästars versionen.
Jag undrar om ni har lust att dela med er av era erfarenheter av denna bilen?

Pros?
Cons?

Tycker ni jag borde köpa något annat? Jämför isåfall och motivera!

Tack på förhand!

Pro's - Härligt ljud(5:an gör halva bilen), underhållande att köra, praktisk, mycket plats, bra(full) utrustad redan i grundutförande, sköna stolar, stora trimmöjligheter(med 280hp/440nm blir bilen vansinnigt kul), Electric orange är bara så snygg cool, bra bromsar

Con's - Man kan inte låta bli att gasa -> 1,2L/mil, sittställningen är ganska hög, chassie och fjädrar är lite för mjuka för att köra på bana, Electric orange fungerar även som flugpapper - lämna den 5min på icas parkering och det bokstavligen ligger folk på bilen när du kommer ut igen.... mad

Tittade själv på flera olika 'Hot Hatches' för 3 år sedan, i slutet stod det mellan MPS och ST.
Köpte en ST då 2,5L motorn på 225hk verkade ha mycket mer att ge än 2,0L MPS på 260hk, och att ljudet från 5:an är så big_smile
Har inte ångrat mig en sekund, köp en ST !!!

2.3l på mazda om man skall vara petig ;)Men ljudet i en 5cyl är klart bättre

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

9 Inlägg
24 oktober 2010
#10
940R skrev:
2.3l på mazda om man skall vara petig ;)Men ljudet i en 5cyl är klart bättre

Ahh..sry, 2.3L ska det vara...  roll

Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
24 oktober 2010
#11
Det tråkiga är väl bara att man måste ha med Ford att göra dom kan inte stava till kundservice både CMS och Bilia är totalt värdelösa.


9 Inlägg
24 oktober 2010
#12
wofflan skrev:
Det tråkiga är väl bara att man måste ha med Ford att göra dom kan inte stava till kundservice både CMS och Bilia är totalt värdelösa.

Har aldrig stött på någon bilförsäljare som vet vad kundservice betyder, inte efter det att man betalat bilen iaf. Ford, BMW, Audi, Kia, Volvo... skit samma. Beror mest på vem man kommer i kontakt med. smile

71 Inlägg
24 oktober 2010
#13
tycker alla borde ha en ST någon gång i sitt liv. Perfekt utgångsbil för de som gillar att gasa men samtidigt behöver ha en vardagsbil du kan lämna över nycklarna till frugan för shopping eller när mörkret kryper på så gör den inte bort sig raksträckorna/kurvorna mot andra likasinnade.

Den är lätt trimmad och det finns en hel del man kan förbättra på den, UK har tusentals testanvändare av allehanda prestandaprodukter till den så du behöver inte fundera på om ditt motor recept kommer att hålla eller inte.

svagheter med bilen som du skall tänka på när du provkör. - drivaxlar, de tidiga modellerna kom med undermålig kvalitet och ford som insåg detta har en brilliant lösning där man limmar runt drivaxlarna för att förhindra det glappet som karaktäristiskt låter som ett klonk vid låga hastigheter vid uppsläpp av kopplingen. är det inte bytt testa noga om du kan få fram klonket, gör du det och det fortfarande är garanti på bilen så få dem att åtgärda innan du köper, om bilen redan är åtgärdad, var beredd på att kostnaden för att byta igen kan komma att bli dyr då det inte är så lätt att montera ner de fastlimmade grejerna.

Kopplingen - är bilen trimmad, så kolla dragläget på den och droptest i lite högre hastigheter. trimsatserna som finns skickar iväg en momentkurva över 450nm redan i steg1 och med fel användare bakom ratten så kan det bli knas.

För övrigt skulle jag satsa på en bil som är trimmad från början, gärna från Autotech, Code Red/Wolf, GGR,DreamScience eller Mountune då de bilarna förmodligen körs lugnare än de som går standard. Du behöver nämligen inte ofta ligga med plattan i mattan på såna bilar som du kanske behövde göra med bilen som standard.


7 392 Inlägg
24 oktober 2010
#14
Rubank skrev:
tycker alla borde ha en ST någon gång i sitt liv. Perfekt utgångsbil för de som gillar att gasa men samtidigt behöver ha en vardagsbil du kan lämna över nycklarna till frugan för shopping eller när mörkret kryper på så gör den inte bort sig raksträckorna/kurvorna mot andra likasinnade.

Den är lätt trimmad och det finns en hel del man kan förbättra på den, UK har tusentals testanvändare av allehanda prestandaprodukter till den så du behöver inte fundera på om ditt motor recept kommer att hålla eller inte.

svagheter med bilen som du skall tänka på när du provkör. - drivaxlar, de tidiga modellerna kom med undermålig kvalitet och ford som insåg detta har en brilliant lösning där man limmar runt drivaxlarna för att förhindra det glappet som karaktäristiskt låter som ett klonk vid låga hastigheter vid uppsläpp av kopplingen. är det inte bytt testa noga om du kan få fram klonket, gör du det och det fortfarande är garanti på bilen så få dem att åtgärda innan du köper, om bilen redan är åtgärdad, var beredd på att kostnaden för att byta igen kan komma att bli dyr då det inte är så lätt att montera ner de fastlimmade grejerna.

Kopplingen - är bilen trimmad, så kolla dragläget på den och droptest i lite högre hastigheter. trimsatserna som finns skickar iväg en momentkurva över 450nm redan i steg1 och med fel användare bakom ratten så kan det bli knas.


För övrigt skulle jag satsa på en bil som är trimmad från början, gärna från Autotech, Code Red/Wolf, GGR,DreamScience eller Mountune då de bilarna förmodligen körs lugnare än de som går standard. Du behöver nämligen inte ofta ligga med plattan i mattan på såna bilar som du kanske behövde göra med bilen som standard.

ursäkta för trådkapning hmmroll men gäller glappande drivknutar alla modeller eller bara RS för på firmabilen tycker jag det låter illa om drivaxlarna,, en sen 09a


71 Inlägg
24 oktober 2010
#15
framgår inte riktigt om du missförstått och tror att RS har dessa problem eller om du skrivit fel och menar att du har en ST som firmabil med samma problem? Men om det är en RS som du hör klonkljud ifrån så är det när bromsbackarna i frambromsarna släpper och slår i oket. brukar oftast uppkomma när bilen har stått still och man ska backa. Har inte så på min men det är ett kännt problem och många har det, det är dock inget problem i den bemärkelsen att man behöver göra något åt det som i STn´s fall.


OEM <3
6 957 Inlägg
24 oktober 2010
#16
Det är väl kort och gott samma drivlina som Volvo S40N T5? "DHermansson" berätta för mig att S40 i detta fallet har dåliga drivaxlar mellan 04-07, så om det är samma så kolla detta.

Gillar utsidan skarpt på Focusen, insidan är inte min favorit men det går, allt är en smaksak smile
Aldrig fel med en 5a, samt att det går att skrämma dom bra..ett 2.5" är ju ett måste, eller större wink

Konkurrenter som kan vara värd att kika på (?) Är ju Mazda 3 MPS (jävla krutpaket tongue), Golf GTI kring 06-08, Opel Astra OPC.

Mvh

OEM <3

211 Inlägg
24 oktober 2010
#17
wofflan skrev:
Det tråkiga är väl bara att man måste ha med Ford att göra dom kan inte stava till kundservice både CMS och Bilia är totalt värdelösa.

Word!


71 Inlägg
24 oktober 2010
#18
ja kolla konkurenterna innan du slår till, jag testade allt som fanns på marknaden innan jag slog till, köper man beggat så är ju inte nybilspriserna något att oroa sig för. anledningen till att det inte vart något MPS som var mest hk just då var att den var totalt värdelös i jämförelse på vintern i rondeller, den var ju hur kul som helst rakt på men de har slarvat rätt rejält när det gäller momentkurvan så spann ju bara istället för att dra sig ur kurvorna. nu var det ett par år sedan jag var och testa så förhoppningsvis har de fått ordning på detta. den är betydligt mindre plastig än focusen som är pretty much plast. testade även Leon cupran och den tycker jag hamnar på en tredjeplats, framförallt för priset, golfen kändes lite mer som mammas lilla räcer istället för pappas, lite för ordentlig alltså saknar det där busiga som de andra har. återigen så var det ett tag sedan jag var o provkörde deras senaste tillskott, så detta kan ju också ha ändrats. S3an var fin men för dyr.  Gällande kundservice så är det ganska kasst, hur mycket support som helst när man skall till o köpa så all heder åt dem men sen om det blir problem så blir det jobbigt. tur det finns forum som håller reda på vad som brukar gå sönder och vilka åtgärder som löser problemen. med forden så finns det engelska forum där de publiserat alla arbetsordrar som släppts till STn. det kan vara bra att säga det när man lämnar in bilen att de skall åtgärda enligt TSB 64/2006 (metallic noise from front wheel area).
Senast redigerat av Rubank (24 oktober 2010)


OEM <3
6 957 Inlägg
24 oktober 2010
#19
Rubank skrev:
ja kolla konkurenterna innan du slår till, jag testade allt som fanns på marknaden innan jag slog till, köper man beggat så är ju inte nybilspriserna något att oroa sig för. anledningen till att det inte vart något MPS som var mest hk just då var att den var totalt värdelös i jämförelse på vintern i rondeller, den var ju hur kul som helst rakt på men de har slarvat rätt rejält när det gäller momentkurvan så spann ju bara istället för att dra sig ur kurvorna. nu var det ett par år sedan jag var och testa så förhoppningsvis har de fått ordning på detta. den är betydligt mindre plastig än focusen som är pretty much plast. testade även Leon cupran och den tycker jag hamnar på en tredjeplats, framförallt för priset, golfen kändes lite mer som mammas lilla räcer istället för pappas, lite för ordentlig alltså saknar det där busiga som de andra har. återigen så var det ett tag sedan jag var o provkörde deras senaste tillskott, så detta kan ju också ha ändrats. S3an var fin men för dyr.  Gällande kundservice så är det ganska kasst, hur mycket support som helst när man skall till o köpa så all heder åt dem men sen om det blir problem så blir det jobbigt. tur det finns forum som håller reda på vad som brukar gå sönder och vilka åtgärder som löser problemen. med forden så finns det engelska forum där de publiserat alla arbetsordrar som släppts till STn. det kan vara bra att säga det när man lämnar in bilen att de skall åtgärda enligt TSB 64/2006 (metallic noise from front wheel area).

Jösses, använd radbrytning tongue men jag delar din åsikt ang. GTI:n den är rolig, men den behöver faktiskt ett chip för att bli som de andra. Min Ed.30 blir väääldigt kul med ett chip big_smile

Till TS: Stressa inte med ett bilköp, testa lite bilar du kan tänka dig, pröva sen bestäm dig, gjorde själv så.

Min Golf skulle från första början varit en Impreza STI PSE III eller en S2000, men försäkringen satte stopp, vill man, så kan man lägga 15-16000kr i försäkring om året men jag är inte sugen på det tongue så Golfen blev ett bra alt. och jag ångrar inget big_smile

OEM <3

1 567 Inlägg
24 oktober 2010
#20
Rubank skrev:
ja kolla konkurenterna innan du slår till, jag testade allt som fanns på marknaden innan jag slog till, köper man beggat så är ju inte nybilspriserna något att oroa sig för. anledningen till att det inte vart något MPS som var mest hk just då var att den var totalt värdelös i jämförelse på vintern i rondeller, den var ju hur kul som helst rakt på men de har slarvat rätt rejält när det gäller momentkurvan så spann ju bara istället för att dra sig ur kurvorna. nu var det ett par år sedan jag var och testa så förhoppningsvis har de fått ordning på detta. den är betydligt mindre plastig än focusen som är pretty much plast. testade även Leon cupran och den tycker jag hamnar på en tredjeplats, framförallt för priset, golfen kändes lite mer som mammas lilla räcer istället för pappas, lite för ordentlig alltså saknar det där busiga som de andra har. återigen så var det ett tag sedan jag var o provkörde deras senaste tillskott, så detta kan ju också ha ändrats. S3an var fin men för dyr.  Gällande kundservice så är det ganska kasst, hur mycket support som helst när man skall till o köpa så all heder åt dem men sen om det blir problem så blir det jobbigt. tur det finns forum som håller reda på vad som brukar gå sönder och vilka åtgärder som löser problemen. med forden så finns det engelska forum där de publiserat alla arbetsordrar som släppts till STn. det kan vara bra att säga det när man lämnar in bilen att de skall åtgärda enligt TSB 64/2006 (metallic noise from front wheel area).

Visserligen kör jag själv en MPS som köptes mitt i vintern förra feb. Jag har inga problem i rondeller ännu trots odubbat i 18".Men bara för att reda ut vad du menar så kommer en fråga.

Avstog du ett köp av mazda bara för att du tyckte bilen spann för mycket i rondeller på vintern i en bil med orginal 380Nm på framhjulen?

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS


Sök