3729
Sök

Att tänka på när man köper vinterbil?

1 353 Inlägg
11 september 2010
#21
wallingstam skrev:
Är det nå diff eller nå sånt på dom här gamla pärlorna?

kan nog inte komma på någon bil som inte har en diff, skulle bli väldigt svårkört för en svensson wink
vanligast när de gäller vinterbil så e de kempi-diff, aga-diff osv som gäller wink


566 Inlägg
11 september 2010
#22
Rquired skrev:
81an skrev:
Rquired skrev:

I den mån man behöver få mer fart i en vinterbil än vad alla dessa bilar bjuder på som original. Nu var det konstruktionen som var på tapeten.

Tror nog han hittar en finare 940 för dom pengarna. Både bmw och mb är känsligare för rost runt 95-98. Sen var han ute efter en 940/960.

Fetstilar det stycke där jag skriver precis samma sak som din första mening. För övrigt är både E-klass W210 samt baklucka och i viss mån dörrar på E39 rostkänsliga men vi kan enkelt räkna bort dessa modeller eftersom de kostar två till tre gånger så mycket som TS budget, en sen E34 eller W124 har bra rostskydd väl i klass med Volvo.

Dessutom öppnade TS i sitt första inlägg tydligt upp för förslag, och eftersom han i inlägg #3 verkar ha gått på de klassiska svenska fördomarna kring Bmw tyckte jag det var en bra idé att lägga fram en annan bild.


Edit: Det första inlägget försvann med där stod "För max 14.000:- får du däremot inte mycket Bmw". Du hittar det citatet i det första inlägget jag skrev.

Ska man jämföra 940 95-98 med E34 & w124 ( Har ägt alla 3 mod ) så är saken klar!


1 353 Inlägg
12 september 2010
#23
Elda skrev:
volvo 940 är den mest understyrda bilen jag har kört i hela mitt liv, min og900 med handbromsen fram är lättare att ställa upp.

då körde du med alldeles för dåliga däck fram och för bra däck bak, i kombination med att man försöker styra mer och mer när de väl börjar understyra istället för att släppa ratten o låta den göra sitt jobb wink


Lastbilschaufför
257 Inlägg
12 september 2010
#24
Elda skrev:
Crille88 skrev:
Elda skrev:
volvo 940 är den mest understyrda bilen jag har kört i hela mitt liv, min og900 med handbromsen fram är lättare att ställa upp.

då körde du med alldeles för dåliga däck fram och för bra däck bak, i kombination med att man försöker styra mer och mer när de väl börjar understyra istället för att släppa ratten o låta den göra sitt jobb wink

fortfarande väldigt understyrda bilar överhuvudtaget smile framförallt med dåliga däck, och vemfan kör med dyra däck på vinterhäcken?

Man kör Alltid med bra däck fram och bak blir ju sämre ju närmare våren man kommer wink
Denna vinter ska jag köpa Nya däck fram och sen leta efter bra begagnade bak iaf smile
Förra vintern var det en vinnande kombination wink

//Danne

Four Rings To Rule Them All

474 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#25
men enligt trafikverket så ska bästa däcken sitta BAK! så att du inte får sladd vid normal körning..


ang att jag har bmw fördomar, kolla vad jag kör för bil? :S

Kommentera & Rösta ! ©

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2010
#26
wallingstam skrev:
men enligt trafikverket så ska bästa däcken sitta BAK! så att du inte får sladd vid normal körning..


ang att jag har bmw fördomar, kolla vad jag kör för bil? :S

Klart jag inte missade din snygga 330i, bland annat nämnde du den i ditt första inlägg. Men att man äger en Bmw behöver inte betyda att man har koll på vad märket går för, och du skrev faktiskt en del saker som jag inte får ihop med 90-tals eller nyare Bmw. smile

Äldre än så kan vara om inte olämpliga så åtminstone svårhanterade bilar i halka, men även dem är stryktåliga vagnar.
Senast redigerat av Rquired (13 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
13 september 2010
#27
..finns det ens någon mening att ha en bakhjulsdriven vinterbil med "extra" pulver i under huven?
(Om man inte kör med isdäck på en isbelagd sjö eller liknande).


474 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#28
Rquired skrev:
wallingstam skrev:
men enligt trafikverket så ska bästa däcken sitta BAK! så att du inte får sladd vid normal körning..


ang att jag har bmw fördomar, kolla vad jag kör för bil? :S

Klart jag inte missade din snygga 330i, bland annat nämnde du den i ditt första inlägg. Men att man äger en Bmw behöver inte betyda att man har koll på vad märket går för, och du skrev faktiskt en del saker som jag inte får ihop med 90-tals eller nyare Bmw. smile

Äldre än så kan vara om inte olämpliga så åtminstone svårhanterade bilar i halka, men även dem är stryktåliga vagnar.

Tydligen missade du den för det är en 330_CI_ haha wink

Man kan ALDRIG ha för lite tryck i en bil!!! Fy skäms

Kommentera & Rösta ! ©

huh?
10 427 Inlägg
13 september 2010
#29
wallingstam skrev:
Man kan ALDRIG ha för lite tryck i en bil!!! Fy skäms

Haha smile Svårt med fästet bak på en bil med stel bakaxel så länge man inte har nära
på perfekta vinterdäck. Inte många gånger per vinter jag kan varva fullt utan däckspinn
med min gamle 740. Men kul de få gånger det går wink


474 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#30
är ju inte alltid det är snöiga vägar, vill ju kunna tukta bra på grusvägar också.. då kan man behöva lite extra för att hålla spinn på däcken när det går ganska rakt

Kommentera & Rösta ! ©

huh?
10 427 Inlägg
13 september 2010
#31
Kanske är stor klimatskillnad vintertid mellan Sala & Falun då wink

Om inte annat så finns det ju tyska bilar som ser ganska lena ut
(med ringar där back & fram), som har sån där drift på alla hjulen
som kanske skulle passa på vintern. Brukar kosta kring 15k om
sidolisterna hänger och slänger litegrann.

http://www.blocket.se/vastmanland/Audi_ … =9&w=2
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_90_2 … =9&w=2
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_A6_2 … =9&w=2


1 482 Inlägg
13 september 2010
#32
Bmw 528 E28.. End of story tongue Bättre sladdbil finns nog inte big_smile

BLT Service
Theracords Music Label

Team VeboTrim
322 Inlägg
13 september 2010
#33
wallingstam skrev:
är ju inte alltid det är snöiga vägar, vill ju kunna tukta bra på grusvägar också.. då kan man behöva lite extra för att hålla spinn på däcken när det går ganska rakt

Kan lova att du kan kasta på rak grusväg i vinter med en vanlig 740 gl tillomed. behövs inga 1000hk därinte. smile

Team VeboTrim @ Facebook

OEM <3
6 957 Inlägg
13 september 2010
#34
Hade nog spanat lite efter en BMW 525 kring 90-92 för dom pengarna, bra fart i bilarna och tillräckligt för att fort å brett på snö..

OEM <3

Turbo lover
555 Inlägg
13 september 2010
#35
93-95 skulle jag snarare säga så att man får vanos. Och E34 rostar definitivt mer än en 940, men jag åker hellre runt i min häckiga 525 för det wink Se gärna till att hitta en med lamelldiff.


Krom-fascisten
439 Inlägg
13 september 2010
#36
Kombi skall man ha, så man får plats med en komplett uppsättning burn/reserv-däck.
Tänkte satsa själv på en 240/740 nu till vintern.

Turbo lover
555 Inlägg
13 september 2010
#37
Måste väl vara ovanligt med Vanos-strul på M50? Känns som de mest krabbar på M-motorerna. Har haft en M50 och en M52 med många mil med Vanos utan nåt strul iaf.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2010
#38
Turbovin skrev:
Måste väl vara ovanligt med Vanos-strul på M50? Känns som de mest krabbar på M-motorerna. Har haft en M50 och en M52 med många mil med Vanos utan nåt strul iaf.

Korrekt, sedan är en stor bov i dramat slarv med oljebyten. Om vi bortser från barnsjukdomarna med dålig Vanos på vissa tidiga S5x-motorer så krånglar en Vanos-motor som fått underhåll ytterst sällan.
Senast redigerat av Rquired (13 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 september 2010
#39
mina tankar går direkt till billigt och bakhjulsdrivet, så man kan tangera clippingpoints utan att behöva va rädd för bulor big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

345 Inlägg
13 september 2010
#40
Chevrolet S-10 med V6:an är en riktigt kul bil att sladda med på vintern. Väldigt stark och pigg även när den är helt orginal. Vet dock att många av er är Europafrälsta, men just throwing it out there.smile



Sök