3546
Sök

Skillnad i kostnader mellan ford mustang gt 05-07 vs bmw E90 325d,330d,335d ??

116 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
hejsan!

Är det någon här som har koll på lite ägandekostnader mellan gt:n o bmw`n?
Är bara ute efter om det blir billigare att ha tex en bmw 330d E90 istället för mustang gt med v8?
Jag bryr mig inte om servicekostnader lr försäkring utan är bara ute efter skilladen mellan skatt och förbrukning.
Kör ungefär 6-700 mil om året med 85% stadskörning....

Skulle vara väldigt snällt om någon kunde hjälpa mig med detta....

3 123 Inlägg
25 september 2010
KIlart att mustangen drar betydligt mer soppa men om du handlar bil i den prisklassen och bara kör 700 mil om året är det den lilla kostnaden i sammanhanget (jmf värdeminskning, etc)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 september 2010
Bmw är en diesel och därmed troligtvis dyrare i skatt "trots" modern snål diesel, att en omodern jänkare dricker åtminstone dubbelt så mycket bränsle per mil som en modern Bmw kan å andra sidan väga upp detta. Speciellt i stan bör skillnaden bli rejäl!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

116 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Så vilken blir billigare att äga?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 september 2010
_Starlet_ skrev:
Så vilken blir billigare att äga?

Gissningsvis Bmw, billigare försäkring(?)*, liten skillnad i skatt men stor skillnad i förbrukning.

*Försäkring kollar du lämpligast upp genom att göra en prisfråga för respektive modell på ditt försäkringsbolags hemsida.
Senast redigerat av Rquired (25 september 2010)

24 Inlägg
25 september 2010
Rquired skrev:
Bmw är en diesel och därmed troligtvis dyrare i skatt "trots" modern snål diesel, att en omodern jänkare dricker åtminstone dubbelt så mycket bränsle per mil som en modern Bmw kan å andra sidan väga upp detta. Speciellt i stan bör skillnaden bli rejäl!

Allt handlar om hur du kör den. Jag har kört min gt flera ggr på litern, men då om man tar det lugnt. Och kör man inte fler mil per år så spelar det ju inte speciellt stor roll? Det handlar om att prioritera big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 september 2010
a3an skrev:
Rquired skrev:

Allt handlar om hur du kör den. Jag har kört min gt flera ggr på litern, men då om man tar det lugnt. Och kör man inte fler mil per år så spelar det ju inte speciellt stor roll? Det handlar om att prioritera big_smile

Om du lyckas köra en bil som blandad körning skall dra 1.3L/milen till 1L/milen, hur snålt tror du man kan pressa en bil som drar 0.64L/milen? Sedan skall icke glömmas att moderna bilar (Speciellt diesel) är mycket ärligare med siffrorna än äldre, hur sannolik är den angivna siffran om du kör din Mustang Gt som den är tänkt?

Glöm inte att detta gäller blandad körning, i stadskörning blir skillnaden ännu större. smile

83 Inlägg
25 september 2010
Jag brukar ligga på ca. 1.5L - 1.7/milen stadskörning med min Mustang, och då brukar det vara lite accelaration mellan trafikljusen. Men du kan få ner den till 1.0 - 1.2L/milen, men då för man köra riktigt lugnt och försiktigt!

Sök