3418
Sök

Jag vill ha sportigare ljud- hur då?

853 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Har en Saab 900 184 hästar med turbo. Den har org. avgassystem..

Jag vill att den ska låta mer sportigare, nu låter den som en "vanlig personbil".

Går jag in på www.stylingbutiken.se och går in på "sportljuddämpare" så kommer det massa olika varianter fram. Det står att "du får ett sportigare ljud".

Hur ska en sådan monteras? Måste jag ta bort något från det blivande avgassystemet? Eller räcker det att köpa den där och sätta på röret som redan sticker fram?

Kollar jag under bilen så är det en stor jäkla "låda" och sedan kommer det ut ett litet utblås, vad ska jag göra med det?

Jag är totalt nybörjare på detta.
Senast redigerat av Johanness (4 oktober 2010)

163 Inlägg
4 oktober 2010
köp ett japsrör och ett sportfilter sägs att de ska ge typ 400 hästar asså jag menar ljudmässigt

853 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
V-tec skrev:
köp ett japsrör och ett sportfilter sägs att de ska ge typ 400 hästar asså jag menar ljudmässigt

Jag antar att du försöker håna mig för att jag vill ha ett vassare ljud och du tror säkert att jag tror den går värre, nej. Jag vill bara ha ljudet.

Men det är monteringen jag inte förstår, kan du länka till ett japsrör?

x40
1 209 Inlägg
4 oktober 2010
det han försöker säga e att du tar bort sista ljuddämparen och sätta ditt en japs! men tycker inte att du ska ha en japs på en saab! varför inte köpa en 3" halvsats avgassystem?

Volvo S40 turbo.

853 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
mr_Hasse skrev:
det han försöker säga e att du tar bort sista ljuddämparen och sätta ditt en japs! men tycker inte att du ska ha en japs på en saab! varför inte köpa en 3" halvsats avgassystem?

Jag vill slippa ta fram svetsen. Men måste jag "skära" av den där stora jäkla burken som hänger under min bil nu? Förstår ingenting.

x40
1 209 Inlägg
4 oktober 2010
vet ej hur det ser ut på din bil men e ganska säkert på att du e tvungen att svetsa ditt en rör innan du kan sätta ditt en japs!!

Volvo S40 turbo.

163 Inlägg
4 oktober 2010
till mr_Hasse du kan inte hjälpa någon men sånt genom nätet...jag bara drev lite med killen..jag förstår honom men det gör man inte via garaget...utan frågar någon man känner som kan lite om bilar..avgassystem är bland det lättaste du kan jobba med...du kanske förstår...

853 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
mr_Hasse skrev:
vet ej hur det ser ut på din bil men e ganska säkert på att du e tvungen att svetsa ditt en rör innan du kan sätta ditt en japs!!

Så jag lär skarva med ett rör där jag kapar den stora bakre ljuddämparen och sedan montera en ljuddämpare på röret jag skarvat med?
Senast redigerat av Johanness (4 oktober 2010)

x40
1 209 Inlägg
4 oktober 2010
förstår dej V-tec. och sant som du säger.. kan man inget om avgassystem så ska man köpa färdig eller lämna in bilen te nån som kan.. men han kanske e duktig på att svetsa fast förstår inte hur han ska börja..

Volvo S40 turbo.

x40
1 209 Inlägg
4 oktober 2010
Johanness skrev:
mr_Hasse skrev:

Så jag lär skarva med ett rör där jag kapar den stora bakre ljuddämparen och sedan montera en ljuddämpare på röret jag skarvat med?

beror på vilken dämpare du ska ha! om du ska ha japs så tror jag att du behöver..  som sagt vet ej hur det ser ut på din bil..

Volvo S40 turbo.

853 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
mr_Hasse skrev:
förstår dej V-tec. och sant som du säger.. kan man inget om avgassystem så ska man köpa färdig eller lämna in bilen te nån som kan.. men han kanske e duktig på att svetsa fast förstår inte hur han ska börja..

Jag kan svetsa, jag kan hitta materialet jag behöver. Men det är det där med vilka delar ska jag ta bort, sätta dit osv.

Detta är vad jag tror;

1. Kapa röret alldeles bakom den bakre stora ljuddämparen.
2. Ta ett rör och skarva ihop det med röret som är kvar.
3. Montera ljuddämpare jag köpt på det skarvade röret.
4. Gör en upphängning.

Har jag fel?

163 Inlägg
4 oktober 2010
Johanness skrev:
mr_Hasse skrev:

Jag vill slippa ta fram svetsen. Men måste jag "skära" av den där stora jäkla burken som hänger under min bil nu? Förstår ingenting.

jag vill slippa....grabben gör så att köp den slutdämparen du vill ha sen lämna bilen till någon som kan fixa det åt dig...

x40
1 209 Inlägg
4 oktober 2010
Johanness skrev:
mr_Hasse skrev:

Jag kan svetsa, jag kan hitta materialet jag behöver. Men det är det där med vilka delar ska jag ta bort, sätta dit osv.

Detta är vad jag tror;

1. Kapa röret alldeles bakom den bakre stora ljuddämparen.
2. Ta ett rör och skarva ihop det med röret som är kvar.
3. Montera ljuddämpare jag köpt på det skarvade röret.
4. Gör en upphängning.

Har jag fel?

nej!! men först köpt ljuddämpare som du vill ha!! annars så  kan du bara ta bort sista burken och ersätta med en rak rör och en fin ändrör!! billigare blir la allt...

Volvo S40 turbo.

853 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
V-tec skrev:
Johanness skrev:
mr_Hasse skrev:

jag vill slippa....grabben gör så att köp den slutdämparen du vill ha sen lämna bilen till någon som kan fixa det åt dig...

Jag får nog göra det.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 oktober 2010
ta en rondell och kapa upp ett rätt stort hål på undersidan av "lådan" och vips så har du sportigare ljud och samtidigt behållt orginautseendet

1 679 Inlägg
4 oktober 2010
Lite dyrare alternativ är ju att köpa ett 3tums halvsats system från JT typ smile
Tycker man får gött ljud från dessa, plus att du kanske kan få ut nån extra häst om du har tur smile
Annars så köper du ett komplett sportsystem med downpipe och hela skiten och monterar på ett sportluftfilter så får du säkert nästan 200hk i motorn smile
Plus att du får ett dumpljud från det öppna filtret smile

Sök