3736
Sök

Bensinförbruknings indikator

44 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Har ett litet bekymmer med  min instrumentering.
Varvräknaren och bensinförbruknings indikatorn hade lagt av, vet att det finns två batterier inne i instrumenteringen, men jag vill inte hålla på att börja löda och ha mig , även frågat bmwåterförsäljaren och en annan firma men dom vill inte heller göra det.
Så jag åkte på skroten och köpte en instrumentpanel som är exakt lika som min, bara det att den jag köpte var från en automat.

Jag tog loss bakstycket med kretskort och monterade på min instrumentpanel och allting funkar fint förutom bränsleförbruknings indikatorn, den går åt fel håll!

När bilen av avslagen och så visar den rätt, men sen när man startar bilen så åker den iväg och försvinner förbi max-förbrukningen, och när man sedan börjar varva upp så åker visaren mot mitten. Den visar alltså att bilen förbrukar ap-mycket bensin på tomgång, och när man varvar som en tok så tar bilen ingen bensin.

Beror detta på att kretskortet från automaten inte passar exakt till min manuella trots att allt annat funkar som det ska?

kan tillägga att bilen är en BMW 520i -90a

44 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
EDIT:

När man är ute och kör så funkar bränsleförbruknings indikatorn tillsynes som den ska, men så fort man står still så åker den iväg åt helt fel håll.

Truckreparatör
221 Inlägg
7 oktober 2010
Men du vet att bilen drar en massa när du står still tomgångskörning är ju inte direkt ekonomiskt. så enligt din beskrivning så tycker jag det funkar som de ska !

44 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
Men att visaren ska börja missvisa bara för att man börjar komma ner mot 1000varv känns lite konstigt . Men kanske bara är jag, är första bmw:n jag har så vet ju inte hur visaren ska beté sig :p

731 Inlägg
8 oktober 2010
Den ska bete sig på så sätt att när du står still på tomgång går nålen till sitt neutrala läge som är längst till höger.
Så fort du kör visar den vad den drar!

44 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
Jaha, men då visar den kanske rätt då smile

Sök