4248
Sök

Förslag på jordställen på volvo 850 sedan

165 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#1
Aa som rubriken lyder smile

Någon som har förslag på bra jord ställen i bakluckan?

Tänkte att jag skulle jorda i luckans lås eftersom jag såg några andra som hade gjort de.

Men sen vill jag vara lite försiktig för jag har nyss haft stereon inne på lagning eftersom signaljorden gick på den pga dåligt jordställe.

Bältes rullen jordar dom flesta i men jag har hört att de inte ska vara bra att jorda där gå grund av nåt..
Sen har jag bara en jord kabel på 1m så kan inte dra så långt..


195 Inlägg
16 oktober 2010
#2
Själv jordade jag under baksätet där bältet sitter fast i karossen när jag hade ljud  i min bil.
Det funkade riktigt bra så det kan du köra på smile

165 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#3
Jo de skulle ju kunna funka kanske? smile om nu kabeln räcker dit x)


195 Inlägg
16 oktober 2010
#4
TeamVolvoVGL skrev:
Jo de skulle ju kunna funka kanske? smile om nu kabeln räcker dit x)

Hade också bara 1 meters jordkabel men jag hade slutsteget så långt bak som bara gick så det räckte smile

505 Inlägg
16 oktober 2010
#5
om du tar ut mattan och den plastsaken som håller mattan på plats längst in mot sätena.
fäll sedan sätena, sätt dig i baksätet kolla in i bagaget.  om du skruvar av "bulten" som sätet fäster i när man fäller tillbaka det uppe till vänster vid hatthyllan, så kan du ta bort hela den tygväggen på vänster sida. 
Nere till vänster har jag slipat rent 4cm2 plåt och satt jordkabeln där..

Funkar utmärkt, sen löper jordkabeln i sätesspringan och upp där du vill ha den.
Jag har ingen aning om var bältesfästet är, därför löste jag det på detta viset, och funkar perfekt!
Var snabbt gjort också smile

V O L V O
401 Inlägg
16 oktober 2010
#6
Jag har tagit jorden på undersidan av hatthyllan i ett skruvhål.
Sitter en rejäl skruv.

Grunden för att få bra jord = Använd så stor jordkabel som möjligt. Har du en liten får du förluster.

"JU MER MAN HAR FRÅN BÖRJAN, DESTO MINDRE TAPPAR MAN"

V O L V O 7 4 0
_____________________________

165 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#7
Okej gubbar tack så mycket för hjälpen allihopa! men jag satte jorden i bältesfästet och de verka funka bra smile (Y)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 oktober 2010
#8
Mike_87 skrev:
Jag har tagit jorden på undersidan av hatthyllan i ett skruvhål.
Sitter en rejäl skruv.

Grunden för att få bra jord = Använd så stor jordkabel som möjligt. Har du en liten får du förluster.

"JU MER MAN HAR FRÅN BÖRJAN, DESTO MINDRE TAPPAR MAN"

Ännu bättre grund:
Sätt fast kabel där du har en BALK.
Så som Klii och kristoffersson har gjort.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 oktober 2010
#9
Mike_87 skrev:
Jag har tagit jorden på undersidan av hatthyllan i ett skruvhål.
Sitter en rejäl skruv.

Grunden för att få bra jord = Använd så stor jordkabel som möjligt. Har du en liten får du förluster.

"JU MER MAN HAR FRÅN BÖRJAN, DESTO MINDRE TAPPAR MAN"

Att jorda i hatthyllan är näst intill värdelöst.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

V O L V O
401 Inlägg
17 oktober 2010
#10
Öh, vad snackar du om, ExtraKim!?

Har du bara en jordförbindelse mellan batteriet via chassit så går det NÄSTAN överallt om man har en grov kabel.

Kan du så mycket om ljud så borde du väl veta det och inte komma med knepiga påståenden.
Skrapa bort färgen varsomhelst på bilen och få fram metallen så har du ju jord...

VAR HAR DU SJÄLV JORDAT OM DU NU TROR DU KAN ALLT?

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 oktober 2010
#11
Mike_87 skrev:
Öh, vad snackar du om, ExtraKim!?

Har du bara en jordförbindelse mellan batteriet via chassit så går det NÄSTAN överallt om man har en grov kabel.

Kan du så mycket om ljud så borde du väl veta det och inte komma med knepiga påståenden.
Skrapa bort färgen varsomhelst på bilen och få fram metallen så har du ju jord...

VAR HAR DU SJÄLV JORDAT OM DU NU TROR DU KAN ALLT?

Kvittar hur grov kabel du har till steget när stället du jordar i är tunn plåt som oftast är punktsvetsad på plats, bältesfästena är bra ställen då dem går ner i en tjock balk.
Att ha jord och att ha bra jord är två olika saker. Jag jordar mina steg på minuspolen på batterierna istället, bättre går inte o få i mitt tycke. batterierna jordas däremot i bältesfästena.

Var Kim jordar sina vet jag inte, hatthyllan lär det dock inte va då han inte har nån :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 oktober 2010
#12
Alla skarvar i karossen är antingen punktsvetsade eller ditter med karroserikitt.

HUR BRA TROR DU ATT DET LEDER STRÖM MIKE?
Du som verkar veta met än oss... roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 oktober 2010
#13
Mike_87 skrev:
Öh, vad snackar du om, ExtraKim!?

Har du bara en jordförbindelse mellan batteriet via chassit så går det NÄSTAN överallt om man har en grov kabel.

Så det räcker med att ha en grov kabel från steget? Sen resten av den elektriska kretsen är inte av betydelse? roll

Vad snackar du om själv? wink

Mike_87 skrev:
Kan du så mycket om ljud så borde du väl veta det och inte komma med knepiga påståenden.
Skrapa bort färgen varsomhelst på bilen och få fram metallen så har du ju jord...

VAR HAR DU SJÄLV JORDAT OM DU NU TROR DU KAN ALLT?

Som sagt bara för att en jordpunkt leder en viss ström så innebär det inte att det är en bra jordpunkt.

Varje litet extra motstånd du har i kretsen innebär att du får en lägre matningsspänning, lägre spänning in i steget innebär mindre effekt ut ur steget. För att få effekt ut så måste du ha effekt in, detta trodde jag man fick lära sig i högstadiet....

Mina steg var jordade tre och tre på respetkive batteribank som i sin tur hade jordkablar framdragna till det främre stötdämpartornet där även det femte batteriet var jordat.

Något mer du undrar över?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

V O L V O
401 Inlägg
17 oktober 2010
#14
Ojsan, det verkar som ni har nappat på mitt svar.

Bra, det var det jag ville.

Jag är absolut inget proffs på EL, men grunden i all El är att ju större kabel du har desto mindre tappar du.
Självklart gäller detta ALLA typer av kablar.

Dock är det nackdel att använda för långa kablar för detta kan leda till kapacitans vilket kan ge förluster i kabeln. Det fick jag lära mig på EL-programmet.

Sen vad ni kan får ni helt stå för själva, men jag är ingen "besserwisser"...

NI KAN SVARA IGEN PÅ DETTA, MEN JAG BRYR MIG INTE OM ATT SVARA IGEN...

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 oktober 2010
#15
Mike_87 skrev:
Ojsan, det verkar som ni har nappat på mitt svar.

Bra, det var det jag ville.

Jag är absolut inget proffs på EL, men grunden i all El är att ju större kabel du har desto mindre tappar du.
Självklart gäller detta ALLA typer av kablar.

Dock är det nackdel att använda för långa kablar för detta kan leda till kapacitans vilket kan ge förluster i kabeln. Det fick jag lära mig på EL-programmet.

Sen vad ni kan får ni helt stå för själva, men jag är ingen "besserwisser"...

NI KAN SVARA IGEN PÅ DETTA, MEN JAG BRYR MIG INTE OM ATT SVARA IGEN...

Skarva din tjocka kabel ett antal gånger (menar hur bilen är ihopsatt från hatthyllan och genom bilen fram till batteriet) så har man tappat mer än det hade gjort att använda en lite klenare kabel men utan skarvar hela vägen till batteriet.

/ Frippe som aldrig litar på elektriker när det gäller 12V applikationer.

Är inte heller nån besserwisser, men jag behöver inte skriva med caps lock för att få fram vad jag tycker

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 oktober 2010
#16
Men du kan ha 100mm2 jordkablar, det spelar ingen roll så länge resten av kretsen är dålig, du kommer fortfarande ha en dålig jordpunkt.

Strömmen ska vandra i en cirkel tillbaka till batteriet, jordar du då i karossen så får karossen samma funktion som en kabel, är då ledningsförmågan dålig i karossen p.g.a att du har jordat på fel ställe så kommer det att vara samma sak som att ha en för klen kabel.

Så för din egen skull: Om du vill få ut så mycket som möjligt av ditt steg så byt jordpunkt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök