4222
Sök

Nytt ljud till bilen, tips uppskattas.

505 Inlägg
25 oktober 2010
Du lär inte behöva spendera så mycket pengar, om du inte vill såklart!

Leta upp ett bra framsystem, eftersom du sitter fram och lyssnar på musik.
Kicker (av vad jag hört) är väl kanske inte dem mest välljudande högtalarna, men alla har ju olika smak.
Bak, kan du motnera 6.5" koaxialer, som redan också är sagt.

Hade jag varit som du, så hade jag gått till närmsta ljudbutik och Provlyssnat på olika högtalare, för att se vilken karaktär du gillar! Därefter tycker jag du ska välja högtalare.  För att välja högtalare efter pris och watt är helt meningslöst..  Okej, det blir antagligen ett mycket bra ljud i bilen. men frågan är om det är det ljudet du vill ha? Om du förstår vad jag menar? smile

Så,  6.5 kit fram, 6.5 koaxialer bak, en bas/baslåda, ett monoblock till basen och sedan ett 4kanals slutsteg till högtalarna.   Men du måste se till så du har 3st rca/lågnivå utgångar på din stereo, så du kan dra alla kablar!

Jag säger minst 33mm2 kabel, med tanke på att de du tittat på nu är 1000wrms.  köp gärna 50mm2 kabel om du har råd. Man kan aldrig ha för mycket ström smile

Har du ingen närliggande ljudbutik så prova att maila olika återförsäljare och berätta om din budget och dina planer. så kommer dom nog på några fina paket åt dig smile

71 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Tjenare. JA det har du rätt i, jag skulle egentligen provspelat innan men jag har ändå hört bra om kicker så jag drog iväg beställningen idag, lite girigt kanske men är taggad.

Har som sagt beställt idag och det finns fortfarande chans att ändra beställningen om det är något "bigNONO" som jag beställt. Jag kommer att länka allt jag köpt här och uppskattar om någon kan kika igenom grejorna och härja till om något skall ändras smile

Denna basen: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10136
Detta slutsteget till basen: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318346

Detta framsystemet: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12336
Detta slutsteget till framsystemet + diskanter: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318552

Denna kondensatorn till baslådan: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318555
Kondensatorn kankse är lite överdimensionerad, men jag har pengarna och då tyckte jag att jag kunde lägga de extra hundralapparna smile

Har pratat med lite kunnigt folk och jag har hört att baksystem i dörrarna är inte så jäkla relevant faktist. har blivit rekomenderad att vänta med baksystemet, inte köpa direkt i alla fall för jag kommer förmodligen vara nöjd med det jag har.

Ifall jag skulle vilja bygga på koaxialer i bak så har jag ett slutsteg som ligger, annars går väl det att koppla två koxialer direkt till stereon?

Ska tilläggas att jag köpte 50mm2 kablar till basen (ingen flaskhals här inte).

Tack på förhand
Senast redigerat av Jimpaa (26 oktober 2010)

21 761 Inlägg
26 oktober 2010
Jimpaa skrev:
annars går väl det att koppla två koxialer direkt till stereon?

Ja, så kan man göra. Orsaken till att du får såna rekommendationer är bla att musiken inte ska höras bakifrån, utan framifrån, och då behövs inte bakre högtalare. Möjligen som "utfyllnad" i så fall och stereons effekt är tillräcklig för sånt. smile

De saker som du tänker beställa verkar rejäla, steget till basen kunde iof ha varit lite större men det ska gå att få bra tryck med detta steg också.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 oktober 2010
Framsystemet och steget till framsystemet är ett BRA köp, att Kicker inte kan bygga välljudande framsystem är en myt. Killen som vann SM & EM i SQ inom Easca har just Kicker i bilen.

Jag hade nog valt att lägga de pengarna som du har lagt på kondingen på ett annat steg till basen, men det är min personliga åsikt.

I övrigt så tycker jag att det ser vettigt ut.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 oktober 2010
Till exempel dessa steg: Kicker SX 1250, (har haft KX1200.1 som var serien under och var MYCKET nöjd med de stegen) http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10127
Audison, http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318355

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

505 Inlägg
26 oktober 2010
ExtraKim skrev:
Framsystemet och steget till framsystemet är ett BRA köp, att Kicker inte kan bygga välljudande framsystem är en myt. Killen som vann SM & EM i SQ inom Easca har just Kicker i bilen.

Jag hade nog valt att lägga de pengarna som du har lagt på kondingen på ett annat steg till basen, men det är min personliga åsikt.

I övrigt så tycker jag att det ser vettigt ut.

Där ser man!  Ja har ingen egen erfarenhet utav kicker, men hört att deras basar ska vara mycket bra till djupbas.
Men jag har tyvärr hört en del om att dom inte låter bra..

Men det är väl vad en säljare säger bara för att han vill sälja sina egna märken istället..

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 oktober 2010
Kicker´s fyrkantiga basar lämpar sig bättre till djupbas, det är helt riktigt enligt mig.

Men nu så ska han ju inte ha L7/L5 basar till framsystemet wink

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

505 Inlägg
26 oktober 2010
ExtraKim skrev:
Kicker´s fyrkantiga basar lämpar sig bättre till djupbas, det är helt riktigt enligt mig.

Men nu så ska han ju inte ha L7/L5 basar till framsystemet wink

Det hade varit fräckt med dubbla L7 i varje framdörr big_smile

451 Inlägg
26 oktober 2010
Din beställning ser bra ut, men jag måste hålla med dom andra om att pengarna du la på kondensatorn hade jag också hellre lagt på ett bättre steg då den baslådan du nu valt är långt ifrån lika lättdriven som den jag länkade från  början. Men det ska nog fungera rätt så bra ändå.

Om du vill kan du ju använda ditt Alpine steg till koaxialerna i bakdörrarna. Inget måste men det lär ge ett bättre ljud från dem än vad stereon gör. Men det gör du som du vill.
Senast redigerat av Landstrom (26 oktober 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 oktober 2010
Jag hade nog ändrat och kört ett SX 400.2 till framsystemet (effekt är inte allt) bort med kondensatorn och bytt bassteget till ett SX 1250.1. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

71 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
TJena. Tack för alla svar. Men då gör jag så att jag ringer imorn och byter ut basslutsteget till detta istället.

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10127

Det är alltså high-end slutsteteg ni länkat till, framsystemet tycker jag verkar vettigt och det tycker merparten av er också så jag kör på det.

Hur viktigt är kondensator egentligen? SKa jag ge fan i det eller ska jag för bästa effekt ha kvar den kondingen jag redan beställt? Svider ju i plånkan men det kankse är värt det? Finns det inget billigare alternativ till konding som jag kan köpa, om det nu är en viktig bit?

Stort tack alla.
Senast redigerat av Jimpaa (26 oktober 2010)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 oktober 2010
Så länge du har vettiga batterier så behövs inte kondingen.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

6 Inlägg
27 oktober 2010
håller med kim att du inte behöver en konding om du har ett bra batteri. jag har kört 1st spl dynamics ICE 3500D utan problem med bara batteriet fram och ändån klarat spela 135,3db i propper droppers och mätte upp ljudet med motorn av till 139,8 db. dock så har jag 2 batterin extra i bilen nu.

6 Inlägg
27 oktober 2010
139,8 mätt i ton

4 074 Inlägg
27 oktober 2010
lillkimpa skrev:
håller med kim att du inte behöver en konding om du har ett bra batteri. jag har kört 1st spl dynamics ICE 3500D utan problem med bara batteriet fram och ändån klarat spela 135,3db i propper droppers och mätte upp ljudet med motorn av till 139,8 db. dock så har jag 2 batterin extra i bilen nu.

Basar?
Öh... ger 2200rms i 1ohm och 3200rms i 0.5ohm.
Du borde spela högre tycker jag!
Vilken last kör du på steget?
Senast redigerat av BJonsson (27 oktober 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 oktober 2010
BJonsson, har du kört Propper Droppers? Om inte så kanske du ska pröva innan du uttalar dig om vad som e högt eller inte i den tävlingsformen.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

71 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Tjena. RIngde Dbakuten idag och de berättade att de hade slut på den basen jag hade tänkt mig. Så då får jag ju ta beslutet om jag ska gå ner ett steg eller upp. Går jag ner till denna http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10135 så behöver jag ju inte byta slutsteg till basen men frågan är om jag kommer att bli besviken?

Det är klart svårt att säga för er men generellt sett, är det bra ljud i den "billiga" basen, eller måste man upp lite i pris?

OM nu den "billiga" duger, den som jag länkade över så kankse inte jag behöver ha en lika kraftig kondensator eftersom att basen inte är lite effektkrävande.

Hur skulle ni gjort? Skulle ni sparat ihop till den basen för 7000 eller tagit den för 3000? Det är alltså den för 5000 som är slut.

En sista fråga, vad är skillnaden på subbasar och basar?

Tack igen

4 074 Inlägg
27 oktober 2010
ExtraKim skrev:
BJonsson, har du kört Propper Droppers? Om inte så kanske du ska pröva innan du uttalar dig om vad som e högt eller inte i den tävlingsformen.

Nej jag har ju inte de...
Borde jag göra det tycker du?
hur som helst tycker JAG inte de är så högt oavsett om jag provat eller inte

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

71 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Var snälla och ta erat snack i någon annan tråd om ni inte vill hjälpa till.

505 Inlägg
27 oktober 2010
Som tidigare sagt, skippa kondensatorn!   ha ingen alls, kondensator kan man ha om man har bra med ström.
Men har du inte bra ström så lägg hellre pengarna på ett batteri.
och 9/10 köper nog hellre ett extra batteri än en kondensator, oavsett hur många batterier de redan har!

Går du upp i prisklass på basarna till den lådan för 7 så går det fortfarande att spela bra med steget.
Vill du däremot spara pengar och göra lite hantverk, så köp denna:
http://dbakuten.se/detail-item_id-317400   
Det är den värre L7 serien, och jag har en känsla av att en sådan också kommer spela ruskigt bra.
Men det går bara med en, köper du två stycken L7 får du fel impendans och för lite effekt ur steget..

Så kan du bygga låda och kanske till och med installera ett extra batteri för resterande pengar!

Sök