2213
Sök

Tips på ny huvudenhet med fylligare ljud

1 230 Inlägg
28 november 2010
#21
stRaend skrev:
huntelaar skrev:
stRaend skrev:

ja du kan plasta hela baksidan, fast vet inte hur det blir för det kommer ju förmodligen dra ihop sig. Så du får lägga på något tungt i hörnen osv så att det inte kan dra sig (vet inte vad kallar det?). Sedan för att få den lite tyngre så den inte vibrerar så kan du lägga dämpmatta, och för att få bort vägljud (ifall du har det) så kan du lägga lite skumgummimatta eller så ovanpå dämpmaterialet så får du bort endel där med smile

Då tackar man för tipset!
Så det man får göra är att pensla på polyester blandat med härdare och sedan glasfiber? Några lager sådant, sen silent coat när det har torkat till.
Men att det drar ihop sig, skulle det medföra att panelen inte skulle passa? Låter skumt i mina öron men det stämmer säkert.
Alla plåtytor i dörren är dämpade redan så vägljudet är väl minimalt.

Japp, nemen när glasfibret härdnar eller aa, vad det nu gör tongue så "drar" det ihop sig. Det lärde jag mig när jag gjöt av mitt tak i golfen, det blev vint och snett så det passade inte alls när det var färdigt.

Silentcoat just för att få lite mer tyngd och få bort lite mer vibrationer. Visste inte ifall du hade vägljud men det hade jag i golfen, har väl kvar lite men inte alls lika mycket smile

du menar att det kommer slå sig?smile alltså att dörrsidan kommer vrida eller böja sig smile


stRaend
28 november 2010
#22
manne_940 skrev:
stRaend skrev:
huntelaar skrev:

Då tackar man för tipset!
Så det man får göra är att pensla på polyester blandat med härdare och sedan glasfiber? Några lager sådant, sen silent coat när det har torkat till.
Men att det drar ihop sig, skulle det medföra att panelen inte skulle passa? Låter skumt i mina öron men det stämmer säkert.
Alla plåtytor i dörren är dämpade redan så vägljudet är väl minimalt.

Japp, nemen när glasfibret härdnar eller aa, vad det nu gör tongue så "drar" det ihop sig. Det lärde jag mig när jag gjöt av mitt tak i golfen, det blev vint och snett så det passade inte alls när det var färdigt.

Silentcoat just för att få lite mer tyngd och få bort lite mer vibrationer. Visste inte ifall du hade vägljud men det hade jag i golfen, har väl kvar lite men inte alls lika mycket smile

du menar att det kommer slå sig?smile alltså att dörrsidan kommer vrida eller böja sig smile

precis ! slå sig roll

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 november 2010
#23
speeDs_ skrev:
Den mest logiska lösningen är att dom enbart delar jord, dvs om man fasvänder enbart sub så korsluter man twe och sub. Ja precis, hade man haft den i handen hade man kunnat kolla.
Gjorde en snabb skiss på hur det mest logiska skulle vara kopplat.

http://i917.photobucket.com/albums/ad18 … __/Typ.jpg

/ Alexander

Det enda som händer är att fasen förskjuts 180 grader för mellanregistret om man byter plats på plus och minus. ÄVEN då de delar gemensam minus...
Vad som sker då kan vi gå in på senare om ngn undrar.


stRaend skrev:
manne_940 skrev:
stRaend skrev:

Japp, nemen när glasfibret härdnar eller aa, vad det nu gör tongue så "drar" det ihop sig. Det lärde jag mig när jag gjöt av mitt tak i golfen, det blev vint och snett så det passade inte alls när det var färdigt.

Silentcoat just för att få lite mer tyngd och få bort lite mer vibrationer. Visste inte ifall du hade vägljud men det hade jag i golfen, har väl kvar lite men inte alls lika mycket smile

du menar att det kommer slå sig?smile alltså att dörrsidan kommer vrida eller böja sig smile

precis ! slå sig roll

Slår det sig då man plastar har man haft för bråttom...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
28 november 2010
#24
varför slår det sig bara ifall man har bråttom?

DLS
1 147 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#25
Intressant diskussion där snillena spekulerar wink
Nej men vill gärna ha svar på straend´s fråga ovan så man vet hur man ska göra.

222 Inlägg
28 november 2010
#26
Lonefox skrev:
speeDs_ skrev:
Den mest logiska lösningen är att dom enbart delar jord, dvs om man fasvänder enbart sub så korsluter man twe och sub. Ja precis, hade man haft den i handen hade man kunnat kolla.
Gjorde en snabb skiss på hur det mest logiska skulle vara kopplat.

http://i917.photobucket.com/albums/ad18 … __/Typ.jpg

/ Alexander

Det enda som händer är att fasen förskjuts 180 grader för mellanregistret om man byter plats på plus och minus. ÄVEN då de delar gemensam minus...
Vad som sker då kan vi gå in på senare om ngn undrar.


stRaend skrev:
manne_940 skrev:
du menar att det kommer slå sig?smile alltså att dörrsidan kommer vrida eller böja sig smile

precis ! slå sig roll

Slår det sig då man plastar har man haft för bråttom...

Det var ju det jag syftade på, han ville ju enbart fasvända diskanten och om han ska det måste det lödas om i koaxialen. Ritade detta schema för att förklara hur högtalaren var uppbyggd.

/A
Senast redigerat av speeDs_ (28 november 2010)


1 631 Inlägg
28 november 2010
#27
huntelaar skrev:
Dock så är det allt annat än stumt.
Vad kan jag göra för att få det riktigt stumt?

Din baffel måste bultas fast i plåten så den sitter fast. Den får inte röra sig ens en tiondels millimeter när du spelar på!

När väl baffeln sitter stabilt är det dags att ge sig på själva dörrsidan. Den ska inte läcka luft nånstans och vara så stabil som möjligt. Här kommer plast/glasfiber och dämpmaterial till användning.


Här har du mina gamla dörrar som inspiration: http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html
Gör du likadant har du midbas och bas så det räcker...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

DLS
1 147 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#28
gurenius skrev:
huntelaar skrev:
Dock så är det allt annat än stumt.
Vad kan jag göra för att få det riktigt stumt?

Din baffel måste bultas fast i plåten så den sitter fast. Den får inte röra sig ens en tiondels millimeter när du spelar på!

När väl baffeln sitter stabilt är det dags att ge sig på själva dörrsidan. Den ska inte läcka luft nånstans och vara så stabil som möjligt. Här kommer plast/glasfiber och dämpmaterial till användning.


Här har du mina gamla dörrar som inspiration: http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html
Gör du likadant har du midbas och bas så det räcker...

Genomgående skruv som går genom dörrsidan in i mellanplåten skulle bli bra tror du?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 november 2010
#29
Lonefox skrev:
speeDs_ skrev:
Den mest logiska lösningen är att dom enbart delar jord, dvs om man fasvänder enbart sub så korsluter man twe och sub. Ja precis, hade man haft den i handen hade man kunnat kolla.
Gjorde en snabb skiss på hur det mest logiska skulle vara kopplat.

http://i917.photobucket.com/albums/ad18 … __/Typ.jpg

/ Alexander

Det enda som händer är att fasen förskjuts 180 grader för mellanregistret om man byter plats på plus och minus. ÄVEN då de delar gemensam minus...
Vad som sker då kan vi gå in på senare om ngn undrar.

Då borde man alltså kunna först göra en sådan fasvändning och sen även fasvända inkommande signal för att fasvända diskanten. smile Krångligt men fungerande.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 631 Inlägg
30 november 2010
#30
huntelaar skrev:
Genomgående skruv som går genom dörrsidan in i mellanplåten skulle bli bra tror du?

Det är en bra början om mellanplåten är stabil nog. Annars får den förstärkas först.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

stRaend
4 december 2010
#31
stRaend skrev:
varför slår det sig bara ifall man har bråttom?

väntar fortfarande på svar, lite ot kanske men vill inte skapa en ny tråd för just det då det ändå kommit på tal i denna tråd.

DLS
1 147 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#32
Samma här..
Har plastat en dörrsida nu och jag fick dit den utan större bekymmer.

Vart och köpte mig en ny alpine idag men bmw har inte direkt varit generösa med plats bakom HU så det är svårt att få in den ordentligt.. Någon som har något tips hur man gör smidigast för att få in den? Den sticker ut ett antal cm..

3 466 Inlägg
4 december 2010
#33
stRaend skrev:
stRaend skrev:
varför slår det sig bara ifall man har bråttom?

väntar fortfarande på svar, lite ot kanske men vill inte skapa en ny tråd för just det då det ändå kommit på tal i denna tråd.

Jag brukar börja med att enbart pensla på polyester på orginaldörrsidans insida och på så sätt mätta pappen som dörrsidan är gjord av sen lägga flera tunna lager med glasfiber på det.
Brukar funka..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 december 2010
#34
M_icke_ skrev:
stRaend skrev:
stRaend skrev:
varför slår det sig bara ifall man har bråttom?

väntar fortfarande på svar, lite ot kanske men vill inte skapa en ny tråd för just det då det ändå kommit på tal i denna tråd.

Jag brukar börja med att enbart pensla på polyester på orginaldörrsidans insida och på så sätt mätta pappen som dörrsidan är gjord av sen lägga flera tunna lager med glasfiber på det.
Brukar funka..

Precis.
Lägger man för många lager på en gång så kan det mesta skita sig.

Själv brukar jag hålla mig till 2-6 lager per gång beroende på vad jag plastar.


Glömde ju...
Tips på en enhet för max 2K?
Fylligare ljud?

Sluta leta:

http://www.blocket.se/goteborg/Kicker_g … 15&w=3

Bättre enhet får du inte för den pengen.
1500:- är underpris på den maskinen.
Lagade precis mig för 2400:- tongue
Senast redigerat av Lonefox (4 december 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

DLS
1 147 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#35
Trevligt att du rekommenderar nu när jag i inlägget ovanför sa att jag köpt en alpine wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 december 2010
#36
huntelaar skrev:
Trevligt att du rekommenderar nu när jag i inlägget ovanför sa att jag köpt en alpine wink

Ops.........läste aldrig det.
Ber så mkt om ursäkt. :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 468 Inlägg
5 december 2010
#37
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:
stRaend skrev:

väntar fortfarande på svar, lite ot kanske men vill inte skapa en ny tråd för just det då det ändå kommit på tal i denna tråd.

Jag brukar börja med att enbart pensla på polyester på orginaldörrsidans insida och på så sätt mätta pappen som dörrsidan är gjord av sen lägga flera tunna lager med glasfiber på det.
Brukar funka..

Precis.
Lägger man för många lager på en gång så kan det mesta skita sig.

Själv brukar jag hålla mig till 2-6 lager per gång beroende på vad jag plastar.


Glömde ju...
Tips på en enhet för max 2K?
Fylligare ljud?

Sluta leta:

http://www.blocket.se/goteborg/Kicker_g … 15&w=3

Bättre enhet får du inte för den pengen.
1500:- är underpris på den maskinen.
Lagade precis mig för 2400:- tongue

den snubben har inte alla hästar med i loppet som har den annonsen. jag och en person till har haft problem med honom och han blåste mig på 2 framsystem vid en byteshandel. inte en säljare att rekomendera.
Detta är inte för att snacka skit om någon men han är väldigt konstig av sig. även medlem här på garaget så hoppas han läser detta.

mvh


DLS
1 147 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#38
Bara häng ut dom!

Jag testade att gasa på idag men kände att diskanten skriker otroligt mycket i mina öron. Det finns rätt mycket inställningar på min nyköpta Alpine cde 114bti. Undrar om någon kan förklara hur jag ska ställa in så att jag får en behaglig diskant..

Edit: Dls 426 sitter fram, och så står det i manualen att man kan flytta bygeln i filtret low-high. Någon som kan förklara det? Står även i beskrivningen "Filter Boxfilter med branthet LP 6 dB, HP 12 dB".
Senast redigerat av huntelaar (5 december 2010)

347 Inlägg
5 december 2010
#39
huntelaar skrev:
Bara häng ut dom!

Jag testade att gasa på idag men kände att diskanten skriker otroligt mycket i mina öron. Det finns rätt mycket inställningar på min nyköpta Alpine cde 114bti. Undrar om någon kan förklara hur jag ska ställa in så att jag får en behaglig diskant..

Edit: Dls 426 sitter fram, och så står det i manualen att man kan flytta bygeln i filtret low-high. Någon som kan förklara det? Står även i beskrivningen "Filter Boxfilter med branthet LP 6 dB, HP 12 dB".

Du kan ställa in nivån på diskanten genom att flytta bygeln som finns i delningsfiltret. Tycker du att diskanten är för skrikig ska bygeln flyttas till low. Börja med det i första hand.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 december 2010
#40
Leo86 skrev:
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:

Jag brukar börja med att enbart pensla på polyester på orginaldörrsidans insida och på så sätt mätta pappen som dörrsidan är gjord av sen lägga flera tunna lager med glasfiber på det.
Brukar funka..

Precis.
Lägger man för många lager på en gång så kan det mesta skita sig.

Själv brukar jag hålla mig till 2-6 lager per gång beroende på vad jag plastar.


Glömde ju...
Tips på en enhet för max 2K?
Fylligare ljud?

Sluta leta:

http://www.blocket.se/goteborg/Kicker_g … 15&w=3

Bättre enhet får du inte för den pengen.
1500:- är underpris på den maskinen.
Lagade precis mig för 2400:- tongue

den snubben har inte alla hästar med i loppet som har den annonsen. jag och en person till har haft problem med honom och han blåste mig på 2 framsystem vid en byteshandel. inte en säljare att rekomendera.
Detta är inte för att snacka skit om någon men han är väldigt konstig av sig. även medlem här på garaget så hoppas han läser detta.

mvh

Kan ej uttala mig i den frågan, kan bara säga att den enheten är MUMMA.
Den listade 8000 när den kom och sista listpriset var 4500 och mer dynamik får man inte för de pengarna.
Sedan att tidskompet är på 0.1ms kontra de flestas 0.2ms eller 2cm-steg är riktigt trevligt smile
10-bands parametrisk EQ skäms inte heller för sig.
Är tokigt nöjd med min.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök