4397
Sök

Köpråd: Bus/Bruksbil 20-30k

"Unloaded"
1 557 Inlägg
1 november 2010
#41
steifan skrev:
http://www.zeperfs.com/en/duel642-449.htm

wink

Funkiee och p-nyhlen; Där är faktan, snitt baserat på x antal olika biltidningars tester. Så att eh, M3 3.2 åker ingen standard 9000 Aero ifrån om inte föraren i M3:an är Magda på 89 år och med gråstarr medans föraren i Saaben är The Stig. Som sagt, Aeron går bra men inte så bra som det tidigare är påstått att den gör.

Och här är M3 3.0 mot 9000 Aero, återigen förlust till Saaben.
http://www.zeperfs.com/en/duel642-620.htm

Sorry guys.

"When innovation meets passion!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2010
#42
Mechanimal skrev:
steifan skrev:
http://www.zeperfs.com/en/duel642-449.htm

wink

Funkiee och p-nyhlen; Där är faktan, snitt baserat på x antal olika biltidningars tester. Så att eh, M3 3.2 åker ingen standard 9000 Aero ifrån om inte föraren i M3:an är Magda på 89 år och med gråstarr medans föraren i Saaben är The Stig. Som sagt, Aeron går bra men inte så bra som det tidigare är påstått att den gör.

Och här är M3 3.0 mot 9000 Aero, återigen förlust till Saaben.
http://www.zeperfs.com/en/duel642-620.htm

Sorry guys.

Men Börje, 67 som driver verksta´n runt hörnet leker lite med styrboxen för en femhundring så kör den ifrån en FERRARI och då har en slö sugis som M3 inte en chans! roll
Senast redigerat av Rquired (1 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 november 2010
#43
Kommer in lite sent i pajkastningen.

Löjligt att jämföra en 9-5 aero med en M3a. SAABen har inte en suck oavsett var. Min ganska duktigt trimmade 620turbo hade inte en chans mot en M3a (gamla karossen 321hk) på varken raksträckor eller genom rondeller. Däremot hängde jag utan problem av både T5or och SAAB aeros. Tror inte att 286hk modellen hade varit mycket sämre den i samma situation.

Samtidigt är ju jämförelsen irrelevant. En liten sportcoupe mer eller mindre avsedd för bana (om vi kallar M3an för det) mot en stor tung familjebil i måhända högprestanda segmentet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

496 Inlägg
1 november 2010
#44
audi s4 quattro  är också en sjukt rolig bil med bra väghållning. Och jag kan lova att de går:) Min mossas är till salu om du är intresserad:smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 november 2010
#45
Hur kan en 9-5 aero vara snabbare på omkörning än en porsche 911 turbo?


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 november 2010
#46
Funkiee skrev:
Hur kan en 9-5 aero vara snabbare på omkörning än en porsche 911 turbo?

Därför att i det testet du refererar till (top gear?) så tog man endast hänsyn till en mycket kort del i accelerationsskedet på hög växel, jag tror det var 80-120 på femman. Eller så blandar jag ihop det med ett test mellan SAAB 9000 2.3 aero och Ferrari Testarossa där SAABen var snabbare just under de förutsättningarna. Helt ointressant med andra ord.  Porschen/Ferrarin har en utväxling/effektkurva som inte alls är optimerad för de hastigheterna/varvtalen.

Jämför med en STCC-bil, som kan vara tokslö i vissa hastigheter beroende på att banan/loppet inte ser de hastigheterna.
Senast redigerat av caromania (1 november 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
1 november 2010
#47
Och där ballade denna tråden ur. Skapa en ny tråd i stället där ni jämför vilken bil som är snabbast.


164 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#48
Tror jag börjar få kläm på vad jag vill ha hur som! Verkar mest vara mäta *** längd på bilen i denna tråd nu! För er som är intresserad ligger Golf vr6, Bmw kanske till och med en saab 9000 aero är lite intressant!
Provkörde en chippad vr6 och blev lite halvt kär, älskade motorljudet och även draget i dom!
För er som är intresserad wink
Tack för tipsen big_smile

164 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#50
Men ja söker inte bara häst under huven som alla andra 18åringar smile
vill ha något som slickar kurvorna skönt också!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2010
#51
mattiaaas skrev:
Men ja söker inte bara häst under huven som alla andra 18åringar smile
vill ha något som slickar kurvorna skönt också!

Vettigt tänkt av dig, och jag vågar påstå att Bmw:n är duktigast inom det området. Golf är kul men framtung och därmed lätt sävlig och Saaben, tja se tidigare inlägg. Men provkör så förstås du, och viktigast av allt kan skapa dig en egen uppfattning. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
1 november 2010
#52
Jag har haft både en VR6:a, 4 BMW:s 2 520i och 2 525i. Jag har haft en 855 T5. Jag har haft 3 Saab 9000 varav en 2,3 fulltrycksturbo samt nuvarande Aeron. Jag har varit kanon nöjd med alla bilar. Alla dessa bilar har lite olika kvaliteter och egenheter som jag älskar.

Vilken som är snabbast av dessa överlåter jag till alla experter att svara på wink

Oavsett vilken så har alla dessa utom BMW 520i haft fullt tillräcklig effekt för mig. 520i hade dock andra trevliga egenskaper.

Jag har inte haft några allvarligare fel på någon av dessa utom en 520i där topplockspackningen gick. I övrigt mest en del småfel. Säg vilken bil i denna prisklassen som är helt felfri?

Jag tror du kan bli nöjd med vilken som helst av dessa du finner intressanta. Du får väl helt enkelt provköra dom om du inte gjort det ännu och låta hjärtat välja.

Jag är super nöjd med min nuvarande Aero, men skulle inte ha nåt emot att ha vare sig en BMW, 855 T5/T5-R/R, eller en VR6:a igen. Det är mycket trevliga bilar allihop.

Fast sen är inte mitt mål att vara snabbare än någon Ferrari, Porsche eller nån annan bil heller för den delen. Jag vill bara ha lite halvsjysst ax.

Lycka till med bilköpet.

MVH/Danne
Senast redigerat av DSFoto (1 november 2010)


164 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#53
"Jag vill bara ha lite halvsjysst ax"
Det jag söker också smile ska inte va det brutalaste monstret jorden har skådat. Mer hk=mer tid i garaget.
Men ska ta o testa mig en bmw 325 samt se om man kan testa en 9000 och se vilken som är trevligast.
Men tyckte vr6an var väldigt trevlig att köra!

164 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#54
Jo, kan tänka mig det. Tror jag tyvärr inte kommer få tillfälle att test köra en.
Men hur är en fungerar en porsche att serva, reservdelar, och ha som bruksbil?
Porsche är ju gjord för det så tvekar absolut inte på att det är den bästa bilen för mig.

Smålänning
7 883 Inlägg
1 november 2010
#55
Ja porsche 924/944 är bra alternativ smile Synd bara att 924 sugis har så enormt tråkig motor.
Dock till 924 är i princip allt utom kopplingen i samma prisklass som till VW... Och såklart specialdelarna, men sånt går inte åt så mycket smile

Varför inte kolla på Subaru? Billiga bilar som går skönt i kurvorna och sällan krånglar. AWD också smile
Enda som är jobbigt är att byta tändstift wink
Jag skulle själv vilja ha en Legacy eller Impreza i den prisklassen.

Båda BMW och Mercedes gör fina vägvagnar som går skönt i böjarna, men BMW är lite sportigare i sättningen. Väghållningen är dock ganska likvärdig i verkligheten.
En mindre mercedes, typ C-klass, men bättre fjädring och lagom motor blir minst lika bra vägvagn som en BMW. Konstruktionen är så pass lik att det enda i princip som krävs av en merca är mindre ratt och styvare fjädring wink

En Audi Q för dom pengarna tror jag är ett riskabelt köp... Risk att det blir dyrt med haverier om den gått en bit.

Saab 9000 med sportchassi är klart underskattad som vägvagn, men dom är rätt krängiga original, men spåret håller dom bra hela tiden.

OG900 är i så fall bättre än 9000 sett till vägegenskaperna, och körkänslan i övrigt... En OG900 med kilen och bilstein är som en gokart. Men rätt gamla bilar, och en halvdan växellåda om du ska trimma... Motorerna dock tål hur mycket som helst nästan sålänge det finns olja och vatten i. Gäller även 9000.

Även Volvo 940 är underskattad. Original är chassit verkligen ingen höjdare, kränger mycket, men bakvagnen släpper inte gärna greppet... Väghållningne är inte direkt dålig, det bara känns så...

Men finns en hel del förstärkningsstag och skaffa till dom, som styvar upp mycket, sen på med andra fjädrar och dämpare så går dom faktiskt rätt bra även på kurvig väg. Ganska hållbara konstruktioner också om du gillar grusvägar. Chassit funkar riktigt bra på grus och andra sämre väglag redan original. smile
Senast redigerat av twin_cam (1 november 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
1 november 2010
#56
Lite urspårat kanske men amerikanska MotorWeek gjorde iaf snarlika test av bilarna när de var nya:
MW 1992 BMW 325i Road Test

MW 1997 BMW 328i Road Test

MW 1990 BMW 318is Road Test

MW 1991 Saab 9000 Turbo Road Test

MW 1992 Saab 9000 Turbo Road Test

MW 1996 Volkswagen GTI VR6 Road Test

MW 1991 Volvo 940 Road Test [OBS, motsvarar 960 i Sverige]

MW 1993 Volvo 850 GLT Road Test


.. för inspiration eller jämförelse tongue Tog med lite bilar som nämnts, vet inte riktigt var 850 GLT kom in
här men kanske är skoj att se wink
Senast redigerat av steifan (1 november 2010)



Sök