4081
Sök

Hur många lastbilschaufförer finns de på Garaget? "Vilka ska på trucker meet i helgen?"

51 Inlägg
20 juli 2011
#161
Scanian låter så jävla gött! smile

Volvon brukar man se ofta också, lastar hos oss. smile


34 Inlägg
11 september 2011
#162
H_Lindberg skrev:
Jag ville bli lastbilschafför eftersom jag bara älskar att ligga ute på vägarna, var med personbil men nu även med lastbil. Det är mitt liv.
Just nu är jag arbetslös men söker för fullt efter ett jobb.
Är nyutbildad. Gick på YrkesAkademin i Skara Mars 2010 till September 2010. Så har Truck- och Hjullastarkort, ADR och Yrkeskompetens. Har Även tagit släp med..
Älskar Lastbilslivet skulle helst vilja köra fjärr men tar det jag får typ smile

Dags att uppdatera sig lite wink
Sedan 7 veckor tillbaka kör jag för Bellmans här i Stockholm, där jag kör Grusbil!
Något jag stormtrivs med och inte vill byta mot något annat på ett bra tag, fjärr lockar inte längre helt enkelt.

Detta jobbet kastades framför näsan på mig och 3 dar senare vart jag fast. Det är så det ska gå till!
De två första veckorna körde jag volvo automat men nu kör man riktiga grejer Scania och manuellt!
Bil och kärra is my style smile

Har ingen bra bild som jag kan lägga upp riktigt ännu men det kommer väl smile

När vi är ointresserade tar våra ögon stillbilder, när vi är intresserade gör vi långfilmer.

53 Inlägg
22 oktober 2011
#163
Varför du blev lastbilschaufför?
farsan driver farfars åkeri så har alltid velat köra lastbil sen jag var liten. tongue

Vart du jobbar?
jag jobbar på Gunnar Davidssons Åkeri i Fritsla som utlandschaufför. wink

Hur länge har du jobbat inom yrket?
jag har snart jobbat i 4 månader. roll

och vart tog du C-CE kortet?
Jag tog både C och CE kortet privat med hjälp av farsan, fick CE kortet i våras cool
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=126175&image=1453897

once a trucker, always a trucker!

529 Inlägg
22 oktober 2011
#164
Varför blev du lastbilschaufför?
Min farfar, mina farbröder samt min pappa kör eller har kört lastbil så jag växte upp med lastbilar, traktorer m.m

Vart jobbar du
Norrlands lotstjänst, kör tankbil.

Hur länge har du jobbat inom yrket?
Ungefär 5 år.

och vart tog du C-CE kortet?
Tog det på skolan.

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/297942_256845284360692_188626644515890_782796_1972085703_n.jpg

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

37 Inlägg
3 maj 2012
#165
Tycker vi uppdaterar denna tråd lite va säger ni ?smile

Jobbar på Schenker Åkeri Stockholm, Fjärr/Lots

Bild på ett åk jag hade i vintras! Står vid Årsta Partihallar i Stockholm.

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/331153_10150494221441378_658621377_9330388_1871612819_o.jpg

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/413007_10150494222041378_658621377_9330389_734347476_o.jpg


Tog alla mina behörigheter och kort på Grönlunds Trafikskola i Uppsala.
Senast redigerat av Galisheno (3 maj 2012)


Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#166
Galisheno skrev:
Tycker vi uppdaterar denna tråd lite va säger ni ?smile

Jobbar på Schenker Åkeri Stockholm, Fjärr/Lots

Bild på ett åk jag hade i vintras! Står vid Årsta Partihallar i Stockholm.

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 2819_o.jpg

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 7476_o.jpg


Tog alla mina behörigheter och kort på Grönlunds Trafikskola i Uppsala.

Du lastar lossar inte i Lunda/spånga terminalerna? Har varit där ex anntal ggr wink

37 Inlägg
3 maj 2012
#167
Ja visst gör jag det:P, Utgår därifrån varje dag, blir lite lastning samt lossning då och då.
men annars har vi lastare som fyller fordonen osv för alla olika linjer som ska köras över natten så att säga.


Offroader på hobbynivå
137 Inlägg
3 maj 2012
#168
Jag kör just nu på Prolog på väg och utgår oftast i från Eskilstuna... kör på timme (tyvärr) så söker ju givetvis en fulltidstjänst men fortsätter så länge på denna firma.. http://s15.postimage.org/px2rt6tlj/Bild1258.jpg detta är en av våra bilar som jag kör i bland men inte den jag har som "standard-bil"

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??

37 Inlägg
3 maj 2012
#169
The_bussdriver_man skrev:
Jag kör just nu på Prolog på väg och utgår oftast i från Eskilstuna... kör på timme (tyvärr) så söker ju givetvis en fulltidstjänst men fortsätter så länge på denna firma.. http://s15.postimage.org/px2rt6tlj/Bild1258.jpg detta är en av våra bilar som jag kör i bland men inte den jag har som "standard-bil"

Ganska fin volvo endå:P, mjo fulltidstjänst är så mycket bättre och dessutom "tryggare".


Offroader på hobbynivå
137 Inlägg
3 maj 2012
#170
Ja visst är det så... Och framförallt känns det i plånboken då man som jag för stunden verkar gå på halvtid eller nått liknande

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??

37 Inlägg
3 maj 2012
#171
Annat åk på tankstation idag:) Bil som tidigare tillhörde Schenker åkeri i halmstad. Hade lastat fullt spendrups 35ton på åket.
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/464262_10150746465156378_658621377_10101312_320528350_o.jpg


1 808 Inlägg
3 maj 2012
#172
Varför du blev lastbilschaufför?
Som dom andra flesta så ligger det i blodet, då alla mina farbröder kör

Vart du jobbar?
Jobbar inte, men söker jobb

Hur länge du har jobbat inom yrket?
-
Och vart du tog C-Ce kortet:
Tog C, ADR, truck A-b, Hjullastare privat, krankort för fordonsmonterad kran ( eller ja via Komvux ). Tog CE och YKB samt arbete på väg och det kittet via YA  ( via då AMS )

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 maj 2012
#173
Galisheno skrev:
The_bussdriver_man skrev:
Jag kör just nu på Prolog på väg och utgår oftast i från Eskilstuna... kör på timme (tyvärr) så söker ju givetvis en fulltidstjänst men fortsätter så länge på denna firma.. http://s15.postimage.org/px2rt6tlj/Bild1258.jpg detta är en av våra bilar som jag kör i bland men inte den jag har som "standard-bil"

Ganska fin volvo endå:P, mjo fulltidstjänst är så mycket bättre och dessutom "tryggare".

beror på vad man kör oxå. jag hade gärna bytt heltids tjänst mot fjärr tex.

Galisheno skrev:
Annat åk på tankstation idag:) Bil som tidigare tillhörde Schenker åkeri i halmstad. Hade lastat fullt spendrups 35ton på åket

där åker man ju inte förbi dagligen haha smile
dock aldrig stannat och tankat där då vi inte tankar statoil


113 Inlägg
3 maj 2012
#174
Körde flisbilen tills för ett tag sen innan jag började plugga, farsans åker;
http://i481.photobucket.com/albums/rr177/Perchen/425676_10150570980550563_597220562_9445760_1722629024_n.jpg
http://i481.photobucket.com/albums/rr177/Perchen/321139_10150391628848481_637753480_8349544_629873723_n.jpg
Senast redigerat av Perchen (15 maj 2012)

Ska vi åka hem ? :)

Offroader på hobbynivå
137 Inlägg
4 maj 2012
#175
Jag har fått för mig att jag skulle vilja köra 18,75 ett tag, dvs trailer-körning... Vet inte varför men kanske är kul? och då kan man ju få köra nosbyggt oxå big_smile Körde ju nosbyggd grusholk ett tag och nosbyggt är klart snyggast hehe!

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??

210 Inlägg
4 maj 2012
#176
The_bussdriver_man skrev:
Jag har fått för mig att jag skulle vilja köra 18,75 ett tag, dvs trailer-körning... Vet inte varför men kanske är kul? och då kan man ju få köra nosbyggt oxå big_smile Körde ju nosbyggd grusholk ett tag och nosbyggt är klart snyggast hehe!

Hej!

Ja körde bil o släp innan, men för drygt 6månader sen bytte ja jobb.

hamnade då på trailerkörning och de är så otroligt smidigt!

Du har hela flakytan i samma skåp, slipper koppla från för att lossa bilen.
Så otroligt smidig i korsningar, tar ingen plats att vända runt om du lyfter boggien

Ja tycker de är fantastiskt o kommer inte byta tillbaka till bil o släp om ja inte blir tvingad! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130589/130589-76d2d433f50f942b2c5adfd2530a30c8.jpg

Trucker
2 710 Inlägg
4 maj 2012
#177
andreasliljemark skrev:
The_bussdriver_man skrev:
Jag har fått för mig att jag skulle vilja köra 18,75 ett tag, dvs trailer-körning... Vet inte varför men kanske är kul? och då kan man ju få köra nosbyggt oxå big_smile Körde ju nosbyggd grusholk ett tag och nosbyggt är klart snyggast hehe!

Hej!

Ja körde bil o släp innan, men för drygt 6månader sen bytte ja jobb.

hamnade då på trailerkörning och de är så otroligt smidigt!

Du har hela flakytan i samma skåp, slipper koppla från för att lossa bilen.
Så otroligt smidig i korsningar, tar ingen plats att vända runt om du lyfter boggien

Ja tycker de är fantastiskt o kommer inte byta tillbaka till bil o släp om ja inte blir tvingad! smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/131/130589/130589-76d2d433f50f942b2c5adfd2530a30c8.jpg

Oxå velat testa köra trailer, men samtidig fjärr eller spetsbyten. Hade vart ngt..

Fart missbrukare

37 Inlägg
4 maj 2012
#178
andreasliljemark skrev:
The_bussdriver_man skrev:
Jag har fått för mig att jag skulle vilja köra 18,75 ett tag, dvs trailer-körning... Vet inte varför men kanske är kul? och då kan man ju få köra nosbyggt oxå big_smile Körde ju nosbyggd grusholk ett tag och nosbyggt är klart snyggast hehe!

Hej!

Ja körde bil o släp innan, men för drygt 6månader sen bytte ja jobb.

hamnade då på trailerkörning och de är så otroligt smidigt!

Du har hela flakytan i samma skåp, slipper koppla från för att lossa bilen.
Så otroligt smidig i korsningar, tar ingen plats att vända runt om du lyfter boggien

Ja tycker de är fantastiskt o kommer inte byta tillbaka till bil o släp om ja inte blir tvingad! smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/131/130589/130589-76d2d433f50f942b2c5adfd2530a30c8.jpg

Vart kör du runt ? Hela sverige?

Jag skulle också vilja testa Trailer någon gång verkar vara smidigt som sagt:P


1 163 Inlägg
4 maj 2012
#179
Efter 8år i yrket utan större incidenter så har jag nu gjort det jag tror dom flesta här vill undvika...
Körde en genväg hem över en mindre väg, fick möte i en skarp vänsterkurva där jag kom för nära kanten som gav sig, bilen skar ner men lyckades få upp igen. Släpet följde efter ner i diket, dollyn kom upp på asfalten igen efter bilen men släpet gled hängandes på buken över dikeskanten kanten när det slutligen välte och la sig på höger sida.

Ska man se det positivt så hade högersidan på släpet gett sig nyligen (överliggarn hade gett sig i aluminiumet varpå sidan sprack) och skulle bytas så tur i oturen sparade jag chefen drygt 80.000kr i reparationskostnader men har blivit rekommenderad att hålla mig på vägen i fortsättningen... roll

Hoppas ni andra kan undvika detta, ingen kul erfarenhet! Hugger till i magen varje gång nu som ekipaget gör en obehaglig krängning och bilden av hur släpet välter i högerspegeln glömmer man inte i första taget!

Mvh


37 Inlägg
4 maj 2012
#180
NightCruiser skrev:
Efter 8år i yrket utan större incidenter så har jag nu gjort det jag tror dom flesta här vill undvika...
Körde en genväg hem över en mindre väg, fick möte i en skarp vänsterkurva där jag kom för nära kanten som gav sig, bilen skar ner men lyckades få upp igen. Släpet följde efter ner i diket, dollyn kom upp på asfalten igen efter bilen men släpet gled hängandes på buken över dikeskanten kanten när det slutligen välte och la sig på höger sida.

Ska man se det positivt så hade högersidan på släpet gett sig nyligen (överliggarn hade gett sig i aluminiumet varpå sidan sprack) och skulle bytas så tur i oturen sparade jag chefen drygt 80.000kr i reparationskostnader men har blivit rekommenderad att hålla mig på vägen i fortsättningen... roll

Hoppas ni andra kan undvika detta, ingen kul erfarenhet! Hugger till i magen varje gång nu som ekipaget gör en obehaglig krängning och bilden av hur släpet välter i högerspegeln glömmer man inte i första taget!

Mvh

Oj då det var som fan... inte kul det där. Ne man vill verkligen inte vara med om något sådant.



Sök