Sitter och blir lite nostalgisk och kollar på en massa gamla klipp från den bästa Rally tiden. Bara jag som får gåshud av Audi Quattron?
Grupp B
Grupp B fanns mellan 1982 och 1986 och bestod av de snabbaste och mest kraftfulla rallybilar som någonsin byggts. På grund av detta blev det även en rad stora olyckor, några med dödlig utgång. Efter Henri Toivonen och hans co-drivers död i Tour de Corse rallyt 1986, förbjöd FIA Grupp B klassen. Den kortlivade Grupp B epoken har dock fått legendarisk status bland rally fans, precis som den välkända Grupp B-bilen Audi Quattro.
Det här är en dokumentär för hela Grupp B i 7 delar. (..klicka på filen för att se resten)
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
12 november 2010
Varför är det så mycket snack om Audi Quattron? Visst den vann mycket men den kom ju sent! 1985! Varför så lite snack om bilarna som var med hela tiden typ som Lancia 037? Eller RS2000?
I övrigt tycker jag att Lancia Delta var den snyggaste! Eller inte snygg (en tegelsten) men coolast
Varför är det så mycket snack om Audi Quattron? Visst den vann mycket men den kom ju sent! 1985! Varför så lite snack om bilarna som var med hela tiden typ som Lancia 037? Eller RS2000?
I övrigt tycker jag att Lancia Delta var den snyggaste! Eller inte snygg (en tegelsten) men coolast
Det är S1an du tänker på som kom 1985. Den vanliga Urquattron debuterade redan 1980 och vart sedan A1 och A2 innan Sportquattron kom 1984 men visst det är ju S1an dom flesta tänker på när det pratas Rally Grupp B. Jag tycker att Audi var dom snyggaste/brutalaste men så är jag ju Urquattro ägare åxå
KennethL: Du är definitivt inte den enda som får ståpäls av av Audi Quattro. Vilka härliga bilar
Senast redigerat av Fladdermusen (12 november 2010)
Lancia Deltan va klart coolast av grupp B bilarna enligt mig. Martini racing FTW! Men sen var ju alla bilarna där helt galna... Ingen som var ocool direkt.
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
12 november 2010
Fladdermusen skrev:
Thunderbird88 skrev:
Det är S1an du tänker på som kom 1985. Den vanliga Urquattron debuterade redan 1980 och vart sedan A1 och A2 innan Sportquattron kom 1984 men visst det är ju S1an dom flesta tänker på när det pratas Rally Grupp B. Jag tycker att Audi var dom snyggaste/brutalaste men så är jag ju Urquattro ägare åxå
KennethL: Du är definitivt inte den enda som får ståpäls av av Audi Quattro. Vilka härliga bilar
Se där se där! Klarnar upp lite varför det var så mycket om Audi då! Trodde dom hoppade direkt in med det värsta av det värsta men om dom tog små steg uppåt (små var det ju inte riktigt när man snackar 500 hästar på 1000kg) och till slut hamnade på den värsta av dom värsta
Urquattron är cool! Fast i rally formatet som man såg där i gul/vitt ... Mjaaa. Såg inte bra ut!
Ballt med Grp B... Minnen från Svenska Rallyt kommer ju smygandes, när man stod ute i skogen och väntade på bil efter bil....dom hördes över hela skogen men man visst inte riktigt när nästa skulle dyka upp...
Måste ju säga att mina favoriter är Audi S1, Lancia S4 och Rs200....tunga bilar det där...