2465
Sök

Toyota Celica GT4 Carlos Sainz - WRC bygge (projekt drömbilen).

Mitt projekt går i första hand ut på att få den i riktigt bra skick, den slutgiltiga visionen är att få bilen att bli en WRC look-alike.

Warrior Princess
165 684 Visningar
Uppdaterades senast 25 oktober 2014
Specialist
1 187 Inlägg
17 maj 2011
#101
vit är helt rätt! det framhäver den svarta grillen/listen (vilket jag hoppas du behåller svart ^^ )

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Egenföretagare
223 Inlägg
17 maj 2011
#102
jag hade ju velat se den helvit, men med "en del" röda/gröna dekaler:D


40 Inlägg
17 maj 2011
#103
Godspeaker skrev:
vit är helt rätt! det framhäver den svarta grillen/listen (vilket jag hoppas du behåller svart ^^ )

Håller helt med där smile kommer bli mest cleant då också smile


21 Inlägg
18 maj 2011
#104
Fan vad kul att du har fått tag på en sådan, har själv haft Celica från 1989, 1991, 1995 och kanske snart den senaste generationen. Har haft en GT4 en likadan som din fast inte CS fick inte tag på sådana då när jag vile köpa den.. smile Behandla den väl hehe


144 Inlägg
18 maj 2011
#105
Kul projekt! Kommer följas smile
Verkar lovande smile

Warrior Princess
188 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#106
Jo jag ska behålla detaljerna svarta, tycker det ser bäst ut.

I morse fick jag fälgarna, rallymodell från OZ racing, samma som Toyota Team Europe använde under WRC på 90-talet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121392/121392-2abd2736fe85984b72ca41578c828437.jpg

Tyvärr så gav säljaren mig fel uppgifter ang. ET på dem(sa att det skulle vara 38 men fick 43) så gick inte att få att sitta vettigt, inte ens med spacers, tråkigt... sad

Nu blir det istället att köpa ett par billiga däck till de nuvarande framfälgarna så jag kan besikta iaf.

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.

Alfaholic
17 Inlägg
19 maj 2011
#107
Riktigt shysst färg och fälgval ! Cleant Rally-stuk är aldrig fel ! smile

Köp en mysig rally-ratt och 2st röda Sparco- eller OMP-stolar också om pengarna räcker till.

"The styling and the howl from its V6 engine! In a tunnel at 4000 rpm, it was more sonorous than any music, it was like having your soul licked by angels ! "
/ Jeremy Clarkson about his Alfa Romeo GTV6.

Meldem
917 Inlägg
19 maj 2011
#108
morrrrr nice!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

40 Inlägg
19 maj 2011
#109
jag hade iallafall r'ätt om fälgarna smile synd att dom inte passade som du ville


1 432 Inlägg
19 maj 2011
#110
Bara att skaffa fetare spacers.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Cupra_
19 maj 2011
#111
Usch, undvik spacers in i det längsta..

21 Inlägg
19 maj 2011
#112
Riktigt schyssta fälgar. smile


1 432 Inlägg
19 maj 2011
#113
Deception skrev:
Usch, undvik spacers in i det längsta..

Varför skall hon undvika spacers för? Så länge hon bara spacrar ut fälgarna till det ET som bilen egentligen skall ha så är det inga problem, det är när du använder spacers som ger dig mycket för låg ET som det börjar slita onödigt mycket på hjullager mm. Att använda spacers för att få ut fälgarna till den ET som bilen egentligen skall ha ger inga snedbelastningar eftersom att fälgarna då kommer ut till den plats som det är tänkt ifrån början, om man använder spacers för att få ut fälgarna till rätt ET eller använda fälgar som har rätt ET är skit sak samma eftersom att det ändå i slutändan gör att fälgarna sitter på samma plats.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

40 Inlägg
19 maj 2011
#114
att få ut fälgarna gör som sagt inget alls! de kommer hålla bra de! Är om du ändrar rullomkretsen som du kan få problem med diffen på den!


Cupra_
19 maj 2011
#115
Menade mer att det kan bli svajigt, att du måste ha skitlånga hjulbultar typ..

1 432 Inlägg
19 maj 2011
#116
Deception skrev:
Menade mer att det kan bli svajigt, att du måste ha skitlånga hjulbultar typ..

är inga som helst problem med något sådant.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Egenföretagare
223 Inlägg
19 maj 2011
#117
Riktiga spacers med separata bultar är ju ingen fara att använda. Men låt säga att en fälg är 8" bred och har rätt ET, så ligger ju ytterkant av fälgen exakt där den ska. Men om den har fel ET, och lägger till spacers, så kommer du bara ha rätt ET; men du har i slutändan ändå flyttat ut den 8" breda fälgen längre ut, än vad bilen är byggd för.Lite luddigt kanske, men ja.


Warrior Princess
188 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#118
Jag är i full färd med att forska om det går att hitta passande spacers, kommer behöva ca 21mm fram vilket jag är näst intill säker på är mindre än bultarnas längd, så det blir hålborrade och förlängda bultar där. Sen vill jag ha ut dem ca 46mm bak (dvs runt 25mm mer än fram) eftersom GT4orna har bakhjulen väldigt långt in i hjulhusen original och det ser inte bra ut alls tycker jag.

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.

95 Inlägg
21 maj 2011
#119
kul projekt och grattis till inköpet av drömbilen. fälg valet passar grymt bra på bilen smile

varför bromsa när man kan gasa

Warrior Princess
188 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#120
Tack! smile
Ja jag gillar dem skarpt, väntar nu på däck till dem. Jag ville ha antingen dessa eller originalet av OZ Crono som TTE använde på sträckor med inget eller mindre mängd grus:
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121392/121392-63cec49a3fcbc588480155cf5735b03d.jpg
Dessvärre är dessa fruktansvärt svåra att få tag på, jag vet att OZ racing gjorde en fälg kallad OZ Crono Evolution efteråt som är rätt så lik, får leta vidare och se om jag har tur och lyckas få tag på nån av dem framöver.
Senast redigerat av Daemonette (12 april 2014)

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.


Sök