3148
Sök

Byta fjädrar bak BMW 325ia coupe E36 -94

15 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#1
Hej, så som rubriken lyder så undrar jag om någon vet eller skulle vara vänlig att beskriva hur man byter fjädrar bak på enklaste sätt? smile

Tack på förhand

Bilen är en:

BMW e36 325ia -94
Senast redigerat av cv_tauros (15 november 2010)

15 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#2
Verkligen ingen här som vet??

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 november 2010
#3
plocka bort däcket.
bulta bort stötdämparen i nerkant
ta ett spett och bryt bryggan neråt och plocka ur fjädern samtidigt. alt lossa länkarmen i ytterkant.

i med fjädern och återmotera

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

7 Inlägg
18 november 2010
#4
Och vill du vara fin i kanten så byter du fjäder gummina bak med. 4 st totalt. 2 på varje sida !


15 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#5
Ok, behöver man inte fjäderspännare då?

7 Inlägg
18 november 2010
#6
Nej. En cigg kaffe och en skvätt motivation så byter du en fjäder på en sida på ca 20 min.
18:ns nyckel och en mutter maskin så är du hemma !

Om du ska ha nya fjäder gummin " gissar att dina är slut " så kostar det kaffe pengar på bmw nya.
Så slipper man knirr och knack där bak.

Lycka till !


2 011 Inlägg
18 november 2010
#7
Har du orginal fjädrar eller sänkningssats på den?

Kan vara lite knissligt att få ut orginal fjädern.

Som ovan skrivet 18 nyckel och lossa dämparen, sedan bände jag själv, lite nätt med en kofot och plocka ut fjädern.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

15 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#8
Det är sänkningsfjädrar på den nu men den är för låg så därför ska jag lägga i lite högre fjädrar.
Ska kolla med en återförsäljare här i närheten om jag kan få tag på sånt gummi. Men dom kanske ser bra ut iof.
Det knakar/klonkar ju inte nu med dom fjädrarna jag har så..

2 011 Inlägg
18 november 2010
#9
Då är det inga problem att få ut dem. Är det orginal du skall ha i går det, men kan vara lite tajt.

Antingen om du använder kofot eller trycker neråt på bromsskivan när du skall ha in den nya.

Du förstår vad jag menar när du är där och rotar.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

15 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#10
Det är sänkningsfjädrar tror jag men förhoppningsvis är dom lite högre än dom jag har nu.
Men jag mätte dom till 230 mm. Då mätte jag bara från botten till topp.
Någon som vet hur långa originalfjädrarna är?

2 011 Inlägg
18 november 2010
#11
Inte hundra på dem, men är det sänkningsfjädrar så är det inga problem.
Det går även bra med orginalen, så det är inte det, men lättare med sänkningsfjädrarna.
Som sagt inte hundra på orginalens höjd, men c:a 25-26 cm så är jag inte ute och turnerar helt.

Kollade i biltema katalogen också, men stod ingen höjd på dem där heller.

Annars kanske satsa på coilovers, så kan du justera höjden.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

15 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#12
Ok, får väl se hur det går på lördag. smile
Coilovers lär det inte bli, tänker inte lägga ner mkt pengar på bilen, har lite annat småfix först tongue

Performance meck
342 Inlägg
19 november 2010
#13
piss enkelt lossa dämparen 18mm som alla sagt
sen ringer du din manliga kompis som ställer sig på broms oket då kommer fjädern rent utsagt rammla bort

montera nya fjädern då brukar man behöva använda en domkraft för att trycka upp länkarmen i samma nivå som dämparen

gummina har inte varit dåliga på någon av dom 3 e36 jag varit med o bytt på. men har du missljud nu så passa på och byta

Mvh viktor

15 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#14
Bytte dom idag, det var väldigt enkelt det ända jag behövde hjälp med var att lägga i fjädern medans jag tryckte ner länkarmen och allt.
Fick bara ett problem, och det var att gängorna var slut där stötdämparbulten ska sitta.
Men fick fast den rätt så hårt i några gängor så får hoppas att det håller smile
Nu kan jag köra över farthinder utan att behöva oroa mig för att det skrapar i. :p

Tack för hjälpen och tipsen.
Senast redigerat av cv_tauros (19 november 2010)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
19 november 2010
#15
cv_tauros skrev:
Bytte dom idag, det var väldigt enkelt det ända jag behövde hjälp med var att lägga i fjädern medans jag tryckte ner länkarmen och allt.
Fick bara ett problem, och det var att gängorna var slut där stötdämparbulten ska sitta.
Men tog lite gängtejp och fick fast den rätt så hårt i några gängor så får hoppas att det håller smile
Nu kan jag köra över farthinder utan att behöva oroa mig för att det skrapar i. :p

Tack för hjälpen och tipsen.

Låter som en vidrig tattarlösning!. Livsfarligt!. Vad tror du händer om den bulten åker ur när du gör en kraftig sväng i 100km/h

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

15 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#16
Har så tillfälligt bara ska såklart gänga om där. smile
Men den sitter rätt så hårt ändå det finns ingen risk att den åker ur.

2 011 Inlägg
19 november 2010
#17
Får väl hoppas på det, men låter inte riktigt kanon särskilt nu när det börjar bli halt ute smile om den släpper mitt i allt. Tills du får det ordentligt gjort skicka genom en genomgående med mutter på baksidan.

Inte farten som dödar. Det är stoppen


Sök