3361
Sök

En tjej behöver hjälp med vx3kam i B230F

2 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#1
Tjena! big_smile

Det finns säker trådar som denna men har inte riktigt funnit svar på mina frågor än sad

Om jag ska montera in en vx3kam i min förövrigt original B230F, måste jag ta bort fördelaren och rotorn för att få ut axeln? och iså fall hur blir det när jag ska montera tillbaka axeln med tändningen? jag vet att tändningen sköts av en styrbox så är det bara att sätta tillbaka fördelaren "hur som helst" eftersom det går ju att vrida lite på fördelaren tongue

Hoppas ni förstår vad jag menar smile

Ha det bra smile // Sexiibabe

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 november 2010
#2
Lämpligast är väl att nolla motorn, så du dessutom får kammen rätt. Och då nollar du ju fördelaren med, och sen när du monterar tillbaka allt, så ser du till att fördelaren sitter likadant igen! Så ja, kontrollera så allt är nollat bara!


SMR | SM Racing
651 Inlägg
21 november 2010
#3
Ställ cylinder 1 i TDC, och ta en bild på när gamla kammen sitter i, och sen lägger du VX3:an i samma läge som den förra! Tada big_smile

Eller, ställ cylinder 1 i TDC och kolla vart markeringen på kamdrevet, märk ut det på tex kamremskåpan, och montera VX3an så att markeringarna stämmer

Borde väl gå?


TDC = Top Dead Center, visserligen när ettan är högst upp och båda ventilerna är stängda, arbetstakten tongue

SM Racing

2 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#4
fuzzer, du har inte hjälpt mig ett smack tyvärr eftersom du inte svarat på någon av mina frågor sad men att sätta tillbaka fördelaren exakt är väl svårt? och tändningen går ju inte att ställa heller som man  gör på äldre bilar sad därför undrade jag hur det blir med tändningen?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 november 2010
#5
sitter spår bakpå kammen så det går bara att sätta fördelaren på ett sätt mot kammen.

sedan brukar det sitta plastpluggar runt skruvarna på fördelaren så den hamnar i lika position som förut.
Senast redigerat av NITROUS (21 november 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

SMR | SM Racing
651 Inlägg
21 november 2010
#6
Sexiibabe skrev:
fuzzer, du har inte hjälpt mig ett smack tyvärr eftersom du inte svarat på någon av mina frågor sad men att sätta tillbaka fördelaren exakt är väl svårt? och tändningen går ju inte att ställa heller som man  gör på äldre bilar sad därför undrade jag hur det blir med tändningen?

Oj xD Läste det du skrivit och det DamnIt skrev, hahaha

men är det på 531-toppen du jobbar med nu?

och som nitrous sa, så är det plastpluggar, bytte fördelare på en 940 med B230FB i plugget, då var det plastpluggar, så den hamnade i rätt läge smile har du det på din?

SM Racing

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 november 2010
#7
1an i tdc och sen är det väll bara att införskaffa en förstör det själv bok wink

Rock'n Roll

245 Inlägg
12 december 2010
#8
Gör ett märke så du ser i vilket läge fördelaren sitter på innan du river isär den, bara dra med en mejsel från den ena M6 bulten som fördelaren sitter med och rakt ut så ser du vart den ska sitta när du ska plocka ihop det

S.v.r

SMR | SM Racing
651 Inlägg
12 december 2010
#10
NeXz skrev:
fördelaren passar bara på ett sätt. .

Nä, den går att vrida på.. Iaf med den fördelaren och toppen hon har

SM Racing

Volvo Fantast
194 Inlägg
12 december 2010
#11
Har hon LH2.4 så är fördelaren fastmonterad, har LH2.2 så går det att vrida fördelaren.

Fördelaren går inte att sätta fel i kammen,

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

SMR | SM Racing
651 Inlägg
12 december 2010
#12
karlsson_6 skrev:
Har hon LH2.4 så är fördelaren fastmonterad, har LH2.2 så går det att vrida fördelaren.

Fördelaren går inte att sätta fel i kammen,

Det är 2.2.

SM Racing

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 december 2010
#13
Men på bilar med elektroniskt styrd tändning så spelar inte fördelar-läget så stor roll! Någon grad fel åt något håll spelar ingen roll, bara rotorn står för rätt stift så kommer det funka!

Dvs: När cylinder 1 är i topp, alla ventiler är stängda på cyl 1 så ska rotorn peka på tändkabeln som går till cyl 1.
Annorlunda beskrivet, när motorn är nollad på kammen och veven ska rotorn stå på cyl 1!


P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 december 2010
#14
bumpe skrev:
Men på bilar med elektroniskt styrd tändning så spelar inte fördelar-läget så stor roll! Någon grad fel åt något håll spelar ingen roll, bara rotorn står för rätt stift så kommer det funka!

Dvs: När cylinder 1 är i topp, alla ventiler är stängda på cyl 1 så ska rotorn peka på tändkabeln som går till cyl 1.
Annorlunda beskrivet, när motorn är nollad på kammen och veven ska rotorn stå på cyl 1!

Både rätt och fel, på lh2.4 och regina så spelar fördelarens läge ingen roll eftersom styrboxen läser på svänghjulet, men på den här bilen, som har lh2.2, så läser tändsystemet av position i fördelaren med en hallgivare, och då är det viktigt att det sitter rätt...

Till TS: Antar att du har en 740?

Markera på något bra sätt så att fördelaren hamnar ganska rätt när du sätter tillbaka den. Själva axeln kan bara sitta på ett sätt som sagt. Sedan tar du hjälp av en stroboskoplampa ( om du har en, lånar en eller köper en ). Med den läser man av tändinställningen på motorn. I motorrummet finns en lapp där det ska stå vad det ska vara för förtändning, alltså hur många grader före övre dödläge som tändningen ska slå till. Har för mig det ska vara 12 grader på tomgång ( 750 varm/ min ). Koppla in och lys med stroboskoplampan rakt ovanifrån på remskivan på vevaxeln. På remskivan finns ett litet hack som agerar "visare". På kamremskåpan finns en skala. När lampan blixtrar till kan du läsa av hur många grader förtändningen är på, och sedan försiktigt vrida fördelaren för att justera in tändningen.

Själva fördelarproblemet är ju egentligen ditt minsta problem, det är ju värre att byta och schimsa själva kammen och sätta dit kamremmen sen wink


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 december 2010
#15
Gör det någon märkbar skillnad överhuvudtaget att byta kam i en så jävla slö maskin? Nu har inte jag värden på kammen i fråga men att bara byta kam lär väl knappast vara lönt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 december 2010
#16
RD_87 skrev:
Gör det någon märkbar skillnad överhuvudtaget att byta kam i en så jävla slö maskin? Nu har inte jag värden på kammen i fråga men att bara byta kam lär väl knappast vara lönt?

jag har bytt kam från m till vx och den är betydligt piggare på högre varv..  fast jämfört med k är den tråkig

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 december 2010
#17
Omskrivning för meningslös alltså... Hade en portad 245 Glt med K-kam, tyckte inte att det impade så speciellt men kul på grus & snö iofs

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 december 2010
#18
RD_87 skrev:
Omskrivning för meningslös alltså... Hade en portad 245 Glt med K-kam, tyckte inte att det impade så speciellt men kul på grus & snö iofs

allt beror ju på vad man kör på för kam innan ...

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 december 2010
#19
bytte från m-kam till en V samt polvände svänghjulsgivaren på en 230F, blev betydligt piggare överallt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 december 2010
#20
NITROUS skrev:
bytte från m-kam till en V samt polvände svänghjulsgivaren på en 230F, blev betydligt piggare överallt.

hur polvände du då???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök