3506
Sök

Vilken motor är billigast och trimma till driftsäkra 600-700hp

925 Inlägg
6 december 2010
#21
Jag skulle lägga en slant på en BMW M5 S38.
Stor motorvolym och ganska bra med effekt från början.
Kostar säkert en hel del. Men det blir nog billigast i slutändan.

Mats

296 Inlägg
6 december 2010
#22
En RB26DETT från en gammal skyline då? smile ganska driftsäkert för dryga 40k, trimvänligt och japanskt?

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

7 274 Inlägg
6 december 2010
#23
2quick4u skrev:
En RB26DETT från en gammal skyline då? smile ganska driftsäkert för dryga 40k, trimvänligt och japanskt?

Hellre supra motorn isåfall.


Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#24
Cheva bigblock är ju alltid ett alternativ smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

925 Inlägg
6 december 2010
#25
Ibanezman skrev:
Cheva bigblock är ju alltid ett alternativ smile

Tydligen går det inte med V8:a, enligt TS
För den delen... det kostar när man ska ta ur effekt ur en sådan också.

Mats

37 Inlägg
6 december 2010
#26
HEY

Jag skulle nog satsat slantarna på en potent BMW snurra..
Bygga en stadig botten med stabila stakar å kolvar bra lager å smörja..
---Å givetvis riktigt balanserat---
Sedan en masserad topp med nån lämplig kam/ kammar,, turbo till den å så vidare.

Jag skulle nog ta lite olika motor alternativ å skriva en lista till var å en för & se vad som bör köpas å göras med dom för å uppnå dina krav,,
sedan är det bara å gämnföra kostnaderna på dem..
.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 december 2010
#27
Ja, gamla sexan från BMW M5, 3.8:an alltså kan vara en het kandidat om du är ute efter ca 6-700 och kan leva med att den naturligtvis kommer behöva åka med turbo?


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#28
De-Stijl skrev:
HEY

Jag skulle nog satsat slantarna på en potent BMW snurra..
Bygga en stadig botten med stabila stakar å kolvar bra lager å smörja..
---Å givetvis riktigt balanserat---
Sedan en masserad topp med nån lämplig kam/ kammar,, turbo till den å så vidare.

Jag skulle nog ta lite olika motor alternativ å skriva en lista till var å en för & se vad som bör köpas å göras med dom för å uppnå dina krav,,
sedan är det bara å gämnföra kostnaderna på dem..
.

Därför jag gjort tråden. För att hitta potenta kandidater.


Kmarcus skrev:
Håller med Brains om att 145k för en sådan motor inte är speciellt dyrt. Vad är din budget i så fall? Om du ska bygga en motor med bra prylar så kommer det dra iväg. Sätt dig och räkna lite på vad saker i allmänhet kostar så ser du nog snabbt att det drar iväg långt över 100k.

Självklart vet jag att allt kostar!. Och mycket effekt är mycket pengar det är jag med på. Jag har iafal inte pratat om någon budget. bara att 145k är mycket pengar

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#29
mats757 skrev:
Ibanezman skrev:
Cheva bigblock är ju alltid ett alternativ smile

Tydligen går det inte med V8:a, enligt TS
För den delen... det kostar när man ska ta ur effekt ur en sådan också.

Mats

Jag håller helt med, V8:or i alla dess former och storlekar ju speciellt kända för att vara
helt omöjliga att plocka effekt ur wink

Sen är det ju frågan vad man föredrar, hög effekt kan man plocka ur de
de flesta motorer, men vilket motorljud är manligast?

De som anser att en amerikansk V8 inte låter manligt
kan åka hem till Herr Samuelsson i Kisa, så kan ni diskutera det med honom wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

1 062 Inlägg
6 december 2010
#30
Jag skulle nog satsa på en av BMW:s sexor, den man får tag på till rätt pris.
Typ en M50 med 328veven eller dieselvevaxel ihop med smidda kolvar och vevstakar.
Tveklöst en väl utprovad kombo som ändå inte blir svindyr.

M.V.H.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#31
Ibanezman skrev:
mats757 skrev:
Ibanezman skrev:
Cheva bigblock är ju alltid ett alternativ smile

Tydligen går det inte med V8:a, enligt TS
För den delen... det kostar när man ska ta ur effekt ur en sådan också.

Mats

Jag håller helt med, V8:or i alla dess former och storlekar ju speciellt kända för att vara
helt omöjliga att plocka effekt ur wink

Sen är det ju frågan vad man föredrar, hög effekt kan man plocka ur de
de flesta motorer, men vilket motorljud är manligast?

De som anser att en amerikansk V8 inte låter manligt
kan åka hem till Herr Samuelsson i Kisa, så kan ni diskutera det med honom wink

Jag är en kärring som inte får plats med förstor motor.

Visst går det säkert att få ner men jag vill få imellan armarna. Och en v8 och ett knippe turbos blir förbannat trångt.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#32
ToTTeN skrev:
Ibanezman skrev:
mats757 skrev:

Tydligen går det inte med V8:a, enligt TS
För den delen... det kostar när man ska ta ur effekt ur en sådan också.

Mats

Jag håller helt med, V8:or i alla dess former och storlekar ju speciellt kända för att vara
helt omöjliga att plocka effekt ur wink

Sen är det ju frågan vad man föredrar, hög effekt kan man plocka ur de
de flesta motorer, men vilket motorljud är manligast?

De som anser att en amerikansk V8 inte låter manligt
kan åka hem till Herr Samuelsson i Kisa, så kan ni diskutera det med honom wink

Jag är en kärring som inte får plats med förstor motor.

Visst går det säkert att få ner men jag vill få imellan armarna. Och en v8 och ett knippe turbos blir förbannat trångt.

Om du ska använda en BMW så röstar jag liksom någon annan tidigare har gjort.
Och då är det en 3,8-liters M5-motor som gäller, turbomatad, utan tvekan smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 december 2010
#33
Ibanezman skrev:
Jag håller helt med, V8:or i alla dess former och storlekar ju speciellt kända för att vara
helt omöjliga att plocka effekt ur wink

Sen är det ju frågan vad man föredrar, hög effekt kan man plocka ur de
de flesta motorer, men vilket motorljud är manligast?

De som anser att en amerikansk V8 inte låter manligt
kan åka hem till Herr Samuelsson i Kisa, så kan ni diskutera det med honom wink

Då låter den här bättre än en fladderåtta wink

urs oftopic...

Jag är en kärring som inte får plats med förstor motor.

Visst går det säkert att få ner men jag vill få imellan armarna. Och en v8 och ett knippe turbos blir förbannat trångt.

Och tungt roll


Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#34
Bensinskallen skrev:
Ibanezman skrev:
Jag håller helt med, V8:or i alla dess former och storlekar ju speciellt kända för att vara
helt omöjliga att plocka effekt ur wink

Sen är det ju frågan vad man föredrar, hög effekt kan man plocka ur de
de flesta motorer, men vilket motorljud är manligast?

De som anser att en amerikansk V8 inte låter manligt
kan åka hem till Herr Samuelsson i Kisa, så kan ni diskutera det med honom wink

Då låter den här bättre än en fladderåtta wink

urs oftopic...

Jag är en kärring som inte får plats med förstor motor.

Visst går det säkert att få ner men jag vill få imellan armarna. Och en v8 och ett knippe turbos blir förbannat trångt.

Och tungt roll

Då får jag kontra med ett annat klipp wink

http://www.garaget.org/video/9d77tuypx2vn

Det finns ju för övrigt aluåttor, och en kompressor är ju inte gjord av gjutjärn wink

Men som tidigare sagt så hade jag lagt i en M5-motor i från en E34 om det gäller en BMW smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

72 Inlägg
6 december 2010
#35
RB eller JZ !

"Unloaded"
1 557 Inlägg
7 december 2010
#36
S38B36 och överladda våldsamt låter bra, är inte S38B38 mindre lämplig än den pga. cylinderväggar? Eller är jag ute och snurrar?

"When innovation meets passion!"

Skåning
739 Inlägg
7 december 2010
#37
Mechanimal skrev:
S38B36 och överladda våldsamt låter bra, är inte S38B38 mindre lämplig än den pga. cylinderväggar? Eller är jag ute och snurrar?

Det skrevs ett reportage om en E30 320 med S38B38 för något år sedan, jag har för mig att det var Bilsport.
Den hade någonstans mellan 1000 och 1500 hästar och gick nästan 402 meter på under 8 sekunder, då smile
Så det finns nog klenare motorer smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Killen med idéer.
193 Inlägg
7 december 2010
#38
2JZ är ju rätt skottsäker även på de högre effekterna...Original bakaxel, växellåda och bottendel vid 1500 häst?

- True to the Source -

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#39
Minitaylor skrev:
2JZ är ju rätt skottsäker även på de högre effekterna...Original bakaxel, växellåda och bottendel vid 1500 häst?

Frågar om motorer inget annat. Vilken bil sitter den motorn i + vad rekomenderar du för recept.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

7 120 Inlägg
7 december 2010
#40
ToTTeN skrev:
Minitaylor skrev:
2JZ är ju rätt skottsäker även på de högre effekterna...Original bakaxel, växellåda och bottendel vid 1500 häst?

Frågar om motorer inget annat. Vilken bil sitter den motorn i + vad rekomenderar du för recept.

Det är Supra TT motorn, men knappast att den håller för 1500, transmissionen kan hålla för runt 1000 en längre tid. Sen finns det dem som bänkat över 800hk med standard botten men det är lite väl vågat och man säger att gränsen för en begagnad motor går runt 600hk innan man iaf bör öppna motorn och kolla hur det ser ut smile

Men det är en dyr motor, 1JZ(Soarer mfl) funkar i princip lika bra men till halva priset.


Sök