3102
Sök

Parkera bil hemma ute/inne?

281 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#1
Med bilarna ute året runt längtade jag efter varmgarage, tillslut har jag ett stort man kan klämma in 3 bilar i och köra ut 2 var för sig, men infarten är vinklad emot huset och det är lite trångt vid tomtkanten. Vi köpte en tredjebil och ska städa garaget för att få in 3. Då upptäckte jag att det inte är så tokigt att ha en ute, man behöver inte alltid skotta hela vägen in, får lite motion på morgonen, men det blir kallt så jag syndar med tomgången som ska vara max. en minut.

Vad jag minns mår en bil bäst av att stå ute om den används dagligen, helst under tak med motorvärmare. Vi körde en 1-2 ggr/vecka förut men nu är det 10-12. Det är dessutom dålig ventilation i garaget om jag inte värmer med oljebrännaren då det finns 2 värmepatroner också.
Kostar väl en del också om bilen ska in och värmas, blir blött länge på golvet också. Fåtalet här har sina bilar i garagen, som ofta blivit förråd eller rum istället. Taxisnubben intill kör in sin bil på vintern, för det är ju härligt att starta en varm bil och kunna lasta ur bilen inne. Men kör man ofta rostar det snabbare då fukt och värme käkar plåt, saltet gör det inte bättre så de gäller att spola under vid behov.

Minns jag rätt?
Senast redigerat av Notte (9 december 2010)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

345 Inlägg
9 december 2010
#2
En redig underredsbehandling och ett tjockt lager kapell över bilen så bör den väl klara sig?

Supra Club Sweden

281 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#3
Jag menade parkera hemma.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

6 662 Inlägg
9 december 2010
#4
Polare köpte ett Saab som bara stått i varmgarage..när bilen börjades parkera ute tog de 3 månader sen var bilen rostig nästan överallt + innertaket ramla ner

De/Dem

1 171 Inlägg
9 december 2010
#5
Det borde ju vara bättre att bilen får torka någon gång om än lite grann. Tror inte temperaturväxlingen mellan utomhus och ett 10gradigt garage är så snabb eller skadlig. Då är kallstarterna där hela motorn och kupén går från minusgrader till full temp snabbt och isbildningen/skrapning betydligt mer skadlig för bilen.

Hade en 850 tillfälligt förra vintern som var genomsur på golvet nästan hela vintern eftersom den aldrig fick torka. Det kan ju inte vara bra.

Kör själv alltid in i varmgaraget om jag inte ska iväg igen medans bilen fortfarande är varm. Det ger minst vatten/snö/is och jämnast temperatur för bilen.


281 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#6
Det jag kommer ihåg är att bilen mår bra lång tid inne, eller kort tid ute under tak med motorvärmare och kupevärmare så fukten blåser bort. Eller man ska ha varmt och bra vent. inne.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php


Sök